vilka XC-däck ska jag välja?

Vad rekommenderar ni hajar till någon som kör, säg, 80-90% asfalt och resten grus?

Använder hojen mest till att pendla (på asfalt), men har tänkt att motionsträna lite mer med cykeln i sommar/höst för att bli mindre tjockis. Är dock nybörjare, och kör inte i lera direkt.

Var på väg att slå till på ett par Continental Terra speed, men insåg att de kanske är för någon som kör (betydligt) mer grus då de verkar slitas rätt snabbt på asfalt?
Jag skulle satsa på något semi slick, exempelvis Vittoria Terrano dry i 2,25"

Antar att det är en mtb du cyklar på så därför lär du vilja ha en däckbredd runt 2,1-2,4".

Jag skulle satsa på något semi slick, exempelvis Vittoria Terrano dry i 2,25"

Antar att det är en mtb du cyklar på så därför lär du vilja ha en däckbredd runt 2,1-2,4".
Tack för tips, får spana in det.

Nej kör en cyclocross (White GX Pro från 2019). Nuvarande däck är 622-40 (de som satt på från början), minns inte vilken modell men förmodligen något halvdant.

Tack för tips, får spana in det.

Nej kör en cyclocross (White GX Pro från 2019). Nuvarande däck är 622-40 (de som satt på från början), minns inte vilken modell men förmodligen något halvdant.
Du skriver i tråden för XC-däck (XC är MTB cross country, tänk dig Jenny Rissveds). Googla reda på graveldäckstråden eller "bra däck för pendling happyride" :)

Vilken storlek och modell kör du? Finns ju i olika gummiblandning ( antar jag) jag har 2.25 på nu men funderar på 2.35 med brun sida ?
Jag har innan kört 2.35 på båda med Tan Wall och deras Addix Speed. De är den ”värsta” modellen. Så himla nöjd med dem och de har gått att köra på en hel säsong. Kört på Pirelli Scorpion XC innan och de slits mycket snabbare.

Jag har nu gått över till 2.25 fram och bak och har även ny testat Thunder Burt. Jag satsar på Långloppscupen så de funkar kanon då om det är torrt. Mindre rullmotstånd. Testade även 2.25 för att komma ner i vikt och intalar mig att de rullar snabbare. De man förlorar från att gå till 2.25 från 2.35 är att sistnämnda sväljer alla rötter och stenar mycket bättre. De är mer som en traktor som rullar över medans 2.25 är lite mer känsliga och sväljer inte ojämnheter lika bra men de är väldigt nätta och snabba.

hoppas de hjälpte något ??

Nu verkar Schwalbe släppt sin modell som rullat i världscupen något år, då märkt "Prototype First Ride".

Någon som lyckats hitta dom till salu någonstans?

Jag ska testa racing Ray/Ralph nu, och det är CV som fått mig att byta ut mina allround RoRo.
Ser ut som att Rick kan nog bli nya sommardäck till 2025 :). Blir nog riktigt passande för snabba stigar som inte alltid är torra. Kört på thunder B och vet att de däcken är grymma trots att mönstret är lågt.

Jag ska testa racing Ray/Ralph nu, och det är CV som fått mig att byta ut mina allround RoRo.
Ser ut som att Rick kan nog bli nya sommardäck till 2025 :). Blir nog riktigt passande för snabba stigar som inte alltid är torra. Kört på thunder B och vet att de däcken är grymma trots att mönstret är lågt.
Jag rullar Ray och Ralph på min xc-åsna, fantastiska när det är torrt samt i lera. Vid regn blev jag besviken men kan ha att göra med att alla världens rötter hade kongress vid min stig vid aktuellt tillfälle. :unsure:

Jag rullar Ray och Ralph på min xc-åsna, fantastiska när det är torrt samt i lera. Vid regn blev jag besviken men kan ha att göra med att alla världens rötter hade kongress vid min stig vid aktuellt tillfälle. :unsure:
Jag har testat ray förut och tyckte de var bra. Lite skraj för att köra de ihop med ralph bak. Ralph känns som det finns risk för punka? Jag cyklar rätt varierat men mest xc/trail. Har som sagt barzo idag men är sugen på att testa wicked will. Liiite sugen på will fram och ralph bak men som sagt är lite nojig för punka - vad har du för erfarenhet av ralph och punka?

Jag har testat ray förut och tyckte de var bra. Lite skraj för att köra de ihop med ralph bak. Ralph känns som det finns risk för punka? Jag cyklar rätt varierat men mest xc/trail. Har som sagt barzo idag men är sugen på att testa wicked will. Liiite sugen på will fram och ralph bak men som sagt är lite nojig för punka - vad har du för erfarenhet av ralph och punka?
Ingen punka hittills peppar peppar. Med de sagt, bara 40 mil i ryggen där flertalet av stigar inte utmanat däcket som det skall. Jag borde gå och kolla vilket tryck jag kör men det är ganska hårt för kännedom

Har ca 200mil nu med Ray och Ralph utan problem

Kommer det göra skillnad om man byter 2.40(2.35?) Wicked Will Performance både fram och bak till t ex 2.25 Racing Ralph/Ray när man främst cyklar grusvägar/skogsvägar och även årets Vasa. Eller är det någonting annat som kan vara värt att kolla på? Såg att Maxxis Ikon var mycket billigare, men det kanske inte är någon uppgradering?

Kommer det göra skillnad om man byter 2.40(2.35?) Wicked Will Performance både fram och bak till t ex 2.25 Racing Ralph/Ray när man främst cyklar grusvägar/skogsvägar och även årets Vasa. Eller är det någonting annat som kan vara värt att kolla på? Såg att Maxxis Ikon var mycket billigare, men det kanske inte är någon uppgradering?
Ja absolut, för grusväg och skogsväg så skulle jag till och med säga att ett däck motsvarande Thunder Burt vore ännu bättre.

När det kommer till bredden så skulle jag dock delvis låta den styras av fälgens innerbredd (så profilen på däcket blir bra) samt vilken komfortnivå du önskar vid din cykling. Ett bredare däck har ganska mycket bättre komfort än det smalare.

Racing Ray fram är bra. Ska du ha ännu snabbare får du börja kompromissa. Däremot kan du ju välja continental race king bak. De finns inte i större än 2.2 och är snabbare än racing ralph. Och då skulle jag välja "protection" - de väger inte så mycket mer men du får då extra punkteringsskydd. Den kombon har jag kört med tidigare och tyckte att det funkade bra. Dock är känslan liiite olika i däcken så man får testa däcktrycket tills de lirar med varandra optimalt.

om priset är viktigt och race king protection eller thunder burt är för dyra, så är terra hardpack nästan lika snabba https://www.bike24.com/p2407718.html

annars kan byte till slanglöst eller latexslang göra mer för rullet än byte till snarlika däck.

Det kanske inte alls är relevant i ditt fall, men både jag och bekanta har stört sig på att Ikon låter rätt mycket på asfalt, vilket jag inte märkt av på Wicked Will (eller för den delen på Race King/Cross King, Spez Renegade/Fast Trak/Ground Control...)

Nu har jag kört Mezcal 2,35" TNT två säsonger. Dom är asbra på allt. Nästan. Tycker dom är hala i blötan. Men å andra sidan är inga XC däck så värst greppiga på hala hällar/rötter... ?

Lite drygt 700 gr. ??

Nu har jag kört Mezcal 2,35" TNT två säsonger. Dom är asbra på allt. Nästan. Tycker dom är hala i blötan. Men å andra sidan är inga XC däck så värst greppiga på hala hällar/rötter... ?

Lite drygt 700 gr. ??
Det är ungefär så jag känner med Barzo. Får dock ett par schwalbe wicked will 2.4 om någon dag. Super ground. Lite tyngre men på pappret lite snabbare än barzo men med betydligt bättre grepp på just "vått". Blir intressant att jämföra

Det är ungefär så jag känner med Barzo. Får dock ett par schwalbe wicked will 2.4 om någon dag. Super ground. Lite tyngre men på pappret lite snabbare än barzo men med betydligt bättre grepp på just "vått". Blir intressant att jämföra
Är inte wicked will ännu ett steg mot traildäck än tex barzo som väl är ett xc-däck?
Jag tycker att barzo rullar mycket mer trögt än tex ray/ralph som är en superkombo.

Intressant att höra sedan vad du tycker om våtgreppet, jag upplever att jag behöver ”Soft” i st f ”SpeedGrip” på Schwalbedäck för att ha någorlunda grepp på hällar/rötter när det är blött, fast det är förstås bättre grepp i lera med Wicked Will även i SpeedGrip än med ett renodlat XC-däck.

Är inte wicked will ännu ett steg mot traildäck än tex barzo som väl är ett xc-däck?
Jag tycker att barzo rullar mycket mer trögt än tex ray/ralph som är en superkombo.
Jo men sen såg jag de rätt nya resultaten från rolling resistance sajten för ww och de är till och med snabbare än barzo. Och barzo är väldigt snabba även bland, till utseendet, mer extrema xc-däck. Jag tycker barzo är snabba. Mycket snabbare än vad jag trodde då de har ett relativt grovt mönster. Men det är klart att racing ray fram och conti race king eller ralph bak är snabbare. Men våtgreppet på barzo är jag inte helt nöjd med så därför ville jag testa ww.

Nu verkar Schwalbe släppt sin modell som rullat i världscupen något år, då märkt "Prototype First Ride".

Jag hittar dom till Septemper för Addix SpeedGrip, men November först om man vill ha Speed? Tusan, är ju inga höstdäck precis, och jag vill ju testa nu!... :-)

Körde Ray fram och thunder bak.
Har fungerar ok. Var nån backe i skogen som jag inte tog mig upp för på orust mtb giro. Men då var det riktigt blött.

Riktigt nöjd med Ray fram, det har inte svikit mig.

Krängde på ett thunde burt bak nu inför höstsäsongen. Skall ut en tur i blötan strax o testa det

1000002278.jpg

Wolfpack Speed 2,4" åker av och ersätts med Pirelli Scorpion xcrc 2,4".
Wolfpack har jag varit riktigt nöjd med, kommer nog att kunna åka på igen.

Gjorde samma resa i somras, tyvärr gick det några månader däremellan , smalare och känslan va mycket sämre rull men istl mycket bättre dämpning i skogen .
Hej,

Samma byte även här, Pirelli absolut mer trögrullat på asfalt men märker betydligt mindre skillnad i skogen. Viktigast för mig, otroligt mycket bättre grepp både vått och torrt med Pirelli, så bra att de kommer sitta kvar på även nu i höst/vinter.

Körde Ray fram och thunder bak.
Har fungerar ok. Var nån backe i skogen som jag inte tog mig upp för på orust mtb giro. Men då var det riktigt blött.

Riktigt nöjd med Ray fram, det har inte svikit mig.

Krängde på ett thunde burt bak nu inför höstsäsongen. Skall ut en tur i blötan strax o testa det
Fick bli en liten sväng i skogen på 1.5 timme. Blev rejäl skillnad med racing ralph bak. Halkigt på rötter och berghellar men det blir det ju med alla däck. Gick fint på gräs och i leran iaf ?

Hej,

Samma byte även här, Pirelli absolut mer trögrullat på asfalt men märker betydligt mindre skillnad i skogen. Viktigast för mig, otroligt mycket bättre grepp både vått och torrt med Pirelli, så bra att de kommer sitta kvar på även nu i höst/vinter.
Känns som alla kör Pirelli nu för tiden, är dem så överlägsna?

Har bara erfarenhet med Ron/Ralph/Burt. Med min begränsade fart och körstil så tycker jag detta:
Ron: Väldigt bra i lera men förrädiska på hala rötter och stenhällar.
Ralph: Grymt bra allround-däck. Upplever bättre grepp på rötter och sten men sämre i lera.
Burt: Grymt snabba och fungerar utmärkt i torra förhållanden, värdelösa i lera.

Kör uteslutande Ralph/Ralph nu för tiden men kanske mest för att jag är för lat för att byta.

Har bara erfarenhet med Ron/Ralph/Burt. Med min begränsade fart och körstil så tycker jag detta:
Ralph: Grymt bra allround-däck. Upplever bättre grepp på rötter och sten men sämre i lera.

Kör uteslutande Ralph/Ralph nu för tiden men kanske mest för att jag är för lat för att byta.
Testat Ray?

Tyvärr inte, men det kanske skulle vara ett däck som passar mig bra. Skulle du säga att den ligger mellan Burt och Ralph eller mellan Ralph och Ron?
Jag har inte Ralph (än) då jag har burt bak. Ron har jag bara på mindre hjul men skulle säga att Ray ligger under Ron men med mer kant. Det är ju framtaget som framhjul.

Nu när jag tittar på bild är Ray väldigt likt Ralph så möjligen är det ormolja. Det är mönster som skiljer tycker jag
Jag har gärna mer skillnad mellan fram och bak så är nöjd med mitt val och att nästa steg kanske är Ron fram och ralph (eller Ray om man vill snika) bak.
1724397177002.png
1724397237161.png

.

Jag har inte Ralph (än) då jag har burt bak. Ron har jag bara på mindre hjul men skulle säga att Ray ligger under Ron men med mer kant. Det är ju framtaget som framhjul.

Nu när jag tittar på bild är Ray väldigt likt Ralph så möjligen är det ormolja. Det är mönster som skiljer tycker jag
Visa bilaga 721003Visa bilaga 721004
Eventuellt med bättre kantgrepp? Klart intressant, ska testa det vid nästa tvångsbyte.

Eventuellt med bättre kantgrepp? Klart intressant, ska testa det vid nästa tvångsbyte.
Det måste ju vara meningen men jag kan inte avgöra det från bilden. Jag valde det efter att ha läst "Nytt däck ray för fram" så ifrågasatte aldrig fördelara över Ralph. Jag cyklar inte så mycket att jag har någon känsla för nyanser men kör nu Ray/Burt för att hänga med när barnen börjar bli stora. Bytt från Mary /DHR och ja, det är lättare att hänga med.....om man jämför ytterligheterna. Jag kanske inte har så bra teknik men min teknikpoäng är kanske 10x min kondition så kör gärna underdäckat

Vilken gummiblandningar kör du på dessa däck?

SpeedGrid greppar riktigt dålig på blötta stenhällar. Jag skulle tänka att Speed är ännu sämre, men kanske inte?

Tillbaka
Topp