STF minskar/stänger ner i jämtlandsfjällen

Det intressanta är väl att Samer har funnits i Sverige sen inlandsisen drog sig tillbaka och dom har sedan dess haft renen som en viktig del av sin livsstil.

Nej det stämmer inte. Senaste genetiska undersökningar osv indikerar att det var det folk från kusterna i Finland och Sverige som flyttade upp och började med jakt och fisk, någon gång kring år 0 +- några hundra. Tama renar kom långt senare.

Så Svear och Götar är mer urfolk än vad Samerna är.

Het potatis naturligtvis. Kommer från en bok "Svenskarna och deras fäder", Karin Bojs & Peter Sjölund. Läs, superintressant.

Edit. Alltså inga stenåldersjägare, utan folk flyttade dit söderifrån på järnåldern, och utvecklade en egen kultur. Troligtvis en ganska lite grupp i början.

Senast ändrad:
Innan 1600-talet så fanns knappt tamrenar, utan samerna bedrev jakt. Ottars berättelse från 800-talet är omstridd kring vad den faktiskt beskriver, texten själv talar ju om lockdjur (som används vid jakt).

Nej det stämmer inte. Senaste genetiska undersökningar osv indikerar att det var det folk från kusterna i Finland och Sverige som flyttade upp och började med jakt och fisk, någon gång kring år 0 +- några hundra. Tama renar kom långt senare.

Het potatis naturligtvis. Kommer från en bok "Svenskarna och deras fäder", Karin Bojs & Peter Sjölund. Läs, superintressant.

Edit. Alltså inga stenåldersjägare, utan folk flyttade dit söderifrån på järnåldern, och utvecklade en egen kultur. Troligtvis en ganska lite grupp i början.
Het potatis ja

Jag tror en stor del av problemet är att friluftslivet förändrats så att störningen per person blir större, som exempel kan tas att cykla i fjällen vilket stör flera gånger mer än om man vandrar. Tycker det är där diskussionen borde ligga, hur gör man fjällområdet tillgängligt för så många som möjligt med så liten störning som möjligt? En del aktiviteter får kanske stryka på foten men det tycker jag det är värt och mycket bättre än att möjligheten att uppleva fjällvärlden helt försvinner.
Fast stämmer det där verkligen? En vandrare går ju långsamt och uppehåller sig i området längre tid. De bor oftare längs leden och det borde ju störa mer än en cyklist som kör en tur en del av dagen. Sen är ju per person rätt ointressant då det måste gå hundratals vandrare per cyklist. Men störandet är kanske en hittepåkänsla på samma sätt som man stör sig på cyklister på väg, epa-traktorer och folk som åker på finlandskryssning för att dansa tango.

Du behöver nog knappast vara etnisk same:
Jag grävde lite och du har nog rätt, men det kan ändå tolkas så beroende på hur man läser:

För att vara "same" enligt lagen (och därmed ha rösträtt samt kunna bli invald i Sametinget) ska du ha antingen samiska "som språk i hemmet" eller ha en förälder som har/haft det. Vilket i praktiken innebär att du med största sannolikhet är (åtminstone delvis) etnisk same.
Nu har jag inte heller plöjt hela lagtexten, men lite unken är den allt. Byt "same" mot "svensk" så skulle en väldigt stor del av det där se riktigt illa ut med dagens mått mätt.

Edit: Hur som helst är det egendomligt att en såpass liten grupp får bestämma över så gigantiska arealer. Klart de ska ha rätt till sin kultur, men vi bor trots allt i ett land där man borde behöva foga sig efter samma lagar och regler oavsett DNA-uppsättning. Eller?

Det är galet vad de håller på och det är inte endast jämtlandstriangeln som drabbats. Jag har varit på en fiskeresa som utgått från Funäsdalen men nu är det ej tillåtet längre då samerna bestämmer över dessa sjöar...

Tror det här är en allmän ”anti-turist”-rörelse som börjar växa fram. Tror den är sprungen ur pandemin. Då upptäckte folk från Visby till Mallorca hur lugnt och skönt det är utan turister. Och längs Jämtlandstriangeln där det blev massor av turister upptäckte man hur jävla jobbigt det är. Om folk bara kan hålla sig hemma så är problemet löst.

Finns det nån näring idag som bedrivs på samma sätt som på 1600-talet?
Ja. Finansbranchen är i grunden liknande sen industrialismens genombrott. Datorer kan jämföras med snöskotrar.

Tydligen dog svensk tobaksodling ut på 60-talet pga noll utveckling under hundratals år.

Sen ska jag berätta vad det stora problemet med fjällturismen är. Den fria fjälljakten, det kanske mest puckade som genomförts i fjällvärlden någonsin, inte ens byggandet av kraftverk inom Stora sjöfallets nationalpark var lika korkat.
Om man förbjuder helikopterjakten och liknande trams så är mycket vunnet.
Sen vore ju ett skattesystem som i Norge välkommet, så pengarna stannar i området.
Och mängden årsarbeten inom turistnäringen är få utanför storstäderna

Och som alltid, gör Stockholms län självständigt!

STF la väl lite krokben för sig själva när de ökade tillgängligheten också. Läser en länsstyrelsens rapport så läser i alla fall jag att folk stör sig på att "fel" folk är där uppe nu. Jag gissar svensexor, barnfamiljer stockholmare och sånt folk i största allmänhet. Cyklisterna nämns ju knappt i rapporten utan det klagas främst på "folk som inte kan bete sig" och traillöparna. Att bli omsprungen av någon i färgglada skor som skriker "ur spår" kan tydligen förstöra en hel dag för vissa.

STF la väl lite krokben för sig själva när de ökade tillgängligheten också. Läser en länsstyrelsens rapport så läser i alla fall jag att folk stör sig på att "fel" folk är där uppe nu. Jag gissar svensexor, barnfamiljer stockholmare och sånt folk i största allmänhet. Cyklisterna nämns ju knappt i rapporten utan det klagas främst på "folk som inte kan bete sig" och traillöparna. Att bli omsprungen av någon i färgglada skor som skriker "ur spår" kan tydligen förstöra en hel dag för vissa.
Jo, under 2020 blev man nervös över att vara i fjällen då alla stadsmänniskor (tolka det rätt) skulle göra svemester genom att ta med deras otränade hundar ut på fjället där de skrämde renar osv. Såg flera som gick mot flera renar på mittåkläppen med hundarna slitandes i kopplet för att ta bilder. Klart som fan att samerna blir sura då, men det är inte riktigt samma folk som fjällvandrar.

2020 fick man leta efter konstiga leder så man fick lite lugn och slapp massan med idioter. Men så fort man lämnade guldkedjorna var det tomt..

Nja om du tror att norra Sverige befolkats under järnåldern får du nog uppdatera dig en aning, det är snarare så att bilden av den norra förhistorien reviderats ganska mycket de senaste 20-30 åren. Boplatser äldre än 10000 år har hittats vid Aarevaara i Pajala och visar att människor följde inlandsisens avsmältning även från norr och det finns såpass mycket fynd för att man definitivt kan hävda en kontinuitet som sträcker sig tillbaka under väldigt lång tid. För 2000 år sedan förekom exempelvis redan avancerad järnframställning i området (Källa)

"Vid utgrävningarna [i Sangis och Vivungi] har man funnit järnframställningsugnar, så kallade blästugnar, med vilka man kan framställa smidbart stål. Man har även funnit yxor och knivar tillverkade i flera lager stål och järn med olika egenskaper. Flerlagertekniken ökar verktygets hållbarhet och skärförmåga. En av yxorna hör till de äldsta exemplen på så kallade temperaturbehandlade stålföremål som har hittats i norra Europa." (källa)

Sannolikt har dock olika grupper genom historien (och förhistorien) rört sig in i området och någon gång har också den samiska kulturen uppstått. Eftersom det till stor del saknas historiska källor (förutom ex Ottar och någon till), så är det svårt att säga exakt när och hur, samt vilka sedvänjor som varit förknippade med kulturen.

