Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Vedkök. Finns många i olika storlekar, kolla Röda Stjärnan tex. Man allt blir ju svart och sotigt, gaskök är bättre.
Tack. Var lite snabb att posta - missade att det fanns fler sidor i tråden och att kök redan diskuterats.

Jag misstänker också att de finns risk för sot. Det var därför jag ser det som ett komplement när jag paddlar och vikt och volym inte är lika viktigt.

Bikepacking
Har köpt lite väskor till min grushoj som jag normalt inte använder till bikepacking. Jag skulle vilja skydda ramen tillfälligt, och alltså ta bort skyddet när jag bikepackat klart. Vad kan jag sätta på som skyddar tillräckligt men som jag sen kan ta bort utan att lacken skadas?

Senast ändrad:
Bikepacking
Hm, hur menar du, tvåla ramen och sen tejpa? Googlar ”helikoptertejp” och ser att det är ett stenskottstejp… jag har alltså redan skyddat ramenfrån skav och stenskott. Tänkte mig, säkert lite naivt eltejp vid kontaktytor… men det räcker kanske inte ?

Det är en lite mer racegravel, dv s noll fästen.

Bikepacking
Eltejp funkar tillräckligt bra. Enda stället man får tänka lite mer är om du har något som monteras på styret och spänns fast mot styrröret, eller omvänt. Det skaver lite mer vid svängar och kanske kan jobba igenom eltejpen på någon vecka eller så.

Bikepacking
Eltejp funkar tillräckligt bra. Enda stället man får tänka lite mer är om du har något som monteras på styret och spänns fast mot styrröret, eller omvänt. Det skaver lite mer vid svängar och kanske kan jobba igenom eltejpen på någon vecka eller så.
Styrväskan ser inte ut att nå ramen, det är främst lacken vid ramväskorna jag är orolig för, så här ser det ut…

Bilagor

• IMG_0012.jpeg
    IMG_0012.jpeg
    1.1 MB · Besök: 114
Bikepacking
@BFS Har du varit vid Mårdseleforsen med cykel? och i så fall, hur är det att cykla där?

Hade lite tråkigt, och har inte kunnat cykla på några dagar, så jag lekte lite med grusvägskartan, nakarta.me och komoot och lyckades skapa en tur dit, och sen hem...

För de som undrar var det är för ställe:

Bikepacking
@BFS Har du varit vid Mårdseleforsen med cykel? och i så fall, hur är det att cykla där?

Hade lite tråkigt, och har inte kunnat cykla på några dagar, så jag lekte lite med grusvägskartan, nakarta.me och komoot och lyckades skapa en tur dit, och sen hem...

För de som undrar var det är för ställe:
Nej, där har jag inte varit. Alldeles för många ställen i närområdet jag "missat" (rättare sagt, gått över ån för att hämta vatten).

Bikepacking
Köpte en billig, stor sadelväska på rea från Bikester förra året och den har inte direkt blivit välanvänd ännu.
En anledning är ju att den slänger en hel del i sidled vid cykling. En orsak är väl helt klart för att den är av större storlek.
Frågan är väl om någon har tips på hur man får väskan att slänga mindre i sidled?

IMG_0305.jpeg

Har sett en lösning från Topeak i form av deras ”Wishbone” som lär hjälpa en del.
Får man en så pass stor väska att kännas oslängig på något sätt? Har för mig att den är närmare 14 liter.

Bikepacking
Jag har en pakethållare från Porcelain Rocket som håller allt stabilt. Om du googlar så ser du konstruktionen och du borde kunna fixa något liknande.

Bikepacking
Köpte en billig, stor sadelväska på rea från Bikester förra året och den har inte direkt blivit välanvänd ännu.
En anledning är ju att den slänger en hel del i sidled vid cykling. En orsak är väl helt klart för att den är av större storlek.
Frågan är väl om någon har tips på hur man får väskan att slänga mindre i sidled?

Visa bilaga 709551
Har sett en lösning från Topeak i form av deras ”Wishbone” som lär hjälpa en del.
Får man en så pass stor väska att kännas oslängig på något sätt? Har för mig att den är närmare 14 liter.
Alpkits Exorail verkar vara en lätt och okomplicerad variant: https://alpkit.com/products/exo-rail-seat-pack-mounting-system

Bikepacking
Eller som denna: https://www.tradeinn.com/bikeinn/sv/woho-x-touring-v2-stabilizer-pakethallare/136657517/p

Nån som provat den här? Ser ju hyfsat stabil ut.

Eller denna?
Antar Jack the rack är ett säkrare val? Såg ett omdöme som klagade på att klämmorna inte orkade hålla önskad inställning.

Eller denna?

Bikepacking

Visa bilaga 709551
Spänna fast den på en pakethållare? ?

Bikepacking
Jag körde ikapp en glad räv igår, på min bikepackingcykel (på en mindre gen/skogsväg genom skogen). Den hade ett halvt rådjurskid i munnen. Jag kom förvånansvärt nära (motvind) innan den upptäckte mig. Såna upplevelser får man inte från förarsätet. :)

Bikepacking
Eller som denna: https://www.tradeinn.com/bikeinn/sv/woho-x-touring-v2-stabilizer-pakethallare/136657517/p

Nån som provat den här? Ser ju hyfsat stabil ut.

