Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Om du tittar på Trafikverkets prognoser ökar motorfordonstrafiken för varje år, cyklarna trängs bort från vägarna. Även cykelbanor upplevs osäkrare eftersom man ändå måste interagera med stora fordon i rondeller, vid överfarter etc.
Problemet är att Trafikverket arbetar prognos- och inte målstyrt. Då blir det resursslukande motorvägsprojekt genom Södertörn i stället för spårtrafik.

Problemet är att Trafikverket arbetar prognos- och inte målstyrt. Då blir det resursslukande motorvägsprojekt genom Södertörn i stället för spårtrafik.
Var det inte Trafikverket som kom med ett uttalande om att om de bygger alla vägar de planerat kommer vi inte klara miljömålen? De skulle typ helt behöva sluta bygga vägar (eftersom biltrafiken ”ska” minska).

Sen tror jag också att myndighetssverige som aktivt försvårar för cykling hjälper till att minska intresset genom att bygga 2+1-vägar där det förut gick att cykla, samt inte ge tillstånd till tävlingar etc.
Det är min uppfattning också.

Kan nämnas att Transportstyrelsen motsatt sig regler för vilket avstånd som skall hållas till cyklister vid omkörning trots att en sådan lag är absolut nödvändig och redan finns i ett antal länder.

Och det finns andra exempel som går i samma riktning.

Edit. Letade upp en artikel från cykelfrämjandet där det står mer.

Senast ändrad:
Transportstyrelsen agerande är helt sjukt. Det är uppenbart att ingen där cyklar över huvud taget.

VTI och då mer specifikt Katja Kircher har gjort en riktigt bra insats inom området. Efter att ha läst VTIs förslag (som omnämns och länkas till i nyheten ovan) känns 1,5-metersregeln inte så himla smart.

Direktlänk till VTIs förslag på alternativ till 1,5-metersregeln

Transportstyrelsen agerande är helt sjukt. Det är uppenbart att ingen där cyklar över huvud taget.

VTI och då mer specifikt Katja Kircher har gjort en riktigt bra insats inom området. Efter att ha läst VTIs förslag (som omnämns och länkas till i nyheten ovan) känns 1,5-metersregeln inte så himla smart.

Ju fler som kör bil, desto fler som kan få jobb på Transportstyrelsen. Varje företag, myndighet eller organisation ser som sin viktigaste uppgift att få sig själva att växa.

Det står att omkörningsavståndet ökar om cyklisten slickar högerkanten, det kanske gäller genomsnittsavstånd, min erfarenhet av riktigt nära omkörningar är att de elimineras om jag ligger mitt i mitt körfält med cykeln. Vad är era erfarenheter?

Det står att omkörningsavståndet ökar om cyklisten slickar högerkanten, det kanske gäller genomsnittsavstånd, min erfarenhet av riktigt nära omkörningar är att de elimineras om jag ligger mitt i mitt körfält med cykeln. Vad är era erfarenheter?
Jag brukar hålla ut en bra bit från högerkanten så att omkörande bilar tvingas ut i mötande körfält, alternativt sakta ned och ligga kvar bakom mig om det kommer mötande bilar. Jag brukar sen göra en gir in mot högerkanten strax innan de är på väg att passera. Då får jag ännu mer utrymme mellan mig och omkörande bil. Min erfarenhet av att hela tiden ligga och slicka högerkanten är att många bilister då gör omkörningar med väldigt små marginaler och är mindre benägna att sänka hastigheten. Många försöker även klämma sig in mellan mig och mötande fordon, ofta i hög hastighet. Jag upplever det senare som mycket obehagligt. Då jag tog mc- kort fick jag lära mig att ligga mitt i körfältet och därigenom visa att jag "äger" körfältet. Jag har lite av samma tänk då jag cyklar, även om jag inte går riktigt så långt då det handlar om att ligga mitt i körfältet. Men jag kan ofta ligga minst en meter ut från höger kantlinje eller t.ex 1/3 av sträckan mellan höger kantlinje och en befintlig eller tänkt mittlinje. Beror lite på vad det är för typ av väg och om den är starkt trafikerad eller inte. Jag försöker undvika starkt trafikerade vägar och vägar med flera körfält i samma riktning. Kommer det kontinuerligt en strid ström av bilar vill jag inte vara en stoppklots som ligger och stoppar upp trafiken.

Jag instämmer i att om man ligger långt till höger minskar benägenhet för omkörande att korsa mittlinjen. Det ger även möjlighet för omkörande att köra om vid möte eftersom de fysiskt får plats mellan cyklist och mötande.

