Köpråd racer/endurance

hahoffa

Medlem
Köpråd racer/endurance
Ska köpa min första "fina" racer alt endurance-racer alt snabb gravel (kommer cykla 95% asfalt, resten grus).
Kommer användas till allt, citypendling och långturer, och mest vid ok/bra väder.

Jag är 180cm lång och väger 75kg.

Budget 10-20k

Föredrar:
- Välkänt märke
- Aluminium
- Fälgbroms

Senast ändrad:
Köpråd racer/endurance
Hej! Det finns så oerhört mycket att välja på. För tjugo papp får du fina grejor. När jag skaffade första, andra och tredje racern kikade jag på Blocket-annonser när cykelsäsongen var över. Här finns också annonser. Kan vara att du vill ha en sprillans ny cykel, men likafullt kan du få inspiration av annonserna. Med så specifika önskemål lär du kunna ringa in några modeller, som du kanske kan återkomma och liksom fråga på. Medium, kanske Large, dvs omkring 55 tum lär vara storlek för dig.
...Hm, jag skulle själv ignorera de där 5 %:en grus, och fokusera på asfaltsbiten, om det är praktiskt möjligt.

Köpråd racer/endurance
TS skriver föredrar fälgbroms - då är det begagnat som gäller vilket inte är helt tydligt i TS första inlägg.

Med fälgbroms begränsas man också oftare snabbt i däckbredden vilket påverkar eventuella grusegenskaper.

Vill man dessutom ha vardagsduglighet med skärmfästen osv. så ärdet helt klart lättare att hitta skivbromsade alucyklar som fyller kravlistan.

Och om man vill lägga uppåt 20 k för just en fälgbromsad cykel begagnat så är vi inne på ett prisområde där det snarare är riktigt fina kolfibercyklar som gäller som oftast är mer racer och mindre allround.

Köpråd racer/endurance
Hej! Det finns så oerhört mycket att välja på...
Precis! Man blir helt snurrig, det är därför jag kände att jag måste fråga om tips.

Kan inte helt skippa grusåkandet, det är en kul grusväg Knivsta-Uppsala bredvid spåret på ca 10km =)

Vill ha nytt, har sålt bil och mc och kommer cykla för glatta livet i många år till!

Köpråd racer/endurance
TS skriver föredrar fälgbroms - då är det begagnat som gäller vilket inte är helt tydligt i TS första inlägg.

Med fälgbroms begränsas man också oftare snabbt i däckbredden vilket påverkar eventuella grusegenskaper.

Vill man dessutom ha vardagsduglighet med skärmfästen osv. så ärdet helt klart lättare att hitta skivbromsade alucyklar som fyller kravlistan.

Och om man vill lägga uppåt 20 k för just en fälgbromsad cykel begagnat så är vi inne på ett prisområde där det snarare är riktigt fina kolfibercyklar som gäller som oftast är mer racer och mindre allround.

Ok, är ny i gamet. Tänkte att med fälgbroms sparar man 0.5 kg samt enklare att servea själv.

Ska köpa ny cykel denna gång.

Men fälgbroms är inget krav, men däremot viktigt att den är någorlunda allround.

Köpråd racer/endurance
Köpråd racer/endurance
Trek Domane AL 4 verkar nice, likaså Canyon Endurance.

Får nog släppa kravet på fälgbroms, utbudet blir ju kraftigt begränsat.

Ser nu att xxl har GRIFN AllRoad Alu 105 för 16k, den kan nog också vara nåt.

Köpråd racer/endurance
Gillar du att meka? Isåfall skulle jag nästan rekommendera att köpa en stålram och bygga därifrån, jag går nämligen i lite samma tanke kring att skaffa en pendelcykel som tål grus. Anledningen till att jag tänker stål är att jag vill att cykeln ska vara odödlig. Den ska kunna tappas, vältas, kanske till och med stötas in i av diverse bilar och andra hinder på vägen utan att integriteten skadas. Numera vaxas och behandlas ramarna med sådana beläggningar att vatten ändå inte kommer in och rostar cykeln, bör också vara så kallat ”stainless” i de flesta.. tänk då på hur blöta bestick kan bli i diskvatten utan att rosta. Och vikten är låg på modernt stål.

