Köpråd: Något roligare vardagscykel

HaraldN

Aktiv medlem
Startar en inte helt originell tråd om tips på vardagscykel.

Min nuvarande gubbcykel (Pilen) behöver pensioneras efter 15 år trogen tjänst. Står i valet mellan att byta mot någon liknande (i så fall troligen en Skeppshult Natur) eller att köpa något lite roligare.

Ungefärlig kravspec:
  • Vardagskompatibel (ska gå att hoppa på den i både vardagskläder och kostym, dvs. den ska ha skärmar, kedjeskydd etc.)
  • Hyfsat gubbtrimmad. Kommer att ha ryggäck på vägen till jobbet.
  • Helst utanpåliggande växlar, 1x9/10/11/12
  • Skivbromsar eller möjligen trum-/rullbromsar
  • Plats för rejäla däck, kör idag Schwalbe Marathon Winter 50-622 på vintern, vill kunna få på något liknande.
  • Har en kort pendling till jobbet, behöver inte vara en långdistanscykel. Bockstyre går bort. Förmåga att bröta sig igenom snömodd är högre prioriterat, så närmare MTB än LVG/Gravel är målbilden.
Tankarna går mot någon variant av Kona Dew, kompletterat med kedjeskydd. Har dock några frågetecken:
  • Är 27,5" rätt för mig som är 190 cm lång? Hade hellre haft 29"/700c (vilket väl fanns förr, i form av Big Dew?). De bilder jag sett på Dew i stora storlekar ser lite muppiga ut. Lite sämre utbud av vinterdäck också verkar det som, men det är säkert lösbart.
  • Ser blandade bud om hur "kul" den är. Känner mig hyfsat trygg med att den åtminstone känns klart piggare än en Skeppshult/Pilen, kan någon bekräfta/dementera?
  • Hur gubbtrimmad är den? Blir man less på att cykla med ryggsäck?
Tips på annat att överväga? Trek FX och Specialized Sirrus verkar nämnas, men ser inte ut att rymma så mycket däck? Surly verkar ha en del rimliga, men sticker lite i pris. Kan tänka mig att ge uppemot 20 om jag hittar något som känns helrätt, men hellre runt 15.

Har funderat på om jag skulle ge mig på att vardags-kitta en lämplig helstel 29er, men känns som att gå över ån efter vatten?

Sirrus X eller dylikt kanske kan vara ett alternativ om du hittar något på rea.

Jag hade nog även övervägt att köpa en gravelbike om du vill ha något snabbare/piggare(roligare). Jag har ungefär samma användningsområde som dig och det funkar utmärkt med en gravel. Inte supertrevlig i snön om man jämför med min stumpjumper men stigdäck men det är nog ungefär så långt man måste gå för att göra det mer behagligt. Men då blir det ju kass för allt annat.

Helstel MTB hade nog funkar utmärkt men har inte koll på vad det finns för alternativ.

Jag hade nog satsat på två hjulset förövrigt så att du kan ha ett lite grövre och ett lätt med lätta däck. Det är där mycket av känslan sitter.

nackdelen med 27.5 är att det är betydligt mindre utbud på dubbdäck. sirrus och trek fx är båda poppis men speciellt grova däck får man inte in i dem.

Sirrus X eller dylikt kanske kan vara ett alternativ om du hittar något på rea.

Jag hade nog även övervägt att köpa en gravelbike om du vill ha något snabbare/piggare(roligare). Jag har ungefär samma användningsområde som dig och det funkar utmärkt med en gravel. Inte supertrevlig i snön om man jämför med min stumpjumper men stigdäck men det är nog ungefär så långt man måste gå för att göra det mer behagligt. Men då blir det ju kass för allt annat.

Helstel MTB hade nog funkar utmärkt men har inte koll på vad det finns för alternativ.

Jag hade nog satsat på två hjulset förövrigt så att du kan ha ett lite grövre och ett lätt med lätta däck. Det är där mycket av känslan sitter.
Jo, Sirrus ser ju rapp och trevlig ut. Svårt att få in större däck dock? Verkar komma med 38-622, ser inte ut att rymmas så mycket mer. Känns som ett problem med de flesta hybrider.

