Cykla för att sänka puls och högt blodtryck

Har du frågat din läkare om ADHD medicinen kan påverka vilopulsen?
Det kan den, men jag har inte märkt av det. Började tracka min puls i januari eftersom jag visste att medicin var på g och började med medicin i april. Innan det så hade jag mest klockan runt 2022 när jag köpte den samt en liten stund 2023. Pulsen har varit på den här nivån hela tiden.

Edit: obs jag var ej tränad tidigare heller

Fan vad skönt att höra! Riktigt bra jobbat! Kul att det gjorde så stor skillnad för dig och det sporrar mig lite mer nu att fortsätta också. Att medicinen kunde halveras är otroligt bra!

Fråga angående blodtrycksmedicin, märkte du att din maxpuls blev lägre, eller att det var svårare att få upp pulsen? Har läst lite om det på andra forum när jag sökt på liknande ämnen. Som tur är ska jag inte tävla men funderar ändå kring detta, om nu medicin skulle bli aktuellt i mitt fall.
Maxpuls ingen aning. Glad motionär bara.
Pulsen blir lägre när du tränar. Samma backe några månader senare så har du 10slag lägre puls som exempel.
OM du använder pulsmätare. Jag har Garmin Edge130 och pulsbälte.

Inga problem med min medicin. Men finns många olika. Tror de heter betablockare det som påverkar farten på hjärtat. De ska du inte ha. (tror jag)

Fråga angående blodtrycksmedicin, märkte du att din maxpuls blev lägre, eller att det var svårare att få upp pulsen? Har läst lite om det på andra forum när jag sökt på liknande ämnen. Som tur är ska jag inte tävla men funderar ändå kring detta, om nu medicin skulle bli aktuellt i mitt fall.
Betablockerare är väl den blodtrycksmedecin som påverkar hårdare träning. Det ger man oftast inte som första eller andra medicin idag om jag förstått det hela rätt.

Kolla med din läkare så att du fått passande medicin utskriven för blodtrycket, det kan bli tokigt. Har tyvärr högt blodtryck i släkten, trots att jag tränar regelbundet (springer 25-50 km / vecka) och hyggligt strukturerat så har det inte påverkat blodtrycket alls. Däremot har jag låg vilopuls, ca 45 slag per minut. Ligger på ungefär samma tryck som du trots medicinering (maxdos av både amlodipin och candesartan).

Inga andra livsstilsfaktorer som påverkar negativt heller utom möjligen att jag är rätt dålig på att sova ordentligt + den stress det innebär att ha tre barn och jobba heltid + träna nån timme om dagen. Har avvecklat egna företaget iaf :-)

Cykling är inte supereffektivt som konditionsträning men jag är inte säker på att det egentligen behövs, tror det är viktigare att man öht är fysiskt aktiv regelbundet.

Kolla med din läkare så att du fått passande medicin utskriven för blodtrycket, det kan bli tokigt. Har tyvärr högt blodtryck i släkten, trots att jag tränar regelbundet (springer 25-50 km / vecka) och hyggligt strukturerat så har det inte påverkat blodtrycket alls. Däremot har jag låg vilopuls, ca 45 slag per minut. Ligger på ungefär samma tryck som du trots medicinering (maxdos av både amlodipin och candesartan).

Inga andra livsstilsfaktorer som påverkar negativt heller utom möjligen att jag är rätt dålig på att sova ordentligt + den stress det innebär att ha tre barn och jobba heltid + träna nån timme om dagen. Har avvecklat egna företaget iaf :-)

Cykling är inte supereffektivt som konditionsträning men jag är inte säker på att det egentligen behövs, tror det är viktigare att man öht är fysiskt aktiv regelbundet.
Fan vad trist att träningen inte hjälper mot blodtrycket! Men bra att du får rätt hjälp ändå, så du kan slå tillbaka lite mot generna. Vill bara förtydliga att jag i dagsläget inte tar någon medicin mot mitt blodtryck (det har inte kommit på tal än iallafall) utan i första hand tänker jag försöka med träning, kost och att droppa vikten. Sen får vi se efter det. Fredag nästa vecka smäller det med ny mätning och då har jag ca en och en halv månads träning i ryggsäcken. Tror inte det kommer påverka något enormt men hoppas på en liten förbättring från sist.

