Retro mtb:s!!!

Var brukar ni köpa delar till er retro hojar? Tänker på t ex styren, pedaler, flaskhållare, mm. Har kollat lite på styren på Cykelkraft, men senast jag skulle köpa grejer beställde jag från Tyskland.
Köper oftast från Tyskland, men om det är något udda kan det bli andra länder.
Antingen Tyskland eller Veloform.
Samma här, tidigare mest från Tyskland, numera mest från Veloform och i de fall det är grejer som inte finns där så blir det ibland från ex. justpedal.nl eller någon annan sida som råkar ha just det knasstyre som jag för tillfället har snöat in på.

Jag blir för övrigt ständigt överraskad över hur oerhört välsorterad Veloform är, dessutom till priser som ofta står sig riktigt bra jämfört med nätjättarnas. Den kunskap och uppriktighet som ingår gör det inte mindre värt.

Stötta de bra lokala handlare som finns för allt i världen. Snart står vi här med bara stora nätkedjor och ett och annat sportvaruhus och undrar vad fan det var som hände.

När ni säger Tyskland, vart menar ni då?
IMG_2007.jpeg

Köpte en projektcykel förra sommaren. Fick åka hela vägen till Blekinge, men det var det värt
IMG_6391.jpg
Lite präktig i den här skepnaden. Dessutom satt sadelstolpen fast (vem kunde ana?)

Det gjordes en hel del försök att mekaniskt och kemiskt få loss stolpen. Se upp med kemikalierna, för fasen, de är ju asläskiga!
IMG_6549.jpg

IMG_6552.jpg

IMG_7233.jpg

Till slut fick det bli LMW (local mechanical workshop) som fick borra ur den.

IMG_7260.jpg

Idag ser den ut såhär. Ska hitta något trevligare styre till den.

IMG_7295.jpg

Köpte en projektcykel förra sommaren. Fick åka hela vägen till Blekinge, men det var det värt
Visa bilaga 710530Lite präktig i den här skepnaden. Dessutom satt sadelstolpen fast (vem kunde ana?)

Det gjordes en hel del försök att mekaniskt och kemiskt få loss stolpen. Se upp med kemikalierna, för fasen, de är ju asläskiga!Visa bilaga 710534

Visa bilaga 710535

Visa bilaga 710536

Till slut fick det bli LMW (local mechanical workshop) som fick borra ur den.

Visa bilaga 710537

Idag ser den ut såhär. Ska hitta något trevligare styre till den.

Visa bilaga 710538
Älskar Thickslicksen!

Hej,
Har en däck fråga: Schwalbe Billy Bonker vs Specialized Kicker sport? Är det ngn som har erfarenhet av dessa, vilken rekommenderar ni?
Tack på förhand
//mejten

Hej,
Har en däck fråga: Schwalbe Billy Bonker vs Specialized Kicker sport? Är det ngn som har erfarenhet av dessa, vilken rekommenderar ni?
Tack på förhand
//mejten

Jag har haft Billy Bonkers på en hoj och tycker förvisso de är snygga, men ganska skumpiga på något sätt. Det är också dirt jump-däck så kanske inte så konstigt.

Vad ska du ha cykeln till?

Jag är tyyp sugen på att shoppa lite 26+ grejer från stridsland. 2.8 rangers är toppen på 27.5" så antar att jag skulle gilla dom lika mkt på 26

Jag är tyyp sugen på att shoppa lite 26+ grejer från stridsland. 2.8 rangers är toppen på 27.5" så antar att jag skulle gilla dom lika mkt på 26

Vad har du för en ram som sväljer 26-plussare? Jag håller på och meckar med en Cannondale där de skulle passa i framgaffeln, men i övrigt är det rätt problematiskt om du nu tänker dig en 90s MTB som utgångpunkt.

Jag har haft Billy Bonkers på en hoj och tycker förvisso de är snygga, men ganska skumpiga på något sätt. Det är också dirt jump-däck så kanske inte så konstigt.

Vad ska du ha cykeln till?
Det är mest en crusia runt på hemmaplan, bad-handlamat cykel samt ngn tur in till stan (ca 2,5 mil) en allt-i-allo kompis plus att de är sjukt snygga med tan wall

Ett par bilder på det pågående Cannondale-bygget:

Cannondale-SM2000 - 1.jpeg

Cannondale-SM2000 - 1 (2).jpeg

Även om handtagen har åkt på så är det en mock-up: denna typ av cockpit är något jag i normala fall vill undvika, riser-bars på hög originalstam brukar bli en stapel som inte ser bra ut. Men hojen är en storlek för liten för mig och för att bli en cruiser måste jag upp en bra bit. Möjligtvis kommer det hela att balansera till sig med ett frontrack och en korg. Det finns andra alternativ att tillgå men den här Cannondale 285 stammen är så snygg och välgjord att jag inte vill ploppa in en adapter den här gången. Komponenterna blir en blandning av Ritchey Logic och XT M735, kommer att köra 3x7. Av alla gamla MTB komponentgrupper så tror jag M735 är min favorit, de som kom efter den tappade definitivt i estetik...här innan Autosolen som blir kvällens underhållning:

