[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ja det är ett mysterium att gamla e-tron 55/q8 drar så otroligt mycket. SÅ mycket större eller tyngre än andra är den ju inte. 500 kilo mer än många, men nästan dubbla förbrukningen.

Himla synd, annars hade den varit bland de absolut bästa bilarna med den komforten o den laddningen, och maffigt batteri.

Men det är såklart därför den tappat 60% värde på två år och nu verkar läggas ner som modell.

Det hade varit fint med en eftermarknad som kunde lösa såna här brister på dagens bilar, som är utmärkta som bilar men snabbt så efter vad gäller just mil per watt.

Det är nog en av de sista bilarna som baseras på en fossilbilsplattform också. Laddar man mest hemma är förbrukningen ingen katastrof, mer orolig för priset för försäkring och reparationer på en bil i den prisklassen. Brukar bli dyrt i längden.

Det är nog en av de sista bilarna som baseras på en fossilbilsplattform också. Laddar man mest hemma är förbrukningen ingen katastrof, mer orolig för priset för försäkring och reparationer på en bil i den prisklassen. Brukar bli dyrt i längden.
Sista Audi kanske. BMW har ju strategin att ha gemensamma plattformar, tex splirrans nya I5

Det är tyvärr inte samma dimensioner till ID4 och ID7. 235/55 R19 fram, 255/50 R19 bak på ID4 och 235/50 R19 fram, 255/45 R19 bak på ID7
I stort sett samma däckdimensioner, skillnaden i rullomkrets hamnar på 3-4% vilket är inom det tillåtna.

Fälgarna är gemensamma för ID4/5/7.

Ja det är ett mysterium att gamla e-tron 55/q8 drar så otroligt mycket. SÅ mycket större eller tyngre än andra är den ju inte. 500 kilo mer än många, men nästan dubbla förbrukningen.

Himla synd, annars hade den varit bland de absolut bästa bilarna med den komforten o den laddningen, och maffigt batteri.

Men det är såklart därför den tappat 60% värde på två år och nu verkar läggas ner som modell.

Det hade varit fint med en eftermarknad som kunde lösa såna här brister på dagens bilar, som är utmärkta som bilar men snabbt så efter vad gäller just mil per watt.
Det är inget mysterium att elmotorer kan ha usel eller bra verkningsgrad. De kanske helt enkelt inte har (hade) en jäkla aning om hur man designar en bra elmotor. Sen ska återmatning och sånt funka tillfredsställande också. Inte helt lätt att få till.

Det är inget mysterium att elmotorer kan ha usel eller bra verkningsgrad. De kanske helt enkelt inte har (hade) en jäkla aning om hur man designar en bra elmotor. Sen ska återmatning och sånt funka tillfredsställande också. Inte helt lätt att få till.
Ny Teknik hade ju en artikel för nåt år sedan där man jämförde de flesta tillverkare (minns inte om det var enskilda modeller, eller ett snitt över samtliga modeller en tillverkare hade), men det var ganska stora skillnader. Bmw och Tesla var effektivast, minns inte hur Audi låg till.

Sista Audi kanske. BMW har ju strategin att ha gemensamma plattformar, tex splirrans nya I5

Fast det är skillnad på att "konvertera" en fossilplattform till el, BMW har ju utvecklat dem för båda från start.

De låg ju väldigt långt framme tidigt för övrigt, BMW. i3 är fortfarande en favorit för mig, hade jag inte haft familj hade jag nog varit sugen på en sån. Den lär aldrig rosta om inte annat..

Fast det är skillnad på att "konvertera" en fossilplattform till el, BMW har ju utvecklat dem för båda från start.

De låg ju väldigt långt framme tidigt för övrigt, BMW. i3 är fortfarande en favorit för mig, hade jag inte haft familj hade jag nog varit sugen på en sån. Den lär aldrig rosta om inte annat..
Har flera bekanta som är supernöjda med BMW i3.

Jag är supernöjd med Hyundai Kona.
IMG_20240715_054109.jpg

Ja BMW ligger väl fortfarande långt fram, trots eller tack vare samordningen med ICE.
Jag tror inte konvertering/samordning mellan typerna kostar så mycket effektivitet i kWh/km, eller förstår i alla fall inte var de förlusterna skulle komma. Däremot kostar de utrymmeseffektivitet, och det märks ju tydligt på i5 tyvärr.
i3 har väl tyvärr ganska allvarliga batteriproblem, oklart hur vanligt problemet är dock. Men trist att behöva skrota sin nyinköpta bil som kostar >>100 ksek. Hade jag varit spekulant hade jag läst på noga om det.

