[Artikel] Cykla på Gotland - den ultimata guiden

Redaktionen

Medlem
Gotland-cykla-1.jpeg

En cykelsemester på Gotland är en dröm för många. Här är allt du behöver veta inför både längre och kortare cykelturer på den vackra ön i Östersjön. 

Läs hela artikeln:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Verkar stämma. Tråkigt! Innan de öppnade fanns ingen riktig cykelaffär på Gotland. Och nu är det tydligen så igen. :(

Bikzz

Aktiv medlem
Det har ju funnits en del tidigare tips & trådar om gpxspår runt gotland på stigar och grusvägar. Skulle passa bra här, då blir det Super-Ultimat.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ny cykelväg hela vägen till Klintehamn nu, förut gick den bara till Tofta. Den vägen var vidrig att cykla förut. Å andra sidan så finns det fina småvägar lite längre från havet så det spelar egentligen inte så stor roll.

Östkusten är att föredra f.ö., rätt folktomt på de flesta ställena utom Ljugarn.

Inzah

Medlem
Tips är att försöka välja småvägarna i så hög utsträckning som möjligt även om du tänkt pressa landsvägsrekord. Undvik väg 148 som pesten, den är vidrig att cykla på under sommaren. 149an är lugnare om du ska norrut eftersom det finns en bra cykelbana som går förbi det mesta som turisterna åker till, dvs Lummelunda och Snäck. Passa dig bara för utfarterna längsmed då STOPP-skyltar verkar vara något man åker förbi på västra Gotland.

rln

Aktiv medlem
Ny cykelväg hela vägen till Klintehamn nu, förut gick den bara till Tofta. Den vägen var vidrig att cykla förut. Å andra sidan så finns det fina småvägar lite längre från havet så det spelar egentligen inte så stor roll.

Östkusten är att föredra f.ö., rätt folktomt på de flesta ställena utom Ljugarn.
Barläst till Sankt Olofsholm har fin terrängcykling. Nästa vecka ska jag prova norr om Sankt Olofsholm.

scottparsley

Aktiv medlem

nisselarsa

Aktiv medlem
Det är inte tillåtet att cykla i Björkume naturreservat. I övrigt går det fint på en mtb eller gravel med lite god vilja.
Just det, det har jag ju läst här i Happys turtips. Så hela vägen från Harudden i norr, ner till typ Törrvesklint ska gå mer eller mindre bra. Jag kommer cykla på heldämpad stigcykel.

mkallstrom

Aktiv medlem

v1rro

Ny medlem
Är det någon som har koll på om det är möjligt/tillåtet att cykla hela Klintkustleden? Jag tänkte göra ett försök nästa vecka.
Visa bilaga 567639
Jag kommer till Gotland nästa vecka och har tänkt cykla Klintkustleden. Har kört den tidigare. Kör gärna nån av dagarna. Frågan är mest hur man löser logistiken. Om man inte vill cykla hela vägen tillbaka igen 😃

Poxeman

Aktiv medlem
Jag föreslår att ni förlänger turen ända till/ från kappelshamn, synd o missa så fin cykling när man är nära.
72D07667-B3C1-4451-BA89-7B27FC06EADA.jpeg

DA64EADD-9979-47B9-AEDC-D5001ECFB2DA.jpeg
11BDE92D-413F-4A07-A123-46911A74D2A6.jpeg
Dagsfärsk rapport från klintkusten: det är fint, väldigt fint!
Det mesta från Irevik och söderut är platt och oteknisk cykling , stenigt o rotmattor emellanåt.
Rekommenderas starkt!

eucalyptus

Aktiv medlem
Varför känns det som varenda sponsrad artikel som Happy gör så är den baserad på familjesemester med barn? Vill minnas att resan till Isaberg var samma sak, baserat på en upplevelse med barn.

Är det så att 90% av Happyanvändarna har småbarn så kan jag förstå, jag vet inte hur demografin ser ut här. Jag kanske är ensam om att inte vara intresserad av barnsemestrar ☺️

mzi

Aktiv medlem
I många fall är det nog där pengarna finns. De vill bo och äta bra, gärna på samma ställe och gärna göra flera aktiviteter.

Tälta eller bo i husbil och käka pulvermos är suveränt, men de betalar inte marknadsföringen.

Jag gör gärna lite båda. Ibland är det skönt att ha allt serverat och ibland är det skönt att få komma undan lite. Barn verkar lika nöjda oavsett.

claess

Medlem
Till Slite så rekommenderar jag vägen förbi Kappelshamn.
Det gör jag med, fin väg men en rätt rejäl omväg. Kör du över Endre-Ekeby-Källunge-Vallstena-Gothem är det småvägar. Dock en del stressade strandfamiljer påväg till/från stranden i åminne på den vägen. Bort mot typ hörsne är det lugnare men den vägen kan jag inte. Du kan även vika in vänster vid kramproboden och sen upp över fole och hejnum så får du fina småvägar en del av biten…

Inzah

Medlem
Hur är 147:an? Jag ska upp till Slite andra veckan i augusti och det verkar ont om småvägar åt det hållet.
147an är bättre än 148 de flesta tider på dygnet. 149 är en omväg om än en trevlig sådan, om du inte har bråttom så kan du med fördel cykla den förbi Kappelshamn - Lärbro - Slite. Det ska dock sägas att det är i allmänhet ganska packat med bilar på Gotland, även om andra veckan i augusti kanske har lugnat ned det lite.
Problemet med 148 är att det är den snabbaste vägen till Fårö, vilket är rätt långt och med vetskapen att du kanske måste stå i kö i 2 timmar till färjan vill många fram fort varpå de kör som idioter.

claess

Medlem
147an är bättre än 148 de flesta tider på dygnet. 149 är en omväg om än en trevlig sådan, om du inte har bråttom så kan du med fördel cykla den förbi Kappelshamn - Lärbro - Slite. Det ska dock sägas att det är i allmänhet ganska packat med bilar på Gotland, även om andra veckan i augusti kanske har lugnat ned det lite.
Problemet med 148 är att det är den snabbaste vägen till Fårö, vilket är rätt långt och med vetskapen att du kanske måste stå i kö i 2 timmar till färjan vill många fram fort varpå de kör som idioter.
Helt sant, 148an är fruktansvärd. 147an är förutom glesare trafikerad, även rätt mycket bredare. Så vill du bara komma till Slite snabbt så är den ok men inte direkt inspirerande cykling

staine

Aktiv medlem
Jag märkte att ett par rejäla baklampor på väg ut mot Fårösund - mitt på ljusan dag - gjorde nästan alla bilister lite mer försiktiga. Nån enstaka strök förbi i 110 men det var verkligen ett undantag!
Edit obs EJ blinkande!

Gano2

Medlem
Ska köra lvg på Gotland, brukar cykla Fröjel-Eksta-Hablingbo-Havdhem ToR. Får se om jag cyklar ner från Visby till Klintehamn på cykelvägen, sedan en tur på 140 och sedan in vänster vid Fröjel. Har nån slags magisk upplevelse en varm sommarkväll i augusti vid Silte kyrka. Inte en människa.
Har även med brukscyklar så jag och frugan ska väl cykla en tur i Nordväst uppåt Kappelshamn Hallshuk Ireviken typ. De stora vägarna är för folk med dödslängtan.

rln

Aktiv medlem
Jag kommer nog ta landsvägscykling och köra Klintehamn - Hoburg - Klintehamn nästa vecka.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bara man undviker de stora vägarna och kanske kan tänka sig nån liten grusväg så finns det hur mycket propaganda-landsvägscykling som helst på Gotland.

Johan T

Aktiv medlem
Det asfalterade vägnätet har lite av en trädstruktur, så det blir mycket fram-och-tillbaka-cykling om man inte vill ta den där grusvägen/stigen som knyter ihop två av vägträdets löv. Sedan är det faktiskt rätt imponerande hur mycket kalkbrottscykling ett par 25 millimeters räcerdäck klarar av, så man ska ju inte oroa sig i onödan :-)

Nästa år blir det gravel istället för räser. Då kan man även cykla en del på ostkustleden.

mkallstrom

Aktiv medlem
Cyklade en hel del grus och landsväg två veckor efter midsommar (med utgångspunkt från Endre), hade med två hjulpar med olika däck. Jag tycker att Roadfinder och Grusvägskartan ger en rättvisande bild av var det är bra att cykla, men för grusvägarna kan det vara bra att komplettera med en satellitkarta och Min karta från Lantmäteriet. Dom gamla banvallarna på södra delen av ön var fina att köra!

Provade också vårdcentralen i Hemse efter en vurpa på en grusväg, även det en trevlig upplevelse (vårdcentralen alltså, inte vurpan).

sdx

Aktiv medlem
Cyklade en hel del grus och landsväg två veckor efter midsommar (med utgångspunkt från Endre), hade med två hjulpar med olika däck. Jag tycker att Roadfinder och Grusvägskartan ger en rättvisande bild av var det är bra att cykla, men för grusvägarna kan det vara bra att komplettera med en satellitkarta och Min karta från Lantmäteriet. Dom gamla banvallarna på södra delen av ön var fina att köra!

Provade också vårdcentralen i Hemse efter en vurpa på en grusväg, även det en trevlig upplevelse (vårdcentralen alltså, inte vurpan).
Dim lagar allt på den vårdcentralen allt från avslitna lemmar till kraftiga hjärnblödningar.

rln

Aktiv medlem
Jag kommer nog ta landsvägscykling och köra Klintehamn - Hoburg - Klintehamn nästa vecka.
Åkte över Ekstakusten, fin cykling. Starta före fem på morgonen. Inte en bil första timmen. Måttlig trafik på hemvägen. Körde ifrån en traktor sista halvmilen.

sdx

Aktiv medlem
Inte tillåtet utanför ”anvisad väg”. Jag gjorde iaf tolkningen att stigarna längs kusten inte var ok när jag var där i våras. Men jag blir gärna motbevisad…
Länstyrelsen gotland dom har egna tolkningsregler. Om vad som gäller och det är pajas tjänstemannen själv som tolkar lagen

Topp