Jormvngandr
Aktiv medlem
Bikepacking
Vad är det för hobo-kök? Lite sugen på att prova ett som komplement till gaskök när jag paddlar.
Liknar det jag postade några inlägg bakåt i tråden.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det för hobo-kök? Lite sugen på att prova ett som komplement till gaskök när jag paddlar.
Tack. Var lite snabb att posta - missade att det fanns fler sidor i tråden och att kök redan diskuterats.Vedkök. Finns många i olika storlekar, kolla Röda Stjärnan tex. Man allt blir ju svart och sotigt, gaskök är bättre.
Styrväskan ser inte ut att nå ramen, det är främst lacken vid ramväskorna jag är orolig för, så här ser det ut…Eltejp funkar tillräckligt bra. Enda stället man får tänka lite mer är om du har något som monteras på styret och spänns fast mot styrröret, eller omvänt. Det skaver lite mer vid svängar och kanske kan jobba igenom eltejpen på någon vecka eller så.
Ser ju ok ut, någon här som testat? Skulle vara sjukt trist om lacken följde med ?Du kan testa detta:
![]()
Skyddsfilm, 10 x 300 cm
Transparent lackskydd som skyddar dörrkanter och insteglister mot repor. Av självhäftande TPU-film för enkel montering. UV- och väderresistent. Lätt att reng...www.biltema.se
Du kan testa detta:
![]()
Skyddsfilm, 10 x 300 cm
Transparent lackskydd som skyddar dörrkanter och insteglister mot repor. Av självhäftande TPU-film för enkel montering. UV- och väderresistent. Lätt att reng...www.biltema.se
Nej, där har jag inte varit. Alldeles för många ställen i närområdet jag "missat" (rättare sagt, gått över ån för att hämta vatten).@BFS Har du varit vid Mårdseleforsen med cykel? och i så fall, hur är det att cykla där?
Hade lite tråkigt, och har inte kunnat cykla på några dagar, så jag lekte lite med grusvägskartan, nakarta.me och komoot och lyckades skapa en tur dit, och sen hem...
För de som undrar var det är för ställe:
![]()
Mårdseleforsen
Välkommen till Vindelälvens ståtligaste och mest dramatiska forslandskap. Mårdseleforsens naturreservat är ett välbesökt utflyktsmål och en vacker rastplats för resande efter Vindelälven.tinyurl.com
Nej, där har jag inte varit. Alldeles för många ställen i närområdet jag "missat" (rättare sagt, gått över ån för att hämta vatten).
Aldrig fel att vara först!Aj f*n, då blir jag försökskanin...
Alpkits Exorail verkar vara en lätt och okomplicerad variant: https://alpkit.com/products/exo-rail-seat-pack-mounting-systemKöpte en billig, stor sadelväska på rea från Bikester förra året och den har inte direkt blivit välanvänd ännu.
En anledning är ju att den slänger en hel del i sidled vid cykling. En orsak är väl helt klart för att den är av större storlek.
Frågan är väl om någon har tips på hur man får väskan att slänga mindre i sidled?
Visa bilaga 709551
Har sett en lösning från Topeak i form av deras ”Wishbone” som lär hjälpa en del.
Får man en så pass stor väska att kännas oslängig på något sätt? Har för mig att den är närmare 14 liter.
Liknande Topeaks Wishbone.Alpkits Exorail verkar vara en lätt och okomplicerad variant: https://alpkit.com/products/exo-rail-seat-pack-mounting-system
Spänna fast den på en pakethållare? ?Köpte en billig, stor sadelväska på rea från Bikester förra året och den har inte direkt blivit välanvänd ännu.
En anledning är ju att den slänger en hel del i sidled vid cykling. En orsak är väl helt klart för att den är av större storlek.
Frågan är väl om någon har tips på hur man får väskan att slänga mindre i sidled?
Visa bilaga 709551
Har sett en lösning från Topeak i form av deras ”Wishbone” som lär hjälpa en del.
Får man en så pass stor väska att kännas oslängig på något sätt? Har för mig att den är närmare 14 liter.
Finns flera som gett sin input några sidor bakåt. Själv har jag fått min harness men inte hunnit prova den än, men den känns rejält stabil. Gillar att drybagen har en luftventil dessutom vilket gör kompression lättare. Insåg att jag nog kommer behöva ett rack eller liknande fram också, lutar åt Jack-hållet.Eller som denna: https://www.tradeinn.com/bikeinn/sv/woho-x-touring-v2-stabilizer-pakethallare/136657517/p
Nån som provat den här? Ser ju hyfsat stabil ut.