Vilken körprofil har du för att komma ner i de förbrukningssiffrorna? Kona är väl inte direkt känd för att vara super-hal i luftmotståndet…
Det är körcykler till och från jobb. Jag kör lagligt och mjukt hela tiden, använder farthållare och ECO-läge. 20km landsväg mest 80 och en del 70 km/h, samhälle 40 km/h på ett par ställen. Sen 20 km, val 95 km/h till höger på motorväg eller landsväg 70 km/h och avsluta med samhälle. Dit åker jag alltid motorvägen och hem varierar jag. Det stiger såklart vintertid, men även där känns det ekonomiskt i förhållande till storlek/vikt på fordon.

i3 har väl tyvärr ganska allvarliga batteriproblem, oklart hur vanligt problemet är dock. Men trist att behöva skrota sin nyinköpta bil som kostar >>100 ksek. Hade jag varit spekulant hade jag läst på noga om det.

Tjena!

Hade en kund inne med en i3 som skulle byta batteri. Han skulle köra ner den till typ Slovakien för att byta. 95' och då får han största batteriet installerat istället för minsta som han har nu. Ville han byta celler i sitt nuvarande så var det markant billigare men han tyckte det var en bra ide att uppgradera storlek samtidigt.

Tjena!

Hade en kund inne med en i3 som skulle byta batteri. Han skulle köra ner den till typ Slovakien för att byta. 95' och då får han största batteriet installerat istället för minsta som han har nu. Ville han byta celler i sitt nuvarande så var det markant billigare men han tyckte det var en bra ide att uppgradera storlek samtidigt.
Ja 95k + några semesterdagar är ju en skapligt dyr reparation?. Gissar på det dubbla på BMW-verkstad hemma?

Hunden valde Teslan för vår semestersnurr uppåt i landet i år, innan har jag bara kört lokalt med den själv.

Man laddar hela tiden.
Korta hårda stolar som man sitter ovanpå och inte i så som man gör i tyska bilar.
Man laddar hela tiden.
Omkörningsegenskaperna är bra.
Man laddar hela tiden.
Menyerna väldigt bra imho, hittar allt direkt. Torkarna på vänster var lite störigt först.
Man laddar hela tiden.
Chassit är fruktansvärt dåligt.
Man laddar hela tiden.
Den styr in rätt bra.
Man laddar hela tiden.
Otroligt tung vilket känns och stör i princip hela tiden men så är det ju idag.
Man laddar hela tiden.
Navigatorn ihop med laddplaneringen är bra, vilket är tur för:
Man laddar hela tiden.
Överlag en trevlig standardbil ändå.
Man laddar hela tiden.
Rätt litet bagage bak, luckan under är stor så man får packa i rätt sorts väskor. Luckan fram hjälper till lite, men blir lite som att packa en cykel med många små väskor snarare än få stora.
Man laddar hela tiden.
Hundläget är överlägset, samt den enda anledningen bilen överhuvudtaget valdes och resten av ovan egenskaper går lätt att uthärda av just denna anledning.

Man laddar hela tiden - nej det tar inte så lång tid. Och man kan köra om alla de där husvagnarna och lastbilarna igen för fjärde gången det gör inget, bilen har ju blinkers. Nä jag har inte bråttom, ja jag vägrar ligga och pendla mellan 65 och 85.
Jag behöver inte äta hamburgare, pinka och köpa kaffe var tredje timme så stoppen har inget annat värde än att överraska din reskamrat med ett pruttljud.

Några tankar från en Y lr.

Om jag inte orkar läsa igenom alla 68 sidor (+drygt 200 till i de låsta trådarna)
Bil till en standardfamilj 2+2 för 200k.
Siktet inställt på en Passat GTE, medveten om täta oljebyten och DSG service.

Outlander känns gammal/plastig invändigt.
Optima känns gammal/plastig invändigt.
Ska prova en Ceed, men är lite skeptisk.

Något annat jag borde prova?
25km till jobb, laddmöjlighet i båda ändar av resan.

Om jag inte orkar läsa igenom alla 68 sidor (+drygt 200 till i de låsta trådarna)
Bil till en standardfamilj 2+2 för 200k.
Siktet inställt på en Passat GTE, medveten om täta oljebyten och DSG service.

Outlander känns gammal/plastig invändigt.
Optima känns gammal/plastig invändigt.
Ska prova en Ceed, men är lite skeptisk.

Något annat jag borde prova?
25km till jobb, laddmöjlighet i båda ändar av resan.
KIA Niro är tråkig, men bra. Den har finessen att den är snål på riktigt även när den har slut på ström.

Outlander är törstig när den har slut på el och är en omodern bil när det gäller elektroniken.

Passaten blir dyr och verkar vara rätt strulig. Säkert dock den trevligaste bilen att köra, men till ett högt pris.

KIA Niro är tråkig, men bra. Den har finessen att den är snål på riktigt även när den har slut på ström.

