Hej! Nu är det hög tid att ge en uppdatering på mitt ärende. Trodde dock att detta skulle vara ett avslut på tråden, men tyvärr inte...
Jag fick tillslut mitt hjul den 8:e September i höstas. Testade och nu satt det korrekt på cykeln. Det var en hel del fram och tillbaka med hjulet mellan olika Cykloteket-butiker. De menade på att de inte klarade av att få det helt rätt i Bromma, så de skickade det till Solna istället. Men där tystnade det plötsligt och jag fick kontakta butikschefen igen som tyvärr inte visste var hjulet befann sig och vad status var.
Men tillslut så hittade hjulet hem till mig. Jag var ännu mer trött på situationen pga detta så klart, och tog kontakt med butikschefen igen. Då gav han mig ett ordentligt avdrag på priset för att jag skulle kunna känna mig någorlunda nöjd, vilket jag var väldigt tacksam för och något som höjde mitt skadade förtroende för Cykloteket igen. Nu betalar jag endast för materialet.
Men, jag har inte kunna cykla med däcket förrän förra Söndagen. Anledningen var att när jag skulle montera däcket i höstas så märkte jag att bromsbeläggen bak var slut. Det bytet ledde till en komplett genomgång av mina bromsar (vilket jag visste var på väg då min bite-point-adjuster fastnat (Sram Guide Ultimate)). Det ledde vidare till ett byte av samtliga lager i baksvingen samt länkaget mellan baksving och bakdämpare. Tyvärr tog det väldigt lång tid pga många olika projekt hemma och väldigt mycket på jobbet.
Så äntligen förra Söndagen var cykeln äntligen klar och jag tog en runda på ca 7km i skogen. Cykeln kändes magisk och navet i bakhjulet kändes väldigt bra med tight engagement.
MEN, två dagar senare skulle jag cykla med sonen och till min förskräckelse har en eker lossnat!!! Ekernippeln har gått av. I samband med bytet av navet bytte de samtliga ekrar då de behövde vara av en annorlunda längd än originalet. Det jag tycker är märkligt är dock att ekern inte når ner i fälgen. Dvs, när ekern har gängats fast i nippeln, så går inte ekern ner hela vägen i nippeln så att den kan stärka nippeln i höjd med fälgkanten. Själva nippeln är ju inte särskilt stark och just i höjd med fälgkanten, där nippeln går igenom fälgen, borde det ju bli en väldigt stor skjuvkraft som träffar nippeln, och är den ihålig där lär väl inte den tåla någon kraft, eller? Det är iaf precis i genomgången till fälgkanten som min nippel har gått av.
Jag har sett en bild från DT-swiss hur de menar att en eker ska monteras i nippeln:
De ekrar jag kollade har ekern inte kommit ner till utbuktningen som är delen som ligger på insidan av fälgen.
Den trasiga ekernippeln:
Ekerns längd med trasiga nippeln avskruvad. Ovanför har jag lossat närliggande eker och där tagit loss dess nippel och skruva den i botten på ekern. Som ni ser så saknas flera mm för att den ens ska nå fram till fälgen:
Bättre bild på den andra ekern:
Den trasiga nippeln:
Ska ekrarna vara så här korta? Eller handlar det om att man spänt en eker för hårt?
Jag antar att jag måste gå tillbaka med hjulet igen så får de gå över ekrarna och justera? Jag lär ju inte kunna gå igenom allt själv iaf, utan rätt verktyg eller kunskap.
Sanslöst att deras nybyggda hjul pajjar efter 7km...