Eller denna?
Antar Jack the rack är ett säkrare val? Såg ett omdöme som klagade på att klämmorna inte orkade hålla önskad inställning.

Eller denna?
Finns flera som gett sin input några sidor bakåt. Själv har jag fått min harness men inte hunnit prova den än, men den känns rejält stabil. Gillar att drybagen har en luftventil dessutom vilket gör kompression lättare. Insåg att jag nog kommer behöva ett rack eller liknande fram också, lutar åt Jack-hållet.

Bikepacking
Finns flera som gett sin input några sidor bakåt. Själv har jag fått min harness men inte hunnit prova den än, men den känns rejält stabil. Gillar att drybagen har en luftventil dessutom vilket gör kompression lättare. Insåg att jag nog kommer behöva ett rack eller liknande fram också, lutar åt Jack-hållet.
Vad väger den?

Bikepacking
Min första bikepacking blev lyckad. Tog mig lugnt och sansat från Göteborg till Oskarshamn på tre cykeldagar. Allt förutom mat packades med och jag har lyckats använda allt förutom mina badbyxor! Varje dag berikades av regn men så småningom klarnade det upp och det mesta torkade. Enklare än väntat att hitta tältplatser. Mitt stora problem var att hitta toaletter på vägen. Någon som delar denna erfarenhet? Kul att få se Småland från sin bästa sida också. Gillar man Utvandrarna så får de en att tänka lite extra på den tiden. Lite stel i axlar och lite ont i ländryggen sista dagen myggbiten har man ockå blivit. Tältplatser blev i Tranemo och Myresjö.

Positivt överraskad av den goda hänsyn lastbilschaufförer tog på vägen. Nästan alla körde om med god marginal. Fint!

Här kommer lite bilder

Visa bilaga 706575
Bågen redo för avfärd

Visa bilaga 706556
Första tältplatsen i Tranemo

Visa bilaga 706572
Cockpit

Visa bilaga 706559
Andra tältplatsen (Myresjö)

Visa bilaga 706555Visa bilaga 706568
Visa bilaga 706570
Chill i Virserum

Visa bilaga 706569
Snigelsmör?
Det ser ut som att du lastade på rätt bra på S/F-hållaren fram. Både väska och drybag under. Men den höll sig på plats utan att dippa? Det ser inte ut som att du drog fast det lilla snöret ens?

Bikepacking
Eller denna?
Till den måste du ha racket du själv länkade ovan, det går inte att fästa väskan utan det, men det visste du kanske redan?

Bikepacking
Det ser ut som att du lastade på rätt bra på S/F-hållaren fram. Både väska och drybag under. Men den höll sig på plats utan att dippa? Det ser inte ut som att du drog fast det lilla snöret ens?
Ja precis. Längs vägen så handlade jag på mig en del mat och verkligen fyllde upp väskan fram. Så lasten i väskan var ibland några kilon. I dragbagen hade jag tältduken på ca 1kg.

Allt höll sig på plats utan att dippa. Jag använde heller inte snöret man fick till racket. Väldigt nöjd med hela den setupen!

Bikepacking
Ska man cykla längre och ta pauser i form av vandring, city osv så är det här ju en smart lösning. Packa allt i en 30 liters ryggsäck på pakethållare i bak.
Ja, det såg smart ut. Sen vet jag inte om man vågar lämna cykeln så. Han verkar bara slänga in den i nåt djupt buskage vad jag har sett. Borde väl inte bli upptäckt av någon, men sen gäller det ju att hitta den igen själv. Vet inte om ett lås gör skillnad eller inte, jag tror jag tar med ett om jag inte får med några kompisar i sommar, för alla stopp vid mataffärer, och kanske på nätterna.

Bikepacking
Till den måste du ha racket du själv länkade ovan, det går inte att fästa väskan utan det, men det visste du kanske redan?
Nja, jag tänkte att det går väl att surra fast den med remmar på en jack rack? Du skrev ju att S/F racket vrider sig, trots att du drog båda skruvar med 5 Nm? Det får mig att tveka om S/F är nåt att satsa på.

Bikepacking
Nja, jag tänkte att det går väl att surra fast den med remmar på en jack rack? Du skrev ju att S/F racket vrider sig, trots att du drog båda skruvar med 5 Nm? Det får mig att tveka om S/F är nåt att satsa på.
Ja såklart kan man säkert få på den på ett Jack the rack, jag tänkte mer på att fästa den direkt på styret. Gällande mitt montage så får jag väl ta en vända till och se om jag kan få till det bättre. Andra verkar ju ha lyckats. Jag hade ca 4kg last (väskan i sig samt innehållet) så det borde inte vara något problem.

