[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ja, jag är antagligen inte redo för en spontan affär. Hittar bara GBG på blocket vilket inte är några problem men får väl först åka till Malmö och kolla hur stor den här. Vi klarar oss utan takbox på v90 så blir lite meck om vi byter till mindre

EDIT, Jag hade varit mer på med motsvarande affär på mindre bil. Jag har förlikat med mig att köra v90 tills den är avskriven.
Nya passat är 17cm längre än den gamla och ID7 är 7cm längre än nya passat. Kan inte finnas någon chans att den är mindre än v90. Finns ju även som kombi. Priset gäller augusti ut så ingen stress behövs ?

ID4 är ju mindre och billigare..

Nya passat är 17cm längre än den gamla och ID7 är 7cm längre än nya passat. Kan inte finnas någon chans att den är mindre än v90. Finns ju även som kombi. Priset gäller augusti ut så ingen stress behövs ?

ID4 är ju mindre och billigare..

Tänkte mest på att det inte är kombi men vi får titta på det. Det är v90 vi har haft problem med men just nu funkar den... v40 är vi nöjda med.

Tänkte mest på att det inte är kombi men vi får titta på det. Det är v90 vi har haft problem med men just nu funkar den... v40 är vi nöjda med.
Ah okej, ja kombin har kommit till Sverige nu. Handlaren vi var till hade fått sin demobil men den var inte klar för trafik. Bagaget var stort och man öppnar ju hela luckan som på en gammal Saab 900, men säljaren sa att det var först nu det började bli intresse när kombin släpptes. Sverige är ju onekligen ett kombiland ?

Eftersom jag gillar "Min karta" (Lantmäteriets app) så vore det smutt med en liknande där man kan göra (edit: eller snarare importera) rutter, så slipper man olika appar för körandet och kollandet på annat intressant. Vilket verkar vara just fallet med Topo GPS. Men, jag vill då fan inte sitta och göra rutten med telefonen. Alltså måste jag kunna göra den vid datorn och sen skicka till telefonen. Och det är då det blir oklart med Mac/Android (brukar lira extremt dåligt; exempelvis är det ett helvete att bara föra över bilder från luren till datorn).
När jag kuskade ner till spanien planerade jag min rutt här:
Och den gick slänga över till appen:

Det kan ju finnas beggade hjul till salu från tidigare privatleasare. Tror det gick ut en del ID4:or på två-års-leasing. Annars är det värt att kolla tyska ebay. När jag var inne på att leasa en e-Tron 55 för vrakpris så var det billigare att köpa en uppsättning nya org vinterhjul där än att betala tillägg för dem på leasingen i 24 mån.

Det kan ju finnas beggade hjul till salu från tidigare privatleasare. Tror det gick ut en del ID4:or på två-års-leasing. Annars är det värt att kolla tyska ebay. När jag var inne på att leasa en e-Tron 55 för vrakpris så var det billigare att köpa en uppsättning nya org vinterhjul där än att betala tillägg för dem på leasingen i 24 mån.
Ja till id4 finns det en hel del beg, jag köpte beg till BYD och det var ju en grymt mycket bättre deal. Finns för runt ~10k beg

Även om det är samma dimension kan det skilja i belastningsindex. Kan nada om VW och deras IDx-modeller, men om ID7 är större/tyngre än ID4, kan den förstnämnda behöva högre belastningsindex.

Du kan väl bara maila dig själv, Dropboxa eller något annat av miljoner alternativ för att få över filerna från Macdator till Androidmobil?
Det är definitionen av krångel tycker jag.

Och Androiderna är väl öht så öppna att du borde kunna koppla in den och sen direkt få tillgång till ett filsystem?
Det kanske de är, men det funkar inte med Mac. Det finns en app som heter "Android file transfer", men den funkar inte. Helt omöjligt att komma åt filer på luren med datorn tyvärr.

Ja, det framgår att man tex kan använda icloud
Vilket jag inte har. Finns ju inte nytta med det när jag inte har i-Fån.