Den där förstod jag inte, lvg cykling är väl effektiv konditionsträning.

I alla fall, jag fick sluta med mina blodtryckstabletter när jag tog upp mitt gamla intresse för cykling igen efter ett uppehåll på 10 år.
Jag drog även ner på snabba kolhydrater och alkohol när jag fick reda på att jag har prediabetes och gick då ner ca. 10% i vikt.
Det tog väl lite över ett år innan jag la ner läkemedlet.

Jag har både hög maxpuls och hög ,sitta framför tv:n puls, perioder kan den vara på 80 slag, ändå borde mitt hjärta vara bra tränat för stannar jag och kollar pulsen på min lvg runda så sjunker pulsen med 40 slag på en minut och vad jag läser mig till så ska det vara en bra siffra.

Med det sagt så är det inte säkert att vilopulsen sjunker så mycket för att man cyklar.
Men jag har väl nån stress i kroppen, kanske därför min puls är så hög.

För ett tag sen så fick jag betablockerare att ta vid behov och det var rena bromsklossen för mig om de finns kvar i kroppen när jag cyklar, men de gångerna bryr jag mig inte om farten utan bara njuter av själva cykelturen.?

Ska undersöka lokalen, tillgång till tvätt av cykel, torkning av eventuellt blöta kläder, dusch med mera. Vill verkligen börja pendla men har dock en racer som jag är otroligt rädd om också så det är lite osäkert än om jag kommer offra den för det. Än så länge får det bli trainer och snart träning utomhus så snart jag servat/fixat till det som ska fixas. Bra tips för att få upp flåset ”gratis” varje dag iallafall!
Varför inte köpa en begagnad "skitcykel" för ett par hundralappar, så kan du börja pendla direkt, utan att bekymra dig om tvätt, stöldrisk etc? Det behöver inte vara mer komplicerat än så.

Varför inte köpa en begagnad "skitcykel" för ett par hundralappar, så kan du börja pendla direkt, utan att bekymra dig om tvätt, stöldrisk etc? Det behöver inte vara mer komplicerat än så.
Har lite problem med knät och har lyckats få till en perfekt position på min nuvarande så jag kan inte ta vilken cykel som helst och bara köra tyvärr. Det kanske låter som att jag bara letar problem nu men jag var inne på samma spår igår och spanade lite på blocket. Måste bara övertyga tjejen om N+1-regeln..

I alla fall, jag fick sluta med mina blodtryckstabletter när jag tog upp mitt gamla intresse för cykling igen efter ett uppehåll på 10 år.
Jag drog även ner på snabba kolhydrater och alkohol när jag fick reda på att jag har prediabetes och gick då ner ca. 10% i vikt.
Det tog väl lite över ett år innan jag la ner läkemedlet.

Jag har både hög maxpuls och hög ,sitta framför tv:n puls, perioder kan den vara på 80 slag, ändå borde mitt hjärta vara bra tränat för stannar jag och kollar pulsen på min lvg runda så sjunker pulsen med 40 slag på en minut och vad jag läser mig till så ska det vara en bra siffra.

Med det sagt så är det inte säkert att vilopulsen sjunker så mycket för att man cyklar.
Men jag har väl nån stress i kroppen, kanske därför min puls är så hög.

För ett tag sen så fick jag betablockerare att ta vid behov och det var rena bromsklossen för mig om de finns kvar i kroppen när jag cyklar, men de gångerna bryr jag mig inte om farten utan bara njuter av själva cykelturen.?
Härligt att höra! Bra att din puls går ner snabbt, det har jag också läst mig till är ett bra tecken på hjärtats hälsa. Min varierar lite. Ju högre puls jag varit uppe i desto mer går den ner, kör jag bara lite lätt zone 2 så får jag ”sämre” värde då den inte går ner lika många slag på 1 och 2 minuter.