Shimano-XT-M735 - 1.jpeg

Ett par bilder på det pågående Cannondale-bygget:

Visa bilaga 710933
Visa bilaga 710932

Även om handtagen har åkt på så är det en mock-up: denna typ av cockpit är något jag i normala fall vill undvika, riser-bars på hög originalstam brukar bli en stapel som inte ser bra ut. Men hojen är en storlek för liten för mig och för att bli en cruiser måste jag upp en bra bit. Möjligtvis kommer det hela att balansera till sig med ett frontrack och en korg. Det finns andra alternativ att tillgå men den här Cannondale 285 stammen är så snygg och välgjord att jag inte vill ploppa in en adapter den här gången. Komponenterna blir en blandning av Ritchey Logic och XT M735, kommer att köra 3x7. Av alla gamla MTB komponentgrupper så tror jag M735 är min favorit, de som kom efter den tappade definitivt i estetik...här innan Autosolen som blir kvällens underhållning:

Visa bilaga 710934
Riktigt krallig hoj med snygga färger!

Intressant att höra tankarna kring styrstam och styret. Tänkte sätta på något styre med rise på min Fisher men funderade på att det kan se konstigt ut till styrstammen. Kanske blir snyggare med ett rakt styre till de smala däcken och smäckra looken? Jag har ju sadeln högt upp också.
IMG_5097.jpeg

Hej,
Riktigt sjysst cykel måste jag säga. Blev det tajt med däcken i bak? Jag har en gammal Scott som behöver nya däck, dessa ser riktigt trevliga ut. Är de sköna att köra på?
//mejten

Maxxis Hookworm är tunga men man kan mata på genom allt som en goddam stridsvagn, jag diggar dom. Profilen är rund men med 2.5 tum så blir det tajt på en hel del ramar...de gamla Treksen har gott om utrymme, jag har byggt 3 Scott de hade alla mindre plats för feta däck.

Riktigt krallig hoj med snygga färger!

Intressant att höra tankarna kring styrstam och styret. Tänkte sätta på något styre med rise på min Fisher men funderade på att det kan se konstigt ut till styrstammen. Kanske blir snyggare med ett rakt styre till de smala däcken och smäckra looken? Jag har ju sadeln högt upp också.
Visa bilaga 711010

Rakt styre på den blir originalstuk och med 25.4mm klämma förmodligen nån kort 600mm snutt till styre. Det blir för mig alldeles för aggressiv och utsträckt position. Stammen du har är dock snygg så nu har du fixat ett riktigt dilemma. Om du kollar billobikes på Instagram ser du att många av hans hojar har slammad quill-stam med typ 70mm riserbars, de har rätt "stance" utan att se "stapliga" ut.

Min som basketbike, blir lite bättre:

Cannondale-SM2000 - 1 (3).jpeg

Maxxis Hookworm är tunga men man kan mata på genom allt som en goddam stridsvagn, jag diggar dom. Profilen är rund men med 2.5 tum så blir det tajt på en hel del ramar...de gamla Treksen har gott om utrymme, jag har byggt 3 Scott de hade alla mindre plats för feta däck.
Tack för svar, misstänker att det blir trångt, kan på sin höjd få i 2,3 med lite tur….?

Visa bilaga 711131

Är det en folierad cyclepro jag ser i denna post från en Loppis i grillby? Eller är det en Marvil?

Om du stirrar tillräckligt länge i lacken så ser du en ekorre i motljus. Jag vet inte, men ändå: bra storlek, stål, psykedelisk 90-tals lack, förmodligen LX-nivå på komponenterna om mina ögon uppsamplar bilden rätt. Solid basis för ett par hundralappar...

Skönt att höra att man inte är ensam, första gången för mig och trodde för en kort stund att psykosen var nära. Det efter man panik farit sista minuten och köpt nya slangar och fälgband haha..
Har haft en jävla massa problem med dem i alla möjliga dimensioner, oftast att de varit svåra att få att sätta sig jämt på fälgen. Men de rullar trevligt väl på plats!

Nu har jag nog smutsat ner tråden tillräckligt. Men känner mig nästan tvungen att uppdatera.. 2 däck, såpa,massage, 2bar övertryck och 2 hembryggda pale Ales och däcken var på plats!

Tryckte också en 100g frukt och mandel från marabou under tiden så får ni samma problem får ni helt klart köra precis samma upplägg

Nu har jag nog smutsat ner tråden tillräckligt. Men känner mig nästan tvungen att uppdatera.. 2 däck, såpa,massage, 2bar övertryck och 2 hembryggda pale Ales och däcken var på plats!

Tryckte också en 100g frukt och mandel från marabou under tiden så får ni samma problem får ni helt klart köra precis samma upplägg
Grattis! Det var så man skulle gjort alltså. Jag gav upp och skickade tillbaka mina.

Tillbaka
Topp