Jag hade inte köpt 105 utan något från Shimanos GRX-serie isåfall. Jobbigt att få grus i landsvägs-komponenter. 10 km grusväg till och från jobbet några dagar i veckan kommer märkas.

Jag har sneglat på Standerts Pfadfinder som ram för detta, men det blir ett projekt längre fram. Kanske nästa år..

Hoppas jag kunde bidra med några tankar. Aluminium och kolfiber kan vara fint men jag hade varit så rädd om cykeln när jag pendlade att jag inte hade kunnat använda den.

Köpråd racer/endurance
Jag hade inte köpt 105 utan något från Shimanos GRX-serie isåfall. Jobbigt att få grus i landsvägs-komponenter. 10 km grusväg till och från jobbet några dagar i veckan kommer märkas.

Var står det att TS ska pendla några dagar i veckan 10 km på grus?

Innan GRX lanserades så levererades tex CXs med "landsvägs"-komponenter som 105. Jag har cyklat mycket grus med 105 och förstår inte vad som skulle vara problemet. Vad baserar du ditt påstående på?

GRX skulle jag inte köpa till en cykel som ska gå 95% på asfalt. Det är en grupp anpassad för grus, vilket bla märks på utväxlingen som inte är bra för landsvägscykling.

Köpråd racer/endurance

Innan GRX lanserades så levererades tex CXs med "landsvägs"-komponenter som 105. Jag har cyklat mycket grus med 105 och förstår inte vad som skulle vara problemet. Vad baserar du ditt påstående på?

GRX skulle jag inte köpa till en cykel som ska gå 95% på asfalt. Det är en grupp anpassad för grus, vilket bla märks på utväxlingen som inte är bra för landsvägscykling.
Tack för input!

Köpråd racer/endurance

Inlägg #5 tolkade jag som det. Sen funkar grusgrejer fint på landsväg men tvärt om bör undvikas. Finns en anledning till att gruskomponenterna utvecklades från första början. Min uppfattning är att det inte är lika sårbara komponenter, en landsvägscykel kan bli skadad av att någon stöter i vattenflaskburen fel när dom går förbi den..

Jag skulle inte köra landsväg på grus även om det skulle ske sällan. Vet man att man kommer köra på grus, då är det grus som gäller imo!

Köpråd racer/endurance
Inlägg #5 tolkade jag som det. Sen funkar grusgrejer fint på landsväg men tvärt om bör undvikas. Finns en anledning till att gruskomponenterna utvecklades från första början. Min uppfattning är att det inte är lika sårbara komponenter, en landsvägscykel kan bli skadad av att någon stöter i vattenflaskburen fel när dom går förbi den..

Jag skulle inte köra landsväg på grus även om det skulle ske sällan. Vet man att man kommer köra på grus, då är det grus som gäller imo!

Då förstår jag var du fick siffran från. Jag läser man inlägg #1 står det 95% asfalt. Om vi antar att TS skulle pendla 10 km 3 dagar i veckan på grus så skulle det motsvara 6 mil i veckan. Med gruskvoten fylld så skulle det krävas 115 mil asfaltscykling per vecka för att få ihop ekvationen.

Min bild är att många vill ha breda däck på sina racers för komfort men även bla för att kunna cykla lite grusväg emellanåt. Jag tror inte att det sitter gruskomponenter på de cyklarna.

Köpråd racer/endurance
Då förstår jag var du fick siffran från. Jag läser man inlägg #1 står det 95% asfalt. Om vi antar att TS skulle pendla 10 km 3 dagar i veckan på grus så skulle det motsvara 6 mil i veckan. Med gruskvoten fylld så skulle det krävas 115 mil asfaltscykling per vecka för att få ihop ekvationen.

Min bild är att många vill ha breda däck på sina racers för komfort men även bla för att kunna cykla lite grusväg emellanåt. Jag tror inte att det sitter gruskomponenter på de cyklarna.
Nä, vet att många kör sina räsers på grus. Jag gjorde det av misstag en eller två gånger. Då var det lite sandaktigt grus på en väg helt plötsligt, och det var kortare att fortsätta än att vända om. Detta grus letade sig in överallt på cykeln och jag kan än idag hitta spår av det. Knastrade bland annat i cykelsadelns klämmor senast jag skulle justera den (samma färg på gruset där som på vägen så jag vet att det är därifrån).

