Byta nav mtb bakhjul

Byta nav mtb bakhjul
Det finns vissa cyklar där hjulet måste dishas "fel". Cannondale till exempel har modeller där navet måste ligga förskjutet jämfört med fälgen. Idiotiskt så klart eftersom man aldrig kan låna någon annans hjul förutom om han också kör Cannondale.
Jag kan låna andras fälgar på min cykel, det är så jag har hanterat de flesta semestrar tidigare år då jag trampat sönder frihjulsbodyn ?, vilket är vad hela det här ombygget syftar till att åtgärda. Jag köpte därefter reservfälgar av en kille här på forumet som nu räddar mig och som också passar rakt av i min ram.

Byta nav mtb bakhjul
Ja, du kan ju även lägga några lika höga legoklossar eller liknande på golvet som du lägger under fälgkanterna. Sedan mäter du hur långt det är från endcap till golvet, vänder på hjulet och ser om det blir skillnad.

Byta nav mtb bakhjul
Det ser rätt ut? Otippat om någon bygger 1cm fel. Trodde också på felmonterat
Är det rakt?
Ja jag tycker det ser rakt ut. Den hamnade likadant varje gång jag monterade hjulet för att testa och den passade bra i bromsoket varje gång. Vände som sagt på hjulet också och förflyttningen flyttades över.
Men visst, thru-axeln som fäster hjulet i ramen gick ganska trögt att få i. Dock kanske det bara tyder på att fälgen är så pass förskjutet att det skapar spänningar.

Byta nav mtb bakhjul
Ja, du kan ju även lägga några lika höga legoklossar eller liknande på golvet som du lägger under fälgkanterna. Sedan mäter du hur långt det är från endcap till golvet, vänder på hjulet och ser om det blir skillnad.
Det kan jag testa, men då borde jag i mitt fall nu få en skillnad på måtten, eller hur? Och jag antar att det ska bli lika?
Bara så att jag tänker rätt… ?

Byta nav mtb bakhjul
Ja rör det vid borde kunna bli trögt på det vis du säger.
Jag kan inte komma på hur det kan vara fel endcap eller liknande om skivan ligger rätt...om ingen smartare kommer på nåt så får det nog tyvärr gå tillbaka men maila bilderna till byggaren

Byta nav mtb bakhjul
Ska tillägga att dom bytte ut alla ekrar om det spelar något roll, då de gamla inte hade rätt längd för nya navet plus att några skruvar var rostiga och slitna.

Byta nav mtb bakhjul
Avståndet mellan endcap och fälg ska vara samma på båda sidor ja.

Sen är det självklart helt ok att disha om det själv om du ger upp och lär dig bygga själv pga detta. Disha påstås lätt men om du fuckar det ska du rikta också och sen kan du bygga.

Byta nav mtb bakhjul
Ska tillägga att dom bytte ut alla ekrar om det spelar något roll, då de gamla inte hade rätt längd för nya navet plus att några skruvar var rostiga och slitna.
Den som bygger ska dels sätta på rätt ekrar och framför allt spänna ihop det centrerat och rakt.

Endast om du felmonterat eller glömt berätta att din ram vill ha hjulen 1cm off center så är det ditt fel vad jag kan se

Byta nav mtb bakhjul
Hej

Jag har en Canyon Neuron CF 9.0 Sl, dvs en stigcykel i kolfiber, som jag använder ofta.
På den sitter kolfiberhjul av märket Reynolds och jag har kört sönder frihjulsbodyn 3 gånger.
Jag har tröttnat på att den går sönder och att det är svårt att hitta rätt frihjulsbody till mitt nav, så nu funderar jag på att bygga om hjulet (eller snarare jag kommer låta Cykloteket göra det åt mig).
Jag har ingen erfarenhet av att byta nav, så jag har lite frågor:
Vad ska jag tänka på när jag byter nav?
Vad ”bör” ett bra nav kosta?

