Tour de France, 2024

Tour de France, 2024
Undrar vad oddsen för den var när Cav såg ut att vara kokt, rökt, stekt och grillad samtidigt i en av de första backarna på etapp 1 och det såg ut att vara risk för en väldigt kvick sorti från hela touren.
Han lider av bergsetapper men växer i spurterna. Samma med Jacobsen, Philipsen och andra spurtare. Sedan är väl Cav en extrem i grenen.

Tour de France, 2024
Som jag uppfattade det så var det inte att han inte orkade utan mer att de höll på bli inboxade till höger så han kände sig tvungen att släppa fram Philipsen i den lucka som ännu fanns.
Inboxade? Mvdp hade ju stor lucka att komma upp i spets med 400m kvar med jasper på rulle .
Möjligen tyckte han att det var för tidigt och insåg han inte skulle kunna hålla farten i 300m till så va lika bra att kliva åt sidan.. samtidigt ställer han sig upp för axelera för att försöka komma upp i spets så tveksamt..

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Fantastiskt roligt att Cavendish lyckades. Jag tror att han känner att han fick revansch från den första etappen.

Skicklighet, ta vara på chanserna och kanske lite flyt...det var Cavendish dag idag.

Tour de France, 2024
IMG_3469.jpeg

Tour de France, 2024
Inboxade? Mvdp kom ju upp i spets med 400m kvar med jasper på rulle .
Möjligen tyckte han att det var för tidigt och insåg han inte skulle kunna hålla farten i 300m till så va lika bra att kliva åt sidan.. samtidigt ställer han sig upp för axelera o komma upp i spets så tveksamt..

Han kom i spets men blev också ganska omgående intryckt mot sargen av mannen i rött som förflyttade sig åt höger. Dock hade MvdP fritt spår framåt i första bilden o hade nog tryckt bort röda åkaren om han själv haft högre hastighet.
Screenshot_20240703_223602_YouTube.jpg

Screenshot_20240703_223334_YouTube.jpg

Screenshot_20240703_223355_YouTube.jpg

Tour de France, 2024
Han kom i spets men blev också ganska omgående intryckt mot sargen av mannen i rött som förflyttade sig åt höger. Dock hade MvdP fritt spår framåt i första bilden o hade nog tryckt bort röda åkaren om han själv haft högre hastighet.
Visa bilaga 709581
Visa bilaga 709582
Visa bilaga 709583
Ja, MvdP tappade pulvret i buggarna förvånansvärt snabbt. Jag satt och väntade på att han skulle släpa fram Philipsen till -50 m i en monsterförning.
Så blev det inte

Tour de France, 2024
Han lider av bergsetapper men växer i spurterna. Samma med Jacobsen, Philipsen och andra spurtare. Sedan är väl Cav en extrem i grenen.
Är ju en sak att spurtare har det tufft i kuperad terräng. Jag tycker dock Cav såg ut att inte bara ha det tufft pga terrängen på första etappen. Lagkamrater som häller vatten över honom och vid ett tillfälle tyckte jag det såg ut som han spydde.

Förvisso sällan de visar ”eftersläntrarna” så mkt som de gjorde på den etappen så det är ju möjligt att Cav ofta ser ut så där. Tycker dock att han när han släppt på andra etapper inte alls sett lika förstörd ut som han gjorde på etapp ett.

Tour de France, 2024
Är ju en sak att spurtare har det tufft i kuperad terräng. Jag tycker dock Cav såg ut att inte bara ha det tufft pga terrängen på första etappen. Lagkamrater som häller vatten över honom och vid ett tillfälle tyckte jag det såg ut som han spydde.

Förvisso sällan de visar ”eftersläntrarna” så mkt som de gjorde på den etappen så det är ju möjligt att Cav ofta ser ut så där. Tycker dock att han när han släppt på andra etapper inte alls sett lika förstörd ut som han gjorde på etapp ett.
Här kan du läsa om första etappen i touren: https://www.rouleur.cc/blogs/the-ro...side-the-tour-de-france-peloton-s-hottest-day

Det var alltså en rätt så varm dag.

Tour de France, 2024
Här kan du läsa om första etappen i touren: https://www.rouleur.cc/blogs/the-ro...side-the-tour-de-france-peloton-s-hottest-day

Det var alltså en rätt så varm dag.
Enligt var det i lördags 32-33 grader som varmast i Bagno di Romagna (i mitten på etappen) enligt denna källa. Har även tittat på andra ställen längs rutten och det förefaller som att det max kan ha varit 35 grader längs rutten när cyklisterna befann sig där. Varmt, men på inget sätt exceptionellt för touren. Har väl hänt att det varit upp mot 40 grader.