Har också läst väldigt bra om cykling som konditionsträning. Kanske beror på vilken typ av cykling man gör och om man kör intervaller/hårdare träning eller mest glider i lugnt tempo, även om det är längre sträckor? Har läst om en del personer på reddit angående sänka puls och blodtryck som rapporterat att endast zone 2-träning inte gjorde så mycket men så fort dom la till korta och intensiva intervaller 3x i veckan så började värdena dyka rejält.

Tjena,

Mitt syfte med tråden är att alla ska kunna ställa frågor rörande, och kring ämnet, om puls/högt blodtryck och (helst cykelrelaterad) träning för att hålla dessa i balans. Tips är välkomna, men om någon behöver råd bör vi såklart i första hand hänvisa till riktiga läkare. Dela gärna med er av era erfarenheter! Jag tänkte köra en lite längre uppdatering över tid i träden kring mitt fokus och min träning, så jag börjar med att dra min historia nedan.

Jag har under en längre period sen jag skaffade min pulsklocka (Garmin) insett att min puls ligger något över det optimala. En bra dag ligger pulsen runt 75-85 utan ansträngning, en vanlig dag runt 85-90 och en dålig dag 90+.

Detta blev ett ”problem” i och med att jag fick medicin för ADHD som jag nu börjat ta i vuxen ålder, och i och med att man får sådan medicin utskriven får man också gå och testa blodtrycket regelbundet för att se om medicinen är farlig för en eller inte. Än så länge har inte läkarna förbjudit mig från att ta medicinen men ändå sagt att jag ligger högt. Pulsen och blodtrycket skrivs det inte om i journalen (bara noteras) men vi har pratat om att det ligger lite högt och att jag ska hålla koll på det.

Blodtrycket på senaste mätningen var 140/84 och var något högre än den innan på 136/77.

Eftersom jag nu tack vare medicinerna faktiskt kan ta tag i min träning igen efter ett uppehåll på över ett år är mitt främsta mål att stärka hjärtat och konditionen. Jag vill fullständigt chocka läkarna med mina nya otroligt låga superelitidrottar-värden i framtiden. Nåja..

Jag har läst på om hur detta ska gå till men främsta fokus just nu ligger på att öka mitt Vo2max. Genom att göra detta kommer en hel del gratis. Mitt hjärta blir starkare, vänster klaff större och kan därmed pumpa mer blod i volym per slag vilket i teorin ger en lägre vilopuls. Jag har även läst att konditionsträning över tid ska funka lika bra som mediciner mot högt blodtryck så jag hoppas på en god kombo där.

Mitt andra vapen är att gå ned i vikt. Det säger sig självt att hjärtat behöver pumpa mer när jag är större. Också ett enkelt sätt att öka Vo2max och ska funka bra mot högt blodtryck också.

Just nu kör jag TrainerRoad ca 3x i veckan och försöker akta matintaget. Kommer uppdatera hur det går!

Hur går det för er? Var ligger ni idag? Vart vill ni? Hur ska ni nå dit?
Vill bara heja på och önska dig framgång :)

Löpning är klart tidseffektivare. Tills man blir skadad :D Men 5 timmar löpning i veckan blir rätt mycket träning, samma tid nedlagd på landsvägscykling kan lätt bli väldigt lite träning om man inte ligger i ordentligt.

Löpning är klart tidseffektivare. Tills man blir skadad :D Men 5 timmar löpning i veckan blir rätt mycket träning, samma tid nedlagd på landsvägscykling kan lätt bli väldigt lite träning om man inte ligger i ordentligt.
Om man kör med samma intensitet på löpning som i cykling så har jag svårt att se att det ena är tidseffektivare än det andra ur konditionssynpunkt. Förklara gärna det. Men det är klart lättare att få upp volymen på cykling än löpning utan att bli skadad. Nedan är två exempelpass jag kört de senaste dagarna, på ca. 70-72% av maxpuls.

