[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
Stämmer in i kören. Bambulabs är just nu ensamma på 3D printer tronen. Min P1S har varit extremt stabil. Är ett verktyg och inte en extra mek hobby.

[OT] Visa din 3D-print
Missade att det fanns en stor modell också, ser nice ut, om den ryms!

Konstaterar att dom inte riktigt verkar lira med Octoprint, vilket är trist.
Men Octoprint i sig är ju bara problemlösning. finns inte problemen så..

[OT] Visa din 3D-print

Exakt. Skicka och övervaka från deras egna mjukvara funkar skitbra. Mobil appen är också helt okej!

[OT] Visa din 3D-print

Varför måste du ha octoprint bambu lab har egen lösning med att komma åt skrivaren utanför hemmet och i hemmet. Likaså finns det bättre system än octoprint som stödjer bambu lab skrivarna.
I hemmet kommer du enkelt år skrivaren genom slicern som inte är bara för bambu lab skrivare. Jag använder den funktionen för alla mina skrivare som även kör annan mjukvara än bambulab.

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Varför måste du ha octoprint
Nej det var verkligen inte så jag menade.
Ingen idé att ha kvar en problemlösning om problemen inte finns kvar.

Men jag inser hur mycket jag byggt upp mitt arbetsflöde runt just octoprint.
Hur låst är man till det där studio-programet med bambu?

Oftast printar jag saker när hemmadatorn är bortstökad till förmån för jobbet. Då är det tex sjukt praktiskt att octoprint snurrar i källaren och inte på en specifik dator.

Finns det vettiga API-er och så?

[OT] Visa din 3D-print
Nej det var verkligen inte så jag menade.
Ingen idé att ha kvar en problemlösning om problemen inte finns kvar.

Men jag inser hur mycket jag byggt upp mitt arbetsflöde runt just octoprint.
Hur låst är man till det där studio-programet med bambu?

Oftast printar jag saker när hemmadatorn är bortstökad till förmån för jobbet. Då är det tex sjukt praktiskt att octoprint snurrar i källaren och inte på en specifik dator.

Finns det vettiga API-er och så?
Du kan använda vilken slicer du vill. Men att använda orca slicer alt. Bambu studio gör livet enklare. Du kan inte skicka och starta en print genom prusa slicer eller cura.
Du behöver inte ha något program i gång. Moderna skrivare fungerar inte som octoprint där du måste ha en värddator för ansluta till skrivaren. Är skrivaren på och uppkopplade kan du nå den med telefonen.

Bambu lab är lite som Apple och har valt att låsa allt. Både på gott och ont. Fördelen är att det bara funkar och man som användare inte behöver göra något. Men det finns något som heter x1+ vilken är mjukvara som jail breakar deras x1c skrivare. Jag kör det på min då jag föredrar öppenhet. Men skrivaren fungerade lika bra innan.

[OT] Visa din 3D-print
Vill man göra det enkelt är det en bambulab a1 som gäller. A1 mini kostade bara 2200:- för några dagar sedan. Där har du allt, push play and go. Men det är ju mindre än a1.
Äger själv en x1c från bambulab och det är jätte enkel att använda. Föredrar mina Voron skrivare men den funkar alltid.
2200?? Intressant.

Jag har tidigare i tråden diskuterat ersättare till min Ender3 som jag tröttnat på att trimma, felsöka osv. Som någon annan skrev, printen ska vara ett verktyg, inte en egen hobby. Bambulab har nämnts som alternativ men jag hade fått för mig att det var 4-5k minst. Tänkte spana beggad flashforge för jag fått för mig att integrerat kabinett är en fördel, men bambulab ska väl vara bättre/stabilare?

[OT] Visa din 3D-print
[OT] Visa din 3D-print
2200?? Intressant.

