En försvinnande liten del skulle jag säga, baserat på observationer av (obefintligt) lokalsinne och minne hos människor i min omgivning. Kanske en promille?
Ett jätteproblem är att man ofta inte i förväg ens vet om det är en T-korsning, eller i vilken riktning T-korsningen ligger, när tre relativt lika stora vägar möts. Kartan stämmer verkligen inte alltid när det kommer till korsningars utformning.
Hur i helsike ska du veta om det ens finns en skylt när du aldrig varit där förut? Visst, man kan sitta och kolla "street view" på google maps i förväg, men då faller ju hela grejen med att memorera ändå.
För mig är det på gränsen till ganska grav autism. Helt seriöst tror jag ytterst få klarar det. Sen tror jag ändå inte det är användbart i praktiken eftersom du som sagt omöjligen kan veta hur korsningen ser ut eller vilka skyltar som eventuellt finns där.
Här är en liten, liten del av virrvarret av vägar jag körde igenom. Bara att memorera den här snutten är svårt, och sen är det bara 5-10 gånger mer totalt. Absolut ingen aning om vilken väg som är störst, vilka som är grus, hur korsningarna ser ut, om det finns skyltar och i så fall vilka orter de skyltarna pekar på (dit jag troligen inte ska).
Visa bilaga 710787