Kompisen har sadelväskan. Den var väldigt stabil, han är nöjd så här långt. Det han anmärkte på var att det inte har några bungycords eller öglor på ovansidan för att fästa småsaker på, det har jag på min harness från Decathlon. Men det gick ju utmärkt att bara surra fast ett par sandaler ändå

Bikepacking
Kan nämna att jag bortsett problemet jag nämnt ovan så är jag väldigt nöjd med väskan i sig. Ja, det är lite synd att de inte gjort ett litet yttre mesh eller dragkedjeförsett fack i fronten samt ett litet fack på insidan. Men man verkar ju inte kunna få allt här i världen. Den sväljer väldigt mycket och när man drar fast den så är det oerhört stabilt. Det är snabbt och enkelt att plocka loss väskan från racket. Har man packat den knökfull och stängt den så kan det vara lite meckligt att trä de två bakre remmarna över racket då det är rätt tight.

Bikepacking
Hann bara montera den häromdagen, vilket jag tyckte var rätt meckigt. Inte mycket till instruktioner och dåligt dragna gängor ledde till frustration. Men den har ju öglor på undersidan i alla fall, så det borde gå att surra saker runt den. Med 45° vinkel går det ju att sätta en del på undersidan, så länge väglaget är torrt (om man saknar stänkskärm).

Bikepacking
Tromsø! ?
Och Senja?
Helt korrekt! Vandrade Tromsdalstinden, Segla, Hesten och Husfjellet. Hade en liten situation för jag punkterade mitt liggunderlag och fick beställa ett nytt med leverans till Tromsø. Det var bara det att norska posten inte var så snabba på att få upp grejor dit. Jag blev strandad i Tromsø i 7 dagar. Under tiden hann jag med att besöka typ alla museum i Tromsø och vandra en hel del på Senja, så det blev rätt så bra ändå till slut. Nu på väg igen och har precis klarat av Lofoten och tagit färjan över till Bodø

Bikepacking
Helt korrekt! Vandrade Tromsdalstinden, Segla, Hesten och Husfjellet. Hade en liten situation för jag punkterade mitt liggunderlag och fick beställa ett nytt med leverans till Tromsø. Det var bara det att norska posten inte var så snabba på att få upp grejor dit. Jag blev strandad i Tromsø i 7 dagar. Under tiden hann jag med att besöka typ alla museum i Tromsø och vandra en hel del på Senja, så det blev rätt så bra ändå till slut. Nu på väg igen och har precis klarat av Lofoten och tagit färjan över till Bodø

HaHa, lite risky med uppblåsbart. Har hänt mig en gång, och då hade dom ett Babybadkar i servicehuset på campen, lyckades hitta läckan och laga ! Men inte fel att sightsinga lite. ?

Bikepacking
Ute nu söder om Jotunheimen. Vi cyklade Gol - Hemsedal som första etapp. Inte så långt, 76 km men okej med höjdmetrar 1500+. Några rätt branta sega grusklättringar på 12-13% i 4-5 km. Kul att man (Hemsedal) gjort dedikerade sträckor med ”sportgrusstigar” över fjället på vissa ställen (Fanitullrundan).

IMG_4322.jpeg

IMG_4348.jpeg

Bikepacking
Tjena! Jag har lite tankar på att cykla riktigt långt någon gång nu när knät verkar hålla för cykling igen. Antar att detta är bästa tråden för att få svar på frågan:
Vilken typ av däck föredrar ni? Slanglöst eller med slang?

Mitt sikte är inställt på att kunna köra brev/rando nästa år och vill kunna vara hyfsat självgående, vill undvika punkteringar såklart men också kunna fixa lätt på vägen om det händer och man är långt hemifrån/från kollektiva färdmedel.

Kör med slang idag och har lite extra (2 st) slangar med mig, plus verktyg och minipump/kolsyrepump. Räcker detta för 100-300 km turer?

Bikepacking
Tjena! Jag har lite tankar på att cykla riktigt långt någon gång nu när knät verkar hålla för cykling igen. Antar att detta är bästa tråden för att få svar på frågan:
Vilken typ av däck föredrar ni? Slanglöst eller med slang?

Mitt sikte är inställt på att kunna köra brev/rando nästa år och vill kunna vara hyfsat självgående, vill undvika punkteringar såklart men också kunna fixa lätt på vägen om det händer och man är långt hemifrån/från kollektiva färdmedel.

Kör med slang idag och har lite extra (2 st) slangar med mig, plus verktyg och minipump/kolsyrepump. Räcker detta för 100-300 km turer?
Japp, det räcker! Kolsyrepatroner är däremot inget att ha för långcykling skulle jag vilja påstå, pump är bättre på alla vis förutom eventuellt att det går snabbare att pumpa då - men det är ingen sådan tidspress på långcykling allt som oftast.

Slanglöst har jag inte lyckats punktera ännu, men med dynaplugs så ska det åtminstone i teorin vara lätt åtgärdat när jag väl gör det. Har bara kört i skogen och lite på grus med slanglöst ännu, men ska cykla långt i sommar på slanglöst så då hoppas jag få testa lite. Har ändå slang med mig för säkerhets skull.

Tillbaka
Topp