Det sitter Sram 12 speed på hjulet.
Jag cyklar regelbundet, kanske 2-3 gånger per vecka och jag kör på ganska hårt i stökig skogsterräng. Jag skulle säga att jag är en ganska snabb amatör som inte tävlar, för att försöka avgöra hur fina grejer jag behöver ha. ? Behöver inte ha proffsgrejer, men de behöver tåla hård skogscykling från relativt starka ben. ?
Bra att du skrev redan i trådatarten vart du lämnat hjulet så att andra vet. Be dom rätta till felet akut, alla kan göra fel men det är hur det löses som avgör vad det är för nivå på klåperiet.
Bedöm själv om det är onödigt med dishingtool som "alla" hävdar är onödigt, hade hjulbyggaren haft ett så hade du varit ute och cyklat?

Byta nav mtb bakhjul
Bra att du skrev redan i trådatarten vart du lämnat hjulet så att andra vet. Be dom rätta till felet akut, alla kan göra fel men det är hur det löses som avgör vad det är för nivå på klåperiet.
Bedöm själv om det är onödigt med dishingtool som "alla" hävdar är onödigt, hade hjulbyggaren haft ett så hade du varit ute och cyklat?
Fast visst är det mer slarv än brist på verktyg i detta fall.

Edit om det inte är byggt i ett ocentrerat ställ men ändå slarv mer än verktyg

Byta nav mtb bakhjul
Ok, centreringen funkar inte på mitt och jag dubbelkolla det men visst. Om det funkar och jag bygger 100 hjul så är risken att jag inte kollat varje gång

Byta nav mtb bakhjul
Var i kontakt med dom idag och de skulle visa bilderna för byggaren när han är tillbaka efter helgen. Får se hur de hanterar det. Precis som du skriver så avgör ju det om mitt första inlägg blir en varning till er andra eller ej.
Fortsättning följer…

Byta nav mtb bakhjul
Ni tillbaka från min cykelsemester som blev med reservhjulet istället.
Har pratat med butiken och de gick med på att betala frakten för att skicka in hjulet igen. Japp, de fick med på, de erbjöd det inte. Jag sa att jag verkligen inte vill betala frakten och då blev det helt tyst först…
Jaja, nu har jag paketerat hjulet och ska få med det till posten imorgon.
För skoj skull gjorde jag en enkel ”dish-mätning”, (heter det så? ?) genom att lägga hjulet på ett par tejprullar och notera spelet mellan axeldistansen och bordet och sedan vända på hjulet. Gjorde samma sak med mitt reservhjul för referens.
Inte alls exakt, men det visar ändå skillnaden…
Första bilderna är det nybyggda hjulet. Notera att det i ena läget inte nuddar tejprullarna.

Bilagor

• IMG_2251.jpeg
    IMG_2251.jpeg
    969.8 KB · Besök: 62
  • IMG_2261.jpeg
    IMG_2261.jpeg
    773.3 KB · Besök: 57
  • IMG_2262.jpeg
    IMG_2262.jpeg
    707.1 KB · Besök: 63
  • IMG_2263.jpeg
    IMG_2263.jpeg
    686.2 KB · Besök: 57
  • IMG_2264.jpeg
    IMG_2264.jpeg
    687 KB · Besök: 66
Byta nav mtb bakhjul
Var ett tag sedan jag uppdaterade här…
Var för ett par veckor sedan i kontakt med butiken när de tagit emot mitt hjul igen. Mekanikern som byggt om det konstaterade att han missat rejält. Han hade justerat navet tvärtom, navet är något ocentrerat åt ena hållet, men han hade vänt det åt andra hållet på något vis. Men han kan ju definitivt inte ha kontrollmätt det. Det visar ju bilderna ovan.
Jag uttryckte min frustration till butikskillen jag pratade med, men hejdade mig och bad om kontaktuppgifter till hans chef istället. Det var ju inte butikskillens fel, så han skulle ju inte behöva ta min frustration.

Mailade chefen hur jag tyckte att det hanterats, vilken konsekvens det fick på min semester, och hur jag tycker att jag borde bli kompenserad. Han ringde upp nån dag senare och vi hade en bra dialog, får se hur det hela slutar.

