Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Btw hur gillar du 7800? Har sett minst två byggen där du kör 7800! Jag kör 7700 på ena hojen mest pga att jag tycker vevarmarna är så fula på 7800 men är på jakt efter en ny grupp och tänker att 7800 kanske vore kul att testa!
Håller med @Kneecap: 7800 växlar fantastiskt fint. Håller med dig också: Veven är inte den snyggaste. Ville dock ha en hel grupp. 7700 har väl det där kortlivade Octalink-vevlagret vad?

Stål!
Ah, ok. Bara sett det på bild, faktiskt. Med kortlivat menade jag att det väl försvann rätt fort och ersattes av Hollowtech II?
Precis, det är octalink, är väll enda nackdelen. Jag lyckades jaga rätt på ett nos bb 6500 octalink vevlager istället öga att 7700 vevlagret ska vara lite väl kinkigt med service och justeribgar, iaf om man ska tro internet :) och ja vill också minnas att det i princip bara fanns för en generation av grupper, 7700, 6500 etc samt motsvarande på MTB sidan.

Stål!
Precis, det är octalink, är väll enda nackdelen. Jag lyckades jaga rätt på ett nos bb 6500 octalink vevlager istället öga att 7700 vevlagret ska vara lite väl kinkigt med service och justeribgar, iaf om man ska tro internet :) och ja vill också minnas att det i princip bara fanns för en generation av grupper, 7700, 6500 etc samt motsvarande på MTB sidan.
Pendelcykeln jag köpte 2012 och som rullat året runt flera tusen mil sedan dess har oktalink. Känns som ett säkert kort.

Stål!
Pendelcykeln jag köpte 2012 och som rullat året runt flera tusen mil sedan dess har oktalink. Känns som ett säkert kort.
Jo jag har rullat 2000 prohlemfria mil på min, menade mer att nackdelen med octalink är att det inte produceras högkvalitativa vevlager längre , typ bb 6500och NOS börjar bli dyrt :( visst bb 7700 görs fortfarande men skulle inte vilja/orka med det till någog annat än finväderscykel.

Stål!
Jag tänkte säga att du kan ju alltid köra Chris King, men det verkar som mr King ogillade designen och tillverkade inte några vevlager för ISIS/octalink!

Stål!
Jag tänkte säga att du kan ju alltid köra Chris King, men det verkar som mr King ogillade designen och tillverkade inte några vevlager för ISIS/octalink!
Isis och oktalink är väl samma? Nä, de är inte kompatibla.
Däremot verkae Phil Wood sälja oktalink. Men de är säkert inte billiga?
De ser bara likadana ut sett utifrån med vevarmen monterad.

Senast ändrad:
Stål!
IMG_6424.jpeg

Stål!
Hur gillar du den?

Jag ligger och väntar på att beställa en twist :)
Min absoluta favoritram som jag haft...dock bör det nämnas att det är min drömram också så att mitt omdöme kanske är lite skevt. Om man cyklar mycket naturlig terräng är den helt underbar. Det är en cykel som väcker känslor när man cyklar, svårt att beskriva riktigt. Jag tänker oftast på skidor när jag försöker beskriva hur Murmuren känns: Murmur är som en följsam puderskida under första åket efter en storm. Man vill inte åka särskillt snabbt utan bara njuta. Om man vill ha en vass carving känsla och se höga hastigheter (den kännslan) är nog inte det rätta cykeln.

Stål!
Min absoluta favoritram som jag haft...dock bör det nämnas att det är min drömram också så att mitt omdöme kanske är lite skevt. Om man cyklar mycket naturlig terräng är den helt underbar. Det är en cykel som väcker känslor när man cyklar, svårt att beskriva riktigt. Jag tänker oftast på skidor när jag försöker beskriva hur Murmuren känns: Murmur är som en följsam puderskida under första åket efter en storm. Man vill inte åka särskillt snabbt utan bara njuta. Om man vill ha en vass carving känsla och se höga hastigheter (den kännslan) är nog inte det rätta cykeln.
Carving. Bjäfs. ?
IMG_4170.jpeg

Stål!
Ingen som kan skiljas från en av sina stålracers till mig? ? Eller kunna bygga en åt mig mot betalning? ? Verkar hopplöst att få tag i en cykel på k&s eller Blocket.

Stål!
Ingen som kan skiljas från en av sina stålracers till mig? ? Eller kunna bygga en åt mig mot betalning? ? Verkar hopplöst att få tag i en cykel på k&s eller Blocket.

Var i landet bor du och vilken storlek på cykel letar du efter?
Önskemål på komponenter och märke osv?
Jag har ett par som behöver avyttras, i varierande tillstånd av hopmontering ;)

Stål!
Var i landet bor du och vilken storlek på cykel letar du efter?
Önskemål på komponenter och märke osv?
Jag har ett par som behöver avyttras, i varierande tillstånd av hopmontering ;)
Västerbotten är 170 med benlängd 81 så typ ramhöjd 53 men reachen är ju viktigast att den inte är för lång.
Jag är väl ute efter en bra brukscykel och inte kräsen på speciella märken men gärna italiensk ram såklart ?
Budget rätt liten max 8000kr

Stål!
Västerbotten är 170 med benlängd 81 så typ ramhöjd 53 men reachen är ju viktigast att den inte är för lång.
Jag är väl ute efter en bra brukscykel och inte kräsen på speciella märken men gärna italiensk ram såklart ?
Budget rätt liten max 8000kr
Då är jag nog inte rätt säljare, rättare sagt cyklarna jag har finns i Skåne och har japanska resp engelska ramar ;)

Stål!
Fantatsikt ju! Vad är det för bromsar på lillens cykel? Ser ut att behöva väldigt långa armar på bromsen för att nå ner till fälgen eller är det perspektivet som luras?
Ramen är gjord för 622-hjul, men då blev däckutrymme och ståöverhöjd lidande. Så ungarna och jag byggde 584-millimetershjul, vilka, som du påpekar, kräver bromsar med långa bromsarmar. Tektro R559 är det som sitter på.

Stål!
Köpte mig en sommarglidare för ett par veckor sedan.

Jag har knappt cyklat sedan jag fick körkort (17 år sedan) så när det tidigare i veckan blev en premiärtur på 3 mil varav 2 var på grusväg så fick baken sig en rätt ordentlig omgång! 25mm däck och betongsadel är kanon på asfalt men inte optimalt längs grusvägarna :)

Bilagor

• gazzetta.jpg
    gazzetta.jpg
    308 KB · Besök: 185
Stål!
Köpte mig en sommarglidare för ett par veckor sedan.

Jag har knappt cyklat sedan jag fick körkort (17 år sedan) så när det tidigare i veckan blev en premiärtur på 3 mil varav 2 var på grusväg så fick baken sig en rätt ordentlig omgång! 25mm däck och betongsadel är kanon på asfalt men inte optimalt längs grusvägarna :)
Snygg hoj!

Stål!
Låter trevligt!

Jag brukar beskriva downhill som att åka puder på skidor :)

Hur är den i styvhet jämför med en "normal" aluminium ram?
Har inte provat stål mer än min brors DMR sidekick för ca 20 år sen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp