Enligt var det i lördags 32-33 grader som varmast i Bagno di Romagna (i mitten på etappen) enligt
denna källa. Har även tittat på andra ställen längs rutten och det förefaller som att det max kan ha varit 35 grader längs rutten när cyklisterna befann sig där. Varmt, men på inget sätt exceptionellt för touren. Har väl hänt att det varit upp mot 40 grader.
Har inte koll på Cavs uppladdning och det kan ju varit så att han fick en "värmechock" om han i perioden fram till touren befunnit sig i klart svalare klimat. Anekdotiskt och naturligtvis på en helt annan nivå vet jag att jag själv för att vara svensk normalt tål värme rätt bra. Under ett tiotal resor till Dolomiterna i månadsskiftet juli-augusti med temperaturer som ofta låg på över 30 grader som varmast hade jag aldrig några problem med värmen förutom en gång då det första dagen där nere var 38 grader (officiell temperatur i skuggan, som inte fans) och det hade varit relativt svalt på hemmaplan innan jag åkte ner. Då hade jag några dagar i början av resan då det gick trögt och jag hade en tendens att bli överhettad. Vid likartad temperatur en vecka senare var jag acklimatiserad och hade inga som helst problem med värmen. En fundering är om det är så att det faktum att många lag väl ligger på höjd och laddar inför touren gör att de också har det rätt svalt och en varm inledning då är en "risk".
Sen var det ju inte bara jag som tyckte han såg ut att lida mer än vad förutsättningarna motiverade. Kommentatorerna i både svenska och brittiska sändningarna var inne på detsamma liksom Voigt bak på motorcykeln. Även i tråden reagerades det på Cavs problem på inledningsetapen.