Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Sitter och spanar på ny cykel åt 120 cm snart 6-åring. 20 tum känns rimligast. Tänkte mest att det kunde vara till glädje för någon annan. Mina inputs är under 10 kg, under 10 tusen, hydrauliska skivbromsar och trigger-reglage.

20 tum barncyklar.PNG

Barncyklar samlingstråd
Det lutar lite åt en Orbea MX Team disc, den kan de få hem till min LBS.
Sonen vill ha en gul och denna finns i gul..
Den ska väga ca 9,5 kg har jag fått uppgift om. Absolut inte lättast men inte heller dyrast. Han gillar att cykla men vi har inte varit runt i skogen ännu tillsammans så det kanske är en bra kompromiss, så får man köpa något dyrare när det är dags för 24"..

Samtidigt så är jag så nöjd med lillebrorsans Woom i 14" att jag köpt en 16" till honom. Kanske storebror helt enkelt skulle få en std Woom 4 med fälgbromsar. De är okej prissatta och riktigt lätta om bara 7,7 kg. Men de har också revoshift/twistlock..

Jag är lite i konflikt med mig själv här.

Barncyklar samlingstråd
Det lutar lite åt en Orbea MX Team disc, den kan de få hem till min LBS.
Sonen vill ha en gul och denna finns i gul..
Den ska väga ca 9,5 kg har jag fått uppgift om. Absolut inte lättast men inte heller dyrast. Han gillar att cykla men vi har inte varit runt i skogen ännu tillsammans så det kanske är en bra kompromiss, så får man köpa något dyrare när det är dags för 24"..

Samtidigt så är jag så nöjd med lillebrorsans Woom i 14" att jag köpt en 16" till honom. Kanske storebror helt enkelt skulle få en std Woom 4 med fälgbromsar. De är okej prissatta och riktigt lätta om bara 7,7 kg.

Jag är lite i konflikt med mig själv här.
Lättare om det finns lillebror eftersom 120cm är en bit in på 20''. Kanske inte så länge kvar.

Jag tyckte fälgbroms dög på 20'' men att 20'' dög dåligt i skogen
Om barnet är moget för skogen kanske en vmax 24'' är det som behövs

Barncyklar samlingstråd
Orbea MX Park 24" har min 6-åring till skolan. Han är nu 125 cm och fick den för ett par cm sedan. Den har funkat bra för den typen av cykling sedan dag ett, och nu skulle jag utan tvekan välja samma storlek om jag skulle köpa ny skogscykel.

Barncyklar samlingstråd
Orbea MX Park 24" har min 6-åring till skolan. Han är nu 125 cm och fick den för ett par cm sedan. Den har funkat bra för den typen av cykling sedan dag ett, och nu skulle jag utan tvekan välja samma storlek om jag skulle köpa ny skogscykel.
Hmm, jag kanske får börja på ett nytt ark med 24” cyklar.
Är i och för sig ingen katastrof om den inte passar i flera år, finns ju en lillebror som kan ta över ?

Barncyklar samlingstråd
Sitter och spanar på ny cykel åt 120 cm snart 6-åring. 20 tum känns rimligast. Tänkte mest att det kunde vara till glädje för någon annan. Mina inputs är under 10 kg, under 10 tusen, hydrauliska skivbromsar och trigger-reglage.

Visa bilaga 707688
Riprock 20 har 115-vevarmar. Min vägde 10,1kg men däcken vägde typ 700g styck...

Jag är glad att tillverkarna börjar gå ifrån halvfeta däck och stannar runt 2,25-2,35". Den semifettrenden sög väl.

En lustig sak med stolpen var att den bottnade så kapade man av 4-5cm blev det bättre. Geon har ju fått bra betyg därför blev det köp. Köpte givetvis på rea:)

Men tror nästan 24" är mer lämpligt?

Barncyklar samlingstråd
Hmm, jag kanske får börja på ett nytt ark med 24” cyklar.
Är i och för sig ingen katastrof om den inte passar i flera år, finns ju en lillebror som kan ta över ?
Ja, jag kan ju säga att fram till precis nu har det varit klockrent med 20" Laufey i skogen (om än tungt lite tungt) och även i Järvsö, och det är fortfarande bra. Men det är precis att det kommer funka säsongen ut. Vi har då fått ut två säsonger ur den och har en lillebror som kan ärva.

Så förhoppningen är att rotera ut en balanscykel och in en 24" eller 26" skogshoj nästa år - beror på hur mycket det ska växas i år. Så kan vi hålla antalet cyklar i lager konstant... Om nu inte pappa måste ha en gravel eller något annat kul, men det är en annan tråd...

Barncyklar samlingstråd
Kan man leva med vikten på laufey så är man set for life så att säga.
Jag försökt hålla ner vikten pga barnets intresse (bristande) och då blir det svårt efter 24''

Barncyklar samlingstråd
Min stora grabb fick förra året en 18” så det var ju en lite udda storlek. Nu tycker jag det funkar bra med bromsar och uppmärksamhet / lyssna på instruktioner i trafiken så då tänker jag att det är dags att introducera växlar. Han kan egentligen cykla vidare på 18 tummaren ett bra tag till men vi har diskuterat växlar å han är pepp på det. Tror det skulle göra en hel del för upplevelsen och att vi skulle kunna cykla lite längre turer.

Barncyklar samlingstråd
Vi var och provsatt en Orbea MX 24 i helgen. Finns inte en sportkeps att han kan ha en så stor cykel med sina ca 120 cm. Nu har jag inte gjort min fullständiga Excel-läxa vad gäller 24" ännu men jag tror vi får gå för 20". Han kan ju dra en växtspurt men då har vi cykeln kvar till lillebror att växa i så det är väl ingen katastrof.

Det enda som gnager lite i mig nu är att en 20" Orbea väger 9,5 kg, det är nästan 3 kg mer än den 18" cykel han har idag. Det känns som en väldigt stor skillnad?
Jag utgår från att växlarna kommer ta bort en del av det problemet vad gäller backar osv, men vad är era erfarenheter i övrigt? Lättaste 20"arna verkar ligga runt 8 kg. Hur stor är skillnaden mellan 8 och 9,5 kg?

Barncyklar samlingstråd
Vi var och provsatt en Orbea MX 24 i helgen. Finns inte en sportkeps att han kan ha en så stor cykel med sina ca 120 cm. Nu har jag inte gjort min fullständiga Excel-läxa vad gäller 24" ännu men jag tror vi får gå för 20". Han kan ju dra en växtspurt men då har vi cykeln kvar till lillebror att växa i så det är väl ingen katastrof.

Det enda som gnager lite i mig nu är att en 20" Orbea väger 9,5 kg, det är nästan 3 kg mer än den 18" cykel han har idag. Det känns som en väldigt stor skillnad?
Jag utgår från att växlarna kommer ta bort en del av det problemet vad gäller backar osv, men vad är era erfarenheter i övrigt? Lättaste 20"arna verkar ligga runt 8 kg. Hur stor är skillnaden mellan 8 och 9,5 kg?
Jag vet inte hur Orbea MX 24 är i storlek eller vilken erfarenhet han har men min dotter är ca 123cm och har cyklat på 24" hela denna säsong utan problem och vet flera jämnstora som också bytt till 24". Vi har en Scott Scale RC 24 och har även testat XC 240 lite från XXL så mitt tips är att prova några olika modeller :)

Barncyklar samlingstråd
Jag vet inte hur Orbea MX 24 är i storlek eller vilken erfarenhet han har men min dotter är ca 123cm och har cyklat på 24" hela denna säsong utan problem och vet flera jämnstora som också bytt till 24". Vi har en Scott Scale RC 24 och har även testat XC 240 lite från XXL så mitt tips är att prova några olika modeller :)

Håller med. Orbea har överrör som är böjd uppåt, som är riktigt dum. Överröret borde vara böjd nedåt, som på Scott Scale.

Sen skulle jag i början byta till en 35 eller 40 mm lång stam, det hjälper mycket.