Cykel 2,5 tim rulltid, 118 i snittpuls.
https://www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=24408469

Löpn 1,6 tim, 115 i snittpuls.
https://www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=24409660

Absolut, men det är mycket tuffare för de flesta att hålla samma intensitet vid cykling som vid löpning. Sen är det förstås inte omöjligt.

Sen tror jag, för att anknyta till trådens ämne, inte att det är tuff träning och att bli extremt vältränad som behövs för att få ner btr och vilopuls en del. Jag tror det är att öht träna och röra sig i vardagen som är värdefullt, den stora massan gör inte ens det.

Eftersom blodtrycket höjs direkt under träning funderar jag på om det sänks under dagen sedan? Har läst om att folk upplevt detta som mäter regelbundet (flera gånger om dagen). Eller hur fungerar det dagen efter? Jag funderar på om det är fördelaktigt eller till min nackdel att ha tränat dagen innan eller på morgonen någon timme/några timmar innan jag ska till sjuksköterskan nästa gång?

Jag funderar på om det är fördelaktigt eller till min nackdel att ha tränat dagen innan eller på morgonen någon timme/några timmar innan jag ska till sjuksköterskan nästa gång?
I stället för att oroa dig över ngt sådant kan du enkelt prova själv,
eftersom många apotek (även olika kedjor, kolla hemsidor) erbjuder blodtryckstest för en billig penning, jag testade mig för 35 SEK förra sommaren.
Du kan ju testa dig två (eller tre) ggr; före träning, direkt efter träning och en(tre) dagar senare på en vilodag helt utan träning.
Eller det upplägg som funkar bäst för dig.

I stället för att oroa dig över ngt sådant kan du enkelt prova själv,
eftersom många apotek (även olika kedjor, kolla hemsidor) erbjuder blodtryckstest för en billig penning, jag testade mig för 35 SEK förra sommaren.
Du kan ju testa dig två (eller tre) ggr; före träning, direkt efter träning och en(tre) dagar senare på en vilodag helt utan träning.
Eller det upplägg som funkar bäst för dig.
Smart, har ett apotek relativt nära. Vet inte om dom uppskattar att jag springer dit 3 gånger på en dag svettig som attan, men det kanske får bli ett kul lördagsprojekt.

Eftersom blodtrycket höjs direkt under träning funderar jag på om det sänks under dagen sedan? Har läst om att folk upplevt detta som mäter regelbundet (flera gånger om dagen). Eller hur fungerar det dagen efter? Jag funderar på om det är fördelaktigt eller till min nackdel att ha tränat dagen innan eller på morgonen någon timme/några timmar innan jag ska till sjuksköterskan nästa gång?
För mig sjunker blodtrycket efter konditions-träning och det håller i sig ett antal timmar, men nästa morgon är effekten borta och jag mäter som vanligt.

Nu verkar det ju inte som du behöver oroa dig speciellt mycket över blodtrycket men om man är intresserad av att följa upp detta närmare eller har konstaterat högt blodtryck så är en egen blodtrycksmätare en ganska billig investering. Finns vettiga modeller för under 1000 kr vilket jag tycker är rätt billigt i förhållande till vad rödbetjuice och gymkort kostar.

Jag har kört länge med en Withings-mätare som loggar allt i deras hälso-moln, om man nu är bekväm med sådant. Väldigt praktiskt att ha historik på ett enkelt sätt. Har en termometer för dem också vilket är otroligt smidigt när man mäter ungarnas temp och slipper komma ihåg hur länge de haft feber osv. Båda mäter väldigt exakt enligt min uppfattning. Och de verkar hålla liv i sina prylar lääääänge, vågen jag har från dem köpte jag innan vi flyttade senast, och det är 10 år sen. Fungerar fortfarande toppen mot deras molntjänst.