Enligt denna källa är de statliga bidragen till rennäringen runt 300 miljoner kronor per år.

Mitt intryck är att renägande inte är något man direkt blir rik på. Om detta är sant bör det betyda att verksamheten antingen bedrivs inefffektivt eller att den i stort är beroende av bidragen för att gå runt.

De flesta jag känner som bedriver renskötsel har det som deltids/sidoverksamhet. Det är få som lever uteslutande på det. De har vanliga jobb, antingen som tillsvidareanställda, eller tar extrajobb när det behövs. Rennäringen fungerar dock som ett sammanbindande kulturellt kitt, men har också betydelse för lokalsamhället på olika sätt exempelvis genom lokal konsumtion av maskiner, drivmedel och olika tjänster, samt till viss del också genom förädling i senare led (exempelvis slakterier, butiksförsäljning m.m.)
Det finns mig veterligen ingen studie som i sin helhet studerat rennäringen ur ett vidare samhällsekonomiskt perspektiv.

Att det finns bidrag är ju inget unikt. Det finns väldigt få verksamheter öht som står på helt egna ben. Hela den gröna omställningens industriprojekt är ju t ex i hög grad dopat av investeringsstöd, statliga kreditgarantier, bidrag osv. Även inom det svenska jordbruket så finns ju en lång rad olika stöd att få. Jag är själv rätt skeptiskt till mycket av det då bidrag/stöd i vissa fall tenderar att påverka riskbenägenhet och i värsta fall tenderar att lämpa över den i knäna på oss skattebetalare, men jag tycker det är viktigt att - om man nu ska diskutera lönsamheten i rennäringen - även nyansera bilden något.

Nja om du tror att norra Sverige befolkats under järnåldern får du nog uppdatera dig en aning, det är snarare så att bilden av den norra förhistorien reviderats ganska mycket de senaste 20-30 åren. Boplatser äldre än 10000 år har hittats vid Aarevaara i Pajala och visar att människor följde inlandsisens avsmältning även från norr och det finns såpass mycket fynd för att man definitivt kan hävda en kontinuitet som sträcker sig tillbaka under väldigt lång tid. För 2000 år sedan förekom exempelvis redan avancerad järnframställning i området (Källa)

"Vid utgrävningarna [i Sangis och Vivungi] har man funnit järnframställningsugnar, så kallade blästugnar, med vilka man kan framställa smidbart stål. Man har även funnit yxor och knivar tillverkade i flera lager stål och järn med olika egenskaper. Flerlagertekniken ökar verktygets hållbarhet och skärförmåga. En av yxorna hör till de äldsta exemplen på så kallade temperaturbehandlade stålföremål som har hittats i norra Europa." (källa)

Sannolikt har dock olika grupper genom historien (och förhistorien) rört sig in i området och någon gång har också den samiska kulturen uppstått. Eftersom det till stor del saknas historiska källor (förutom ex Ottar och någon till), så är det svårt att säga exakt när och hur, samt vilka sedvänjor som varit förknippade med kulturen.
För ca 2-3 år sedan gick det en programserie på SVT som handlade om samernas ursprung. Med reservation för att jag kan minnas fel, och att forskningen har tagit nya steg, så var berättelsen att norra Norden var befolkat av ett jägarfolk för flera tusen år sedan. För ca 2500 år sedan invandrade samerna, jag tror från ett område kring Uralbergen. Dessa assimilerade den ursprungliga jägarbefolkningen i sin kultur.
Jakt/utrotning av vildren har sedan gjort att man har övergått till renskötsel. Dock har tydligen dagens tamrenar inget genetiskt ursprung från vildrenarna i norra Norden, utan de har tydligen tagits in österifrån. från andra renskötande grupper..

Nja om du tror att norra Sverige befolkats under järnåldern får du nog uppdatera dig en aning, det är snarare så att bilden av den norra förhistorien reviderats ganska mycket de senaste 20-30 åren.

