Bikeinn okej att handla ifrån?

Ja, jag överreagerade nog för att jag vant mig vid snabba leveranser från de tyska butikerna som har egna lager såpass att jag blev chockad när en beställning var en vecka sen när jag betalat extra för en snabbare leverans och att det tog några försök med supporten för att de inte skulle skicka något autosvar som inte hade något alls med min fråga att göra.

Funkar säkert jättebra för den som inte har bråttom.

Hur lång leveranstid är det nu för tiden? Fortfarande 3 veckor? Mer? Är sakerna man köper äkta vara, eller kan det vara defekta tex återlämnade? Ska köpa en hjälm tänkte jag så det hade varit kul att få en hel och ny sådan men den är slut överallt annars. Ska man sikta på att köpa ett annat märke bara?

Hur lång leveranstid är det nu för tiden? Fortfarande 3 veckor? Mer? Är sakerna man köper äkta vara, eller kan det vara defekta tex återlämnade? Ska köpa en hjälm tänkte jag så det hade varit kul att få en hel och ny sådan men den är slut överallt annars. Ska man sikta på att köpa ett annat märke bara?

Titta vad det står i beskrivningen?
På den här hjälmen står det leverans från 19/7.
Deras angivna datumintervall har stämt för mig.
Screenshot_2024-07-18-09-13-37-888_com.android.chrome.jpg

Problemet är att lägger man något i korgen så kan det ändras fort. Man får dubbelkolla att allt är i lager när beställningen görs och hålla tummarna för att det stämmer, har 2 av 3 sista gångerna behövt plocka bort något i efterhand för att inte fördröja leveransen 1-3v.

Nu var det ett tag sedan jag handlade något från någon av *inn-butikerna, men kommer ihåg jag störde mig på att de inte anger hur många av en vara som finns i lager förrän efter beställningen är lagd och betald; då kan man helt plötsligt få veta att det bara finns 3 i lager av en vara istället för de 20 man beställde t.ex., och att leveransen kommer bli kraftigt försenad p.g.a. detta.

Kan man inte välja hämta ut hos ombud som leveranssätt?
Jag tycker jag bara får olika alternativ med hemleverans.

Kan man inte välja hämta ut hos ombud som leveranssätt?
Jag tycker jag bara får olika alternativ med hemleverans.
Välj DHL isf,. Antagligen skickar de med tjänsten "EU frei Haus" vilket hamnar hos Postnord som inte kör ut de paketen för hemleverans utan kör till ombud.

Enligt Postnord, när jag klagade lite iom att jag beställt hemleverans: "Försändelsen är skickat som ett företagspaket men adresserad i ditt privatnamn. På grund av detta kommer försändelsen att hamna på ditt närmaste postombud där du kan hämta ut den."

Välj DHL isf,. Antagligen skickar de med tjänsten "EU frei Haus" vilket hamnar hos Postnord som inte kör ut de paketen för hemleverans utan kör till ombud.

Enligt Postnord, när jag klagade lite iom att jag beställt hemleverans: "Försändelsen är skickat som ett företagspaket men adresserad i ditt privatnamn. På grund av detta kommer försändelsen att hamna på ditt närmaste postombud där du kan hämta ut den."
Hmmm DHL kostar 1400:- i frakt, Postnord och Schenker cirka 110:- i frakt.
Jag tror jag skippar Bike Inn.

Hej
En fråga när man handlar ifrån Bikeinn
Fick ni betala ( skatt eller annan avgift) utöver det pris som kommer upp på hemsidan när man beställer.
Mvh Stefan

Hej
En fråga när man handlar ifrån Bikeinn
Fick ni betala ( skatt eller annan avgift) utöver det pris som kommer upp på hemsidan när man beställer.
Mvh Stefan
Nix, ganska säker på att allt de skickar är från EU. Mitt däck tycktes gå från Spanien till Tyskland, sedan till Nederländerna och sedan till Danmark och Sverige.

Beställde delar från Bikeinn som för en månad sedan försvann, enligt Postnord, vid omlastning i Danmark. Har skrivit x antal gånger till dem att jag vill ha pengarna tillbaka. Får bara svar att de hanterar ärendet. -Inga svar på sakfrågor och är omöjliga att komma i direktkontakt med...