Har inte koll på Cavs uppladdning och det kan ju varit så att han fick en "värmechock" om han i perioden fram till touren befunnit sig i klart svalare klimat. Anekdotiskt och naturligtvis på en helt annan nivå vet jag att jag själv för att vara svensk normalt tål värme rätt bra. Under ett tiotal resor till Dolomiterna i månadsskiftet juli-augusti med temperaturer som ofta låg på över 30 grader som varmast hade jag aldrig några problem med värmen förutom en gång då det första dagen där nere var 38 grader (officiell temperatur i skuggan, som inte fans) och det hade varit relativt svalt på hemmaplan innan jag åkte ner. Då hade jag några dagar i början av resan då det gick trögt och jag hade en tendens att bli överhettad. Vid likartad temperatur en vecka senare var jag acklimatiserad och hade inga som helst problem med värmen. En fundering är om det är så att det faktum att många lag väl ligger på höjd och laddar inför touren gör att de också har det rätt svalt och en varm inledning då är en "risk".

Sen var det ju inte bara jag som tyckte han såg ut att lida mer än vad förutsättningarna motiverade. Kommentatorerna i både svenska och brittiska sändningarna var inne på detsamma liksom Voigt bak på motorcykeln. Även i tråden reagerades det på Cavs problem på inledningsetapen.

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Enligt var det i lördags 32-33 grader som varmast i Bagno di Romagna (i mitten på etappen) enligt denna källa. Har även tittat på andra ställen längs rutten och det förefaller som att det max kan ha varit 35 grader längs rutten när cyklisterna befann sig där. Varmt, men på inget sätt exceptionellt för touren. Har väl hänt att det varit upp mot 40 grader.

Har inte koll på Cavs uppladdning och det kan ju varit så att han fick en "värmechock" om han i perioden fram till touren befunnit sig i klart svalare klimat. Anekdotiskt och naturligtvis på en helt annan nivå vet jag att jag själv för att vara svensk normalt tål värme rätt bra. Under ett tiotal resor till Dolomiterna i månadsskiftet juli-augusti med temperaturer som ofta låg på över 30 grader som varmast hade jag aldrig några problem med värmen förutom en gång då det första dagen där nere var 38 grader (officiell temperatur i skuggan, som inte fans) och det hade varit relativt svalt på hemmaplan innan jag åkte ner. Då hade jag några dagar i början av resan då det gick trögt och jag hade en tendens att bli överhettad. Vid likartad temperatur en vecka senare var jag acklimatiserad och hade inga som helst problem med värmen. En fundering är om det är så att det faktum att många lag väl ligger på höjd och laddar inför touren gör att de också har det rätt svalt och en varm inledning då är en "risk".

Sen var det ju inte bara jag som tyckte han såg ut att lida mer än vad förutsättningarna motiverade. Kommentatorerna i både svenska och brittiska sändningarna var inne på detsamma liksom Voigt bak på motorcykeln. Även i tråden reagerades det på Cavs problem på inledningsetapen.
Temperatur är en sak, det kan vara 40C och rätt behagligt i nevadaöknen. 32C och hög luftfuktighet kan vara rent farligt, inom t.ex gruvdrift är det ett gränsvärde för arbete då kroppen inte kan kyla av sig genom förångning om omgivningsluften är mättad med fukt.

Något som alltid är helt obegripligt för mig, som är från norra Sverige är hur idrottsmän lyckas prestera på så hög nivå i enligt mig olidligt klimat att ens sitta och dricka en öl i. Gäller alltifrån tennisspelare, fotbollsspelare och inte minst sprinters som måste kriga sig igenom tusentals höjdmeter på cykel.

En stor laginsats att få Cav över mål-linjen den dagen som förmodligen hade värmeslag precis som hans lagkamrat som bröt touren den dagen.

Tour de France, 2024
Temperatur är en sak, det kan vara 40C och rätt behagligt i nevadaöknen. 32C och hög luftfuktighet kan vara rent farligt, inom t.ex gruvdrift är det ett gränsvärde för arbete då kroppen inte kan kyla av sig genom förångning om omgivningsluften är mättad med fukt.

Något som alltid är helt obegripligt för mig, som är från norra Sverige är hur idrottsmän lyckas prestera på så hög nivå i enligt mig olidligt klimat att ens sitta och dricka en öl i. Gäller alltifrån tennisspelare, fotbollsspelare och inte minst sprinters som måste kriga sig igenom tusentals höjdmeter på cykel.

En stor laginsats att få Cav över mål-linjen den dagen som förmodligen hade värmeslag precis som hans lagkamrat som bröt touren den dagen.
Det finns ju en anledning till att SMHI och andra vädertjänster utfärdar varningar för hög temperatur, men nästan aldrig låg temperatur.

Själv presterar jag märkbart sämre och tycker livet blir allmänt jobbigt när temperaturen går upp mot 30 grader och däröver. Har dock inga problem att åka skidor i -20 och under när en del verkar förfrysa händer o fötter o allt möjligt. Så det verkar vara individuellt vad kroppar föredrar.