Intressant tråd! Kan komma med ganska ny(?) relevant erfarenhet från min sida med det här.
I februari i år började jag cykla till och från jobbet, hade tidigare bara cyklat till träningen ca 6km enkelsträcka som längst och började med cykeln för ca ett år sen.
Iaf, först en dag i veckan, nu försöker jag med 3+ dagar i veckan till jobbet. Enligt smartklockan så går min vilopuls sakta ner, 56 avg för juni och juli, och min sitta och glo på dator/tv puls har gått ner även den.
Är en smartklocka som har flertalet funktioner ett bra mätinstrument? Nja, men pulsband är mer godtyckligt för det iaf.
1000007562.png
1000007533.png

Tyvärr så använder jag inte pulsbandet utanför cyklandet, så jag har bara värden när jag trampar. Det har väl varit ca 5% diff mellan dessa två när jag kikat, så helt fel har inte klockan.
Lite hälsofakta som kan vara relevant är väl följande: man, 34 jordsnurr och typ2 diabetiker(inga injektioner eller medicinering över 1 år nu)

Intressant tråd! Kan komma med ganska ny(?) relevant erfarenhet från min sida med det här.
I februari i år började jag cykla till och från jobbet, hade tidigare bara cyklat till träningen ca 6km enkelsträcka som längst och började med cykeln för ca ett år sen.
Iaf, först en dag i veckan, nu försöker jag med 3+ dagar i veckan till jobbet. Enligt smartklockan så går min vilopuls sakta ner, 56 avg för juni och juli, och min sitta och glo på dator/tv puls har gått ner även den.
Är en smartklocka som har flertalet funktioner ett bra mätinstrument? Nja, men pulsband är mer godtyckligt för det iaf.
Visa bilaga 711380 Visa bilaga 711381
Tyvärr så använder jag inte pulsbandet utanför cyklandet, så jag har bara värden när jag trampar. Det har väl varit ca 5% diff mellan dessa två när jag kikat, så helt fel har inte klockan.
Lite hälsofakta som kan vara relevant är väl följande: man, 34 jordsnurr och typ2 diabetiker(inga injektioner eller medicinering över 1 år nu)
Häftigt att se! Du har betydligt mycket mer/längre data över tid än mig. Vad har du för klocka? Du verkar ha en ”heart rate range” som är precis det jag är ute efter i princip. Snygg lägstapuls också!

Har en Huawei GT nånting klocka runt armen.
Skrivandes stund på kontoret framför datorn har jag följande puls.
1000007563.jpg

Idag är en icke cykel dag, de dagar jag cyklar så är den lite högre. Den är även högre beroende på vad jag äter, och hur mycket jag äter.

Jag har pendlat i drygt trettio år men riktig året runt blev det inte förrän coronan bröt ut , hur som haver har jag trots att har ett tungt fysiskt arbete , cykling och innebandy haft relativt högt blodtryck, som bland annat kan skyllas på dålig kost och delvis arvegods , efter min knäskada för snart två år sedan så blev det knappast bättre , tycka synd om sig själv tröstäta ”lite” ….?
Nåja knäet började bli bättre å träningen = lika med jobbpendling och annan cykling kunde ökas på lite vilket för mig innebar att ”ta i ” varje gång, de dagar jag inte hämtar barnen tar jag en längre väg hem eller kör några extra gånger i backar .
Resultatet är iallafall-20kg(från en bedrövlig nivå) på lite mindre än ett år fortsätter om en sakta att minska lite , har vågat mig på innebandyn igen vilket var ett stort absolut inte från läkarens sida om jag inte tappade vikt.
Viktigast av allt träning ska vara kul inte kännas som ett tvång och som någon klok människa har sagt all träning som blir av är bra träning att prata om träning gör inte mycket för hjärtat, får fortfarande massor av tips från folk som aldrig tränar hur man tränar bäst.
Kämpa på ta dig ut och framförallt ha roligt.
(Har inte brytt mig om att ändra kost , jag är lat och orkar inte böka med olika maträtter till mig å ungarna….)

Enkelt:
Köp även en cykel till henne. Det viktigaste är inte vad den kostar men hon MÅSTE tycka att den är snygg, snyggare än dina cyklar åtminstone.
Men ibland räcker inte det , hon gillar att cykla , köpte och byggde en hoj . Hon tyckte den var fin(typ allt var rosa?) men hon återgick till att använda den vanliga damtrallan ändå?