Jag har tidigare i tråden diskuterat ersättare till min Ender3 som jag tröttnat på att trimma, felsöka osv. Som någon annan skrev, printen ska vara ett verktyg, inte en egen hobby. Bambulab har nämnts som alternativ men jag hade fått för mig att det var 4-5k minst. Tänkte spana beggad flashforge för jag fått för mig att integrerat kabinett är en fördel, men bambulab ska väl vara bättre/stabilare?
A1 mini har ju väldigt liten bygg platta. Men ja den kostar inte mer just nu. https://eu.store.bambulab.com/en-se/products/a1-mini?variant=49003631083868

Jag har nog ägt nästan alla konsument skrivare du kan äga just nu. Utöver mina Voron skrivare som jag byggt själv är det min bambulab x1c som är lika stabil och bara funkar. Dock inte lika snabb och den har sämre kvalitet. Men den funkar alltid.

Inkapslad skrivare är inte bättre om du inte skriver ut material som vill ha hög kammar temp. Använder du bara pla och petg hade jag inte brytt mig om inkapsling.

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
A1 mini har ju väldigt liten bygg platta. Men ja den kostar inte mer just nu. https://eu.store.bambulab.com/en-se/products/a1-mini?variant=49003631083868

Jag har nog ägt nästan alla konsument skrivare du kan äga just nu. Utöver mina Voron skrivare som jag byggt själv är det min bambulab x1c som är lika stabil och bara funkar. Dock inte lika snabb och den har sämre kvalitet. Men den funkar alltid.

Inkapslad skrivare är inte bättre om du inte skriver ut material som vill ha hög kammar temp. Använder du bara pla och petg hade jag inte brytt mig om inkapsling.
Byggvolymen räcker nog för mig. När jag köpte min ender siktade jag mot över 20cm kub, men har aldrig nyttjat det. Oftast är jag inom 10 cm kub.

Inkapsling har jag tänkt på främst på grund av damm, och lite för omgivande temperatur. Likt @N_sandstrom har jag printern i källaren och det kan ibland ta 2-3 månader mellan prints. Då har printen blivit dammig och kanske också 5 grader kallare i källaren, vilket jag tolkat föranlett visst kalibreringsbehov (kan ju också berott på annat). Dammet löses ju egentligen enkelt, och autokalibreringsrutiner bör också minska eventuella problem orsakade av lång tid mellan prints. Mer kritiskt i dessa fall är kanske förvaring av filament (och kanske har några av mina problem egentligen varit kopplat till det).

[OT] Visa din 3D-print
Jag kör Orca, som funkar på linux, mac och windows.

Nu menar jag inte för just slicern, utan för att kunna styra printern remote.

Med octoprint har man webserver, api och network-shares, man kan jobba från mer eller mindre vilken enhet som helst utan att skaffa nån Bambu-mjukvara eller app

[OT] Visa din 3D-print
Du har ett nätverksplugin till Orca också. Nu vet jag inte riktigt vad du menar med fjärrstyra, men du skickar allt till skrivaren och får tillbaka video och status. Och de ska ha ett MQTT-interface på skrivaren också.

[OT] Visa din 3D-print
Men för att fortsätta min konversation med mig själv så verkar det finnas stöd för A-serien i octoprint.

[OT] Visa din 3D-print
Du kan även byta firmware numer, i alla fall i X1-serien. Har faktiskt inte fullkoll på A, de kanske skiljer sig?
Skrev om det tidigare, bara för x1c likaså kommer det ta bort din garanti till viss del. Självklart kan du hävda reklamation men bambulab har också koll på att du valt att låsa upp skrivaren. Hålet för att jailbreaka är fixat. Så man måste nedgradera skrivaren och i samband med det måste du acceptera att din garanti påverkas.

Octoprint är en lösning för skrivare som kör marlin. Varför köra samma på en skrivare som har anslutnings möjlighet utan en värddator?
Vad är det du måste ha som finns i octoprint?

Moderna mjukvaror som duet firmware eller klipper har stödet man behöver inbyggt. Marlin som är långt efter i utvecklingen har inte det. Tillverkare har äntligen efter så många år börjat lämna marlin då det finns bättre alternativ.

Kan även tillägga att vissa funktioner till bambulabs skrivare inte fungerar utan deras egna slicer eller orca slicer.