Tour de France, 2024
Det finns ju en anledning till att SMHI och andra vädertjänster utfärdar varningar för hög temperatur, men nästan aldrig låg temperatur.

Själv presterar jag märkbart sämre och tycker livet blir allmänt jobbigt när temperaturen går upp mot 30 grader och däröver. Har dock inga problem att åka skidor i -20 och under när en del verkar förfrysa händer o fötter o allt möjligt. Så det verkar vara individuellt vad kroppar föredrar.
Ändå dör det mycket fler av kyla än värme.

Tour de France, 2024
Ändå dör det mycket fler av kyla än värme.
Nu är det inte så att det är temperaturen som är direkt dödlig vid kyla, utan det faktum att folk i större utsträckning befinner sig inomhus och utsätts för större spridning av virus och andra sjukdomar. Luftföroreningar tenderar också att vara värre vid kall väderlek vilket orsakar ganska många dödsfall världen över.

Tour de France, 2024
Tour de France, 2024
Känns som hans stil. Men han jagade väl främst det tidiga bergspriset

Edit: fast de hade kanske redan passerat det när de gick? Inte tittat så koncentrerat än

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
"Ä nu får det vara nog med det här", såg det ut som Cavendish tänker.. Inte kul bli efter i det här läget. Såg inte ut som han var speciellt intresserad av att göra det jobbet ?

Tour de France, 2024
Känns som det är ytterst sällan det verkligen blir något avgörande med kantvind på den här typen av lopp. Blir alltid samma sak, mycket snack, en jäkla hets ett tag och några som halkar efter en stund. Sedan återsamlas alla och tar det lugnt igen.

Tour de France, 2024
Ja. Man fattar ju förstås att det blir stress. Kommer man efter själv i fel läge så kan man ju få jobba väldigt hårt för komma ikapp. Vilket i sig kan göra att man svagare på kommande etapper.

Tour de France, 2024
Nu är ju proffsen lite annorlunda byggda än en annan, men tycker det är lite konstigt att dom bränner 1 hjälpryttare i taget . Tar en förning i flera km innan dom hoppar av och låter nästa ta över . Tycker hjälpryttarna borde kunna göra ett bättre jobb med ett lagtempo sista milen ..

Tour de France, 2024
Nu är ju proffsen lite annorlunda byggda än en annan, men tycker det är lite konstigt att dom bränner 1 hjälpryttare i taget . Tar en förning i flera km innan dom hoppar av och låter nästa ta över . Tycker hjälpryttarna borde kunna göra ett bättre jobb med ett lagtempo sista milen ..
Nej, det där har jag aldrig heller fattat... Men måste väl finnas någon anledning gissar jag.

Tour de France, 2024
Nej, det där har jag aldrig heller fattat... Men måste väl finnas någon anledning gissar jag.
Om det är spurtetapp är det ju fler än spurtaren man vill ha kvar; uppdragaren och kanske nån till. Då vill men inte bränna dem förrän det verkligen behövs, utan ha dem så fräscha som möjligt. Samma är det nog på bergsetapper, hjälpryttarna har ju olika roller där och man bränner dem i den ordning som krävs.

Tour de France, 2024
Det gör de endast framåt målgång (väl?). Ute på rutten med 10 mil kvar går de runt mer.

Gissar att det har att göra med att att snurra i klunga i 55-60km/t när alla slåss om positioner är riskabelt. Både att man kan tappa positioner, och orsaka krasch.

Tour de France, 2024
Vad trött man blir på Philipsen...men fick han inget straff i fjol så. Dags nån sätter ner i foten.
Men alltså denna studio i England, är ju värre än kärringar på kafferep...
Man vill ju se intervjuer och tröjutdelningar. Intervju med Wout hade ju vart intressant idag

Tour de France, 2024
Tycker det är synd o skam att en så okomplett cyklist som Cavendish nu har rekordet,han har väl inte suttit i front i vinden 100km ens på alla etapper totalt....Möjligtvis han har suttit i front på lagtempoetapperna.....Han kan bara en sak o den är han väldigt bra på.....Men i övrigt är han ju en nolla jämfört med nästan alla.....

Tour de France, 2024
Tycker det är synd o skam att en så okomplett cyklist som Cavendish nu har rekordet,han har väl inte suttit i front i vinden 100km ens på alla etapper totalt....Möjligtvis han har suttit i front på lagtempoetapperna.....Han kan bara en sak o den är han väldigt bra på.....Men i övrigt är han ju en nolla jämfört med nästan alla.....

Kan hålla med där. Själv tycker jag dom som vinner många endagslopp är coolast. Som Cancellara tex.

Tour de France, 2024
Tycker ändå att Jasper skall ha något för den där förflyttningen åt höger. Han hade ju ingen på vänster som trängde honom, han skulle hållit sin linje rakt fram.

Tillbaka
Topp