Tog cykeln på en runda utomhus idag. Det blev bara 15 minuter till min nyfunna lbs/mekaniker. Men TrainerRoad har INTE förberett mig för några backar iallafall. Det kan jag lova. Jävlar, vad slut jag blev. Men kraft hade jag. Cykeln sjöng vackert i vinden och for framåt med fina stora kliv varje gång jag satte ner foten ordentligt.

Men 177 i puls i en backe på ca 8 meter? Nej det går inte, det får bli mer utomhuskörning nu när jag får tillbaka cykeln igen. Just nu en liten paus men jag kommer hålla er uppdaterade.

Fan vad skönt att höra! Riktigt bra jobbat! Kul att det gjorde så stor skillnad för dig och det sporrar mig lite mer nu att fortsätta också. Att medicinen kunde halveras är otroligt bra!

Fick betablockerare efter min första diagnos på högt blodtryck men det omöjliggjorde alla försök att få upp pulsen under träning så jag klagade o fick mediciner som fungerade bättre.

Lägligt ämne! Jag fick igår veta att det jag trott varit något tjall med luftstrupen var problem med ett kranskärl och fick det akut utvidgat.

För att hålla min cykling på säkra sidan tänkte jag skaffa någon slags pulsmätning, gärna med blodtryck också.

Finns det något som man kan hitta begagnat under 700?

Lägligt ämne! Jag fick igår veta att det jag trott varit något tjall med luftstrupen var problem med ett kranskärl och fick det akut utvidgat.

För att hålla min cykling på säkra sidan tänkte jag skaffa någon slags pulsmätning, gärna med blodtryck också.

Mäta puls/blodtryck under cykling eller hemma på kammaren?

Tjena,

Mitt syfte med tråden är att alla ska kunna ställa frågor rörande, och kring ämnet, om puls/högt blodtryck och (helst cykelrelaterad) träning för att hålla dessa i balans.

Hur går det för er? Var ligger ni idag? Vart vill ni? Hur ska ni nå dit?
Jag fick tillbaka livet efter en ablation i december 2021. Förmaksflimret märker jag inte av då signalen blockeras tack vare ablationen. Orsaken till flimret finns ju kvar. Men det var inte det jag skulle säga.

2022 var ett år att komma tillbaka...och 2023 kunde jag träna på ganska hårt igen.

Jag har kämpat med att gå ned i vikt, och kommer att lyckas denna gång. Egentligen bara för att jag är motiverad att nå min målvikt. Tänkte att jag skulle ha nått vikten till den 12 augusti...det borde gå bra. Ska inte slarva för mycket nu de sista veckorna. När jag når min målvikt kommer jag att ha gått ned 18 kg sedan årsskiftet.
Jag brukar lämna blod och får då reda på mitt blodtryck, då jag frågar om de kan mäta det. Det brukar ligga inom normalt spann, och det hör till vanligheterna att jag blir lite snurrig om jag reser på mig från "golvet".
Mitt Hb är inte för högt, så jag försöker äta mer järnrika produkter/livsmedel, även om snurrigheten troligen beror på tillfälligt blodtrycksfall.

Det jag egentligen tänkte säga är att jag cyklar en del, ibland något längre distanser som dagstur. Det gör att mitt hjärta mår bra och resten av kroppen för den delen också.

Cykling och annan träning är någonting jag gör för att jag tycker om det. Det blir en del mil/timmar per år. Mer än soffpotatisen som inte tränar. Jag är sällan sjuk och tar inga mediciner eller piller eller energidrycker eller proteinpulver...nada. Sånt behöver inte jag.

Mentalt mår jag bra...fick ju som sagt livet tillbaka 2021.
Vilopuls har jag inte koll på, Den brukar inte vara så låg i alla fall. Maxpulsen har jag hyfsat koll på liksom pulszoner för träning efter ett test hos Aktivitus.

