vad tror ni om att cykla Dirtjumper i Hellas?

Öjvind

Medlem
Alltså lite bakgrund: jag började cykla i skogen på min cyclocross hoj, insåg snart att det var lite svårt, så skaffade en XC men i Stockholmsskogarna (Hellas och Gömmaren) kändes även det lite begränsande, kunde typ bara cykla en gång i veckan för att jag fick ont i handlederna (om det blev oftare) sen när jag flyttade närmare Hellas och ville cykla mer skaffade jag tillslut en endurohoj med 150 i slag som jag cyklat på i fem år. För ett år sedan började jag med BMX-racing och köpte en 20tums bmx. Hade väldigt mycket kul med den, både i pumptrack och på bmxracingbanan (i Hökis) men körde omkull på träning (min tävlingsdjävul taggade till för mycket) och fick hjärnskakning som det tagit ett par månader att återhämta mig ifrån. Så nu tänkte jag ta det lite lugnare (fyller 50 om ett par år) och sålde BMXen och tänkte kanske göra mig av med endurohojen vilket jag ändå varit sugen på ett tag och skaffa mig något mer lekfullt. Så då började jag fundera på om jag kunde skaffa något mittemellan BMX och MTB dvs en DJ (Dirtjumper). Har alltså inte tänkt hoppa med den, utan bara köra lite pumptrack och lättare stigar i Hellas, alltså typ Peos punka och inte så mycket värre än det. Och kanske öva lite trackstand och bunnyhopp hemmavid, och rulla lite med dottern som är fem. Vad tror ni? Är det en bra idé att ha en cykel till allt detta eller är det bara dumt?

Det berör mycket på vad du föredrar. Jag cyklar helst på min helstel singlespeed i Hellas. Den är dock riktigt lång. De få andra som kör singlespeed kör på mycket kortare hojar. Så en DJ går säkert bra. Jag skulle tänka att det är roligt, men jag kan inte säga om du kommer att tycka att det är roligt.

Peos punka är roligt, Tre Amigos är roligare. Jag tycker om stök, typ såhär:

2024-06-16-17-52-31-782.jpg

För 25 år sen körde de flesta i samma skog på branta hardtails med ganska dåliga och korta framgafflar, inte sällan helstela. Det var jättekul men gick mycket saktare såklart. Och det gjorde ingenting eftersom alla hade samma förutsättningar. Det enda som kräver att man har en massa slag o annan gear är ju om man ska hänga på andra som har det. Kör du själv, kör enkelt!

Dirt brukar väl vara lite jobbiga på så vis att de är korta, låga, hårda. Också fortfarande mindre hjul antar jag? Allt det blir lätt lite mer slitsamt jämfört med en lika stel och oväxlad men mer skogsoptimerad cykel vad gäller geometri och annat (tex Berks ovan).

I princip är det såklart ett stort ja på din fråga. Men inte riktigt en dirt utan mer typ Kona Unit SS.

DJ funkar utmärkt om man orkar ståcykla 100% av tiden. Men du vill nog byta till lägre utväxling och biffigare däck än vad som brukar sitta på såna hojar.

Jag hade skaffat en lekfull rapp trailcykel för Hellas, och kört vidare på BMXen för pumptrack osv.

Att cykla dirt i Hellas låter jättetufft och skoj på Internet men givet vad du skriver om din erfarenhet av att cykla XC där tror jag det kommer bli så där.....

Ett alternativ om du vill ha något som är mer allround är väl en Marin San Quentin 27,5. Med 27,5” hjul, växlar, o framdämpning, men med en ram som inspirerats av DJ geo. Köp en storlek mindre än rekommenderat så borde den bli ganska lekfull.

En klassisk dirtjumper är inte speciellt rolig i skogen. Har testat ett par ggr men det blev mest skit. Å andra sidan verkar du vara en mycket bättre cyklist än jag, Nå't mellanting mellan de båda extremerna borde du väl kunna hitta.

Om Vilhelm Ohlsson är Ville på forumet så säger det ingenting om hur en medelmåttig cyklist skulle klara av en sån cykel i Hellas.
Det är det. Köpte den ramen av honom för ett antal år sedan. Det blev en skojig cykel av den men ack så jobbig att cykla på. Nu hänger den mest i förrådet och surar

Fortfarande branschens bästa kedjespännare. Fick du med den? Två kolfiberpinnar i spänn med trissor på. Less is more! Förvånad att ingen gjort den i serieproduktion än.

En dirtjumper är ju verkligen inte ändamålsmässig för att cykla i Hellas, men om man vill ha det så är det ju bara att köra. Det är inte första gången det har hänt. Det kommer ju inte kännas bättre i handlederna jämfört med en xc-ht. Det är ju typ en xc-ht med längre allt och där det inte funkar att sitta när man trampar.

En dirtjumper är ju verkligen inte ändamålsmässig för att cykla i Hellas, men om man vill ha det så är det ju bara att köra. Det är inte första gången det har hänt. Det kommer ju inte kännas bättre i handlederna jämfört med en xc-ht. Det är ju typ en xc-ht med längre allt och där det inte funkar att sitta när man trampar.

Vad menar du med längre allt? En DJ har både kortare reach och mindre slag än en modern XC-HT.

Och att inte sitta ner är vad några, jag inklusive, föredrar.

Sen är det, såklart, inte för alla.

Sjukt lågt stack, låg instegshöjd, lång sadel… En DJ är ju gjord för att hoppa över högar av jord, inte för att cykla i skogen med. Vill man däremot göra detta så är det bara att köra.

Sjukt lågt stack, låg instegshöjd, lång sadel… En DJ är ju gjord för att hoppa över högar av jord, inte för att cykla i skogen med. Vill man däremot göra detta så är det bara att köra.

Ja, håller med att låg styre känns jobbigt. Men man kan byta till ett styre som erolwi visar upp lite längre upp.

Ja, håller med att låg styre känns jobbigt. Men man kan byta till ett styre som erolwi visar upp lite längre upp.
Allt med en dirtjumper känns jobbigt. Man kan inte sitta ner, den är brant, svinkort hjulbas, keff gaffel, förmodligen inga växlar. Det finns inget som talar för att detta är en bra cykel för att cykla stig med, men om det är detta man vill ha så är det detta man ska skaffa.

Allt med en dirtjumper känns jobbigt. Man kan inte sitta ner, den är brant, svinkort hjulbas, keff gaffel, förmodligen inga växlar. Det finns inget som talar för att detta är en bra cykel för att cykla stig med, men om det är detta man vill ha så är det detta man ska skaffa.

Det är mycket personligt. Min son cyklade på lvg-cykel i Hellas, klart inte en bra cykel, men skoj var det:

2024-06-29-20-54-38-368.jpg

Exakt! Då är det bara att köra på. Men det är väl inte som att du skulle rekommendera att cykla landsvägscykel i Hellas?

Du beskrev just min cykel. ?

Exakt! Då är det bara att köra på. Men det är väl inte som att du skulle rekommendera att cykla landsvägscykel i Hellas?

Landsvägscykel är lite för extrem. Men jag kör stig för att känna stök att för att har utmaningar. Hur större cykeln är och hur mer slag den har, hur mindre jag känner stöket och hur enklare utmaningar blir. Det är precis emot hela skälet för mig för att köra stig. Sen är det att hitta rätt balans. Min helstel-SS funkar förvansvärt bra till nästan allt i Hellas. På sistone funderar jag lite om en lite mindre "bra" cykel inte e skulle vara ännu roligare.

Det är väl detta som är svaret på frågan? En sämre cykel gör det mer utmanande och en dirtjumper är en dålig cykel för stigcykling. Jag tänker mig att ni inte gjorde en 15 km stigrunda med landsvägscykeln?

