Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Exakt. Skicka och övervaka från deras egna mjukvara funkar skitbra. Mobil appen är också helt okej!Missade att det fanns en stor modell också, ser nice ut, om den ryms!
Konstaterar att dom inte riktigt verkar lira med Octoprint, vilket är trist.
Men Octoprint i sig är ju bara problemlösning. finns inte problemen så..
Varför måste du ha octoprint bambu lab har egen lösning med att komma åt skrivaren utanför hemmet och i hemmet. Likaså finns det bättre system än octoprint som stödjer bambu lab skrivarna.Missade att det fanns en stor modell också, ser nice ut, om den ryms!
Konstaterar att dom inte riktigt verkar lira med Octoprint, vilket är trist.
Men Octoprint i sig är ju bara problemlösning. finns inte problemen så..
Nej det var verkligen inte så jag menade.Varför måste du ha octoprint
Du kan använda vilken slicer du vill. Men att använda orca slicer alt. Bambu studio gör livet enklare. Du kan inte skicka och starta en print genom prusa slicer eller cura.Nej det var verkligen inte så jag menade.
Ingen idé att ha kvar en problemlösning om problemen inte finns kvar.
Men jag inser hur mycket jag byggt upp mitt arbetsflöde runt just octoprint.
Hur låst är man till det där studio-programet med bambu?
Oftast printar jag saker när hemmadatorn är bortstökad till förmån för jobbet. Då är det tex sjukt praktiskt att octoprint snurrar i källaren och inte på en specifik dator.
Finns det vettiga API-er och så?
2200?? Intressant.Vill man göra det enkelt är det en bambulab a1 som gäller. A1 mini kostade bara 2200:- för några dagar sedan. Där har du allt, push play and go. Men det är ju mindre än a1.
Äger själv en x1c från bambulab och det är jätte enkel att använda. Föredrar mina Voron skrivare men den funkar alltid.
Jag kör Orca, som funkar på linux, mac och windows.Vänta, ska man sitta med dett jäkla windows-program för skiten
A1 mini har ju väldigt liten bygg platta. Men ja den kostar inte mer just nu. https://eu.store.bambulab.com/en-se/products/a1-mini?variant=490036310838682200?? Intressant.
Jag har tidigare i tråden diskuterat ersättare till min Ender3 som jag tröttnat på att trimma, felsöka osv. Som någon annan skrev, printen ska vara ett verktyg, inte en egen hobby. Bambulab har nämnts som alternativ men jag hade fått för mig att det var 4-5k minst. Tänkte spana beggad flashforge för jag fått för mig att integrerat kabinett är en fördel, men bambulab ska väl vara bättre/stabilare?
Byggvolymen räcker nog för mig. När jag köpte min ender siktade jag mot över 20cm kub, men har aldrig nyttjat det. Oftast är jag inom 10 cm kub.A1 mini har ju väldigt liten bygg platta. Men ja den kostar inte mer just nu. https://eu.store.bambulab.com/en-se/products/a1-mini?variant=49003631083868
Jag har nog ägt nästan alla konsument skrivare du kan äga just nu. Utöver mina Voron skrivare som jag byggt själv är det min bambulab x1c som är lika stabil och bara funkar. Dock inte lika snabb och den har sämre kvalitet. Men den funkar alltid.
Inkapslad skrivare är inte bättre om du inte skriver ut material som vill ha hög kammar temp. Använder du bara pla och petg hade jag inte brytt mig om inkapsling.
Nu menar jag inte för just slicern, utan för att kunna styra printern remote.Jag kör Orca, som funkar på linux, mac och windows.
![]()
GitHub - OrcaSlicer/OrcaSlicer: G-code generator for 3D printers (Bambu, Prusa, Voron, VzBot, RatRig, Creality, etc.)
G-code generator for 3D printers (Bambu, Prusa, Voron, VzBot, RatRig, Creality, etc.) - OrcaSlicer/OrcaSlicergithub.com
community.octoprint.org
Skrev om det tidigare, bara för x1c likaså kommer det ta bort din garanti till viss del. Självklart kan du hävda reklamation men bambulab har också koll på att du valt att låsa upp skrivaren. Hålet för att jailbreaka är fixat. Så man måste nedgradera skrivaren och i samband med det måste du acceptera att din garanti påverkas.Du kan även byta firmware numer, i alla fall i X1-serien. Har faktiskt inte fullkoll på A, de kanske skiljer sig?