Ja såklart har olika människor bott där tidigare oxå. Men genetiken visar att den Samiska befolkningen som bor där nu härstammar från ganska få människor från nuvarande Finland och Sverige, som flyttade upp dit under järnåldern, (och tog med sig kunskap om järnframställning). Det visar olika mutationer osv. Dom var sedan ganska isolerade, och utvecklade en egen kultur.

Själv tycker jag det är suveränt med den Samiska kulturen. Men tycker inte att samebyarna ska ha någon rätt utöver renbete. Absolut inte rätt att bestämma över fiske, eller stoppa gruvor och fjällstugor. Då får dom dra ned på antalet renar istället.

Ja såklart har olika människor bott där tidigare oxå. Men genetiken visar att den Samiska befolkningen som bor där nu härstammar från ganska få människor från nuvarande Finland och Sverige, som flyttade upp dit under järnåldern, (och tog med sig kunskap om järnframställning). Det visar olika mutationer osv. Dom var sedan ganska isolerade, och utvecklade en egen kultur.
Oavsett om man sätter "noll" under tidig järnålder, så är det ändå en väldigt lång tid av kulturell kontinuitet. Urfolksdefinitionen handlar ju inte om vem som var först och det är ju bara i extremfall som ex folk som Yanomamö i Amazonas eller isolerade ö-folk i Indiska Oceanien där man kan tala om strikt genetiskt isolerade befolkningar. Jag har själv ursprung i Tornedalen och har släktforskat lite och det räcker ju att gå tillbaka ett par hundra år så omfattar släktträdet många tusen personer. I Sverige finns det ju egentligen ingen annan kvarvarande kultur som är tillnärmelsevis så gammal utan vi har ju assimilerats i det svenska nationalstatsbygget där tidigare kulturell särprägel mer och mer har suddats ut.

Det komplicerade uppkommer ju sedan när den svenska staten vill utöva alltmer kontroll av olika områden och i hur man ska översätta gamla sedvänjor till modern lagstiftning och vilka rättigheter man ska/bör ha när man levt på en plats under många generationer men där det inte funnits något formellt ägande. Det är ju en process som skett ganska sent i historien.

Jag är f ö nyss hemkommen från att ha cyklat i Norge. Fantastiskt på många sätt, men jag reagerade på hur utbyggda fjällen är runt Gol/Hemsedal/Beitostølen. Det finns knappt ett fjäll opåverkat. Det finns mängder av vägar som går kors och tvärs över fjällen och det byggs massor av moderna fjällstugor överallt som gjorde att det kändes mer som att vistas i ett turiststugeområde än i fjällmiljö. Det finns en annan sida av myntet också.

De flesta jag känner som bedriver renskötsel har det som deltids/sidoverksamhet. Det är få som lever uteslutande på det. De har vanliga jobb, antingen som tillsvidareanställda, eller tar extrajobb när det behövs. Rennäringen fungerar dock som ett sammanbindande kulturellt kitt, men har också betydelse för lokalsamhället på olika sätt exempelvis genom lokal konsumtion av maskiner, drivmedel och olika tjänster, samt till viss del också genom förädling i senare led (exempelvis slakterier, butiksförsäljning m.m.)
Det finns mig veterligen ingen studie som i sin helhet studerat rennäringen ur ett vidare samhällsekonomiskt perspektiv.

Att det finns bidrag är ju inget unikt. Det finns väldigt få verksamheter öht som står på helt egna ben. Hela den gröna omställningens industriprojekt är ju t ex i hög grad dopat av investeringsstöd, statliga kreditgarantier, bidrag osv. Även inom det svenska jordbruket så finns ju en lång rad olika stöd att få. Jag är själv rätt skeptiskt till mycket av det då bidrag/stöd i vissa fall tenderar att påverka riskbenägenhet och i värsta fall tenderar att lämpa över den i knäna på oss skattebetalare, men jag tycker det är viktigt att - om man nu ska diskutera lönsamheten i rennäringen - även nyansera bilden något.
Om man tar ett vanligt jobb som extrajobb när det behövs låter det som att rennäringen i sig inte är något som personen blir rik på, ens med bidrag.