Det kanske de är, men det funkar inte med Mac. Det finns en app som heter "Android file transfer", men den funkar inte. Helt omöjligt att komma åt filer på luren med datorn tyvärr.

Nu börjar vi närma oss det här märkliga fenomenet där det finns ett problem, det erbjuds flertalet lösningar, men med alla dem finns det också problem. Det är väl skönt att ventilera, men det blir ju enklare för andra om man skriver det så folk slipper försöka föreslå lösningar.

Dropbox är enkelt. Spara ett dokument i dropboxmappen på den ena enheten så dyker det automagiskt upp i motsvarande mapp på den andra.

Nåt får man nog göra om det inte passar att använda någon av de många som har Web i ekosystemet.
Topo är nog överlägset billigast om man vill ha gröna kartan. Viewranger ville 900 för det mina skattepengar redan betalt

Edit. I outdooractive verkar det istället ingå i pro och då får man mer än Sverige.

Nu börjar vi närma oss det här märkliga fenomenet där det finns ett problem, det erbjuds flertalet lösningar, men med alla dem finns det också problem. Det är väl skönt att ventilera, men det blir ju enklare för andra om man skriver det så folk slipper försöka föreslå lösningar.
Nä, vi börjar möjligen närma oss ett konstaterande: Den mest självklara lösning som "alla" hade kunnat lista ut med röven att man borde använda, finns inte, eftersom man utvecklar (invecklar?) appar utan att fundera på vad användaren faktiskt behöver.

Kan jag på ett enkelt sätt skapa rutter och föra över till luren så verkar Topo GPS kanon. Det går uppenbarligen med google maps i alla fall, även om den appen kvaddar resultatet med idiotiska beslut. Så det kanske finns hopp. Även om det är tämligen litet.

Har använt topo mycket, men tycker den blir väldigt plottrig med svårlästa ortnamn på moderna skärmar med hög upplösning. Den är ju inte vektoriserad utan består av ett antal lager rasterkartor.

Annars är det ju suveränt enkelt att skapa rutter direkt på mobilen med topo. Eller öppna en gpx från mailboxen. Ett klick och välj öppna med topo ?

Har använt topo mycket, men tycker den blir väldigt plottrig med svårlästa ortnamn på moderna skärmar med hög upplösning. Den är ju inte vektoriserad utan består av ett antal lager rasterkartor.

Annars är det ju suveränt enkelt att skapa rutter direkt på mobilen med topo. Eller öppna en gpx från mailboxen. Ett klick och välj öppna med topo ?
Det går aldrig. Alldeles för komplicerat.

Problemet är nog att de flesta är intresserade av att ta sig från A till B och att själva resan då inte är målet. Då är det smidigt med automatisk ruttning beroende på trafikläge, olyckor osv.

Målgruppen för det du önskar är nog inte enorm. Jag gör det för löpning och cykling med Strava, då kan man (iaf med betalstrava) göra en rutt och bara spara den, och synka klockan så finns den där. Otroligt smidigt när man är på lite mera okända platser och vill ut snabbt och enkelt.

När vi cyklade mera touring utomlands för 12+ år sedan så fanns inte riktigt lika smidiga verktyg som nu med heatmaps och grejer, så då var det massa joxande med Google Maps och föra över GPX-filer till Garmin via minneskort, men det var verkligen värt det just för att slippa hålla på med vägnotor och ändå kunna göra rätt komplexa rutter.

Hur menar du med ortsnamnen? Jag kommer alltså inte läsa vad det står för namn på olika ställen på kartan, utan bara svänga när rutten gör det. Eller syns inte rutten som ett streck i kartan? :unsure:

Det är just sånt här som avhåller mig från att bara ladda ner den. Finns ju ingen som helst info om hur den faktiskt används i praktiken.

Tro fan det kommer att synas.
Ingen som helst info utom på internet eller vad menar du?

