Snabb fråga innan ev köp

Snabb fråga innan ev köp
"
Nypris 19900kr
30 växlad shimano deore XT
Hydraliska skivbromsar
Fälgar syncros/32H
Däck maxxis rekon race
Ram aluminium speedster
Dämpad framgaffel rockshox XL30
Kan låsas under färd"

Snabb fråga innan ev köp
Det blir väl bra. Jag hade bortsett från nypriset.
Jag vet inte om det stämmer men det är irrelevant och någonstans på vägen har man kunnat köpa en scale 935 för 15000

Snabb fråga innan ev köp
Säkerställ att du inte behöver byta alla slitdelar och serva gaffeln direkt efter köp. Det kan lätt bli 5000 kr till.
Annars är det väl ett OK pris.

Snabb fråga innan ev köp
Tack för svar, hur "feltestar" jag gaffeln på bästa sätt? Ska man lyssna efter missljud antar jag?
"När servade du gaffeln sist?"

Om innerbenen sitter löst (glappar i framåt/bakåt/sidled) i underbenen så är bussningarna slut och då måste du ha nya underben = dyrt.
Kolla så det inte är djupa repor på innebenen.
Kolla så att låsningen fungerar (om du tror du kommer använda den).

Snabb fråga innan ev köp
"När servade du gaffeln sist?"

Om innerbenen sitter löst (glappar i framåt/bakåt/sidled) i underbenen så är bussningarna slut och då måste du ha nya underben = dyrt.
Kolla så det inte är djupa repor på innebenen.
Kolla så att låsningen fungerar (om du tror du kommer använda den).

Byta underben? Finns det någon som någonsin gör det? I synnerhet på budgetgaffel. Är gaffeln risig, pruta och köp en finare eller leta vidare. Inte lägger man pengar på en gammal budgetgaffel med glappande bussningar. :)

Snabb fråga innan ev köp
Kolla att uppgifterna om årsmodell verkligen stämmer. En snabb googling indikerar snarare singelklinga fram och elvadelat bak alt dubbelklinga fram och elvadelat bak. Det är något helt annat än tre klingor fram och tiodelat bak som cyklar normalt inte längre levererades med 2018. Stämmer inte årsmodellen ska du nog inte lita på annat som säljaren påstår.

Snabb fråga innan ev köp
Kolla att uppgifterna om årsmodell verkligen stämmer. En snabb googling indikerar snarare singelklinga fram och elvadelat bak alt dubbelklinga fram och elvadelat bak. Det är något helt annat än tre klingor fram och tiodelat bak som cyklar normalt inte längre levererades med 2018. Stämmer inte årsmodellen ska du nog inte lita på annat som säljaren påstår.
Tack, verkar vara en 2016 typ.. men oavsett så är den såld nu fast han sa att han skulle hålla den åt mig så nu kan låsa/ta bort tråden

Snabb fråga innan ev köp
Har bara så j**** svårt att hitta en cykel som är prisvärd i dalarnas omnejd.. kmr sluta med att jag köper en för dyr cykel som inte är prisvärd för att jag blir så frustrerad!!

Snabb fråga innan ev köp
Finns det någon som Är duktig på cyklar som man kan rådfråga via PM kring begagnadköpav cykel så man inte behöva göra inläggi forum om det? Vore snällt.. som tex hitta en apsect 940 2022 för 5000kr vilket jag tyckte kändes bra men när man googlar om den så står det att den kmr gå sönder om man kör över rötter och stenar :( såna frågor.. vore tacksamt

Snabb fråga innan ev köp
Vankelmodig? Jag frågar gärna säljaren om denne går med på att låta en verkstad gå igenom en cykel som skulle passa mig.

Snabb fråga innan ev köp
Jodå, "steffoh", utbudet på cykelmarknaden, vad gäller: Utrustn, vxl, bromsar, hjul, nav + allting annat inom cykelvärlden, har delvis förvandlats till en ogenomtränglig djungel! I synnerhet eftersom många äldre sys lever kvar i högsta välmåga.

Till detta kommer att många mindre cykelbutiker, (med service på prg), helt försvunnit. Många gånger beroende en näthandel, som varit omöjlig att konkurrera gentemot. Därmed har också antalet cykelmekaniker kraftigt minskat i landet Sverige. Kan tyckas kontrarevolutionärt, med tanke på att vi blir fler och fler, som väljer hojen, som transportmedel. I vilken form det än må vara. Detta öppnar så klart dörrarna för klåpare och dilettanter, som självutnämnda kan utge sig för att vara just "Cykelmekaniker".
Inget ont sagt om "Bysnillen". Dessa kan vara genialiska. Men faktum kvarstår. Det finns ingen relevant utbildning till yrket "Cykelmekaniker" i Sverige!
Naturligtvis leder detta till många hojar blir stående för gott. Kanske för att avsluta sina liv i containrar. I synnerhet på mindre orter i vårt land, där ingen hjälp finns att få!
Mycket sorgligt!

Tillbaka
Topp