Jag brukar göra saker jag mår bra av...har blivit mer egenkär efter 2021, och gör färre saker "åt andra". Livet är för kort för att inte bry sig om sin egen hälsa.

Typ så...

Mig veterligen finns det ingen apparat som mäter blodtryck kontinuerligt under träning. Det närmaste är väl de portabla blodtrycksmätare som vården tillhandahåller när man gör en 24-timmarsmätning som mäter en gång i timmen.

För pulsmätning så kan man skaffa valfri pulsklocka, dock brukar handledsmätning fungera dåligt för många (för mig fungerar det dock bra) så det billigaste sättet borde vara ett pulsband som du kan koppla till direkt till en app i mobilen.

Samsung Watch 4 och uppåt har det som feature, men hur bra det funkar vet jag inte. Kräver en vanlig blodtrycksmätare för kalibrering, med det verkar du ha. Klockan kostar nog tyvärr mer än 700 dock... https://www.digitaltrends.com/mobil...6-blood-pressure-really-surprised-me-why/?amp
Verkar ju inte riktigt vara tänkt att användas under träning utifrån den texten? Man ska sitta still och inte röra sig enligt instruktionerna:

Sedan kan man ju ifrågasätta hur bra det fungerar...den länkade texten säger att avläsningen skiljer "lite" från en standalone blodtrycksmätare, vad innebär det? Men kan ju iof vara intressant med en kontinuerlig monitorering om man vill följa upp ändringar i kost, träning mm.

Mina läkare brukar säga att jag inte ens får prata när dom tar mitt blodtryck, eftersom det kan påverka resultatet. Om det är sant eller om det är för att dom ska få en kort stund med lugn och ro kan jag inte svara på. Men det verkar ju då som att det inte går/att man inte ska mäta under träning iallafall.

Mina läkare brukar säga att jag inte ens får prata när dom tar mitt blodtryck, eftersom det kan påverka resultatet. Om det är sant eller om det är för att dom ska få en kort stund med lugn och ro kan jag inte svara på. Men det verkar ju då som att det inte går/att man inte ska mäta under träning iallafall.
Det här är nog sant :D jag ska nog fokusera på att mäta pulsen för att se skillnad mellan vila och aktivitet.

Fukuda Denshi (japanskt företag som gör medicinsk utrustning från vad jag förstått) har släppt en blodtrycksmaskin som kan mäta under träning som heter FBX-1000. Den verkar inte så praktisk att ha med sig under cykelturer dock, och den är nog svår att använda om du inte kan japanska. Men den har iallafall använts i studier där detta problem diskuteras då den klarar av att sortera bort ”the noise produced by exercise”. Så vem vet, kanske kommer ut något från Garmin och liknande snart.

Det här är nog sant :D jag ska nog fokusera på att mäta pulsen för att se skillnad mellan vila och aktivitet.
Recovery heart rate är bra att ha koll på också! Massa klockor kan mäta det efter avslutad aktivitet, men det går också att göra manuellt själv. Det är ett mått på hur mycket du får ner din puls direkt efter träning. Även Heart rate variability men där har jag ingen erfarenhet då min klocka inte mäter det. Men det ska också vara ett bra mått.

Jag var och tog blodtrycket hos min vårdcentral. Mysfåtölj, lugn musik, skulle slappna av i 10 (har jag för mig) minuter med dämpad belysning. Jag myste och var totalt avslappnad då kommer sjuksköterskan tillbaka och öppnar dörren med en rejäl smäll. I den chillbubblan jag var i så kunde hon lika gärna smällt av en smällare, jag ryckte till och kroppen kom väl närmast i red alert-läge.

Jag nämnde det för henne, att det kanske skulle vara bättre om hon smyger in i det läget, hon fnyste bara och förstod inte alls. Kändes onödigt med alla mysförberedelser efter det.