Jag har inte fått mitt hjul ännu…

Mekanikern försökte fixa iordning hjulet men var av någon anledning inte helt nöjd med hur hjulet blev riktat, så dom skickade hjulet till deras butik i Solna istället, sen har jag inte hört något mer. Tycker det låter konstigt, vet han inte hur han bygger hjul eller är han extra osäker nu för att det gick så fel första gången?
Har mailat chefen och frågat om status, och fick tillslut svar idag att han skulle kolla upp status idag, men jag har inte hört något… Låter lite oroväckande…

Byta nav mtb bakhjul
Möjligen har han vänt navet men framförallt har han missat att disha..

LBS i ett nötskal. Ta betalt för nåt man saknar utbildning för.
Lika bra att göra det själv.

Nu blir det säkert bra när de skickat till nån som kan.

Byta nav mtb bakhjul
En anledning till att man vill serva sin cykel själv, det finns klåpare även bland "proffsmekar".
Håller helt med. Jag gör i princip all min service och mek på cykeln själv, dels för att det är kul och jag vill ha ordning på grejerna, men främst för att kunna välja exakt när och hur länge grejerna blir oanvändbara. Skickar man iväg tar det alltid längre tid än önskat…

Byta nav mtb bakhjul
Hej! Nu är det hög tid att ge en uppdatering på mitt ärende. Trodde dock att detta skulle vara ett avslut på tråden, men tyvärr inte...
Jag fick tillslut mitt hjul den 8:e September i höstas. Testade och nu satt det korrekt på cykeln. Det var en hel del fram och tillbaka med hjulet mellan olika Cykloteket-butiker. De menade på att de inte klarade av att få det helt rätt i Bromma, så de skickade det till Solna istället. Men där tystnade det plötsligt och jag fick kontakta butikschefen igen som tyvärr inte visste var hjulet befann sig och vad status var.
Men tillslut så hittade hjulet hem till mig. Jag var ännu mer trött på situationen pga detta så klart, och tog kontakt med butikschefen igen. Då gav han mig ett ordentligt avdrag på priset för att jag skulle kunna känna mig någorlunda nöjd, vilket jag var väldigt tacksam för och något som höjde mitt skadade förtroende för Cykloteket igen. Nu betalar jag endast för materialet.

Men, jag har inte kunna cykla med däcket förrän förra Söndagen. Anledningen var att när jag skulle montera däcket i höstas så märkte jag att bromsbeläggen bak var slut. Det bytet ledde till en komplett genomgång av mina bromsar (vilket jag visste var på väg då min bite-point-adjuster fastnat (Sram Guide Ultimate)). Det ledde vidare till ett byte av samtliga lager i baksvingen samt länkaget mellan baksving och bakdämpare. Tyvärr tog det väldigt lång tid pga många olika projekt hemma och väldigt mycket på jobbet.
Så äntligen förra Söndagen var cykeln äntligen klar och jag tog en runda på ca 7km i skogen. Cykeln kändes magisk och navet i bakhjulet kändes väldigt bra med tight engagement.

MEN, två dagar senare skulle jag cykla med sonen och till min förskräckelse har en eker lossnat!!! Ekernippeln har gått av. I samband med bytet av navet bytte de samtliga ekrar då de behövde vara av en annorlunda längd än originalet. Det jag tycker är märkligt är dock att ekern inte når ner i fälgen. Dvs, när ekern har gängats fast i nippeln, så går inte ekern ner hela vägen i nippeln så att den kan stärka nippeln i höjd med fälgkanten. Själva nippeln är ju inte särskilt stark och just i höjd med fälgkanten, där nippeln går igenom fälgen, borde det ju bli en väldigt stor skjuvkraft som träffar nippeln, och är den ihålig där lär väl inte den tåla någon kraft, eller? Det är iaf precis i genomgången till fälgkanten som min nippel har gått av.

Jag har sett en bild från DT-swiss hur de menar att en eker ska monteras i nippeln:
eker och ekernippel genomskärning -liten.webp

De ekrar jag kollade har ekern inte kommit ner till utbuktningen som är delen som ligger på insidan av fälgen.