[OT] Visa din 3D-print
Det är väldigt officiellt ändå, tycker jag!
Det är väldigt officiellt ändå, tycker jag!
Klart det är officiellt. Från början var det inte det. Men teamet bakom x1+ och påtryckningar från communityn tvingade fram samarbetet. Så bambulab valde att lägga in en notis om garantin om du väljer att nedgradera till mjukvaran med root möjlighet.

[OT] Visa din 3D-print
Det är ju samma på Prusa numer.
Prusa gjorde det för många år sedan, 2019 kom mini som man var tvungen att bryta av en sak på moderkortet för att komma åt mjukvaran. Men prusa har varit väldigt snälla gällande garantin.
Bambu lab hanterar garanti ärenden som ett kinesiskt bolag. Har du en buckla på din x1c när den kommer, kommer du inte få en ny. Du får om du har tur ett presentkort i deras shop. Det är alltid på dig bevisbördan finns. Dom kommer hävda att du ljuger tills du bevisat att att du inte gjort det.
Jag har haft många prusor och även kontakt med deras support. Alltid bra svar. Hos bambulab har jag inte fått någon hjälp. Sända supporten i världen.

[OT] Visa din 3D-print
Octoprint är en lösning för skrivare som kör marlin. Varför köra samma på en skrivare som har anslutnings möjlighet utan en värddator?
Vad är det du måste ha som finns i octoprint?

Det är fortfarande ingen som säger att det måste köras något Octoprint.

Jag är bara ute efter samma features.

Framförallt att det kör på en fristående liten server som alltid är igång.

Kan vid behov plocka fram vilken enhet som helst och göra nån liten grej.

Jag behöver inte alltid starta upp "3dprinter-datorn" som kör någon "Octo studio" och dessutom råkar stå på en annan våning, jag har Octoprint-appar på exakt 0 enheter.

Jag får känslan av att Bambu sitter ihop mer med "kompisdatorn" som ska köra Bambu Studio och sådär

[OT] Visa din 3D-print
Det är fortfarande ingen som säger att det måste köras något Octoprint.

Jag är bara ute efter samma features.

Framförallt att det kör på en fristående liten server som alltid är igång.

Kan vid behov plocka fram vilken enhet som helst och göra nån liten grej.

Jag behöver inte alltid starta upp "3dprinter-datorn" som kör någon "Octo studio" och dessutom råkar stå på en annan våning, jag har Octoprint-appar på exakt 0 enheter.

Jag får känslan av att Bambu sitter ihop mer med "kompisdatorn" som ska köra Bambu Studio och sådär
Som jag säger, det är inte som octoprint där det krävs en värddator. Är skrivaren på kan du ansluta till den. Bambu studio är som vilken vanlig slicer som helst.

[OT] Visa din 3D-print
Det finns flera sätt: genom en slicer (som studio eller orca), via MQTT, via deras molntjänster (t ex en app på mobilen). Verkar finnas SSH också.

[OT] Visa din 3D-print
Och hur ansluter jag till den? Frågan ingen lyckas svara på.
Jag har svarat dig men du verkar inte läsa det jag skriver.
Hur vill du ansluta? Jag har flera gånger nämnt genom en slicer, fördelaktigt deras egna eller orca slicer. Det är lätt den bästa och hetaste slicern på marknaden nu. Annars använder du deras app.

Du kan använda vilken slicer du vill. Men att använda orca slicer alt. Bambu studio gör livet enklare. Du kan inte skicka och starta en print genom prusa slicer eller cura.
Du behöver inte ha något program i gång. Moderna skrivare fungerar inte som octoprint där du måste ha en värddator för ansluta till skrivaren. Är skrivaren på och uppkopplade kan du nå den med telefonen.

Bambu lab är lite som Apple och har valt att låsa allt. Både på gott och ont. Fördelen är att det bara funkar och man som användare inte behöver göra något. Men det finns något som heter x1+ vilken är mjukvara som jail breakar deras x1c skrivare. Jag kör det på min då jag föredrar öppenhet. Men skrivaren fungerade lika bra innan.