1000001838.jpg

Alla diskussioner om konstiga appar får mig att inse att kartbok är det bästa. Har funkat med hjälp av Google maps på vår husvagnssemester hittills. Att göra rutter innan i några slags program verkar väldigt jobbigt.
Jag kan förstå Maktens frågeställning, jag själv gillar att skippa motorvägen och köra mindre vägar, men inte hur små som helst.
Med det sagt, de enda gånger jag känt behov av navigation är om jag ska till nån obskyr adress i nån större stad. Tycker det har gått till överdrift när folk sitter och knappar på navigatorn eller diverse appar i mobilen vart de än ska.

Jag tror att om det känns så in i helvete besvärligt så ska man helt enkelt strunta i det. Känns det lika besvärligt att vara utan så blir det en annan typ diskussion.

Om vi sen kontrar med att det även är besvärligt att skapa rutten så kanske det är dags att lyfta det till en annan tråd.

Skapa konto på outdooractive
Skapa eller ladda upp gpx.
Installera app o logga på
Gå till mypage och välj rutt

Med risk för att ha missat något kring navigerandet i tråden så undrar jag varför det inte funkar att göra en rutt i tex Strava och sen föra över den till en cykeldator, tex en Wahoo? Så gjorde jag igår och cyklar nu i okända trakter. Rutten chansade jag ihop så jag märker ibland att vägarna var dåliga och avviker från rutten då. Då piper datorn några gånger sen accepterar den mitt val och rutten syns i skärmen bredvid där jag cyklar. Känns helt klockrent för ändamålet.

Bilagor

• IMG_4573.jpeg
    IMG_4573.jpeg
    339.8 KB · Besök: 37
Hur menar du med ortsnamnen? Jag kommer alltså inte läsa vad det står för namn på olika ställen på kartan, utan bara svänga när rutten gör det. Eller syns inte rutten som ett streck i kartan? :unsure:

Det är just sånt här som avhåller mig från att bara ladda ner den. Finns ju ingen som helst info om hur den faktiskt används i praktiken.
Jag har använt topo ihop med lantmäteriets topografiska karta. Den funkade kanon fram till att jag bytte till en iphone 13 med 460 dpi, för ett par år sen. Appen byter kartlaget automatiskt vid en viss inzoomningsnivå, och med 460 dpi byter den för tidigt så att allt blir väldigt plottrigt om man skall använda den för fordonsnavigation. Om man vandrar eller cyklar funkar den fortfarande bra på 1:50000 lagret.

Se tex en rolig motorcykelväg söder om Kinna, topo jömfört med osmand på iphone 13.
B6CE7B30-E1DB-44CE-8A5F-8A91A99D3B54.png
19B698EB-0465-4FA1-A1A5-19B351541FB7.png

Jag har använt topo ihop med lantmäteriets topografiska karta. Den funkade kanon fram till att jag bytte till en iphone 13 med 460 dpi, för ett par år sen. Appen byter kartlaget automatiskt vid en viss inzoomningsnivå, och med 460 dpi byter den för tidigt så att allt blir väldigt plottrigt om man skall använda den för fordonsnavigation. Om man vandrar eller cyklar funkar den fortfarande bra på 1:50000 lagret.

Se tex en rolig motorcykelväg söder om Kinna, topo jömfört med osmand på iphone 13.Visa bilaga 711390Visa bilaga 711392
Vet inte vad min lur har för upplösning, men den är inte jätteny (Samsung S22). Av dina bilder att döma föredrar jag helt klart den övre. Har inget direkt behov av att kunna läsa ortnamn utan att zooma in, men en vettig och detaljerad karta är värd en del när man vill kika efter nåt utflyktsmål till exempel, utan att behöva använda en separat app för det.

Möjligen ser det skapligt otydligt ut med ett så jättetjockt streck att det ibland täcker flera vägar samtidigt. ?

