Länkage. Baksvingen. Spectral. Nedre Bult ena sidan fäster inte

• Trådstartare Trådstartare ed1
  • Start datum Start datum

ed1

Aktiv medlem
Har en "bättre begagnad" Spectral AL6 2018 som gått länge utan större problem och gett mig mycket glädje...
Igår när jag var ute i skogen råkade jag se att hjulet/bakre triangeln av fjädringen rörde sig ovanligt mycket i sidled.
Jag stannade och kollade. Hjulet satt fint och rullade rakt. Jag örsökte vicka baktriangelm i sidled och då märkte jag att på ena sidan (på kedjesidan), nere vid undre infästningen till baktriangeln kunde man se att den inte var tight, den rörde sig tydligt i sidled på denna sidan ett par mm minst.

Väl hemma igen kollade jag alla bultar till fjädringen (ok! alla var hårt åtdragna) förutom en, precis den där det flexade. Den var helt lös och gick inte att dra åt, gick bara runt.
Jag skruvade loss den. Det gick snabbt (jag kunde dock inte dra ut den direkt så den måste åtminstone ha suttit på plats till viss del).

Bulten ser också bra ut tycker jag (men jag skulle verkligen inte veta om den var trasig eller inte skall erkännas. Det här är definitiv på gränsen till vad jag är bekväm med).

Vad kan problemet vara? Betyder det att den andra mottagande änden i ramen är trasig?
Kan jag beställa en ny bult och prova så passar den?

Jag har en dålig känsla nu att någonting inuti är trasigt. Jag är inte så tekniskt skicklig så jag vet inte. Sitter någon "mutter" eller liknande låsning därinne??

Kolalr man på nätet (youtube), verkar det vara vanligt att den här bulten har skruvats ur av sig själv med jämna mellanrum och folk har vridit åt den tills de till slut har tröttnat och beställt en ny bult och canyon har sagt att det var en dålig batch av bultar)

Vad är era råd? Kan en bra lbs med rätt verktyg reparera/fixa detta genom att få bulten att passa igen?

Bilagor

• IMG_0663.jpg
    IMG_0663.jpg
    97.2 KB · Besök: 67
  • IMG_0650.jpg
    IMG_0650.jpg
    205.2 KB · Besök: 68
  • IMG_0655.jpg
    IMG_0655.jpg
    258.7 KB · Besök: 67
Kanske dragit av gängorna i axeln/ramen eller finns det en skruv som du måste hålla emot på andra sidan.

Om det sitter en lika dan skruv på andra sidan ramen, skruva ur den och se om de är lika långa. Kan ju vara så att skruven gått av.

Är de där skruvarna ihåliga? I så fall skulle en gängstång med mutter på varje sida som håller ihop allt kanske kunna vara en quick-fix?

Tydligen är detta mycket vanligt på dessa cyklar, vilket förvånar mig litegrand då jag inte kr direkt hårt med min cykel. Det skall finnas en lösning (ett toleransproblem)

Verkar vara:

2 stycken 0.1 mm brickor
Inre diameter: 15mm. yttre diameter: 17mm

Finns det sådana att köpa någonstans?

Kanske någon vore villig att klippa ut 2 sådana till mig så betalar jag, för jag är inte säker på att jag tror "kalles cykelverkstad" (min lbs), är så sugen på att göra det. men vem vet

Senast ändrad:
0.1 mm är lite krångligt. Inget man svarar till barasådär.
Men om man hittar 0.1 mm "plåt" kan man hamna antingen i fulmek eller finmek tråden beroende på tillgång till verktyg och ambitionsnivå?

Sen vill du väl antagligen ha rostfritt, vilket stökar till det ännu mer?

Här kan du antingen börja med rätt innermått eller rätt yttermått, och sen får du bli kreativ.

(verkar vara härdare, så försök inte borra ur den med för litet innermått)

Sen vill du väl antagligen ha rostfritt, vilket stökar till det ännu mer?

Här kan du antingen börja med rätt innermått eller rätt yttermått, och sen får du bli kreativ.

(verkar vara härdare, så försök inte borra ur den med för litet innermått)
Tack för länken.

Det står ju faktiskt i Canyon Spectral AL 5.0 main pivot bearing issue?

att en av dom använde liknande som han köpt på amazon. Då var det faktiskt 15x21. Måste ta isär alltihop för att kunna mäta själv, men ska beställa ett par i olika storlekar. Fast det lär väl bli ett helsike att få ut bussningarna själv, tänkte att lbs kunde gjort det så slipper jag förstöra något. Bäst hade ju varit om man fick ett svar här från någon som har/hade en canyon spectral förstås.
Undrar hur bultarna (det är en på varje sida men den på kedjesidan är den som krånglar för alla), ska sitta fast. Skruvas de i ramen eller hålls de samman av någon form av "lång" mutter??

Tillbaka
Topp