![]()
S/F SEATBAG HARNESS
S/F Seatbag Harness Flexibel hållare för cykelutrustning.Perfekt för äventyrliga turer.www.scsstockholm.se
Eller denna?
Antar Jack the rack är ett säkrare val? Såg ett omdöme som klagade på att klämmorna inte orkade hålla önskad inställning.![]()
S/F HANDLEBAR RACK
S/F Handlebar RackStark Styrram i aluminium, passarbåde vardagliga turer och äventyrpå cykel.www.scsstockholm.se
Eller denna?
![]()
S/F HANDLEBAR ROLLTOP ONE SIZE
Vattentät cykelväska för cykelstyret Vattentät cykelväska som rymmer 13 liter och monteras till cykelstyret med hjälp av Handlebar Rack (köps separat). När du har parkerat cykeln går väskan utmärkt att bära som en axelväska. Uppvecklad ser väskan ut som en vattentät påse. Toppen rullas sedan ned...www.scsstockholm.se
Vad väger den?Finns flera som gett sin input några sidor bakåt. Själv har jag fått min harness men inte hunnit prova den än, men den känns rejält stabil. Gillar att drybagen har en luftventil dessutom vilket gör kompression lättare. Insåg att jag nog kommer behöva ett rack eller liknande fram också, lutar åt Jack-hållet.
Typ 600 g för selen och 100 g för påsen.Vad väger den?
Det ser ut som att du lastade på rätt bra på S/F-hållaren fram. Både väska och drybag under. Men den höll sig på plats utan att dippa? Det ser inte ut som att du drog fast det lilla snöret ens?Min första bikepacking blev lyckad. Tog mig lugnt och sansat från Göteborg till Oskarshamn på tre cykeldagar. Allt förutom mat packades med och jag har lyckats använda allt förutom mina badbyxor! Varje dag berikades av regn men så småningom klarnade det upp och det mesta torkade. Enklare än väntat att hitta tältplatser. Mitt stora problem var att hitta toaletter på vägen. Någon som delar denna erfarenhet? Kul att få se Småland från sin bästa sida också. Gillar man Utvandrarna så får de en att tänka lite extra på den tiden. Lite stel i axlar och lite ont i ländryggen sista dagen myggbiten har man ockå blivit. Tältplatser blev i Tranemo och Myresjö.
Positivt överraskad av den goda hänsyn lastbilschaufförer tog på vägen. Nästan alla körde om med god marginal. Fint!
Här kommer lite bilder
Visa bilaga 706575
Bågen redo för avfärd
Visa bilaga 706556
Första tältplatsen i Tranemo
Visa bilaga 706572
Cockpit
Visa bilaga 706559
Andra tältplatsen (Myresjö)
Visa bilaga 706555Visa bilaga 706568
Visa bilaga 706570
Chill i Virserum
Visa bilaga 706569
Snigelsmör?
Till den måste du ha racket du själv länkade ovan, det går inte att fästa väskan utan det, men det visste du kanske redan?Eller denna?
![]()
S/F HANDLEBAR ROLLTOP ONE SIZE
Vattentät cykelväska för cykelstyret Vattentät cykelväska som rymmer 13 liter och monteras till cykelstyret med hjälp av Handlebar Rack (köps separat). När du har parkerat cykeln går väskan utmärkt att bära som en axelväska. Uppvecklad ser väskan ut som en vattentät påse. Toppen rullas sedan ned...www.scsstockholm.se
Ja precis. Längs vägen så handlade jag på mig en del mat och verkligen fyllde upp väskan fram. Så lasten i väskan var ibland några kilon. I dragbagen hade jag tältduken på ca 1kg.Det ser ut som att du lastade på rätt bra på S/F-hållaren fram. Både väska och drybag under. Men den höll sig på plats utan att dippa? Det ser inte ut som att du drog fast det lilla snöret ens?