Barncyklar samlingstråd
Sonen har en White xc200 lite 20" med 1,5" däck, men nu väntar lite fjällcykling i sommar och därav behov av bättre däck! Läser tips här i tråden om att byta till Rocket Ron, men tror inte det finns plats för dem? Vilka däck rekommenderar ni som passar? Är kanske 1cm kvar åt alla håll i nuläget (saknar skjutmått).
2” funkar, körde Billy Bonkers på dotterns, blev ju mer volym men kanske inget superfäste, men det behövde inte hon då

https://happyride.se/forum/threads/barncyklar-samlingstrad.2113443/post-4326724

Barncyklar samlingstråd
Hmm, knepigt. Orbean har lägre Stand-over men högre lägsta sadelhöjd vad jag kan se. Den såg oavgjort alldeles för stor ut för honom.
Ett påbörjat excel-ark för 24"
24 tum barncyklar.PNG

Barncyklar samlingstråd

Det verkar vara en stor skillnad i höjd mellan gamla och nya Orbea MX 24. Vet du om ni provade nya eller gamla versionen?

Barncyklar samlingstråd
Det verkar vara en stor skillnad i höjd mellan gamla och nya Orbea MX 24. Vet du om ni provade nya eller gamla versionen?
Det var den nya Orbean vi provade i 24”.
Här är en bild på 20” Scott Roxter från annan butik. Den kanske skiljer i geo mot Scale RC serien, inte orkat jämföra nu på mobilen. Men en 24” Roxter gränslar han inte ens överröret på.
IMG_5289.jpeg
Har lagt en order på en 20” Orbea nu så hoppas jag att det blir kul tills han växt i nästa storlek.

Barncyklar samlingstråd
Vår Twostroker har fått sig några uppdateringar nu… tillsammans med @NickPick har det spårat ur något… ?

Följande uppdateringar har vi gjort;
Schwalbe Rocket Ron, sparade ca ~270 g
Tubeless, sparade ~200 g
Kolfiberstyre, kina, ~150 g
Reverse Youngster Lock-on, osäker om det sparade något, men nödvändigt.
Kolfiberstolpe, kina, ~100 g
Fasi Turbo Plus växelhölje ~60 g
Earlyrider pedaler ~70 g
Vevparti,BB, Drev, Cruzbike, ~300 g
Magura MT Trail, osäker vad de gav, gjordes tidigare :)
Så vi har väl gått från 9,5 kg till 8,3 kg inkl pedaler.

IMG_0797.jpeg

Nu börjar det bli dyrt med att få ner vikten mer gissar jag, det är ju att byta till lättare skivor, drev, kassett och växel+triggar då ?
Sen kan man säkert jaga lite gram på skruv, men största boven är väl hjulen.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Hej
Nu har jag lämnat barncykelbyggandet bakom mig men jag tänkte dela med mig av ett tips. Jag har nyligen sett flera Trek HTs med ramstrl 13,5" nu pratar vi äldre 26-tummare.
I mina ögon är dessa utmärka objekt att bygga en fin barncykel. På med kortade vevar, luftgaffel, några lätta 26" hjul, 1x drivlina. Dessa komponenter är eg ganska ointressanta på marknaden så fynd kan göras.Objekt att fynda:

Min dotter cyklar på ett sådant bygge som båda hennes brorsor tidigare kört med. Funkar kalasbra! Jämfört med en katalogcykel från Trek i 6-7000kr häradet så blir en sådan cykel bättre, lättare och billigare. Visst qr axlar... men ryttare i 25-40kg spannet lär ej vara ett problem.
Kör på!

edit: Såg precis att blocketannonsen var 27,5". Kan väl funka det med men jag tror 26or möjliggör fynd på ett annat vis...

Barncyklar samlingstråd
H
Nu har jag lämnat barncykelbyggandet bakom mig men jag tänkte dela med mig av ett tips. Jag har nyligen sett flera Trek HTs med ramstrl 13,5" nu pratar vi äldre 26-tummare.
I mina ögon är dessa utmärka objekt att bygga en fin barncykel. På med kortade vevar, luftgaffel, några lätta 26" hjul, 1x drivlina. Dessa komponenter är eg ganska ointressanta på marknaden så fynd kan göras.Objekt att fynda:

Min dotter cyklar på ett sådant bygge som båda hennes brorsor tidigare kört med. Funkar kalasbra! Jämfört med en katalogcykel från Trek i 6-7000kr häradet så blir en sådan cykel bättre, lättare och billigare. Visst qr axlar... men ryttare i 25-40kg spannet lär ej vara ett problem.
Kör på!