Det får man ju räkna med när man kör på grus såklart och händer vilken cykel som helst, men GRX-komponenterna är byggda likt mountainbike-komponenter för att minska chain slap vid en bucklig väg (kolla bara Paris-Roubaix och se hur många kedjor som hoppar av när det körs på kullersten), lite bredare fäste för front derailleur för eventuell lera, större däck osv. Sen är dom tåligare enligt tillverkaren också. Jag vet inte om dreven är lite tjockare på kassetten kanske? Även om det bör vara samma material så tror jag det håller bättre med grus och smuts som fastnar mellan tänderna och kedjan än på landsvägskomponenter byggda för entry level-proffs som 105 är.

Allt beror ju på vad man är villig att riskera, en gravel frame har ju mer dämpning också än en landsväg oftast. Så det kanske är skönare. Kollar man i min manual för min cykel (CAAD13 med R7000 105) så ska man absolut inte köra på grus utan endast på bra asfalterade vägar. Jag vet dock inte om det är större risk att den knäcks om jag skulle köra grus, men jag vill själv inte riskera något så jag undviker att ta min landsväg ut på längre (2 km+) grusstigar/vägar om det inte är nödvändigt.

Med det sagt så får man göra vad man vill med sin cykel och 105-kassetter och andra komponenter är inte svindyra att ersätta heller.

Frågan är om TS ens kommer märka av skillnaden mellan GRX och 105 på landsväg? Det är väl där skon klämmer isåfall, om grusgrejerna är bra nog för TS på vägen. Ser dock hela tiden folk på instagram med räsergruscyklar som kör varv runt diverse tandläkare med sina kolfiberhojar. Det sitter mest i benen hos den som trampar hur snabb cykeln är på asfalt skulle jag tro.

Köpråd racer/endurance
GRX-komponenterna är byggda likt mountainbike-komponenter för att minska chain slap vid en bucklig väg
Det gäller ju bara för bakväxeln och även innan GRX lanserades fanns det en Ultegra bakväxel med clutch;
Shimano Ultegra RX RD-RX800
lite bredare fäste för front derailleur
Stämmer inte, både GRX FD-RX810 och Ultegra FD-R8000 har likadant fäste och båda använder klamman: SM-AD91
Jag vet inte om dreven är lite tjockare på kassetten kanske?
Stämmer inte, för det finns inga kassetter enbart för GRX! Kolla själv: Shimano GRX alla kassetter där finns även bland lvg och MTB-grupperna
Frågan är om TS ens kommer märka av skillnaden mellan GRX och 105 på landsväg? Det är väl där skon klämmer isåfall, om grusgrejerna är bra nog för TS på vägen.
Den stora och tydligt märkbara skillnaden är att utväxlingarna skiljer eftersom de flesta cyklar med GRX har 46/30 eller 48/31 fram.
Ytterligare en stor och tydligt märkbar skillnad är utformningen av STI-reglagen, åtminstone när man jmf 11 och 10-delat. De nya 12-delade har jag ingen erfarenhet av.

Köpråd racer/endurance
Det gäller ju bara för bakväxeln och även innan GRX lanserades fanns det en Ultegra bakväxel med clutch;

Stämmer inte, både GRX FD-RX810 och Ultegra FD-R8000 har likadant fäste och båda använder klamman: SM-AD91

Stämmer inte, för det finns inga kassetter enbart för GRX! Kolla själv: Shimano GRX alla kassetter där finns även bland lvg och MTB-grupperna

Den stora och tydligt märkbara skillnaden är att utväxlingarna skiljer eftersom de flesta cyklar med GRX har 46/30 eller 48/31 fram.
Ytterligare en stor och tydligt märkbar skillnad är utformningen av STI-reglagen, åtminstone när man jmf 11 och 10-delat. De nya 12-delade har jag ingen erfarenhet av.

Tack Håkan!
Du lyfte flera av de aspekterna jag hade tänkt ta upp. Utöver dem skulle jag säga att vad en amerikansk tillverkare skriver om användningsområde är troligen extremt tillspetsat för att slippa stämningar samt att det ska nog vara en ganska så dålig grusväg om clutch ska behövas.