Min värsta upplevelse, som jag delar med @SuperApe , var när vi blev dubbelomkörda. En bil kör om en lätt lastbil, som kör om oss. Jag har aldrig haft en bil så nära, det var verkligen close call.

Som någon sade om Transporstyrelsen/Trafikverket. Kunden har alltid ratt!

Håller med Kalle Kula ovan. Jag brukar lägga mig i ungefär inre hjulspåret på vägar med högre fartbegränsning. Verkar som det ger bilföraren "signal" om att det är läge att sakta ner men inte irriterar tillräckligt för att framkalla idiotiska reaktioner. Det ger också mig utrymme att flytta till höger om någon passerar lite nära.

Jag brukar hålla ut en bra bit från högerkanten så att omkörande bilar tvingas ut i mötande körfält, alternativt sakta ned och ligga kvar bakom mig om det kommer mötande bilar. Jag brukar sen göra en gir in mot högerkanten strax innan de är på väg att passera. Då får jag ännu mer utrymme mellan mig och omkörande bil. Min erfarenhet av att hela tiden ligga och slicka högerkanten är att många bilister då gör omkörningar med väldigt små marginaler och är mindre benägna att sänka hastigheten. Många försöker även klämma sig in mellan mig och mötande fordon, ofta i hög hastighet. Jag upplever det senare som mycket obehagligt. Då jag tog mc- kort fick jag lära mig att ligga mitt i körfältet och därigenom visa att jag "äger" körfältet. Jag har lite av samma tänk då jag cyklar, även om jag inte går riktigt så långt då det handlar om att ligga mitt i körfältet. Men jag kan ofta ligga minst en meter ut från höger kantlinje eller t.ex 1/3 av sträckan mellan höger kantlinje och en befintlig eller tänkt mittlinje. Beror lite på vad det är för typ av väg och om den är starkt trafikerad eller inte. Jag försöker undvika starkt trafikerade vägar och vägar med flera körfält i samma riktning. Kommer det kontinuerligt en strid ström av bilar vill jag inte vara en stoppklots som ligger och stoppar upp trafiken.
Efter giren ut till höger, kollar du bakom dig innan du lägger dig i mitten igen? Finns risk annars att någon bil klämmer sig in och du blir påkörda bakifrån. Riktigt sunkiga skador av det, speciellt för nacken..

verkar bara vara närmast sörjande och funktionärer som tittat på världstjärnan Rissveds mfl.
Var gick det så fel?

Efter giren ut till höger, kollar du bakom dig innan du lägger dig i mitten igen? Finns risk annars att någon bil klämmer sig in och du blir påkörda bakifrån. Riktigt sunkiga skador av det, speciellt för nacken..
Jajemän, ofta kommer det ju flera bilar efter varandra och då vill jag ju inte svänga ut framför bil nr 2.

14 moderbolag äger 88 varumärken, vi får väl se vilka som överlever.

IMG_9037.jpeg

Det blev väl en tummetott? Bra för TCM, men det är väl som vilken höstrea som helst för några år sedan?

Och finns det verkligen mycket mer på rea /lägre priser? Jag har inte koll, men jag såg mycket på rea redan för en veckan sen.
Har span på några Orbea, en var sänkt ytterligare ca 1000:- en annan ca 3000:- till.

Funderar på när prisskillnaden motiverar köp från TCM jämfört med mer lokala handlaren. ? Tappar man alla garantier vid ev. konkurs? Vet ju iof inte heller hur ekonomin hos den lokale ser ut..

Har span på några Orbea, en var sänkt ytterligare ca 1000:- en annan ca 3000:- till.

Funderar på när prisskillnaden motiverar köp från TCM jämfört med mer lokala handlaren. ? Tappar man alla garantier vid ev. konkurs? Vet ju iof inte heller hur ekonomin hos den lokale ser ut..

Nej, man tappar inte garantin vid konkurs.

Men det finns väl ingen indikationer för konkurs, eller?

Det blev väl en tummetott? Bra för TCM, men det är väl som vilken höstrea som helst för några år sedan?

Helt klart. Många grejer var ju på rea redan. Några saker som jag hade span på gick ner någon hundralapp till, men inte så det motiverade köp just nu i varje fall.

Tack! Är 10 år sen jag köpte ny MTB så dåligt insatt!

Det här verkar ju vara en bra deal? Typiskt att large är alldeles för stort, är annars svag för färgen! Nu blir det nog en svart igen...

Tillbaka
Topp