För några veckor sedan lovade jag återkomma med hur det går med Europaresa i elbil. Kör en Q4 med 510 km WLTP, uppdaterade versionen med förvärmning och 175 kW laddning.
Kan hälsa från Italien att det är en utmärkt långresebil hittills. Blev 15 min väntetid för laddning i dag i Brennerpasset eftersom halva Österrike och Tyskland gick på semester i går och alla verkar åka söderut. Ionity hade personal som hjälpte till att hålla ordning på kön som tog ca 15 min. 15 min innan vi kom fanns lediga laddare och när vi åkte fanns lediga laddare...
I övrigt exakt noll problem relaterat till eldriften. Eller ja, faktiskt ett problem till. Man hinner inte ens skicka i sig en kaffe och kaka på McDonalds i lugn och ro utan att bilen är överfull, och beroende på laddoperatör riskerar man då extra avgifter om bilen står kvar.
Rostock-Munchen avverkades på en dag med två laddstopp. Höll ca 120 på autobahn, hade jag ökat hade väl något mer laddstopp krävts.
Har avverkat en dag i Leogangs backar, och även här i Italien verkar cykling av alla former populärt.
Edit: i Alperna är elbil rena drömmen. Skönt att komma hem med lika mycket laddning som när man började för 25 km sedan ..

Bilagor

• IMG_20240713_192155559.jpg
    IMG_20240713_192155559.jpg
    299.6 KB · Besök: 43
Låter nästan identiskt med vår upplevelse, men när vi åkte för två veckor sedan var det innan semestern drog igång nere på kontinenten så ingen kö på någon laddstation.

Konan med sin 70 kW laddning garanterade en rejäl (och ibland behövlig) paus, men med ID.4 på 130 kW hinner man nätt och jämnt pinka och köpa kaffe... 175 låter stressigt ?

Ändå hetsas det friskt på med högre och högre effekter. Vår bil toppar på 250kW drygt om man kommer in med varmt batteri som är nästan tomt men trillar fort ner mot lägre effekt och högre än 70-80% är inte värt att ladda. Har man riktigt bråttom ska man nog inte ens ladda 50% men då får man verkligen stressa.

Har man inga ungar är behovet av pauser mindre också. Men har man några barn kan man gott köpa en bil som laddar långsamt, innan alla har kissat är bilen fulladdad.

Jag tycker nog man kan kosta på sig en paus på 20 minuter var tredje timme eller så om man ska vara ute och fara på autobahn i 120+...
Ja precis. Ensam eller med familjen så behövs pausen. Är man två vuxna kan man ju bytas om och då vill man ju ladda snabbt. Men jag stannar gärna för mat och kaffe ändå om jag inte har superbråttom.

Ändå hetsas det friskt på med högre och högre effekter. Vår bil toppar på 250kW drygt om man kommer in med varmt batteri som är nästan tomt men trillar fort ner mot lägre effekt och högre än 70-80% är inte värt att ladda. Har man riktigt bråttom ska man nog inte ens ladda 50% men då får man verkligen stressa.
Efter några laddningar och snack med grannar märks stor skillnad här. Toppeffekt är ointressant, en del bilar faller väldigt fort. Audin verkar ligga bra till här, Kia/Hyundai bättre. De Porschar jag sett har överraskat mig negativt, de verkar falla snabbt trots 800V

Efter några laddningar och snack med grannar märks stor skillnad här. Toppeffekt är ointressant, en del bilar faller väldigt fort. Audin verkar ligga bra till här, Kia/Hyundai bättre. De Porschar jag sett har överraskat mig negativt, de verkar falla snabbt trots 800V

Inte ointressant kanske men det är ju ytan under kurvan som räknas.

Och förbrukningen är minst lika viktig, det är väl därför Tesla 3/Y klarar sig rätt bra på sin inte supersnabba laddning.

Gamla bilder (och tidig Taycan). Men tycker ändå detta är rätt bra. Nya har jag haft över 200kW en bit över detta.
IMG_0456.jpeg

IMG_0457.jpeg

Tillbaka
Topp