Men för att vara över tydlig då. Du öppnar en slicer med fördel orca slicer på valfri dator. Slicar din fil sen trycker du på skriva ut knappen i din slicer och vips så skickas filen till skrivare och startar. Ingen mellan hand med octoprint eller extra plugins. Du har även ett gränssnitt i orca/bambu studio där du kan komma åt din skrivare om du så önskar.
Likaså om du nu gillar det kan du bara öppna deras mobilapp leta upp en fil du vill ha och starta skrivaren även om du inte är hemma (krävs självklart att skrivaren är på). Dock är detta för slicade filer. Du kan inte ändra något.

Duger inte detta som svar får jag väll filma med mobilen när jag startar en utskrift så du ser.

[OT] Visa din 3D-print
Jag har svarat dig men du verkar inte läsa det jag skriver.
Hur vill du ansluta? Jag har flera gånger nämnt genom en slicer, fördelaktigt deras egna eller orca slicer. Det är lätt den bästa och hetaste slicern på marknaden nu. Annars använder du deras app.

Men för att vara över tydlig då. Du öppnar en slicer med fördel orca slicer på valfri dator. Slicar din fil sen trycker du på skriva ut knappen i din slicer och vips så skickas filen till skrivare och startar. Ingen mellan hand med octoprint eller extra plugins. Du har även ett gränssnitt i orca/bambu studio där du kan komma åt din skrivare om du så önskar.
Likaså om du nu gillar det kan du bara öppna deras mobilapp leta upp en fil du vill ha och starta skrivaren även om du inte är hemma (krävs självklart att skrivaren är på). Dock är detta för slicade filer. Du kan inte ändra något.

Duger inte detta som svar får jag väll filma med mobilen när jag startar en utskrift så du ser.
Så det är altså "Datorn med slicern" som gäller.

Dvs jag "slipper" en raspberry pie, och behöver bara vara beroende av en windowsdator istället. låter ju fantastiskt.

Låt oss säga att jag ändå har slicern öppen när jag gjort en fil, då är det inga konstigheter att bara printa, nice!

Men dagen efter då?
Jag har skyfflat bort allt på skrivborde och har jobbdatorn där istället.
Vill printa kanske 5 saker till under dagen, som redan är slicade och klara.
Jobbdatorn kommer aldrig ha en slicer installerad.
Finns dom slicade filerna kvar på printern, eller bor dom bara på min avstängda dator?

Kan jag använda jobbdatorn för att starta värme, byta material, starta prints?

Cloud-appen kommer jag inte att överväga.

[OT] Visa din 3D-print
2200?? Intressant.

Kan slå ett slag för Qidi skrivare. Har själv en Qidi X-max 3 som funkar jättebra.
Hade tidigare en ender 3 v2 som man konstant behövde fippla med... Nu kan jag starta prints utan att fundera på om de ska misslyckas.
Deras support är ochså otroligt bra om man stöter på trubbel.

[OT] Visa din 3D-print
Så det är altså "Datorn med slicern" som gäller.

Dvs jag "slipper" en raspberry pie, och behöver bara vara beroende av en windowsdator istället. låter ju fantastiskt.

Låt oss säga att jag ändå har slicern öppen när jag gjort en fil, då är det inga konstigheter att bara printa, nice!

Men dagen efter då?
Jag har skyfflat bort allt på skrivborde och har jobbdatorn där istället.
Vill printa kanske 5 saker till under dagen, som redan är slicade och klara.
Jobbdatorn kommer aldrig ha en slicer installerad.
Finns dom slicade filerna kvar på printern, eller bor dom bara på min avstängda dator?

Kan jag använda jobbdatorn för att starta värme, byta material, starta prints?

Cloud-appen kommer jag inte att överväga.
Du har en skärm på skrivaren, använd den.
Du behöver din slicer om du ska använda just datorn vad jag vet. Finns kanske någon lösning för web gränssnitt men inget jag känner till.
Varför kan du inte använda appen till telefonen?