Att det förekommer bidrag till andra saker tycker jag inte är helt relevant för diskussionen. Men jag håller med dig i din skeptiska inställning till många bidrag och stöd.

Det är något i stil med 2-300 personer i Sverige som har sin huvudsakliga inkomst från rennäringen och då är det inte en hög inkomst, antagligen sysselsätter den fler statliga byråkrater än renskötare.

Jag är f ö nyss hemkommen från att ha cyklat i Norge. Fantastiskt på många sätt, men jag reagerade på hur utbyggda fjällen är runt Gol/Hemsedal/Beitostølen. Det finns knappt ett fjäll opåverkat. Det finns mängder av vägar som går kors och tvärs över fjällen och det byggs massor av moderna fjällstugor överallt som gjorde att det kändes mer som att vistas i ett turiststugeområde än i fjällmiljö. Det finns en annan sida av myntet också.
Kan det till stor del ha att göra med våra länders olika geografiska förutsättningar, var ska norrmännen annars ta vägen typ? Jag är dåligt insatt, det är bara magkänslan.

Hmm, yes, skulle gärna köpa lite torkat renkött ibland. Smarrigt. Men det kostar ju 1200 - 2500 kr / kg. Så vilka idioter köper då ?

1/2 OnT

Fullkomligt efterblivet att markägaren kan hållas ansvarig för att någon går och snubblar på en spång. Sånt där uppmuntrar aktivt markägare att försöka inskränka allemansrätten.

Men om spång räknas som anläggning är det då alltså fritt fram för markägare att försöka ta betalt att gå på dem?

Fullkomligt efterblivet att markägaren kan hållas ansvarig för att någon går och snubblar på en spång. Sånt där uppmuntrar aktivt markägare att försöka inskränka allemansrätten.

Men om spång räknas som anläggning är det då alltså fritt fram för markägare att försöka ta betalt att gå på dem?

Det är ingen anläggning. En knäpp journalist.

Det vet jag inte, fråga Naturvårdsverket. Affärsvärlden skriver att hela rennäringen omsätter som en liten Ica-butik och att det enligt Sametinget råder renbetesrätt på ca 50% av Sveriges yta:

Läser man uttalandet noga så ser man att det handlar om långtgående krav på veto över allt som kan tänkas beröra någon av Sveriges 51 samebyar. Det skulle innebära att nästan halva Sverige skulle vara undantaget från grön omställning. Renbetesrätt råder nämligen på ungefär 50% av Sveriges yta, enligt Sametinget.

Denna och andra unika rättighet tillfaller Sveriges 4 677 renägare. Man beräknar att omkring 2 500 personer är beroende av inkomster från renskötsel. Rennäringen är oerhört liten. Slaktvärdet är endast 100 Mkr per år. Rennäringen är så klart också navet i samisk kultur. Statistik saknas men det brukar sägas att det finns 20-40 tusen samer i Sverige. Kopplingen till det samiska är dock olika stark. Cirka 7000 talar något samiskt språk och 9226 personer står på röstlängden till Sametinget. Det finns en rad lagar som ger samer särskilda privilegier som övriga 99,5% av Sveriges medborgare aldrig kan omfattas av.

Tusentals färre besökare i Jämtlandsfjällen – STF: ”Effekten vi har velat ha”​

Förra året omförhandlades STF:s arrendeavtal med länsstyrelsen för sina fjällstationer och stugor som står på statligt renbetesfjäll. Detta efter att situationen för rennäringen blivit svårare.

Undrar om STF får någon kompensation för intäktsbortfall, eller har de löst det genom att öka priserna kraftigt och gjort fjällsemester till något som bara rika Stockholmare har råd med?

Undrar om STF får någon kompensation för intäktsbortfall, eller har de löst det genom att öka priserna kraftigt och gjort fjällsemester till något som bara rika Stockholmare har råd med?

