vilka XC-däck ska jag välja?

Kanske dödar allt vad rapphet heter men men...
Jag har magic mary fram och bak under sen höst/vinter(egentligen från när det är konstant blött) på en Allebike alpha. Ja de rullar sämre men jag måste säga att jag är förvånad över hur bra de rullar trots det grova mönstret. Jag slängde på dem i söndags och körde 4,2 mil varav 1,5 asfalt/transport. Jag är riktigt nöjd med dem och föredrar mer grepp och säkerhet under den här årstiden. Och jag kan cykla där jag vill cykla och inte bli förpassad till "löpslingor" i flera månader. Jag har MM ground control som väger dryga kilot styck. Egentligen var jag på jakt efter conti trail king som bakdäck men de tillverkas ju inte längre. Men jag är som sagt nöjd.

Min cykel kom med Magic Mary fram och Nobby Nic bak och i terräng var ju framkomligheten väldigt bra, som att köra bandvagn. På transportsträckorna på asfalt var det däremot otroligt segt och trögt. Eftersom jag nog cyklar mera XC än trail blev det Barzo/Mezcal istället och de rullar ju bättre. Troligtvis hade det rullat ännu bättre med Mezcal både fram och bak (eller något annat) men med sämre grepp fram, ffa i väta.

Är tex Butcher i T9 gummi eller Magic Mary för grovt för en DC-hoj?

Jag har just bytt till vinterdäck på min helstel singlespeed: Butcher T9 fram och Ground Control T7 bak. GC rullar riktigt bra och har, åtminstone bak, alltid tillräckligt grepp även när det är vått. Butcher T9 rullar lite trogare än mina Dissector Maxxaterra däck jag kör fram på sommaren. När det är lerigt märker man ingen skillnad, men på torra häll är det lite trögare. På framdäck har jag dock hellre mer marginal vid grepp än vid bra rull.

Sista sidorna är dock OT. FInns det ingen DC-däck inför 2023, eller kanske bättre 2024, tråd?

Är tex Butcher i T9 gummi eller Magic Mary för grovt för en DC-hoj?
Jag kör också Butcher T9 fram nu men på hala rötter märkte jag inte ngn skillnad från T7 gummit. Lägre tryck gör dock skillnad, så ett GC i T7 kan nog funka på en DC hoj. Jag har slängt på det på min HT fram med FastTrack T7 bak men har inte haft möjlighet att testa ännu.

Jag kör också Butcher T9 fram nu men på hala rötter märkte jag inte ngn skillnad från T7 gummit. Lägre tryck gör dock skillnad, så ett GC i T7 kan nog funka på en DC hoj. Jag har slängt på det på min HT fram med FastTrack T7 bak men har inte haft möjlighet att testa ännu.
Intressant, har GC hemma men i T5 gummi, känns lite onödigt att ens testa om T7 kan fungera...

Vad ska man ha för xc däck nu för tiden? Jag har haft Rocket ron 2.25 fram och bak i några år nu och gillar de. Addix speed bak och speedgrip fram på 25mm fälg. Inbillar mig att lite bättre grepp fram inte skulle fel. Bak spelar mindre roll. Där är bra rull och låg vikt viktigare. Jag är en klen motionär som känner stor skillnad på lätta och tunga däck. Skulle 2.25 racing ralph bak speed och rocket ron 2.35 speedgrip fram vara ett bra alternativ? Går de att köra Schwalbe 2.35 på en 25mm fälg?
Jag har även kikat lite på de där nya Maxxis Aspen one70 däcken (inte ST varianten). Och ett sånt kanske skulle funka bak i 2.25. Men vad ska man ha fram då?

Senast ändrad:
Mitt nummer ett är Rekon Race, bra grepp som håller rätt länge, kör helst 2.4 med lågt tryck i 30mm fälg.

Nu testar jag Vittoria Barzo fram och Mezcal bak. Upplever greppet kanon men behöver köra lite högre tryck för att det inte ska kännas fladdrigt.

Senast ändrad:
Vad ska man ha för xc däck nu för tiden? Jag har haft Rocket ron 2.25 fram och bak i några år nu och gillar de. Addix speed bak och speedgrip fram på 25mm fälg. Inbillar mig att lite bättre grepp fram inte skulle fel. Bak spelar mindre roll. Där är bra rull och låg vikt viktigare. Jag är en klen motionär som känner stor skillnad på lätta och tunga däck. Skulle 2.25 racing ralph bak speed och rocket ron 2.35 speedgrip fram vara ett bra alternativ? Går de att köra Schwalbe 2.35 på en 25mm fälg?
Jag har även kikat lite på de där nya Maxxis Aspen one70 däcken (inte ST varianten). Och ett sånt kanske skulle funka bak i 2.25. Men vad ska man ha fram då?
2,35 på en 25-fälg fungerar kanonbra. Racing ray och ralph gillar jag.

Jag är tillbaka på Rocket Ron och känner mig hemma. däcken beter sig förutsägbart vid kurva och rullar lätt trots att de har ett relativt grovt mönster

från bild se ser de inte lika grova ut som Rocket Ron? Vi kör Ray fram och Burt back. Jag hade kunna tänka mig lite mer grepp fram men det funkar.

Stämmer bredden på Schwalbes xc-däck?
Köpte ett par Nobby Nic i 29x2.6 som mätte strax under 2.35 på fälg med 30 mm innerbredd. På den punkten tycker jag Specialized håller vad de lovar.

Stämmer bredden på Schwalbes xc-däck?
Köpte ett par Nobby Nic i 29x2.6 som mätte strax under 2.35 på fälg med 30 mm innerbredd. På den punkten tycker jag Specialized håller vad de lovar.
Jag delar din uppfattning. När Racing Ralph bytte mönster för sisådär fyra år sedan blev de mycket smalare. Jag uppfattar också mitt Rocket Ron som smalare än Maxxis i samma angivna storlekar. Dvs ett Maxxis Icon eller Recon Race 2.2 är bredare än Schwalbe 2.25.

Snål som jag är kör jag vidare med mina mountain king 29x 2,3 som jag köpte för 125kr/st :')

Tillräckligt bra rull för mig.

Mitt däck är 58 mm på 30mm inner med hook, noterade att du beskrev 2.6, jag har Rocket Ron 2.35 som mäter 58
Hur upplever du Rocket Ron i 2,35, har de samma lätta rull som de haft på 2,25?

Jag åker på Pirelli XC RC Lite 2,4 och i bland tycker jag att de är tungrullade men i andra lägen är de förvånande lättrullade, blir inte klok på vad jag tycker om dem.

Hur upplever du Rocket Ron i 2,35, har de samma lätta rull som de haft på 2,25?

Jag åker på Pirelli XC RC Lite 2,4 och i bland tycker jag att de är tungrullade men i andra lägen är de förvånande lättrullade, blir inte klok på vad jag tycker om dem.
Som sagt är jag väldigt nöjd med dem. Testat Rekon Race men är mer hemma på dessa i grepp. Märker inte att dessa skulle rulla sämre trots ett till synes grövre mönster. Jag kan tillägga att jag har Addix speed, dvs de med en röd linje längs med däcket.

Jag kan informera lite vad jag tycker om mina Sworks Fast trak, jämfört med Rocket ron.
Jag tycker nog att Rocket ron rullade lite lättare. Man Fast trak går mjukare och skönare. Tror det beror på lite mjukare gummi i Fast trak. Och att mina Rocket ron var 2.25, Fast trak 2.35. Kört ganske mycket luft i båda. Ca 2bar bak och kanske 1.8 fram. Tycker xc däcken kräver lite mer tryck än tex. Maxxis DHF. Slår lätt igenom med för lite luft. Känns lite skummare vid nedlägg i kurvor också. Fästet tycker jag är sågott som lika. Fast har ju bara kört de i torrt och dammigt underlag. Fast trak var inte mycket bredare än Rocket ron. Men större "profil" har nog Fast trak på mina 25mm fälgar.

Jag kan informera lite vad jag tycker om mina Sworks Fast trak, jämfört med Rocket ron.
Jag tycker nog att Rocket ron rullade lite lättare. Man Fast trak går mjukare och skönare. Tror det beror på lite mjukare gummi i Fast trak. Och att mina Rocket ron var 2.25, Fast trak 2.35. Kört ganske mycket luft i båda. Ca 2bar bak och kanske 1.8 fram. Tycker xc däcken kräver lite mer tryck än tex. Maxxis DHF. Slår lätt igenom med för lite luft. Känns lite skummare vid nedlägg i kurvor också. Fästet tycker jag är sågott som lika. Fast har ju bara kört de i torrt och dammigt underlag. Fast trak var inte mycket bredare än Rocket ron. Men större "profil" har nog Fast trak på mina 25mm fälgar.
Pratade med en som vägde 95 kilo som körde 1 bar i sina 2,35 för xc.
Jag väger 70 och kör 1-1,2 bar. Annars är det för mycket. Tror du inte att du behöver sänka trycket då? https://silca.cc/pages/pro-tire-pressure-calculator Den här kan man använda sig av.

Anser själv att 2,35 känns "segare" än 2,25 generellt men smooth is fast osv.

Ja det är helt otroligt. Nino kör visserligen lågt tryck men under 1 tvivlar jag på och han väger som en räka.
Jag ser inget som helst nöje i att köra närmare 1 än 2 bar.

Som någon elakare än jag skrev...Många förespråkare verkar köra fatbike på asfalt. Långsamt

Ja det är helt otroligt. Nino kör visserligen lågt tryck men under 1 tvivlar jag på och han väger som en räka.

Som någon elakare än jag skrev...Många förespråkare verkar köra fatbike på asfalt. Långsamt
Det är ingen landsvägscykel, utan en xc-cykel jag har :) Nya tider nu, gosse! När man var rookie studsade man runt med högt tryck men nu har man väl lärt sig. Nej det går inte långsammare.

Snål som jag är kör jag vidare med mina mountain king 29x 2,3 som jag köpte för 125kr/st :')

Tillräckligt bra rull för mig.
Jinxade mig själv, den ena torkade ut och small. Beställt ett cross king. Ska vara mer noga på att kolla batchnummer/datum. Det var en otrolig skillnad mellan fram- och bakdäck så de var nog från helt olika batchar sist.

Att köra närmare 1 bar än 2 är alltid ett nöje, om däcket ger tillräckligt mycket stöd. Nu kör jag ingen XC, men på helstel kör jag mellan 1 och 1,2 bar bak med 29x2,35 däck. Fram lite lägre med bredare däck. All mina däck är dock tuffare och mer dämpad än XC däck. Nino är lätt men har kör riktigt snabbt. Största faran för däck är vassa sten. Effekten av sten på däck berör på vikten av åkaren men kanske ännu mer på hastigheten. Bättre är såklart att undvika as köra på vassa stenar. Antar att duktiga åkare väljer linjerna mycket nogrann.

Eftersom jag inte tävlar och dessutom är långsam så ska jag inte säga så väldigt mycket mer....men jag eftersom jag aldrig kör sönder nåt så antar jag är rätt smutt och jag har moderna grejor - så det är lite svårt att förstå hur nån annan kör samma grejor med 1 bar bak utan genomslag.

Studsar? Jag är som sagt rimligt smutt och har dämpare på cykeln. Jag tror inte jag skulle tjäna 1s över 20km på mindre studs.

Nino väger 68 och kör enligt länk 1.2 bar bak. Det är nog extremt lågt men om vi säger att det motsvarar 1.5 för mig så är det en hanterbar sanning.

1.0 bar på 95Kg? Absolut, vi har flera här som tycker det studsar med 0.8 och bara kan cykla i45.

Å andra sidan kanske min pump visar helt åt helvete och jag har 0.4 själv. Vi får väl se.

Att köra närmare 1 bar än 2 är alltid ett nöje, om däcket ger tillräckligt mycket stöd. Nu kör jag ingen XC, men på helstel kör jag mellan 1 och 1,2 bar bak med 29x2,35 däck. Fram lite lägre med bredare däck. All mina däck är dock tuffare och mer dämpad än XC däck. Nino är lätt men har kör riktigt snabbt. Största faran för däck är vassa sten. Effekten av sten på däck berör på vikten av åkaren men kanske ännu mer på hastigheten. Bättre är såklart att undvika as köra på vassa stenar. Antar att duktiga åkare väljer linjerna mycket nogrann.

Jag tror nog Nino tänker som jag att en mindre sten måste måste man kunna köra på om kniper hur duktig man än är.
1.2 om man väger 68kg kan jag som sagt få ihop mycket lättare än 1.0 på 95.

Sen är väl XC däck på happy allra allra minst Nobby Nic. Jag har thunder burt och Nino har i länken Aspen.

Kanske Nino är beredd att ta några ding i fälgen om han tjänar några sec. Jag tar gära några 0,1 bar extra för att slippa känna kontakt med fäljen på var och varannan rot.

Dämpning hit och dit....vad är SAG med 1.0 bar och 95Kg + utrustning. Det blir inte många mm kvar va?

EDIT : men eftersom jag inte mäter ordentligt så skit samma. Jag såg att flickan körde med 50% sag igår och det gick bra. Ej mätbart på pumpen och ett par tag med pumpen ger runt 1 bar och det känns lite bättre.
På barnen har jag alltid gått på sag inte tryck.

Senast ändrad:
Nino optimerar såklart för hastighet. Så länge ratio mellan snabbast möjliga och inte köra sönder utrustning ofta på tävling, så är han nog nöjd. Jag får väl däremot köra mer safe, för jag vill inte byta fälg tre gånger per år..
Ja precis + att han är ingen tjockis. Det fanns väl någon formel även för däcktryck men om linjen är linjär mellan 68 & 85 Kg så stämmer det precis med 1.5 bar för mig och det tror jag att jag är bekväm med. På platten. I park gjorde jag det misstaget efter att ha läst för mycket på happy och nu har jag en buckla.

Pratade med en som vägde 95 kilo som körde 1 bar i sina 2,35 för xc.
Jag väger 70 och kör 1-1,2 bar. Annars är det för mycket. Tror du inte att du behöver sänka trycket då? https://silca.cc/pages/pro-tire-pressure-calculator Den här kan man använda sig av.

Anser själv att 2,35 känns "segare" än 2,25 generellt men smooth is fast osv.
Jag har provat med mindre luft. Slår igenom för ofta och det blir ostabilt i de kurvor man behöver ha droppern nere för att ta snabbt. Lika på alla xc däck jag testat. Kör ca 1.7 bak å 1.5 fram på köttigare däck som DHF och Dissector. Jag väger ca 90kg så är förmodligen för tjock för xc däcksidor ?

Har tidigare kört Ralph och Ray, Rocket ron fram och bak och nu Mezcal fram och bak men mezcal trivs jag inte alls med.

Det kränger förmycket i kurvorna (trots 2.25 på 30mm fälg) och har för dåligt grepp men ändå upplever jag sämre rull än rocket ron.

Det enda som får mig att fundera på om det är värt att köpa nya rocket ron är vikten, de är ju rätt tunga.. Gillar dem på alla andra punkter men nu med ett nytt lätt och fint hjulset så känns det tråkigt att kasta på tunga däck.

Hur resonerar ni på den punkten? Prio för mig är grepp (främst när det är torrt men även lite fuktigt), hållbarhet och ändå hyfsat lågt rullmotstånd.

Har tidigare kört Ralph och Ray, Rocket ron fram och bak och nu Mezcal fram och bak men mezcal trivs jag inte alls med.

Det kränger förmycket i kurvorna (trots 2.25 på 30mm fälg) och har för dåligt grepp men ändå upplever jag sämre rull än rocket ron.

Det enda som får mig att fundera på om det är värt att köpa nya rocket ron är vikten, de är ju rätt tunga.. Gillar dem på alla andra punkter men nu med ett nytt lätt och fint hjulset så känns det tråkigt att kasta på tunga däck.

Hur resonerar ni på den punkten? Prio för mig är grepp (främst när det är torrt men även lite fuktigt), hållbarhet och ändå hyfsat lågt rullmotstånd.
Hur upplevde du ray & ralph då? När det är så här torrt kan man ju i princip ha conti race king på iaf bak och även klara rätt stökig omgivning. Själv kör jag med barzo sen några år och de liksom mezcal har ju 120 tpi vilket kan upplevas lite för följsamt. Schwalbe har ju inte det och får således lite mer stadga. Till nästa säsong blir det nya sommarsulor och för mig lutar det år ray & ralph eller wicked will bak och något lite grövre fram som inte är lika rund i formen men har inte landat i något sådant framdäck än. Ev wicked will rakt igenom. Jag är lite nojig med att ha ralph bak då jag även cyklar mycket tekniska/stökiga spår - känns punkabenäget

Har schwalbe kvar snakeskin och liteskin?

Detta måste ju vara liteskin iallafall för rena drömvikten, hittar dock inget mer så kanske är liteskin och snakeskin ett minne blott? (Det nedersta av de två)

Om det annars är så att snakeskin väger 100g mer kanske jag testar conti cross king black Chili...

Bilagor

• Screenshot_20240608_095919_Chrome.jpg
    Screenshot_20240608_095919_Chrome.jpg
    13.7 KB · Besök: 55
Tillbaka
Topp