Möjligt sänka starnut?

Cykel_2

Medlem
Möjligt sänka starnut?
Tycker att när starnut är så långt upp i röret som i bild så är det svårt att skruva ner styret så långt ned som jag gärna skulle vilja ha det. Och eventuellt kapa mer av röret. Eftersom skruven tar stopp när jag skruvat ner styret till en viss nivå. Så om jag vill ha lägre styre måste jag kanske kapa någon cm eller två på själva röret och sedan banka ner starnuten längre ned ?

Bilagor

• 00AD1ABC-BC1D-4501-8CD4-5DC8C547D328.jpeg
    00AD1ABC-BC1D-4501-8CD4-5DC8C547D328.jpeg
    182 KB · Besök: 48
Senast ändrad:
Möjligt sänka starnut?
Men höjden på star-nutten har ingenting med höjden på styret att göra.

Om du kapar röret så har du heller ingen möjlighet att ångra dig. Rekommenderar starkt att du först ser till att hitta rätt position för styret och kapar efter 3 månader. Typ

Möjligt sänka starnut?
Ja, det går generellt bra. Skruva i en stålskruv i starnuten som sticker upp ur röret. Banka med gummiklubba/hammare/mallethammer. Hellre lite försiktigt så du kan justera riktningen under tiden.
Man kan använda en (gammal) top cap som guide för skruven men IMHO är det ett mindre problem när star-nuten väl är i röret (och man inte slår sjukt snett med klubban)

Möjligt sänka starnut?
Tycker att när starnut är så långt upp i röret som i bild så är det svårt att skruva ner styret så långt ned som jag gärna skulle vilja ha det. Och eventuellt kapa mer av röret. Eftersom skruven tar stopp när jag skruvat ner styret till en viss nivå. Så om jag vill ha lägre styre måste jag kanske kapa någon cm eller två på själva röret och sedan banka ner starnuten längre ned ?
Du gör någonting fel om det verkligen blir som du beskriver.

Bilder skulle hjälpa

Möjligt sänka starnut?
Du gör någonting fel om det verkligen blir som du beskriver.

Bilder skulle hjälpa
Har en sån där risebar från Biltema.
Så det blir ju ganska högt från början. Så den kan bara skruvas ner till en viss nivå ned. Men sedan stoppar ju röret att den kommer längre ner.
Därför jag tänkte att jag kanske kunde kapa röret och sätta starnuten längre ner.
Kunde ju även skita i Risebaren men jag gillar hur den är utformad och att den är så justerbar ?

Möjligt sänka starnut?
Det går att banka ner starnuten, se ovan tips för hur. Men börja med att flytta en eller två av de spacers du nu har nedanför styrstammen till att sitta ovanför denna, så får du en känsla för hur mycket du vill flytta senare. Därefter banka starnut och kapa röret.

Möjligt sänka starnut?
Så det blir ju ganska högt från början. Så den kan bara skruvas ner till en viss nivå ned. Men sedan stoppar ju röret att den kommer längre ner.
Därför jag tänkte att jag kanske kunde kapa röret och sätta starnuten längre ner.
Kunde ju även skita i Risebaren men jag gillar hur den är utformad och att den är så justerbar ?
worthlesswithoutpics-needproof.gif
Gäller fortfarande...

Möjligt sänka starnut?
Vill du kapa eller skruva ner styret så långt som möjligt? Du kan skruva ner styret hela vägen utan att flytta starnut eller kapa.

Möjligt sänka starnut?
A
Ser ut sådär nu. Jag gillar den där. Men tycker att styret blir något högt nu. Kan inte ta bort en av de två spacers under för då blir röret naket ?
AH!
Då är det inte starnuten som är problemet.
BFS har lösningen åt dig. Byt styrstam till en kortare. Alternativt kapa gaffelröret och ta bort den raka spacern ovanför den koniska, men den operationen kan inte ångras så jag röstar för kortare styrstam.

90mm längd är angivet mellan centrum av styre och gaffelrör när styrstammen är helt rak. Jämför med vad du har nu. Har du t.ex 110mm nu blir 90mm jättestor skillnad.