Tjena!

Nu börjas det ju skrikas om turistskatt och då handlar det definitivt om att mota bort folk med sämre ekonomi..

Som fd markägare har jag full förståelse för att vissa ibland skulle vilja begränsa allemansrätten. Som enskild person kanske just du inte överutnyttjar naturen, men kollektivt blir det ibland så att den överutnyttjas in absurdum.
Naturligtvis kan man nämna vissa delar av fjällvärlden som exempel, men har du någonsin navigerat med fritidsbåt i Bohusläns skärgård under högsommaren vet du precis vad jag menar. Varenda vik, varenda kobbe och holme är belamra med båtar, barn, hundar och osande grillar.

Sedan blir det naturligtvis intressant om man ska försöka koppla nyttjanderätt till markägande fullt ut. För vem äger exempelvis "statlig" mark?

Jag säger inte jag sitter på svaren på ovanstående, betrakta mer detta som ett lite allmänt inlägg i en intressant debatt. Vad jag däremot säger är att jag anser att äganderätten borde stärkas i vissa fall, för det sker överutnyttjande och detta riskerar drabba enskilda markägare ganska kraftigt.

Tjena!

Nu börjas det ju skrikas om turistskatt och då handlar det definitivt om att mota bort folk med sämre ekonomi..
Nåja, på de ställen i Europa som har turistskatt (t ex en del städer i Italien) betalar vi kanske 25-30 spänn per vuxen och natt. Visst, pengar det också, men jämfört med vad som går åt till allt annat är det nog ingen deal-breaker. Det känns rätt långt ifrån "att mota bort folk med sämre ekonomi"... Inte så att jag gillar konceptet turistskatt men om pengarna används till något vettigt kan jag tycka att det må vara hänt. Som turist använder man ju mycket av det som skattefinansieras lokalt.

Nåja, på de ställen i Europa som har turistskatt (t ex en del städer i Italien) betalar vi kanske 25-30 spänn per vuxen och natt. Visst, pengar det också, men jämfört med vad som går åt till allt annat är det nog ingen deal-breaker. Det känns rätt långt ifrån "att mota bort folk med sämre ekonomi"... Inte så att jag gillar konceptet turistskatt men om pengarna används till något vettigt kan jag tycka att det må vara hänt. Som turist använder man ju mycket av det som skattefinansieras lokalt.

Tjena!

Varenda liten extra avgift svider för en familj som har det knapert. En god vän sparade i två år för att dom skulle kunna fjällvandra, två vuxna och två barn, jag lånade ut all utrustning jag hade för annars hade han behövt spara ett bra tag till.
En vecka skulle alltså kosta ca 700:- till då.

För de flesta är det skit samma med några hundralappar hit och dit. Men tyvärr är inte sanningen så för alla.

En del extra poppis vandringsleder och parker i utlandet har löst det med kvotering och förbokning. Man får bara bo i förbokade stugor (ej campa), och bara ett visst antal vandrare per dag är tillåtna.

Tråkigt att STF blivit utpressade att stänga ned.

Vi har ju ändå väldigt mkt natur där man kan vandra och campa fritt, om man uppför sig. Så då är det bara att köra på.

Sarek är nice och inte för alla. Vår finaste natur, och man måste kämpa för att ta sig dit.

Det är nog lite olika, TUI skriver:

Lokala skatter​

I Spanien betalar alla turister en turistskatt på ca 4–7 euro/person och natt. Detta betalas direkt till hotellet vid ankomst. Gäller alla resenärer från 16 år. Summan varierar mellan regionerna i landet.

Problemet för många turistorter är ju att det är väldigt få fastboende som är skrivna där och betalar inkomstskatt, medan all infrastruktur måste dimensioneras för att klara turistsäsongen då befolkningen mångdubblas av människor som betalar sin inkomstskatt nån helt annanstans. Jobben i turistnäringen är ju dessutom till största del säsongsjobb som inte ger några skatteintäkter till orten i fråga (då säsongsarbetarna är skrivna på sin hemort). Samma sak med företagen.
Så det blir en väldigt tung börda för de få fastboende att bära.