Outlander är törstig när den har slut på el och är en omodern bil när det gäller elektroniken.

Passaten blir dyr och verkar vara rätt strulig. Säkert dock den trevligaste bilen att köra, men till ett högt pris.
Som med många bilmodeller idag har det funnits en del måndagsexemplar av passaten. Dyr drivlina att reparera om det blir fel. Kan vara vettigt att kolla verkstadshistorik på det ex du tittar på. Med det sagt har jag haft tre helt bekymmersfria år med GTE'n. Men f-n vet om jag vågat köpa en begagnad...

Kia och Hyundai tycker jag inte man behöver vara skeptisk till idag faktiskt.
Teoretiskt har jag inget emot vare sig den ena eller andra, tvärt om tycker jag Hyundai verkar väldigt bra, men någon större kombi med laddning finns inte i min budgetnivå vad jag vet.

Optima ska ju vara flaggskeppet, eftersom jag inte riktigt kommer överens med den har jag svårt att tro att jag kommer gilla Ceed bättre.

Tror den blir aningen liten, men ska göra ett till försök hos Kia och provar den med när jag ändå är där.

Hunden valde Teslan för vår semestersnurr uppåt i landet i år, innan har jag bara kört lokalt med den själv.

Man laddar hela tiden.
Korta hårda stolar som man sitter ovanpå och inte i så som man gör i tyska bilar.
Man laddar hela tiden.
Omkörningsegenskaperna är bra.
Man laddar hela tiden.
Menyerna väldigt bra imho, hittar allt direkt. Torkarna på vänster var lite störigt först.
Man laddar hela tiden.
Chassit är fruktansvärt dåligt.
Man laddar hela tiden.
Den styr in rätt bra.
Man laddar hela tiden.
Otroligt tung vilket känns och stör i princip hela tiden men så är det ju idag.
Man laddar hela tiden.
Navigatorn ihop med laddplaneringen är bra, vilket är tur för:
Man laddar hela tiden.
Överlag en trevlig standardbil ändå.
Man laddar hela tiden.
Rätt litet bagage bak, luckan under är stor så man får packa i rätt sorts väskor. Luckan fram hjälper till lite, men blir lite som att packa en cykel med många små väskor snarare än få stora.
Man laddar hela tiden.
Hundläget är överlägset, samt den enda anledningen bilen överhuvudtaget valdes och resten av ovan egenskaper går lätt att uthärda av just denna anledning.

Man laddar hela tiden - nej det tar inte så lång tid. Och man kan köra om alla de där husvagnarna och lastbilarna igen för fjärde gången det gör inget, bilen har ju blinkers. Nä jag har inte bråttom, ja jag vägrar ligga och pendla mellan 65 och 85.
Jag behöver inte äta hamburgare, pinka och köpa kaffe var tredje timme så stoppen har inget annat värde än att överraska din reskamrat med ett pruttljud.

Några tankar från en Y lr.
Tror Teslan har bättre räckvidd än min Audi. I dag har jag suttit i bilen från 10:00 till 19:30. Tog en lunchpaus (utan laddning) på en halvtimme och ett 25 minuters laddstopp. Ett par shoppingpauser utan laddning. Kört från Italien genom hela Schweiz till Frankrike. 80-100-120-väg samt en del (ja en hel del) köande.
Fattar inte att laddningen är ett problem.

50 mil klarar väl alla vanliga elbilar med ett stopp idag? Vi hade nog klarat det utan men lagt in 10 minuter ladd och kiss.
Ja vi hade också klarat det om vi pressat, så det är inget konstigt. Pausen var för att vi ville ha kaffe och inte komma fram tomma. Därav att jag inte förstår problemet. 50 mil och sen en halvtimmes paus? Eller 30-40 mil i rejält tempo. Vad menar du då med "ladda hela tiden"?

Om man verkligen laddar på 20 min så börjar det likna nåt...Men 20 min laddar kanske inte 100% av 629 km (WLTP) och det är säkert inte 629 km om kassel ligger ivägen?

Hur som helst, 20 minuter och det alltid finns plats går väl.
Det blir ändå några diesel stopp i Tyskland även om v90 står sig bättre än vad man tror med tanke på vad den drar hemma

Ja vi hade också klarat det om vi pressat, så det är inget konstigt. Pausen var för att vi ville ha kaffe och inte komma fram tomma. Därav att jag inte förstår problemet. 50 mil och sen en halvtimmes paus? Eller 30-40 mil i rejält tempo. Vad menar du då med "ladda hela tiden"?

Teslan laddar helst bara mellan 20 och 80% och då kortare stopp på t ex 10 minuter. Hade jag stoppat in din rutt hade den sannolikt valt två stopp på 10/15 minuter istället för ett på 25.
Mycket beror på om man kan ladda vid ankomst över natten vilket vi sällan kan, då ryker man på ett till.