I okunskap om skogens utveckling av mtbs postar jag bild på mitt retro från -07. En Soma Groove 26” som glatt tuffar på med sin enda växel och en gammal Vanilla i stäven. Inte snabbast men det händer att vi passerar 29” kolfiberspjut på stigarna, utan att veta bättre.
IMG_7980.jpeg

Fortfarande bättre jämfört med en dirtjumper!
I okunskap om skogens utveckling av mtbs postar jag bild på mitt retro från -07. En Soma Groove 26” som glatt tuffar på med sin enda växel och en gammal Vanilla i stäven. Inte snabbast men det händer att vi passerar 29” kolfiberspjut på stigarna, utan att veta bättre.
Visa bilaga 709534
Det är ju inte i närheten av en dirtjumper och att passera andra cyklar definierar inte någon riktning.

Fortfarande bättre jämfört med en dirtjumper!

Det är ju inte i närheten av en dirtjumper och att passera andra cyklar definierar inte någon riktning.

Jag skulle säga att geometrin är i närheten av en DJ, men mindre styv och högre överför och sadel som gör det en ännu sämre cykel till Hellas ;)

Jag skulle säga att geometrin är i närheten av en DJ, men mindre styv och högre överför och sadel som gör det en ännu sämre cykel till Hellas ;)
Den är säkert mindre styv, men peos punka är inte så teknisk och det är najs att kunna sitta ner. Man blir nog inte kastrerad av överröret på den stigen.

Det är lite svårt att sätta fingret på, som med många sanningar, men det finns bra ”underbiking” och det finns dålig.

Att köra gravelbike på stig var ju inget att ha. Att köra en 90-tals-MTB är inget kul heller. Men en lika om inte mer avskalad men modernt inspirerad 29er däremot, det slår för mig alla fartoptimala teknikraketcyklar med hästlängder. Det är det enda jag är intresserad av att köra om jag ska ut på egen hand.

För det är ju inte tid och fart som det här mäts på, utan känsla.

The Tao that can be told is not the true Tao.

IMG_1823.jpeg

Jag har testat cruxen som stigcykel. Tycker den funkar bra. Med grusstryck i framdäcket skulle en korv i ha sin plats. Annars tuffar den på bra. Utifrån ovan är jag förvisso rätt bekväm med branta vinklar.

Det är lite svårt att sätta fingret på, som med många sanningar, men det finns bra ”underbiking” och det finns dålig.

Att köra gravelbike på stig var ju inget att ha. Att köra en 90-tals-MTB är inget kul heller. Men en lika om inte mer avskalad men modernt inspirerad 29er däremot, det slår för mig alla fartoptimala teknikraketcyklar med hästlängder. Det är det enda jag är intresserad av att köra om jag ska ut på egen hand.

För det är ju inte tid och fart som det här mäts på, utan känsla.

The Tao that can be told is not the true Tao.

Visa bilaga 709568
Jag ser det här lite på samma sätt som powsurf/noboard i snowboardkretsar.

Även om det på pappret är något som är "sämre" ifall man tar den traditionella metriken att värdesätta (typ cykla fort, vinna tävlingar, vara effektiv osv) så finns det en otrolig charm i något som är så enkelt och avskalat att det kan göra små rundor i relativ enkel terräng till ett jätteroligt äventyr igen.

Sen är en rejäl bonus att det i princip inte finns något att underhålla eller stressa av att uppdatera

Jag har haft en dirtjumper som jag cyklade lite med ungarna i pumptrack, skatepark osv. Jag har också under flera år kört helstel cykel i skogen och varit ett ufo bland alla feta FS-hojar. Nu har jag en snabb FS-hoj av ganska modernt XC-snitt, dvs cykel som är snabb överallt.

En DJ är gjord för att rulla nedför släta backar och flyga genom luften med. Ingenting av det finns i skogen. Det är för tunga och små hjul, fel däck, totalt fel utväxling, saknas oftast en broms, har en hoppstyltegaffel fram, är kort som satan.

Efter att man bytt alla de där grejerna som behöver bytas har man ändå en ganska dålig skogscykel imho, som inte öht går att jämföra med de cyklar @erolwi, @Berk och erik h (ditt nick gick inte att @:a tydligen...). Tom @Fjärdebrunn s hojpa är väsensskild (jag gillar cykeln, men vill inte cykla i skogen på den).