Gjorde samma med fruns gamla MTB, med då till stan till sonen (och sätta tillbaka gamla stelgaffel).

Har du några funderingar kring gaffelrörsvinkeln? Jag skulle ville har den flackare än på en gammaldags MTB, så sätta på en angleset. Men det är oklart hur mycket det behövs till barn.

Barncyklar samlingstråd
Äldsta odågan börjar ligga kring 125 cm i längd och känns inte som hans Scott Scale 20 kommer räcka till mycket längre

Helst vill han ha en Spawn som lillebror (Han har Yoji som vi är nöjda med) men verkar vara leveransproblem så Jama Yama 24 verkar inte komma in i närtid hos återförsäljaren, sen tycker väl sambon att de ligger lite väl högt i pris men allt går väl motivera?

Barnet i fråga är alltså närmare 6,5 år och cyklar inte allt för avancerat än, börjat träna i grupp och gillar att vara på pumptracken och vill helst lära sig hoppa högt och stigar med för mycket sten och rötter är för tillfället inte wow kul.

Men vad ska man satsa på? Vill helst inte gå upp allt för mycket i vikt från hans Scale (med framdämp), ser helst skivbromsar och inte vridväxel och barnet anser att cykeln MÅSTE ha dämpare fram och har ingen direkt satt budget, finns en lillebror som kan ärva sen.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Gjorde samma med fruns gamla MTB, med då till stan till sonen (och sätta tillbaka gamla stelgaffel).

Har du några funderingar kring gaffelrörsvinkeln? Jag skulle ville har den flackare än på en gammaldags MTB, så sätta på en angleset. Men det är oklart hur mycket det behövs till barn.
Har haft mina funderingar men inte gjort ngt åt det. Beror väl lite på hur det är tänkt att cyklas också tänker jag. Gaffeln jag satte på har 100mm slag så den flackade nog ut geometrin lite... Tror att jag ev har ett angleset som ev kan passa. Hmm... nu fick du mig att börja fundera... ;)

Barncyklar samlingstråd
Visst, om inköp är 1000 spänn men det kostar ändå att göra nåt av det om man inte har delarna. Att bygga en lätt 26 kostar en hel del. Speciellt om man vill ha minst i25. Qr är det minsta problemet.

Vad jämför vi med? Visst blir det billigare än en vuxencykel men det gäller inte bara barn. Även vuxna cyklar billigare på gamla 26or

Barncyklar samlingstråd
Visst, om inköp är 1000 spänn men det kostar ändå att göra nåt av det om man inte har delarna. Att bygga en lätt 26 kostar en hel del. Speciellt om man vill ha minst i25. Qr är det minsta problemet.

Vad jämför vi med? Visst blir det billigare än en vuxencykel men det gäller inte bara barn. Även vuxna cyklar billigare på gamla 26or

Jag skulle säga att det blir billigare än en Vpace. Billigare än en White blir det väl inte. Och det finns inte mycket emellan.

Barncyklar samlingstråd

Ja vi lägger väl alla olika nivå på våra byggen..
Jag tänker såhär:
  • De HTs jag byggt till mina barn skall vara funkis till ev träning och till skolan (utan att behöva vara orimligt rädd att den blir stulen, här påverkar såklart var man bor).
  • Ratiot 26" hjul/längd på ryttare är helt okay för barn, men kan diskuteras för vuxna.
  • Jag skulle aldrig ge mig in i att bygga hjul efter en kravspec gällande 26" hjul till barncykel men jag har inte fått nån av mina kids att vilja börja träna/tävla mtb så nivån blir där efter. Men de köttar gärna på Kullaberg och Vallåsen, då på lagom vettiga grejjer.
  • Man kan ibland snubbla över en gammal "värsting" med en RS Sid gaffel och Crossmax hjul för en spottstyver, jag tror ID på dessa är funkis.
  • Lägger mer fokus på att korta vevpartier till lagom längd.

IMHO

Barncyklar samlingstråd
Provade lite för skojs skull Riprock 24 för är väl en av få vettiga här runt och kändes helt ok storleksmässigt förutom att pedalen i högsta läget kommer så himla högt, vet inte om de är vevarmarna som är för långa eller om han helt enkelt är för kort i praktiken för att cykla bekvämt på 24 tum ?

Är väl ca 124-125 cm lång

IMG_7537.jpeg

Barncyklar samlingstråd
140mm är långt men normalt
verkar vara rätt vanlig ja av de jag hunnit nörda så blir lite, bör man kolla efter cykel med kortare vilka som ens har? Leva med att 140 kanske ev ser awkward ett tag eller går de byta till kortare utan att bli ruinerad?

Han behöver väl inte byta cykel idag även om 20 tummaren börjar kännas lite åt det mindre hållet så kan ju egentligen vänta på några längre barn

Barncyklar samlingstråd
verkar vara rätt vanlig ja av de jag hunnit nörda så blir lite, bör man kolla efter cykel med kortare vilka som ens har? Leva med att 140 kanske ev ser awkward ett tag eller går de byta till kortare utan att bli ruinerad?

Han behöver väl inte byta cykel idag även om 20 tummaren börjar kännas lite åt det mindre hållet så kan ju egentligen vänta på några längre barn
Jag tror man får nöja sig med 140 på 24 och sen styra upp nästa cykel som ofta har 165-170 och 150-155 är lämpligare

Barncyklar samlingstråd
Provade lite för skojs skull Riprock 24 för är väl en av få vettiga här runt och kändes helt ok storleksmässigt förutom att pedalen i högsta läget kommer så himla högt, vet inte om de är vevarmarna som är för långa eller om han helt enkelt är för kort i praktiken för att cykla bekvämt på 24 tum ?

Är väl ca 124-125 cm lång

Visa bilaga 711607

Sadeln kan vara lite högre. Vänsterfoten sitter mycket fram på pedalen. Nu är vevarna kanske lite för långa men snart är de ok. Min son hade ingen problem med 145 mm vevar vid liknande längd.

Barncyklar samlingstråd
Min dotter klagade inte på 140 på 24'' eller 165 på 26'' men kadens var extremt ryckig och ser i efterhand hur fint det ser ut med 155 på 29''. Nu sitter 150mm på 26an istället

Barncyklar samlingstråd
Min dotter klagade inte på 140 på 24'' eller 165 på 26'' men kadens var extremt ryckig och ser i efterhand hur fint det ser ut med 155 på 29''. Nu sitter 150mm på 26an istället

Ja, kortar är klart bättre men eet behöver inte vara problematiskt. Berör kanske också om barnet tycker om att veva eller om att står på pedalerna.

Barncyklar samlingstråd
Börjar bli dags för större hoj för sonen för bikepark och sporadiska skogsturer.

Är lite sugen på kika på denna gamla Slash vid tillfälle:

Men dels verkar det varit överjävligt flackt sadelrör på dem, och dels givet knäcken på sadelröret lär det ju vara snudd på omöjligt att få plats med en dropper med vettigt dropp.

Barncyklar samlingstråd
Grabbens EarlyRider 16" står på slitna Veetireco Crown Gem 16x2.25

Jag vill byta till liknande mönster och bredd men gärna så lätt som möjligt. De här väger 480g/st.

Några tips?

XR1 ligger på 460g tex.
Schwalbe har inga så breda, med gott mönster.

Barncyklar samlingstråd
Grabbens EarlyRider 16" står på slitna Veetireco Crown Gem 16x2.25

Jag vill byta till liknande mönster och bredd men gärna så lätt som möjligt. De här väger 480g/st.

Några tips?

XR1 ligger på 460g tex.
Schwalbe har inga så breda, med gott mönster.
Våran son körde 16" typ ett halvår sedan blev det 20" så frågan är... behöver du byta innan cykelbyte? Tror man bör vara ca 110cm innan byte dock, beror på cykel osv såklart.

Sen finns ju rocket ron 20" ??

Tillbaka
Topp