Beställde delar från Bikeinn som för en månad sedan försvann, enligt Postnord, vid omlastning i Danmark. Har skrivit x antal gånger till dem att jag vill ha pengarna tillbaka. Får bara svar att de hanterar ärendet. -Inga svar på sakfrågor och är omöjliga att komma i direktkontakt med...
Min första kontakt var att de svarade på någon annan fråga, men sen så gick det ändå.

Ni som handlat, har ni kunnat hämta paketet på ett utlämningställe?
Eller är det enbart hemleverans som gäller?

Ok tack, får hålla tummarna att bollen studsar rätt tillslut även i mitt fall...! :-)
Svarar på mitt eget svar...:
Efter att ha mailbombat Bikeinn i omgångar har de svarat att de betalat tillbaka pengarna till mitt kort. Eftersom inga pengar inkommit skyller de på min bank, vilket givetvis är skitsnack...

-Håll fingrarna borta från alla Inn- nätbutiker!!

Verkar vara lite hit or miss när det kommer till Inn-butikerna. Jag har haft bra erfarenheter, andra klagar på långa leveranstider och dålig kundservice.

Det där med tafflig kundservice och att skylla ifrån sig på omständigheter känns lite typiskt spanskt. Dock brukar det ordna upp sig i slutändan efter en tids frustration. "Mañana" är inte bara ett talesätt, det är på riktigt.

Svarar på mitt eget svar...:
Efter att ha mailbombat Bikeinn i omgångar har de svarat att de betalat tillbaka pengarna till mitt kort. Eftersom inga pengar inkommit skyller de på min bank, vilket givetvis är skitsnack...

-Håll fingrarna borta från alla Inn- nätbutiker!!
Sånt bara händer, när AI börjar sköta affärer 😉
Tror inte att det är bedrägeri, utan mer kaos och spansk "manana". Har handlat där minst 10 år, och bara 2-3 ggr var de lite försenade med sina paket.

Verkar vara lite hit or miss när det kommer till Inn-butikerna. Jag har haft bra erfarenheter, andra klagar på långa leveranstider och dålig kundservice.

Det där med tafflig kundservice och att skylla ifrån sig på omständigheter känns lite typiskt spanskt. Dock brukar det ordna upp sig i slutändan efter en tids frustration. "Mañana" är inte bara ett talesätt, det är på riktigt.
Vi skriver SAMMA ord samtidigt :ROFLMAO:

Nja, det är inte bara att de skjuter det till morgondagen när det nästan gått ett år... 🤔

Jag köpte en gång design fläkt till köket direkt från Italien (vitvarubutik i mindre stad). Den slutade funka efter 3 månader, så jag skickade första mail. Inget svar! 10 mail till, 3 x rekommenderat; inget svar. Jag skickade sen 1 mail i månaden och ett år har gått (utan svar). Då blev jag så jävla förbannat, att tänkte flyga och "fixa " det på plats. Började titta på flygbiljetter och nästan samma vecka(eller vecka efter) landar pengarna (1100EUR) på mitt konto, och får mail, att jag ska INTE skicka fläkten tillbaka! Då kunde jag öppna den och fixade efter 10 min. Funkar till idag :ROFLMAO:

Nja, det är inte bara att de skjuter det till morgondagen när det nästan gått ett år... 🤔
Oj, nu ser jag datumen på inläggen. Ja det var det värsta!

I Spanien finns det ngt som heter "Hoja de Reclamaciones". Det är ett klagomålsforumlär som alla spanska företag är skyldiga att ge sina kunder på begäran. Detta formulär lämnas sedan in till företaget och kan väl ses som en eskalering. Kort sagt brukar det ta skruv om det inte ordnar sig på annat sätt. Har dock ej behövt göra det själv, så jag har ingen egen erfarenhet.

Edit: Det kan kanske t o m räcka med att begära forumläret i din konversation med företaget för att saker ska hända. Då slipper dom en jäkla massa administration som reklamationen innebär.

Oj, nu ser jag datumen på inläggen. Ja det var det värsta!

I Spanien finns det ngt som heter "Hoja de Reclamaciones". Det är ett klagomålsforumlär som alla spanska företag är skyldiga att ge sina kunder på begäran. Detta formulär lämnas sedan in till företaget och kan väl ses som en eskalering. Kort sagt brukar det ta skruv om det inte ordnar sig på annat sätt. Har dock ej behövt göra det själv, så jag har ingen egen erfarenhet.