Ja, det såg smart ut. Sen vet jag inte om man vågar lämna cykeln så. Han verkar bara slänga in den i nåt djupt buskage vad jag har sett. Borde väl inte bli upptäckt av någon, men sen gäller det ju att hitta den igen själv. Vet inte om ett lås gör skillnad eller inte, jag tror jag tar med ett om jag inte får med några kompisar i sommar, för alla stopp vid mataffärer, och kanske på nätterna.Ska man cykla längre och ta pauser i form av vandring, city osv så är det här ju en smart lösning. Packa allt i en 30 liters ryggsäck på pakethållare i bak.
Nja, jag tänkte att det går väl att surra fast den med remmar på en jack rack? Du skrev ju att S/F racket vrider sig, trots att du drog båda skruvar med 5 Nm? Det får mig att tveka om S/F är nåt att satsa på.Till den måste du ha racket du själv länkade ovan, det går inte att fästa väskan utan det, men det visste du kanske redan?
Ja såklart kan man säkert få på den på ett Jack the rack, jag tänkte mer på att fästa den direkt på styret. Gällande mitt montage så får jag väl ta en vända till och se om jag kan få till det bättre. Andra verkar ju ha lyckats. Jag hade ca 4kg last (väskan i sig samt innehållet) så det borde inte vara något problem.Nja, jag tänkte att det går väl att surra fast den med remmar på en jack rack? Du skrev ju att S/F racket vrider sig, trots att du drog båda skruvar med 5 Nm? Det får mig att tveka om S/F är nåt att satsa på.
Tromsø! ?Nordnorge är fint
Visa bilaga 708853Visa bilaga 708860Visa bilaga 708854Visa bilaga 708855Visa bilaga 708856Visa bilaga 708857Visa bilaga 708858Visa bilaga 708859Visa bilaga 708861Visa bilaga 708863Visa bilaga 708862Visa bilaga 708865Visa bilaga 708864Visa bilaga 708866Visa bilaga 708867Visa bilaga 708868Visa bilaga 708869Visa bilaga 708870Visa bilaga 708871Visa bilaga 708872Visa bilaga 708873Visa bilaga 708874Visa bilaga 708875Visa bilaga 708876Visa bilaga 708877
Helt korrekt! Vandrade Tromsdalstinden, Segla, Hesten och Husfjellet. Hade en liten situation för jag punkterade mitt liggunderlag och fick beställa ett nytt med leverans till Tromsø. Det var bara det att norska posten inte var så snabba på att få upp grejor dit. Jag blev strandad i Tromsø i 7 dagar. Under tiden hann jag med att besöka typ alla museum i Tromsø och vandra en hel del på Senja, så det blev rätt så bra ändå till slut. Nu på väg igen och har precis klarat av Lofoten och tagit färjan över till BodøTromsø! ?
Och Senja?
Helt korrekt! Vandrade Tromsdalstinden, Segla, Hesten och Husfjellet. Hade en liten situation för jag punkterade mitt liggunderlag och fick beställa ett nytt med leverans till Tromsø. Det var bara det att norska posten inte var så snabba på att få upp grejor dit. Jag blev strandad i Tromsø i 7 dagar. Under tiden hann jag med att besöka typ alla museum i Tromsø och vandra en hel del på Senja, så det blev rätt så bra ändå till slut. Nu på väg igen och har precis klarat av Lofoten och tagit färjan över till Bodø
Jo jag gillar det verkligen. Mest cyklat stig och flowtrail hittills. Ska bli spännande att testa hur det känns på långturer .@Gammalteknologi
Såg på ig att du bytt från soma till stridsland styre. Vad tycker du? Gillar du nya styret?
@RaggamuffinDen använder jag.
Japp, det räcker! Kolsyrepatroner är däremot inget att ha för långcykling skulle jag vilja påstå, pump är bättre på alla vis förutom eventuellt att det går snabbare att pumpa då - men det är ingen sådan tidspress på långcykling allt som oftast.Tjena! Jag har lite tankar på att cykla riktigt långt någon gång nu när knät verkar hålla för cykling igen. Antar att detta är bästa tråden för att få svar på frågan:
Vilken typ av däck föredrar ni? Slanglöst eller med slang?
Mitt sikte är inställt på att kunna köra brev/rando nästa år och vill kunna vara hyfsat självgående, vill undvika punkteringar såklart men också kunna fixa lätt på vägen om det händer och man är långt hemifrån/från kollektiva färdmedel.
Kör med slang idag och har lite extra (2 st) slangar med mig, plus verktyg och minipump/kolsyrepump. Räcker detta för 100-300 km turer?