Ett problem när man varvar grusväg och asfalt med samma cykel är att när drivlinan blir skitig så ökar slitaget. Det har dock inget att göra med om det är landsvägs- eller gravel dito.

Köpråd racer/endurance

Jag vet inte om det där räknas som att mina påståenden (som kommer direkt från Shimanos hemsida, jag har ingen egen erfarenhet av GRX själv ännu utan bara läst lite löst inför framtida byggen) inte stämmer. Frågan var ju om 105 gick att köra på grus eller ej, och går går det ju som med allt, men det är inte optimalt.

Absolut att Ultegra kanske haft vissa features speciellt i deras ”RX”-upplaga som är byggd för ojämn terräng (hallå, gruskomponenter?).

Jag måste medge att jag har mest koll på mina egna grejer (105) men det kanske finns landsvägskomponenter från Shimano i en högre tier som tål grus bättre.

Edit:
Angående utväxlingen så blir det ungefär samma som jag har tänkt med bytet från 11-30 till 12-25 på min landsvägscykel. Med 50/11 når man ca 53 km/h och med 46/11 (eller i mitt fall 50/12) når man 48,6 km/h vid 90 rpm i båda fallen. Kommer TS trampa så snabbt på högsta växel så ofta att skillnaden märks?

Senast ändrad:
Köpråd racer/endurance
Är det inte range, clutch och eventuellt chainline som skiljer? Jag hade nog vågat mig på att köra lite grusväg utan clutch... baserat på att det går fint att köra mtb utan clutch. Det bara skramlar lite

Köpråd racer/endurance

Kör man lite nyare fälgbromsade cyklar så klarade bromsarna ofta 28mm däck så det är ju en klok sak att titta efter då det är trevligt att kunna köra 28mm.

Köpråd racer/endurance
Ja apropå däckbredd, det ska gå bra att byta upp till 32mm (den kommer med 28mm) utan några problem läste jag här

Man kommer iofs långt på 28mm också. Största positiva skillnaden var när vi gick ifrån 23 till 25 mm. Visst, sure - jag kör 33mm på pendlarjonnen, men 28 eller 33? Inte l7ka stor förbättring som 23 till 25 en gång var.

Vi körde fan med 19mm däck med tvåsiffrigt lufttryck när jag tävlade i triathlon på 80-talet. Så lite vi visste...

Köpråd racer/endurance
Man kommer iofs långt på 28mm också. Största positiva skillnaden var när vi gick ifrån 23 till 25 mm. Visst, sure - jag kör 33mm på pendlarjonnen, men 28 eller 33? Inte l7ka stor förbättring som 23 till 25 en gång var.

Vi körde fan med 19mm däck med tvåsiffrigt lufttryck när jag tävlade i triathlon på 80-talet. Så lite vi visste...
Men man KÄNNER sig så mycket snabbare på 19 mm stenhårda däck

Köpråd racer/endurance
Jag har kört massvis med grus på en renodlad landsvägare med aluram och 105 växlar.
Jag har nästan ansträngt mej för att utmana hållbarheten men ändå inte lyckats få den att ge upp.
Dock har jag lyckats med ett växelhaveri men då hade det fastnat en modell jättestor sten i växeln som ingen växel i världen klarat av och det var under grisigt förhållande.
En duktig kille jag cyklat med hävdade att alla cyklar är en ”gravel” och jag vågar nog hålla med.
Nackdelen är dock att det inte får plats med fetare däck på min gamla knarr.
28mm går utmärkt så länge det är rent.
När det blir lerigt blir det för trångt mot ramen och man måste stanna och peta bort gucka för att slippa höra missljud.
Jag blir så sjukt imponerad av hur mycket stryk en relativt billig cykel tål i alla fall.

Köpråd racer/endurance
Har en Trek Domane AL3 förra generationen, inte den lättaste eller kvickaste men skön sittställning, bra utväxling med tyngre växlar än många andra komfortracers som har fler lättare växlar såsom gravelcyklar. Känslan är att man bekvämt kan dundra på hur länge som helst trots de dåliga svenska asfaltsvägarna.

Tillbaka
Topp