Edit: Det kan kanske t o m räcka med att begära forumläret i din konversation med företaget för att saker ska hända. Då slipper dom en jäkla massa administration som reklamationen innebär.
Tack för tipset - Skickar in en begäran om formuläret! 🙏👍😃

Ah, som Fjällräven-grejerna!
Kanske hoja mer betyder blankett i sammanhanget reklamation. Reklamationsblankett låter som en rimlig översättning.

Vad Fjällräven fick Hoja ifrån vet jag inte men gissar att det syftar till att hojja (rätt stavning?) runt på en cykel snarare än en blankett? Eller är det mkt reklamationshantering med Fjällräven-grejer? :ROFLMAO:

Kanske hoja mer betyder blankett i sammanhanget reklamation. Reklamationsblankett låter som en rimlig översättning.

Vad Fjällräven fick Hoja ifrån vet jag inte men gissar att det syftar till att hojja (rätt stavning?) runt på en cykel snarare än en blankett? Eller är det mkt reklamationshantering med Fjällräven-grejer? :ROFLMAO:
Eller de dära friluftsmusikerma från Norrland, Hooja?

Bikeinn har massa småprylar som är svåra att hitta annorstädes. Deras chatt fungerar faktiskt, och i dessa tider är det coolt att chatta med en riktig människa. De gånger jag har använt chatten verkar det inte som en zombie-förstalinjens utan någon som faktiskt kan kolla upp saker och ge svar. Men lita inte på deras leveranstider, det skiter de i.

Jag har nästan bara positiva erfarenheter av Bikeinn. Helt klart bäst priser och störst urval av alla onlinebutiker jag shoppat på. Man får vara uppmärksam på leveranstiderna då det finns flera kategorier, inte bara "i lager" eller "i fjärrlager". På varje produkt står det hur många dagar som gäller, och vanligtvis får man lägga till 1-2 dagar till angiven tid. Som snabbast kommer leveranserna hem på ca. en vecka vilket jag tycker är helt ok.

Hos dem hittar man billigare produkter än hos andra butiker men såklart kan man inte vänta sig att kvaliteten alltid är premium. Fick hem en 26" framgaffel för 200 kr men den var skev. Det positiva var dock att supporten var snabb och jag fick en återbetalning utan att behöva skicka tillbaka varan. Andra gånger har det hänt att varan inte stämt överens med produktbilden och då har jag också fått pengarna tillbaka men ändå fått behålla varan. OBS: jag renoverar cyklar på löpande band och har gjort en massa beställningar därifrån. Oftast går det bra och jag får det jag förväntar mig, även då det kommer till billiga varor vilka oftast är OK kvalitet i förhållande till priset.

Enda jag stör mig på är att de inte har ett fast fraktpris och gratis över en viss gräns utan frakten ökar successivt för varje pryl du lägger till i varukorgen.

Just fått leveransdatum på min beställning framflyttat. Som alltid med *Inn-butikerna. Van numera så där beställs bara saker som det är ok bara de dyker upp i år och är klart billigast/enda butik som har varan.

- kollar i butik 12/7, "Finns i lager: 3-4 dagars leveranstid" (yeah right BikeInn...)
- beställer 12/7, får i bekräftelsemail leveransdatum 21-23/7
- får idag nytt leveransdatum 31/7-8/8

Har gjort lite samma sak.. Beställde en pryl som slut överallt, som jag behöver, men inte bråttom med.

Bara fått första besked än.
Beräknat leveransdatum: Mellan Tors. 24 Jul. och Mån. 28 Jul.

Men ja "yeah right", även denna lär blir framskjuten.. frågan är väl om jag någonsin kommer att få den. Lite tveksam..

Har gjort lite samma sak.. Beställde en pryl som slut överallt, som jag behöver, men inte bråttom med.

Bara fått första besked än.
Beräknat leveransdatum: Mellan Tors. 24 Jul. och Mån. 28 Jul.

Men ja "yeah right", även denna lär blir framskjuten.. frågan är väl om jag någonsin kommer att få den. Lite tveksam..
Den kommer nog fram! Senast jag beställde var deras första beräknade leveransdatum det datum då paketet lämnade Nederländerna. Sedan tog det ytterligare tio dagar.

Spring GDS har ganska noggrann spårning, om det skickas via dem.

Har handlat av BikeInn ett antal gånger utan problem. Men då har jag köpt kända grejor som jag vet passar, så har aldrig behövt returnera grejor. Senast idag beställde jag ett Shimano vevparti med 160 mm vevar. Man får vara ute i god tid…

Tillbaka
Topp