![]()
GitHub - X1Plus/X1Plus: Custom firmware for Bambu Lab X1 and X1 Carbon 3D printers
Custom firmware for Bambu Lab X1 and X1 Carbon 3D printers - X1Plus/X1Plusgithub.com
Open the Bambu Handy app on your phone, and choose "downgrade". Select the latest Official Rootable Firmware to be installed on your printer
Det är väldigt officiellt ändå, tycker jag!
Klart det är officiellt. Från början var det inte det. Men teamet bakom x1+ och påtryckningar från communityn tvingade fram samarbetet. Så bambulab valde att lägga in en notis om garantin om du väljer att nedgradera till mjukvaran med root möjlighet.Det är väldigt officiellt ändå, tycker jag!
Prusa gjorde det för många år sedan, 2019 kom mini som man var tvungen att bryta av en sak på moderkortet för att komma åt mjukvaran. Men prusa har varit väldigt snälla gällande garantin.Det är ju samma på Prusa numer.
Octoprint är en lösning för skrivare som kör marlin. Varför köra samma på en skrivare som har anslutnings möjlighet utan en värddator?
Vad är det du måste ha som finns i octoprint?
Som jag säger, det är inte som octoprint där det krävs en värddator. Är skrivaren på kan du ansluta till den. Bambu studio är som vilken vanlig slicer som helst.Det är fortfarande ingen som säger att det måste köras något Octoprint.
Jag är bara ute efter samma features.
Framförallt att det kör på en fristående liten server som alltid är igång.
Kan vid behov plocka fram vilken enhet som helst och göra nån liten grej.
Jag behöver inte alltid starta upp "3dprinter-datorn" som kör någon "Octo studio" och dessutom råkar stå på en annan våning, jag har Octoprint-appar på exakt 0 enheter.
Jag får känslan av att Bambu sitter ihop mer med "kompisdatorn" som ska köra Bambu Studio och sådär
Och hur ansluter jag till den? Frågan ingen lyckas svara på.Som jag säger, det är inte som octoprint där det krävs en värddator. Är skrivaren på kan du ansluta till den. Bambu studio är som vilken vanlig slicer som helst.
En JÄTTELÅNG sladdOch hur ansluter jag till den? Frågan ingen lyckas svara på.
Jag har svarat dig men du verkar inte läsa det jag skriver.Och hur ansluter jag till den? Frågan ingen lyckas svara på.
Du kan använda vilken slicer du vill. Men att använda orca slicer alt. Bambu studio gör livet enklare. Du kan inte skicka och starta en print genom prusa slicer eller cura.
Du behöver inte ha något program i gång. Moderna skrivare fungerar inte som octoprint där du måste ha en värddator för ansluta till skrivaren. Är skrivaren på och uppkopplade kan du nå den med telefonen.
Bambu lab är lite som Apple och har valt att låsa allt. Både på gott och ont. Fördelen är att det bara funkar och man som användare inte behöver göra något. Men det finns något som heter x1+ vilken är mjukvara som jail breakar deras x1c skrivare. Jag kör det på min då jag föredrar öppenhet. Men skrivaren fungerade lika bra innan.
Så det är altså "Datorn med slicern" som gäller.Jag har svarat dig men du verkar inte läsa det jag skriver.
Hur vill du ansluta? Jag har flera gånger nämnt genom en slicer, fördelaktigt deras egna eller orca slicer. Det är lätt den bästa och hetaste slicern på marknaden nu. Annars använder du deras app.
Men för att vara över tydlig då. Du öppnar en slicer med fördel orca slicer på valfri dator. Slicar din fil sen trycker du på skriva ut knappen i din slicer och vips så skickas filen till skrivare och startar. Ingen mellan hand med octoprint eller extra plugins. Du har även ett gränssnitt i orca/bambu studio där du kan komma åt din skrivare om du så önskar.
Likaså om du nu gillar det kan du bara öppna deras mobilapp leta upp en fil du vill ha och starta skrivaren även om du inte är hemma (krävs självklart att skrivaren är på). Dock är detta för slicade filer. Du kan inte ändra något.
Duger inte detta som svar får jag väll filma med mobilen när jag startar en utskrift så du ser.
Kan slå ett slag för Qidi skrivare. Har själv en Qidi X-max 3 som funkar jättebra.2200?? Intressant.
Jag har tidigare i tråden diskuterat ersättare till min Ender3 som jag tröttnat på att trimma, felsöka osv. Som någon annan skrev, printen ska vara ett verktyg, inte en egen hobby. Bambulab har nämnts som alternativ men jag hade fått för mig att det var 4-5k minst. Tänkte spana beggad flashforge för jag fått för mig att integrerat kabinett är en fördel, men bambulab ska väl vara bättre/stabilare?
