[Artikel] Cykla på Gotland - den ultimata guiden

Ja, det fanns mycket halvkul grusvägar på Gotland! Och många helkul! Men det var väldigt blandad kompott med kattskallar och tjälskott och gropigt och jävligt. Men även nästan gjutna betongvägar och allt där i mellan.

Ja, det fanns mycket halvkul grusvägar på Gotland! Och många helkul! Men det var väldigt blandad kompott med kattskallar och tjälskott och gropigt och jävligt. Men även nästan gjutna betongvägar och allt där i mellan.
Blir det något tips i stil med "kör här men inte här"? ? Kanske ska över och är nyfiken.

Nä, egentligen inte! Jag cyklade över till Slite från Visby, drog runt några mil runt Slite när det gavs tid i planeringen och sedan hojade jag tillbaka.

Jag tyckte ofta att samma vägar kunde uppvisa samtliga av dragen ovan. Ha en sektion lösa stora stenar, för att i en senare sektion ha månkratrar och ännu senare vara helt släta och toksnabba.

Sedan är det ju nästan helt platt så det är ju ändå ganska lättcyklat.

Nä, egentligen inte! Jag cyklade över till Slite från Visby, drog runt några mil runt Slite när det gavs tid i planeringen och sedan hojade jag tillbaka.

Jag tyckte ofta att samma vägar kunde uppvisa samtliga av dragen ovan. Ha en sektion lösa stora stenar, för att i en senare sektion ha månkratrar och ännu senare vara helt släta och toksnabba.

Sedan är det ju nästan helt platt så det är ju ändå ganska lättcyklat.
Check, det kan bli intressant i veckan alltså! ?

Gammal tråd men bra att hålla uppdaterad. Jag tog med mig min MTB till Gotland i år och har tre stigtips:

Klinteberget finns slingor från 1-5 km. Lättcyklad terräng och fantastisk utsikt. Stigen delas med många som promenerar med hund. Från Klinteberget kan man cykla ca 7 km stig till Fröjel (tror den heter Pilgrimsleden). Därifrån har man inte långt till den fantastiska Ekstakusten (kanske inte så kul med MTB men fina vyer).

Klintehamns IP. I närheten av Klintehamns IP finns motionsspåret Barkan. Detta har kompletterats med MTB-spåret Bajkan.

Etelhem/Sigvalde träsk. Ovanför träsket (som för övrigt är en bra badplats) finns motionsspår 2-6 km. Fyrhjulingsspår med kul terräng och för att vara Gotland var det en hel del backar. Intill motionsspåret finns även utegym.

Finns det någon mer med fler MTB-/stigtips?

Åker till Gotland idag och kommer stanna ett par veckor. Tänkte cykla Klintkustleden någon dag. Brukar börja längst upp vid Hallshuk och köra söderut. Hade varit kul om någon mer ville haka på.

Åker till Gotland idag och kommer stanna ett par veckor. Tänkte cykla Klintkustleden någon dag. Brukar börja längst upp vid Hallshuk och köra söderut. Hade varit kul om någon mer ville haka på.
Körde den idag, fast på andra hållet. Ireviken till Kappelshamn. Nästan helt folktommt. Några andra tips är från Burgsvik och söderut. Det går en stig/traktorväg efter stranden som längre söderut unsluter till Gotlandsleden. Åter norrut förbi Hammar där det finns mat/fika. Ett annat tips är Närsholmen. Inte stor, men häftig miljö och väldigt lite folk även där, sedan finns fin gravelcykling runt Östergarn. Hoppas du får några fina veckor.

Jag kommer 09:30 till Visby i morgon, stannar till 18:00. Tänkte bland annat köra Ekstakusten.

IMG_1049.jpeg

Ekstakusten på väg mot djupvik fiskeläger. I Djupvik får man bra bad och god glass (mjukglass och GB). Finns även enklare mat.

Håller till på södra delen runt Havdhem en vecka till. Cyklar framförallt landsväg om någon vill haka på en tur.
Bor också i närheten av Havdhem. Men har egentligen fel cykel för Gotland, långslagig stighoj. Blir segt att köra landsväg speciellt med de däck som sitter på ? tänkte köra en del på stigarna runt Fröjel/Klinte och nån tur norrut och då kanske klintkustleden som är fantastiskt fin.

Bor också i närheten av Havdhem. Men har egentligen fel cykel för Gotland, långslagig stighoj. Blir segt att köra landsväg speciellt med de däck som sitter på ? tänkte köra en del på stigarna runt Fröjel/Klinte och nån tur norrut och då kanske klintkustleden som är fantastiskt fin.
Kommentera gärna om dina mtb äventyr på Gotland sedan.

Lite sicksack lvg tänkte jag, undviker storvägen, korsar vid kykan och Kuten typ, sen uppåt fyren nån slinga. Kan nog bli en 5-6mil kanske (har ej dator så ingen aning egentligen), det får duga. Man vill ju hinna hem innan det blir mörkt!

Förut, innan coviden fanns ett grymt lopp som hette Gotland 720.
Detta lopp var som en kusin till Gotland 360.
Hur som var det en grym runda.
Det var faktiskt lite som att cykla i ett annat land.
Det finns dock inga backar.
Gissar att man hittar spåret ganska lätt genom att googla loppnamnet.
Finns säkert gott om spår på Strava också om man förstår sej på deras sökfunktion.
Jag älskar Gotland.

Tillbaka
Topp