Senast ändrad:
Möjligt sänka starnut?
Den där "toppmonterade" typen av styrstam har jag aldrig gillat (inte bara för att den är ful). Med en vanlig ahead spänner man ju styrlagret i en gång. Utan dubbeljobb.

Möjligt sänka starnut?
Ser ut sådär nu. Jag gillar den där. Men tycker att styret blir något högt nu. Kan inte ta bort en av de två spacers under för då blir röret naket ?
Tänkt efter nu, innan du börjar såga i cykeln.

Du säger att du gillar din styrstam, men du behöver sätta sågen i cykeln för att den ska kännas bra eller bättre...

Jag vill påstå att du gillar inte alls din styrstam.
Du borde köpa en ny, som du faktiskt gillar på riktigt och som inte kräver att du sågar i gaffeln.

En justerbar stam som kräver att man gör permanent åverkan på cykeln motverkar sitt syfte, den är helt enkelt fel.

Möjligt sänka starnut?
Varför vinklar du inte bara ner stammen? Den är ju ställbar.
Jag hade en a head innan faktiskt men råkade strippa skruven på den så den ballade ur ?
De var så jävla dyra på XXL. Så jag tog den här istället. Men fint där med länken från Biltema. De hade en a head som var lite mer överkomlig, som jag inte visste om, så blir nog att byta till den då ?

Grejen när jag vinklar ner stammen (både tidigare på a headen och den här) är att jag tycker att den kommer för långt fram när man vinklar ner dom ? så att man måste vika sig över styret liksom. Jag är inte Lance så jag gillar att sitta bekvämt och ganska upprätt ?

Men jag vill bara sänka den vertikalt neråt. Inte framåt som med många av de här ställbara. Fattar om ingen fattar men det är det som är grejen ??

Möjligt sänka starnut?
Jag hade en a head innan faktiskt men råkade strippa skruven på den så den ballade ur ?
De var så jävla dyra på XXL. Så jag tog den här istället. Men fint där med länken från Biltema. De hade en a head som var lite mer överkomlig, som jag inte visste om, så blir nog att byta till den då ?

Grejen när jag vinklar ner stammen (både tidigare på a headen och den här) är att jag tycker att den kommer för långt fram när man vinklar ner dom ? så att man måste vika sig över styret liksom. Jag är inte Lance så jag gillar att sitta bekvämt och ganska upprätt ?

Men jag vill bara sänka den vertikalt neråt. Inte framåt som med många av de här ställbara. Fattar om ingen fattar men det är det som är grejen ??
Hur du än sänker den neråt kommer du att luta mer framåt om inte sadeln sänks lika mycket. Och det är ju ingen vidare lösning.
Du behöver en helt annan cykeltyp.
IMG_2300.jpeg

Senast ändrad:
Möjligt sänka starnut?

Det är inte det som är svårt att fatta. Svårt att fatta är varför du inte kan sänka styret utan att flytta starnut.

Möjligt sänka starnut?
Det är inte det som är svårt att fatta. Svårt att fatta är varför du inte kan sänka styret utan att flytta starnut.
Prövade cykeln idag och kom fram till att jag tycker styret är helt ok nu.

Enda som är med de här ställbara är väl att de är ganska risky att mountainbikea med ? ?
Inte så hållbara för hårda stötar?
Vet att den är ful också men stör mig inte så mycket på utseendet faktiskt.

Möjligt sänka starnut?
Prövade cykeln idag och kom fram till att jag tycker styret är helt ok nu.

Enda som är med de här ställbara är väl att de är ganska risky att mountainbikea med ? ?
Inte så hållbara för hårda stötar?
Vet att den är ful också men stör mig inte så mycket på utseendet faktiskt.
jo, jag körde ett tag med liknande stam, den ville röra sig lite grand hela tiden hur hårt jag än drog fast den...kör med en fast stam med rätt vinkel och längd med styrrörsförlängare istället nu..funkar fint..?

Tillbaka
Topp