Hmm ja, efter att ha varit i Venedig några gånger kan man ju förstå Locals där. Varje dag lägger det till några enorma kryssningsfartyg, och ut från varje kommer det 5000 feta turister som fullständigt kloggar igen alla gränder i stan.
Men så illa är det inte här i Swe, så sluta gnäll.

Hmm ja, efter att ha varit i Venedig några gånger kan man ju förstå Locals där. Varje dag lägger det till några enorma kryssningsfartyg, och ut från varje kommer det 5000 feta turister som fullständigt kloggar igen alla gränder i stan.
Men så illa är det inte här i Swe, så sluta gnäll.
Får man inte ens gnälla längre? Det går utför med samhället!

Turistskatt är jättedumt. Lösningen är att slopa kommunal inkomstskatt och betala ut momsen till den kommun där folk slösar pengar. Då blir det incitament för kommunen att göra det trevligt att vara där också. Win-win.

I det här fallet tycker jag att det borde vara Åre kommun som borde få bestämma sen också. Inte folk borta i Östersund och Stockholm

Man borde ju bygga ut för turism i många fler områden. Det är ju minsta motståndets lag som gäller och då blir det ju en vik i bohuslän eller något populärt fjäll. Skulle det finnas fler enkla val så skulle ju överutnyttjandet minska.

Jag måste inte cykla blåhammaren eller vålådalen men det är ju de spåren som finns på trailforks och då blir det ju det.

Problemet för många turistorter är ju att det är väldigt få fastboende som är skrivna där och betalar inkomstskatt, medan all infrastruktur måste dimensioneras för att klara turistsäsongen då befolkningen mångdubblas av människor som betalar sin inkomstskatt nån helt annanstans. Jobben i turistnäringen är ju dessutom till största del säsongsjobb som inte ger några skatteintäkter till orten i fråga (då säsongsarbetarna är skrivna på sin hemort). Samma sak med företagen.
Så det blir en väldigt tung börda för de få fastboende att bära.
Tillväxtverket skrev 2020 att 11 procent av alla sysselsatta arbetar i besöksnäringen:

År 2020 var cirka 541 000 personer sysselsatta i besöksnäringen. Handeln var den kategori inom näringen som sysselsatte flest personer, totalt 292 000 personer, se Figur 1. Därefter följer kategorierna äta (115 000 sysselsatta), resa(50 000) och göra (47 000). Kategorin bo, som endast består av en bransch(Logi och logiverksamhet), sysselsatte 39 000 personer år 2020. Ungefär 60procent av de sysselsatta arbetade i övriga tjänstesektorn och 29 procent i det övriga näringslivet.

Tillväxtverket skrev 2020 att 11 procent av alla sysselsatta arbetar i besöksnäringen:

År 2020 var cirka 541 000 personer sysselsatta i besöksnäringen. Handeln var den kategori inom näringen som sysselsatte flest personer, totalt 292 000 personer, se Figur 1. Därefter följer kategorierna äta (115 000 sysselsatta), resa(50 000) och göra (47 000). Kategorin bo, som endast består av en bransch(Logi och logiverksamhet), sysselsatte 39 000 personer år 2020. Ungefär 60procent av de sysselsatta arbetade i övriga tjänstesektorn och 29 procent i det övriga näringslivet.

Och? Vad har det med mitt inlägg att göra? Att besöksnäringen sysselsätter en massa folk är inget nytt.

Turistskatt är jättedumt. Lösningen är att slopa kommunal inkomstskatt och betala ut momsen till den kommun där folk slösar pengar. Då blir det incitament för kommunen att göra det trevligt att vara där också. Win-win.

I det här fallet tycker jag att det borde vara Åre kommun som borde få bestämma sen också. Inte folk borta i Östersund och Stockholm

Skulle vara bra för studentstäder som Uppsala också.

Tillbaka
Topp