På en Dew har jag tänkt att det skulle gå att ha ett andra hjulpar med större fälg och smalare däck, typ 30-622, för sommarsäsongen.

Hej!
Något mellan gravel och mtb låter som att du är ute efter. Kan rekommendera denna cykel! Intr allt för dyr och allt man kan tänka sig behöva är inkluderat, går nog fint med större däck också.
Skulle verklig också allmänt verkligen rekommendera att skaffa Thule cykelväskor istället för Ryggsäck!

https://cyklig.se/cyklar/ghost-square-trekking-essential-herr/
Cykelväska är garanterat mer ergonomiskt, men känns alldeles för oflexibelt för mina vardagsbehov.

Tveksam till dämpargaffel och 3-delat vevparti, men annars hade den väl skna poänger.

nackdelen med 27.5 är att det är betydligt mindre utbud på dubbdäck. sirrus och trek fx är båda poppis men speciellt grova däck får man inte in i dem.
Nej, precis. Finns ju många vettiga hybrider, men det finns sällan plats för särskilt mycket däck. Kanske får kompromissa med det, vore ju klart enklast.

Kan Marin Muirwoods vara nåt? På med skärmar och nån typ av kedjeskydd så borde det bli hyfsat vardagsdugligt.

Kan dock inte hitta någon vettig butik som har den. Nån som vet var man kan köpa Marin?

Kona Dew...hade en sån tills den blev snodd...jag gillade den...fasiken alltså.

Skulle kunna köpa en sådan igen...

Canyon Commuter är väl lite roligare med sina 27,5" däck? ? road.cc Review Canyon Commuter
Canyon Commuter 5 på 11,38 kg är lite lättare än Cube Hyde Race på 11,5 kg & mycket lättare än Cube Hyde Pro på hela 13,4 kg.

Dock har Canyon Commuter endast 40mm däckbredd, trotts 27,5". Cube Hyde Race tar 42 mm & Cube Hyde Pro tar hela 58 mm. Sen är det ju tyvärr dåligt utbud för pendlings däck i 27,5". ?

Nån som vet var man kan köpa Marin?
Bikester har Marin i utbudet, men inte i lager. ?

Senast ändrad:

@Sulfaten har en sån för pendling å då måste den va perfekt ?

@Sulfaten har en sån för pendling å då måste den va perfekt ?
Ja, den ser riktigt trevlig ut! Sticker iväg i pris lite bara, behöver ju komplettera med däck, skärmar etc innan den är ”klar”. Marin Muirwoods känns lite som en budgetversion av Unit X.

Jag har Sirrus X 2.0. Köpte för 5000 begagnad. En bra vardagscykel. Du bör få plats med 45mm däck.
Nu kör jag mycket barn med den. Barnstol eller Thulevagn. Men annars hade jag nog övervägt att dreva om alt se över antalet växlar.

Får uppdatera med hur det gick. Grubblade länge mellan olika varianter från Marin och Kona som var mer eller mindre rätt på papper. Dock dyra och/eller väldigt svårtillgängliga, och skulle krävs en del anpassningar för att bli riktigt det jag sökte.

Så till slut besökte jag XXL och insåg att deras superbilliga AX+ var i princip det jag sökte. En helstel, gubbtrimmad hybrid (riktigt långt styrhuvud) med breda däck (47-622) och plats för ännu bredare. Hydrauliska skivor, 1x9, fästen för skärmar, stöd och pakethållare. På papperet är det ju precis vad jag söker, och med en prislapp på 4000 kr kändes det värt ett försök. Initialt känns den trevlig att köra, om än såklart väldigt enkelt utrustad.

Än så länge har jag bytt till en längre styrstam, monterat stöd och beställt skärmar etc. Ska också uppgradera pedalerna, som känns riktigt trötta, och byta den märkliga dämpade sadelstolpen. Med de kompletteringarna hamnar jag på drygt sex tusen, vilket fortfarande känns som hittat. Ska nog byta till ett styre med mer sweep för ännu bättre gubbtrim, och kanske se över utväxlingarna lite.

