När kan man börja träna efter förkylning?

Jag har lite smått ont i halsen och snuvig, och Vasan är om en vecka o några dar, och måste träna när kan man börja träna igen?

Vila inför ett lopp är bra ändå, du hinner inte bli mycket bättre såhär nära inpå. Risken är att du aldrig riktigt frisknar till.

Men om du snurrar benen zon1/låg zon 2 i någon timme är nog okej.

/en som tränat sjuk alldeles för många gånger och aldrig lär mig

Vila inför ett lopp är bra ändå, du hinner inte bli mycket bättre såhär nära inpå. Risken är att du aldrig riktigt frisknar till.

Men om du snurrar benen zon1/låg zon 2 i någon timme är nog okej.

/en som tränat sjuk alldeles för många gånger och aldrig lär mig
Tack för svaret, ja de kanske är bra att vila ändå men de känns som ja kommer tappa konditionen och formen, för tränade i fredags och de har ju tagit några dagar nu.

Tack för svaret, ja de kanske är bra att vila ändå men de känns som ja kommer tappa konditionen och formen, för tränade i fredags och de har ju tagit några dagar nu.
Om du tränade i fredags var du frisk antar jag, så om du har både snuva och ont i halsen nu skulle jag säga att det bästa du kan göra är att sova ordentligt och vila för att friskna till så snabbt som möjligt. Går allt väl kan du börja träna om några dagar igen, men försök inte klämma in all träning du missat för nära inpå loppet. En utvilad kropp presterar betydligt bättre.

Men som sagt, sitter du och har myror i benen så dra ut och snurra på benen men var strikt med att hålla låg puls. Och kör en kort stund. Ibland känns det bättre att cykla lite även om pulsen ligger på promenadnivå.

(Jag var sjuk i en månad i våras för att jag ignorerade att det kliade lite i halsen)

INGENTING i din form kommer att bli bättre av att klämma in ett ytterligare pass och du tappar inte nämnvärd form på så kort tid. I värsta fall förlänger du sjukdomsförloppet.

Jag vet att det är jättesvårt att acceptera men det absolut bästa du kan göra är att bara vila fram tills loppet.Det låter dig dels tillgodogöra sista tidens träning optimalt och förhoppningsvis får sjukdomen läka ut helt.

Tillbaka
Topp