Köpråd: Något roligare vardagscykel
Startar en inte helt originell tråd om tips på vardagscykel.
Min nuvarande gubbcykel (Pilen) behöver pensioneras efter 15 år trogen tjänst. Står i valet mellan att byta mot någon liknande (i så fall troligen en Skeppshult Natur) eller att köpa något lite roligare.
Ungefärlig kravspec:
Har funderat på om jag skulle ge mig på att vardags-kitta en lämplig helstel 29er, men känns som att gå över ån efter vatten?
Min nuvarande gubbcykel (Pilen) behöver pensioneras efter 15 år trogen tjänst. Står i valet mellan att byta mot någon liknande (i så fall troligen en Skeppshult Natur) eller att köpa något lite roligare.
Ungefärlig kravspec:
- Vardagskompatibel (ska gå att hoppa på den i både vardagskläder och kostym, dvs. den ska ha skärmar, kedjeskydd etc.)
- Hyfsat gubbtrimmad. Kommer att ha ryggäck på vägen till jobbet.
- Helst utanpåliggande växlar, 1x9/10/11/12
- Skivbromsar eller möjligen trum-/rullbromsar
- Plats för rejäla däck, kör idag Schwalbe Marathon Winter 50-622 på vintern, vill kunna få på något liknande.
- Har en kort pendling till jobbet, behöver inte vara en långdistanscykel. Bockstyre går bort. Förmåga att bröta sig igenom snömodd är högre prioriterat, så närmare MTB än LVG/Gravel är målbilden.
- Är 27,5" rätt för mig som är 190 cm lång? Hade hellre haft 29"/700c (vilket väl fanns förr, i form av Big Dew?). De bilder jag sett på Dew i stora storlekar ser lite muppiga ut. Lite sämre utbud av vinterdäck också verkar det som, men det är säkert lösbart.
- Ser blandade bud om hur "kul" den är. Känner mig hyfsat trygg med att den åtminstone känns klart piggare än en Skeppshult/Pilen, kan någon bekräfta/dementera?
- Hur gubbtrimmad är den? Blir man less på att cykla med ryggsäck?
Har funderat på om jag skulle ge mig på att vardags-kitta en lämplig helstel 29er, men känns som att gå över ån efter vatten?