Du har en skärm på skrivaren, använd den.Så det är altså "Datorn med slicern" som gäller.
Dvs jag "slipper" en raspberry pie, och behöver bara vara beroende av en windowsdator istället. låter ju fantastiskt.
Låt oss säga att jag ändå har slicern öppen när jag gjort en fil, då är det inga konstigheter att bara printa, nice!
Men dagen efter då?
Jag har skyfflat bort allt på skrivborde och har jobbdatorn där istället.
Vill printa kanske 5 saker till under dagen, som redan är slicade och klara.
Jobbdatorn kommer aldrig ha en slicer installerad.
Finns dom slicade filerna kvar på printern, eller bor dom bara på min avstängda dator?
Kan jag använda jobbdatorn för att starta värme, byta material, starta prints?
Cloud-appen kommer jag inte att överväga.
[många frågor]
I know. Men google antyder att den är rätt osmidig att jobba med, till skillnad från allt lovpris här, så försöker bara fatta vad jag missar.
Mer kritiskt i dessa fall är kanske förvaring av filament (och kanske har några av mina problem egentligen varit kopplat till det).
Behövs ju bara om man kör mer hydroskopiska material som petg/nylon/tpu. PLA är knappt hydroskopiskt så behöver inte torkas.Visa bilaga 711464
Viktigaste inslaget i min källare.
Rullen sitter inlåst i en egen plastback, med en Torrboll skymtades bakom.
Annars blir det snabb fuktigt och jävligt
Så där skriver bara en person som aldrig printat med fuktig PLA ?Behövs ju bara om man kör mer hydroskopiska material som petg/nylon/tpu. PLA är knappt hydroskopiskt så behöver inte torkas.
Nej så skriver någon som jobbar med plast proffesionellt i mitt arbete och hemma. Jag jobbar med formpressning av plast och har drivit/driver företag inom 3d där jag använder mig av allt från pla till tpu. Jag testat även nya material åt en del.Så där skriver bara en person som aldrig printat med fuktig PLA ?
Kul för dig, men det hjälper inte mot att mina rullar börjar fräsa efter ett par veckor.Nej så skriver någon som jobbar med plast proffesionellt i mitt arbete och hemma. Jag jobbar med formpressning av plast och har drivit/driver företag inom 3d där jag använder mig av allt från pla till tpu. Jag testat även nya material åt en del.
Jag förvarar all min pla öppen i källaren. Jag kan plocka fram en rulle som legat framme i 8år och skriva ut direkt.
Beror nog lina mycket på billig pla där allt kan vara inblandat. Vi torkar inte pla på jobbet men däremot ABS. Det är mer hydroskopiskt.Kul för dig, men det hjälper inte mot att mina rullar börjar fräsa efter ett par veckor.
Har faktiskt haft mer fuktproblem med "dyrare" PLA, men ja, allt är inom det billiga spektrat.Beror nog lina mycket på billig pla där allt kan vara inblandat. Vi torkar inte pla på jobbet men däremot ABS. Det är mer hydroskopiskt.
På tal om fukt så har jag sett att det finns kit för att vacuumpacka spolarna.
Någon som testat med bra resultat?
Skulle vinna en hel del pluspoäng hemma ifall allt skulle kunna förvaras i källaren också.
Crealitys påsar ser trevligtast ut, med riktig "dammsugarport", men dom verkar enbart säljas i paket med en värdelös batteripump
Jag förvarar filament som är hydroskopiskt i ikeas stora återförslutningsbara fryspåsar. Petg/abs/tpu funkar jättebra i dom påsarna. Brukar slänga i en påse desicant också. Nylon kör jag i torrlåda då det inte går att ens printa med om det är i öppen miljö.På tal om fukt så har jag sett att det finns kit för att vacuumpacka spolarna.
Någon som testat med bra resultat?
Skulle vinna en hel del pluspoäng hemma ifall allt skulle kunna förvaras i källaren också.
Crealitys påsar ser trevligtast ut, med riktig "dammsugarport", men dom verkar enbart säljas i paket med en värdelös batteripump
Dom här gissar jag?Jag förvarar filament som är hydroskopiskt i ikeas stora återförslutningsbara fryspåsar. Petg/abs/tpu funkar jättebra i dom påsarna. Brukar slänga i en påse desicant också. Nylon kör jag i torrlåda då det inte går att ens printa med om det är i öppen miljö.