Fast inte vill man stanna vare 30e mil? Att det GÅR att stanna var 30e mil är det ingen tvekan om men inte går det att dricka kaffe/äta var 30e mil

Ja, det verkar vara så man ska göra. Dvs ladda 10-15 min, sedan köra 15-20 mil, ladda 10-15 min, kör 15-20 mil, repeat. Så gjorde de tydligen i den där elbilstävlingen genom Sverige häromveckan. Som f.ö. vanns av Nio, bilen som kunde byta till fulladdade batterier istället…

Ja, det verkar vara så man ska göra. Dvs ladda 10-15 min, sedan köra 15-20 mil, ladda 10-15 min, kör 15-20 mil, repeat. Så gjorde de tydligen i den där elbilstävlingen genom Sverige häromveckan. Som f.ö. vanns av Nio, bilen som kunde byta till fulladdade batterier istället…
Ja det är det snabbaste sättet. Men om man tänker till själv måste man ju inte göra så... Själv tar jag hellre längre laddstopp även om det går två minuter långsammare. Det tar ju tid att stanna och koppla in också. Vårt "långa" laddstopp i dag gav pussepaus och köpa fika, tog några minuter att välja kaffesort, sen hade bilen gått från 11 till 80% (vi startade inte fulladdade)

Blir perfekt när vi ska till isaberg. Äter ändå lunch oftast i Halmstad. Ett stopp skadar aldrig ens på 30mil.

Värre om man ska klippa 200mil och det är kö.

Teoretiskt har jag inget emot vare sig den ena eller andra, tvärt om tycker jag Hyundai verkar väldigt bra, men någon större kombi med laddning finns inte i min budgetnivå vad jag vet.

Optima ska ju vara flaggskeppet, eftersom jag inte riktigt kommer överens med den har jag svårt att tro att jag kommer gilla Ceed bättre.

Tror den blir aningen liten, men ska göra ett till försök hos Kia och provar den med när jag ändå är där.
Jag tänkte så också, men körde en ändå i tre år. Värd att kolla på då det är en bra bil. Om än en gnutta tråkig.

Ja det är det snabbaste sättet. Men om man tänker till själv måste man ju inte göra så... Själv tar jag hellre längre laddstopp även om det går två minuter långsammare. Det tar ju tid att stanna och koppla in också. Vårt "långa" laddstopp i dag gav pussepaus och köpa fika, tog några minuter att välja kaffesort, sen hade bilen gått från 11 till 80% (vi startade inte fulladdade)
Allt behöver inte så optimalt heller. Skönt med en lite längre pausen. Iaf när man fyllt 50 och en bråkig rygg

Jaha, 9s, men ingen laddning
Mirai finns i Toyotas bilpool Kinto
och det finns ett gratismedlemsskap för den som verkligen vill prova att köra en.

Mirai finns i Toyotas bilpool Kinto
och det finns ett gratismedlemsskap för den som verkligen vill prova att köra en.
Såg sen att den floppar i usa pga dåligt utbyggnad av tankning. Vi får väl se på lite längre sikt.
Tyckte den var snygg i alla fall

Alldeles för onödig. Det går åt för mycket el till att producera vätgas. Man kommer mycket längre, enklare, med att låta elen driva direkt.
Jag vet inte om det är så enkelt. Jag är i alla fall inte trygg i att beslut tas på rationella grunder generellt.
Vätgas går i alla fall att lagra i volym som jag inte riktigt tror är seriöst att lagra i batteri. Det byggs stora batteriparker har jag förstått. Hur ser matematiken ut för att skala upp det för 10 miljarder människor? Jag tror inte riktigt på det.

En mycket stark anledning till att inte ladda jätteofta är att det inte sällan strular vid laddarna tyvärr. Det kan vara kö eller det kan vara strul med betalning (dock betydligt mindre ofta strul med betalning nu jmft med för bara ett år sen). Sen ger laddarna inte alls alltid den effekt de utlovar. Mer än en gång strulade det på en eller alla ovan nämnda punkter för oss föregående semestervecka. 10 minuters betalstrul i spöregn efter att ha laddat ner en eller två nya appar förstör både humör och tidsplan….
I den perfekta världen vore det mycket enkelt att rulla fram till en perfekt placerad 250kWladdare som alltid skulle finnas där batteriet hade 10 procent kvar. Sen ladda i 200-230-hastighet upp till 80 procent i batteriet och sen repetera efter 30 mil. Verkligheten ser dock inte alltid ut så tyvärr enligt min erfarenhet efter ett år som Kia EV6-ägare.
(Jag vill dock poängtera att jag är nöjd sammanlagt ändå och laddandet funkar oftast bra nog.)

Tillbaka
Topp