Då du inte verkar vara någon som skriver ut dagligen ser jag verkligen inte problem. Hur lat får man vara? Jag har skrivare med web inteface och utan. Vissa för jag starta genom att lägga filen på minneskortet och på dom andra trycker jag bara print i valfri slicer. Ser inte hur den kan vara så jobbigt att ta sin fil på ett minneskort och sen gå till skrivaren.
Jag skulle prioritera kvalitet och fart över något annat. Hellre gå till skrivaren än att den skriver ut med dålig kvalite och sakta.

[OT] Visa din 3D-print
Mer kritiskt i dessa fall är kanske förvaring av filament (och kanske har några av mina problem egentligen varit kopplat till det).
1000026954.jpg

Viktigaste inslaget i min källare.
Rullen sitter inlåst i en egen plastback, med en Torrboll skymtades bakom.

Annars blir det snabb fuktigt och jävligt

[OT] Visa din 3D-print
Så där skriver bara en person som aldrig printat med fuktig PLA ?
Nej så skriver någon som jobbar med plast proffesionellt i mitt arbete och hemma. Jag jobbar med formpressning av plast och har drivit/driver företag inom 3d där jag använder mig av allt från pla till tpu. Jag testat även nya material åt en del.
Jag förvarar all min pla öppen i källaren. Jag kan plocka fram en rulle som legat framme i 8år och skriva ut direkt.

[OT] Visa din 3D-print
Nej så skriver någon som jobbar med plast proffesionellt i mitt arbete och hemma. Jag jobbar med formpressning av plast och har drivit/driver företag inom 3d där jag använder mig av allt från pla till tpu. Jag testat även nya material åt en del.
Jag förvarar all min pla öppen i källaren. Jag kan plocka fram en rulle som legat framme i 8år och skriva ut direkt.
Kul för dig, men det hjälper inte mot att mina rullar börjar fräsa efter ett par veckor.

[OT] Visa din 3D-print
Aha, intressant. Jag har många gånger misstänkt fuktigt filament, med tanke på att printern står i relativt "rå" källare och rullar stått öppna länge. Men samtidigt har inte symtom helt stämt, och har aldrig hört något fräsande heller. Kanske inte har så stora problem iallafall då.. :) (med fuktigt filament alltså)

Hur eller hur, spontanaklicka en A1 mini nu :)

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
På tal om fukt så har jag sett att det finns kit för att vacuumpacka spolarna.
Någon som testat med bra resultat?
Skulle vinna en hel del pluspoäng hemma ifall allt skulle kunna förvaras i källaren också.

Crealitys påsar ser trevligtast ut, med riktig "dammsugarport", men dom verkar enbart säljas i paket med en värdelös batteripump

[OT] Visa din 3D-print
Skulle vinna en hel del pluspoäng hemma ifall allt skulle kunna förvaras i källaren också.

Crealitys påsar ser trevligtast ut, med riktig "dammsugarport", men dom verkar enbart säljas i paket med en värdelös batteripump

Jag har ju inte koll på hur stora spolarna är, men jag har en vanlig mat-vakuum maskin, som jag även använder för att förpacka saker som vaxade kedjor, reservslang och -däck. Min modell har en sugkopp som ansluter till burkar och även speciella zip-påsar.

En sån maskin skulle även kunna ge pluspoäng då den även är bra för att förpacka mat.

Jag har en Foodsaver, men det finns massor med varianter

[OT] Visa din 3D-print

Jag förvarar filament som är hydroskopiskt i ikeas stora återförslutningsbara fryspåsar. Petg/abs/tpu funkar jättebra i dom påsarna. Brukar slänga i en påse desicant också. Nylon kör jag i torrlåda då det inte går att ens printa med om det är i öppen miljö.

[OT] Visa din 3D-print
Jag förvarar filament som är hydroskopiskt i ikeas stora återförslutningsbara fryspåsar. Petg/abs/tpu funkar jättebra i dom påsarna. Brukar slänga i en påse desicant också. Nylon kör jag i torrlåda då det inte går att ens printa med om det är i öppen miljö.
Dom här gissar jag?

Verkar dom hålla bra? Har använt förra generationen till rätt mycket prylörvaring, men efter ett par år så har hela botten spruckit på en väldigt stor andel av dom.

Tillbaka
Topp