Av de skribenter som nämns ovan är det vissa som är skillade som satan, andra som hittat och förfinat sin cykeltyp sedan 1933 ungefär. Och en som cyklar "snabbt" i skogen utan frambroms.. Ni får gissa fritt vem som passar i vilket fack.? Alla har bättre hojar än DJ och välgrundade anledningar till sina cykelval, så de går inte att använda som "ursäkt" för att köra DJ i skogen.

@jofahjalm, en DJ lär aldrig gå att få ett rambrott på - kanske det ändå hade varit en bra grej för dig??

Jag har haft en dirtjumper som jag cyklade lite med ungarna i pumptrack, skatepark osv. Jag har också under flera år kört helstel cykel i skogen och varit ett ufo bland alla feta FS-hojar. Nu har jag en snabb FS-hoj av ganska modernt XC-snitt, dvs cykel som är snabb överallt.

En DJ är gjord för att rulla nedför släta backar och flyga genom luften med. Ingenting av det finns i skogen. Det är för tunga och små hjul, fel däck, totalt fel utväxling, saknas oftast en broms, har en hoppstyltegaffel fram, är kort som satan.

Efter att man bytt alla de där grejerna som behöver bytas har man ändå en ganska dålig skogscykel imho, som inte öht går att jämföra med de cyklar @erolwi, @Berk och erik h (ditt nick gick inte att @:a tydligen...). Tom @Fjärdebrunn s hojpa är väsensskild (jag gillar cykeln, men vill inte cykla i skogen på den).

Av de skribenter som nämns ovan är det vissa som är skillade som satan, andra som hittat och förfinat sin cykeltyp sedan 1933 ungefär. Och en som cyklar "snabbt" i skogen utan frambroms.. Ni får gissa fritt vem som passar i vilket fack.? Alla har bättre hojar än DJ och välgrundade anledningar till sina cykelval, så de går inte att använda som "ursäkt" för att köra DJ i skogen.

@jofahjalm, en DJ lär aldrig gå att få ett rambrott på - kanske det ändå hade varit en bra grej för dig??
Att få sanningar om Hellascykling från en Göttlaborgare ?

?

Asså det är ju inte så att Hellascyklingen skiljer sig särskilt mycket från GBG-cyklingen. :-) Eller cykling på andra ställen heller för den delen.

Jag har sett en parvel köra en DH-tävling på en BMX. Det gick det åxå.
Har vi inte haft de här diskussionerna 500 ggr? Just det... vi är på Happy! :-D

Stalle

Såg någon rekomendera Kona Unit SS. Nu är jag blott en medioker cyklist, så jag är inte på enpetarnivån, utan kör en 10-delad låda. Men kompisen som har en likadan cykel och är en betydligt vassare cyklist, han kör enpetare i Hellas året runt. Och kör du en M som jag har, då är det nästan en dirtjumper.
1720079982126.png

Såg någon rekomendera Kona Unit SS. Nu är jag blott en medioker cyklist, så jag är inte på enpetarnivån, utan kör en 10-delad låda. Men kompisen som har en likadan cykel och är en betydligt vassare cyklist, han kör enpetare i Hellas året runt. Och kör du en M som jag har, då är det nästan en dirtjumper.
Visa bilaga 709623

Min brorsa har en i XL. Min Karate Monkey i L är en helt annan cykel, väldigt mycket mer lekfull och hanterbar.

Hej, sent tack här för alla synpunkter. I fredags hittade jag i alla fall en begagnad DJ så nu blir det att prova. Stenhård ram har den förvisso men en rätt vettig dämpare tror jag så nu ska jag bara sänka trycket lite i den och däcken så får vi se vad det ger. I annat fall blir den nog grym i pumptracken i alla fall och så får jag titta närmare på alla andra förslag här på cyklar att skaffa.

Tillbaka
Topp