På sikt är tanken att skaffa en lite piggare uppsättning hjul, som sommardäcken får sitta på. Får se hur växlarna (Shimano Cues) står sig i längden, än så länge känns de fullt tillräckligt bra.

Inget jättespännande köp kanske, men det har sina poänger med ett billigt vardagshärke också.

Jag är väldigt nöljd med min AX 290 FF 23, kostade 2500:-
Rullar på fint, har kört den dagligen i snart ett år nu.
Allt original fortfarande.

Får uppdatera med hur det gick. Grubblade länge mellan olika varianter från Marin och Kona som var mer eller mindre rätt på papper. Dock dyra och/eller väldigt svårtillgängliga, och skulle krävs en del anpassningar för att bli riktigt det jag sökte.

Så till slut besökte jag XXL och insåg att deras superbilliga AX+ var i princip det jag sökte. En helstel, gubbtrimmad hybrid (riktigt långt styrhuvud) med breda däck (47-622) och plats för ännu bredare. Hydrauliska skivor, 1x9, fästen för skärmar, stöd och pakethållare. På papperet är det ju precis vad jag söker, och med en prislapp på 4000 kr kändes det värt ett försök. Initialt känns den trevlig att köra, om än såklart väldigt enkelt utrustad.

Än så länge har jag bytt till en längre styrstam, monterat stöd och beställt skärmar etc. Ska också uppgradera pedalerna, som känns riktigt trötta, och byta den märkliga dämpade sadelstolpen. Med de kompletteringarna hamnar jag på drygt sex tusen, vilket fortfarande känns som hittat. Ska nog byta till ett styre med mer sweep för ännu bättre gubbtrim, och kanske se över utväxlingarna lite.

På sikt är tanken att skaffa en lite piggare uppsättning hjul, som sommardäcken får sitta på. Får se hur växlarna (Shimano Cues) står sig i längden, än så länge känns de fullt tillräckligt bra.

Inget jättespännande köp kanske, men det har sina poänger med ett billigt vardagshärke också.
Jag skulle fundera på att rikta/spänna ekrar. När jag lånade sambons dito så tog det typ en grustur innan hjulen blev snea.

Fantastiskt mycket cykel för pengarna!

IMG_3151.jpeg

Riktigt risig bild som uppdatering. Med skärmar, lås och packis blir ju alla cyklar plottriga, men tycker den känns hyfsat smidig fortfarande.

Har hittills bytt styrstam, pedaler, sadelstolpe och kassett. Nytt styre med mer sweep känns som ett måste, kanske också en kassett med lite bredare spann. Har satt dit en 12-26 jag hade liggande, vilket funkar utmärkt för pendlingen, men ska jag börja dra släp blir det nog segt i backarna. 11-46 satt på från början, men kändes för ful, kanske får duga på vintern…

Rätt kul att göra små tweaks för att få det som jag vill, särskilt när det ändå blir så överkomliga pengar.

Visa bilaga 720949
Riktigt risig bild som uppdatering. Med skärmar, lås och packis blir ju alla cyklar plottriga, men tycker den känns hyfsat smidig fortfarande.

Har hittills bytt styrstam, pedaler, sadelstolpe och kassett. Nytt styre med mer sweep känns som ett måste, kanske också en kassett med lite bredare spann. Har satt dit en 12-26 jag hade liggande, vilket funkar utmärkt för pendlingen, men ska jag börja dra släp blir det nog segt i backarna. 11-46 satt på från början, men kändes för ful, kanske får duga på vintern…

Rätt kul att göra små tweaks för att få det som jag vill, särskilt när det ändå blir så överkomliga pengar.
Stabil pakethållare, vad är det för modell?

Visa bilaga 720949

Kassetten med det nya Linkglide-systemet:

…är väl det mest intressanta med CUES. 11-36 är den minsta du kan hitta:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp