@BFS: Allt eller inget är lite småjobbigt att leva med. Ungefär som att bara ha en on/off-knapp istället för en dimmer på lampan. Lätt att både bränna ut sig och att tappa kontinuitet. Jag önskar jag hade lättare att hitta till en lagom-nivå i det mesta jag företar mig, men jag är och har varit dålig på det. Som du skriver tycker jag lagom är rätt tråkigt. Jag är otålig och vill gärna se snabba resultat. Det kanske håller ett kort tag men blir till sist ett hinder för mig istället för att det hjälper. Jag inser att i längden är det troligen bättre att dra ned lite på ambitionsnivån och att försöka vara lite mer lagom, både v.g. träning och annat i livet.
Ang. vila så förstår jag att jag behöver vila för att tillgodogöra mig träningen. Har dock svårt att hitta till en modell som funkar för mig. Jag är rädd för att köra totalvila en eller flera dagar per vecka för jag vet hur lätt jag har att falla tillbaka ned i gropen då. Jag vill gärna ha något som funkar kontinuerligt över tid så jag funderar nu på att kanske försöka mig på något upplägg där jag kör varannan dag och/eller vecka tyngre och varannan lättare, där jag gör någon form av aktivitet även under lättare dagar/veckor, men att det blir som en återhämtande aktivitet.
En förutsättning för att få det att funka är väl att återhämtningsdagar/-veckor får en belastning på en lagom nivå jämfört med de tyngre dagarna/veckorna. Hur tung den belastningen bör vara i förhållande till den tyngre belastningen vet jag inte riktigt. Kanske 50%, kanske lite mer eller lite mindre. Jag får nog fortsätta prova mig fram.
Intressant filosofi du beskriver f.ö. i ditt andra inlägg. Den låter befriande, även om jag tror jag skulle ha lite svårt att tillämpa den. Jag vill gärna kunna se mina framsteg (eller om jag backar) tydligt, för att få återkoppling på om jag gör rätt eller fel grejer. Är därför en person som gärna vill mäta och ha koll på vad jag sysslar med. Men vi är alla olika.
@n3wton: Tänkvärt det du skriver om att jag behöver börja med att lägga bort spaden. Tack! Jag inser ju att det är jag själv som gräver mina egna gropar, som jag sen inte kommer upp ur så lätt. V.g. träningen är det nog så att jag gräver lite för djupt innan jag försöker komma upp igen. F.ö. kan jag hålla med om att det blir ganska fattigt att bara fokusera på att prestera bättre på cykling och löpning, särskilt när jag inte ser några större förbättringar över tid. Kan nog vara läge att fundera på mera lustfyllda sätt att få motion på, där träningseffekt kommer som en bonus, som
@Fjärdebrunn beskriver. Om det nu innebär att börja springa orientering igen, gå med i någon idrottsförening för att få mer social samvaro, eller att ge mig ut på bikepackingäventyr vet jag inte riktigt än, men det kan säkert vara exempel på vad jag skulle kunna göra för att få mer lustfylld motion.
@Totteman: Du skriver "veckovis", men jag antar du menar "veckodos". Jag försöker hitta en lagom veckodos (eller belastning, om man så vill). Jag arbetar f.n. med mina egenkomponerade belastningspoäng, vi kan kalla dem "bp" för enkelhetens skull. 1 bp motsvarar ungefär en timmes promenad på 50% av max HR. bp är proportionellt mot tiden och intensiteten, så om jag t.ex. kör 1 timme på 75% av max HR så motsvarar det 1,5 bp. Som mest har jag varit uppe i drygt 40 bp (v. 26). Ville försöka hitta var max var som jag pallar en enstaka vecka på låg intensitet. Efter förra svackan reviderade jag målnivån till 38,5 bp, vilket höll i ett par veckor. Insåg att jag behövde ta en återhämtningsvecka och planerade att dra ned belastningen med 25% till knappt 29 bp under förra veckan. Den neddragningen kom dock försent och var troligen för liten, eftersom jag trillade ned i gropen igen. Får försöka hitta någon ny, lägre, nivå att testa på under några veckor. Kanske ned mot 20 bp.
Kan hålla med om att 13 mil (mer exakt 137 km) var lite väl ambitiöst för v.31. Jag hade visserligen haft en viss progression de föregående 4 veckorna med 15, 70, 80 och 100 km och även sprungit drygt 100 km under ett par veckor i våras (se diagram nedan). Det hade, sett i backspegeln, förmodligen varit visare att bara trappa upp med ca. 10% per vecka och inte 37% som det blev v. 31, från föregående vecka.
Jag ska f.ö. försöka tänka till på din retoriska fråga. Den är bra och viktig. Och tack för peppen!
@Mamel: Jag använder en gammal Polar-pulsklocka för tillfället. Ca. 20 år gammal. Har även en Garmin puls-/GPS-klocka som är nästan lika gammal, men batteriet är dött och den funkar inte längre mot Garmins nuvarande plattformar (GC). Är rätt anti mot ny teknik då den verkar ha en hållbarhet på ca. 2-5 år innan den blir mer eller mindre oanvändbar och man förväntas uppgradera till nya prylar. Vad jag vet har Garmin inte heller några träningsprogram där man t.ex. kombinerar cykling och löpning, vilket är vad jag har gjort på sistone. Tror därför jag får dras med att försöka knåpa ihop mina egna upplägg. Men jag kanske har fel v.g. coachingfunktionerna.
@GoranS: Det blir lite missvisande att bara använda timmar rakt av eftersom belastningen även beror på intensiteten. Jag har tyvärr inget diagram som visar belastningen ännu. Jogg stödjer inte något sådant och jag har inte orkat fixa till något eget Excel-hack ännu, men det kommer nog så småningom. I diagrammet jag visar
@Totteman ovan så är det distanser istället för tid.
Jag kommer nog ändå inte ifrån att du nog har rätt i din observation, att det har varit en rätt extrem ökning av den totala träningsbelastningen v. 26-31 jämfört med tidigare. Särskilt v.g. cyklingen.
Slutligen: Tack för alla kommentarer! Jag får fundera vidare på dem och se om jag med deras hjälp kan knåpa ihop något lämpligare upplägg. Träningen (och livet) är ett ständigt "work in progress". Man lär sig nya grejer varje dag och förhoppningsvis kan man ta till sig något och ta några små myrsteg i rätt riktning. Idag var jag utanför dörren ffg på en vecka och tog mig en cykeltur och en promenad. Det kändes ok. Får försöka fortsätta på det spåret och undvika att gräva alltför djupa gropar framöver.