Den trasiga ekernippeln:
trasiga ekern liten.webp

Ekerns längd med trasiga nippeln avskruvad. Ovanför har jag lossat närliggande eker och där tagit loss dess nippel och skruva den i botten på ekern. Som ni ser så saknas flera mm för att den ens ska nå fram till fälgen:

trasiga nippelns eker - liten.webp

Bättre bild på den andra ekern:

andra ekern - liten.webp

Den trasiga nippeln:
trasig nippel - liten.webp

Ska ekrarna vara så här korta? Eller handlar det om att man spänt en eker för hårt?
Jag antar att jag måste gå tillbaka med hjulet igen så får de gå över ekrarna och justera? Jag lär ju inte kunna gå igenom allt själv iaf, utan rätt verktyg eller kunskap.
Sanslöst att deras nybyggda hjul pajjar efter 7km...

Bilagor

• trasiga nippelns eker - liten.webp
    trasiga nippelns eker - liten.webp
    163.7 KB · Besök: 28
  • trasiga ekern liten.webp
    trasiga ekern liten.webp
    30.3 KB · Besök: 32
Byta nav mtb bakhjul
De ekrar jag kollade har ekern inte kommit ner till utbuktningen som är delen som ligger på insidan av fälgen.
Ska ekrarna vara så här korta?
Med alunipplar behöver ekrarna gå ända upp i nippeln. Men mässingsnipplar hade gissningsvis hållit.

Jag antar att jag måste gå tillbaka med hjulet igen så får de gå över ekrarna och justera?
Justera räcker inte.
De har inte byggt hjulet som det ska byggas.
De får endera byta till längre ekrar och nya och hela alunipplar, eller åtminstone mässingsnipplar
Allra bäst och hållbarast blir det förstås med tillräckligt långa ekrar och mässingsnipplar.

Jag lär ju inte kunna gå igenom allt själv iaf, utan rätt verktyg eller kunskap.
Om du har tröttnat på dem (det skulle jag ha gjort för länge sedan) behöver du endast en ekernyckel och lite olja för att få ett hållbart hjul genom att byta till mässingsnipplar.

Men vill du ta ett varv till med dem så kanske du kan få lite mer muskler och tyngd i dina krav genom att ta ditt ärende via kommunens konsumentrådgivare?

Sanslöst att deras nybyggda hjul pajjar efter 7km...
+1

Byta nav mtb bakhjul
Tack för era svar.
Var på väg in här nu för att skriva att jag lyckats hitta info som visar precis det du skriver Håkan, att ekrarna är för korta och att det finns tydliga regler i hjulbyggande hur man väljer rätt ekerlängd, vilket dom uppenbarligen inte alls känner till. I samma info nämns det att mässingnipplar håller bättre, men frågan är om de är så starka att de kan ta mina korta ekrar? Den eker jag lossade för att kontrollera, den saknar ju en halv centimeter fram till ramen när nippeln är helt inskruvad (se bilden ovan).

Jag ska dra det ett varv till. Även om de dragit av så att jag bara betalar för materialet, så har jag ju faktiskt nu betalat för för korta ekrar. Jag vill även hävda att det varit ganska farligt att cykla på detta, och tänk om detta var på framhjulet? Mer kraft på hjulet i nedförslöp och kanske flera nipplar som pajjar samtidigt, hade ju kunnat bli en otäck vurpa. Vidare måste de ju plocka bort dessa hjulbyggare så att de inte gör samma dåliga jobb till fler kunder.

Vet inte om jag kommer kräva alla pengar tillbaka det första jag gör Jonte, men jag tänker inte betala för att de byter ut alla ekrar och gör om jobbet, igen... Men om butikschefen har lite kundkänsla så kanske han erbjuder pengarna tillbaka.
Min plan nu är att rapportera detta till butikschefen igen, nu när ni och nätet bekräftat att de byggt fel, och sedan gå med hjulet till Cykloteket i Kungens kurva och personligen fråga dom om dom kan detta, och sedan förklara hela grejen. Tänkte gå till Cykloteket i Västberga, men den verkar ha slagit igen?
Alternativt att jag får pengarna tillbaka och uppsöker en annan firma som kan bygga ihop hjulet åt mig. Tips på sådana firmor/personer?

Jag bifogar den film samt artikel jag hittat om hjulbygge där bla ekerlängd nämns:
Han berättar vid 4:39 min.

En avancerad instruktion. Kolla de två sista bilderna samt texten strax ovanför: https://www.sheldonbrown.com/spoke-length.html

Byta nav mtb bakhjul
Alternativt att jag får pengarna tillbaka och uppsöker en annan firma som kan bygga ihop hjulet åt mig. Tips på sådana firmor/personer?
Jag bygger majoriteten av mina hjul själv, men varför inte göra som @Fjärdebrunn skrev i en annan tråd
Jag kör allt hos Dr Spoke. Det är sedan gammalt.

Snart är båtarna i sjön. Då går det att ringa igen.😀

Hoppas du får ordning på hjulet.

Byta nav mtb bakhjul
Tack Håkan, det där ska jag kolla upp!
Bygga själv hade kanske varit kul att lära sig, men misstänker att jag behöver en del dyra verktyg samt att jag inte kommer att göra det särskilt ofta, så då får jag inte tillbaka investerad tid.

Byta nav mtb bakhjul
Man undrar ju hur många hjul de byggt med samma tveksamma kvalitet? Jag skulle ogärna kasta mig ner för backarna i Järvsö med för korta ekrar och aluminiumnipplar. De kanske inte förstått hur allvarliga konsekvenserna kan bli om man gör fel.

Byta nav mtb bakhjul
Bygga själv hade kanske varit kul att lära sig, men misstänker att jag behöver en del dyra verktyg
Som jag skrev i #80 är det enda verktyg du behöver en ekernyckel

samt att jag inte kommer att göra det särskilt ofta, så då får jag inte tillbaka investerad tid.
Är du verkligen säker på det? Du startade den här tråden för över 10 månader sedan och har ännu inte ett normalt fungerande hjul.
Även i normala fall så slipper du ju väntetid innan cykelaffären har tid att ta hand om ditt hjul för mer normalt underhåll (vilket iofs sällan behövs enl min erfarenhet).

Men oavsett hur du gör eller hur det går med reparationen hoppas jag förstås att du får ett fullt fungerande hjul så snabbt som möjligt.

Byta nav mtb bakhjul
Som jag skrev i #80 är det enda verktyg du behöver en ekernyckel

Är du verkligen säker på det? Du startade den här tråden för över 10 månader sedan och har ännu inte ett normalt fungerande hjul.
Även i normala fall så slipper du ju väntetid innan cykelaffären har tid att ta hand om ditt hjul för mer normalt underhåll (vilket iofs sällan behövs enl min erfarenhet).

Men oavsett hur du gör eller hur det går med reparationen hoppas jag förstås att du får ett fullt fungerande hjul så snabbt som möjligt.
Men behöver jag inte ha en sån där rigg som riktar hjulet? Är inte det dyrt, skrymmande och svårarbetat? :)
Ekernyckel har jag iaf... :)

Men jag håller med dig, jag gör allt annat på min cykel, dels för att jag tycker det är kul, dels för att jag vill ha koll på att det blir noggrant gjort, men framförallt för att jag ska kunna styra över tiden och göra jobbet när jag vill, istället för att vänta på butiker.
Men hjulbygge känns som ett komplicerat hantverk som man inte blir bra på utan att träna mycket. Men jag kanske överskattar det?

Jag har iaf fått svar av butikschefen nu och han vill att vi pratar ihop oss, så vi ska höras i närtid. Han skrev att han skämdes över det jag skrivit och visat med bilder osv, så det kanske blir något bra av det.

Byta nav mtb bakhjul
Men behöver jag inte ha en sån där rigg som riktar hjulet?
Du kan spänna upp ekrarna och rikta hjulet med det monterat på cykeln

Ekernyckel har jag iaf... :)
+1

Jag har iaf fått svar av butikschefen nu och han vill att vi pratar ihop oss, så vi ska höras i närtid. Han skrev att han skämdes över det jag skrivit och visat med bilder osv, så det kanske blir något bra av det.
Hoppas att du blir nöjd med resultatet

Tillbaka
Topp