Även Heart rate variability men där har jag ingen erfarenhet då min klocka inte mäter det. Men det ska också vara ett bra mått.
Användbarheten av HRV är, om jag har förstått rätt, tveksam.
Det har diskuterats här tidigare, tex i den här tråden
och då särskilt inlägg #78.
Om det stämmer kanske även du tillhör de 2/3 av befolkningen där resultatet av HRV-mätning inte tillför ngt användbart?
Men om du ändå vill prova HRV-mätning så kanske en dedikerad Garmin Connect-app kan ge mer användbart resultat? Läs mer i #70

Nu har jag varit på rutinkontroll pga min ADHD medicin igen och vi tog blodtryck. Fick dock resa mig och ta av skjortan för att hon skulle komma åt med manschetten (?) och det kan ju ha påverkat såklart men värdena såg lite sämre ut än sist.

145 / 83 blev resultatet. Hon sa att det högre värdet inte skulle vara över 140 och det lägre inte över 90. Så gränsfall igen.

1-1,5 månads träning har inte gjort ett jota, men det är förväntat. Nu är det farfar som köper en egen mätare för att ha hemma. Detta blodtryck ska ner.

Pulsen låg dock på 75 och min klocka visade 86. Jag har sett samma mönster innan. Så den verkar vara off med ca 10 slag, men en gång var den spot on så jag vet inte vad jag ska tolka det som. Glad att den är lägre eller samma i verkligheten och inte högre iallafall. Kanske även dags för ett pulsband för träning i samma veva..

Edit: Glömt att nämna men har varit ute och cyklat igår igen också, bara en kort och väldigt lätt runda på ca 15-20 min. Pulsen klarade sig lite bättre även om hjärtat fortfarande rusade i backar. Väntar nog med att byta från 11-34 på kassetten till något lägre innan jag fått upp min kondition ordentligt. Lägsta växeln behövdes för att inte ramla ihop helt på cykeln i de värsta backarna.

Planerar att jag ska köra lite längre turer i lugnt tempo nu under helgen igen. Ska få upp min bas och se hur det påverkar. Inköp av diverse apparater blir det nog först nästa vecka vid lön.

Edit2: Jag har sovit extremt dåligt senaste tiden och speciellt igår då det nästan blev en fajt med grannen som väckte oss mitt i natten. Och det kan ju påverka! Men inga roliga siffror ändå. Jag tar det inte med ro.

Senast ändrad:
Planerar att jag ska köra lite längre turer i lugnt tempo nu under helgen igen. Ska få upp min bas och se hur det påverkar.
Kanske kan du bli mer motiverad till längre turer i lugnt tempo ovh några YT-videor
och resultatet

Liksom starten, kanske

Inköp av diverse apparater blir det nog först nästa vecka vid lön.
Jag har ju redan tidigare tipsat dig om Netonnets pulsband, Andersson HRM803
för endast 199 SEK
andersson-hrm803-dual-band-mode-heart-rate-monitor(1014059)_411289_1_Normal_Large.webp

<REDIGERAT>
Hoppsan!
Jag ser nu att det är en utgående modell och att den inte säljs på nätet långre.
Men en lugn tur till Infra City kanske funkar för dig?

Kanske kan du bli mer motiverad till längre turer i lugnt tempo ovh några YT-videor
och resultatet

Liksom starten, kanske

Jag har ju redan tidigare tipsat dig om Netonnets pulsband, Andersson HRM803
för endast 199 SEK
andersson-hrm803-dual-band-mode-heart-rate-monitor(1014059)_411289_1_Normal_Large.webp

<REDIGERAT>
Hoppsan!
Jag ser nu att det är en utgående modell och att den inte säljs på nätet långre.
Men en lugn tur till Infra City kanske funkar för dig?
Tack för peppen! ❤️ Jag kommer nog köra med Garmin ändå, jag är lite fast i deras ekosystem nu. Har både klocka och våg som synkar och pratar med varandra, så pulsbandet blir nog därifrån också. Pengarna är inga problem jag är bara i ett temporärt underskott och har ej bråttom.

Kanske till och med blir deras blodtrycksmätare men det känns lite överflödigt..

Tillbaka
Topp