Jag vill börja cykelträna!

Idag var jag ute 6 mil på vår Nishiki Pro som vanligtvis rullar som pendelcykel. Jisses vad roligt det var att cykla långt och träna på cykel! Jag har aldrig förut cyklat i närheten av så långt och dessutom med puls för träning.

På Nishikin har jag pedaler där skorna sitter fast men i övrigt original. Nu till mina bekymmer....fick lite ont i ländrygg och handleder.

Nu när det var så roligt att cykla långt och i syfte att träna vill jag fortsätta men utan smärta. Jag är 180cm lång och väger 82kg. Tränar styrka, simning och löpning och skulle vilja komplettera med cykel. Tränar 4-6 ggr/vecka. Funderar också på det här med att cykla inomhus på vintern. Det låter som en bra volymträning i mörker o slask.

Kan jag modifiera Nishikin för att slippa smärtorna eller borde jag satsa på en annan cykel? Jag är inte intresserad av hårdvaran utan vill mest bara trampa på :)

Ni rutinerade cyklister, peka i någon riktning vad jag borde göra nu. Kanske bara cykla fler mil och bita ihop?

Man kan räkna med lite krämpor i början. Prova lite kortare distans nästa gång och hitta en nivå där det inte gör ont, 2 mil kanske, sen ökar du långsamt därifrån.
Och se till att du har sadeln på rätt höjd, finns formler på nätet utifrån din innerbenslängd. Sen är det bara att köra på.

Ryggen och rumpan ska vara stilla vid cyklandet, och benen göra jobbet. Du kanske sitter en gnutta högt.
Händerna ska inte trycka och dra i styret, utan bara fjäderlätt ligga på. Om vägen är grov och däcken hårdpumpade, kan det bli mycket vibrationer, som blir till smärta och domningar. Ett par handskar lindrar.

På Nishikin har jag pedaler där skorna sitter fast men i övrigt original. Nu till mina bekymmer....fick lite ont i ländrygg och handleder.
6 mil på en PRO SLD eller liknande med rakt styre är nästan dömt att ge bla handledssmärtor. Cykeltypen är avsedd för pendling och olämplig för träning på landsväg. Köp en räser i stället med bockstyre. En beg nåra år gammal av rimlig kvalitet kostar inte många tusenlappar. Ta en titt i detta forums köp & sälj sektion, och i andra hand på Blocket. Sikta på komponentnivå shimano 105 och 10 eller 11 delad kassett på bakhjulet, dvs med 20 eller 22 växlar. Då blir det lätt att byta slitdelar och ändra utväxling om behov skulle uppstå.

Om du inte redan har barends på cykeln så skulle jag montera detta. Jag har cyklat långt med den typen av cykel och håller oftast i barendsen. Händerna blir då vinkelräta gentemot styret och man får mindre stötar i händerna gentemot att ha dem på styret. I övrigt, undvik att sitta stelt (rör på dig variera position, stå upp, sträck på dig...), krama inte styret. Det är dock fullt normalt att få lite ont när man gör något man är ovan vid. Skulle tro att du skulle fått motsvarande om du räfsat löv eller skottat snö i 3 h.

Idag var jag ute 6 mil på vår Nishiki Pro som vanligtvis rullar som pendelcykel. Jisses vad roligt det var att cykla långt och träna på cykel! Jag har aldrig förut cyklat i närheten av så långt och dessutom med puls för träning.

Nu när det var så roligt att cykla långt och i syfte att träna vill jag fortsätta men utan smärta. Jag är 180cm lång och väger 82kg. Tränar styrka, simning och löpning och skulle vilja komplettera med cykel. Tränar 4-6 ggr/vecka. Funderar också på det här med att cykla inomhus på vintern. Det låter som en bra volymträning i mörker o slask.

Kan jag modifiera Nishikin för att slippa smärtorna eller borde jag satsa på en annan cykel? Jag är inte intresserad av hårdvaran utan vill mest bara trampa på :)

Ni rutinerade cyklister, peka i någon riktning vad jag borde göra nu. Kanske bara cykla fler mil och bita ihop?
Fantastiskt kul, 6 mil utan vana på en pendlarcykel och med lite små ont efteråt är fantastiskt bra. Jag tror alla råden ovan är bra, man kan köra långt med raktstyre med utan smärta det funkar bra för mig att köra 6 mil på MTB men jag skulle inte sitta på samma sätt som när jag kör landsväg eller som jag sitter när jag kör på min gravel cykel. Det tog ett tag för mig när jag började cykla att det inte är cykeln som bestämmer som det är bekvämt utan hur man sitter på den man har som bestämmer det. Förutom att hitta bästa sittställningen för dig på den cykel du har så tycker jag att minska vibrationer är det som gör att kroppen håller sig fräsch över längre turer. Så breda däck du kan ha och så lågt lufttryck som du kan ha utan att öka rullmotståndet och risk för punka. Det bästa är att testa sig fram genom små systematiska förändringar. Starta med någon YouTube video och ändra utifrån detta. Känns det fortsatt kul efter några månader så köp en dedikerad cykel.

Senast ändrad:
Händerna hamnar då onödigt långt isär, och man får sämre aerodynamik. Och det ges fortfarande små möjligheter att krypa ihop i motvind.
Stämmer inte helt, eftersom det nuförtiden finns specifika ergonomiska innerbarends som innebär att man inte behöver hålla händerna onödigt långt isär på ett s.k. "rakt" styre. Dessutom når man ofta att bromsa samtidigt som händerna vilar på dessa smarta tillbehör.

Om man dessutom kombinerar med ett s.k. "böjt" ergonomiskt styre med lite mer backsweep, exempelvis ca 12-16 grader, istället för vanliga raka styren som ofta ligger på endast ca 7-10 grader backsweep, så börjar det hända positiva saker med händernas upplevelser vid längre cykelturer. Åtminstone enligt egen erfarenhet.

Händerna hamnar då onödigt långt isär, och man får sämre aerodynamik. Och det ges fortfarande små möjligheter att krypa ihop i motvind.
Jag har inget minne av att jag upplevde att det blev högre luftmotstånd när jag höll i barendsen. Ej heller upplevde jag att de begränsade mig att vika ihop mig i motvind.

Varför använder du inte denna cykeltyp idag när du ger dig ut på långtur?
Oj lurig fråga inte funderat så mycket på det. Antar att det är roligt att variera sig. Idag använder jag en MTB för motsvarande turer. Även den har rakt styre. Tänkte initiallt montera barends på den. Men frun tyckte jag skulle pröva utan först (misstänker att hon tyckte det skulle se fult ut). Det visade sig att det inte behövdes så därför har jag inte monterat några barends på den. Cyklar många lånturer på den årligen. Vintertid mest asfalt sommartid grus/asfalt.

Händerna hamnar då onödigt långt isär, och man får sämre aerodynamik. Och det ges fortfarande små möjligheter att krypa ihop i motvind. Varför använder du inte denna cykeltyp idag när du ger dig ut på långtur?
Jag har cyklat Mälaren runt i december, januari och februari på en hybrid och det tar en hel del mer tid. Med inre barends och ergo-handtag hade jag inga problem alls på 18-20h, varför jag väljer en annan hoj på sommaren är att det helt enkelt är ännu skönare. Apropå aero så spelar det ingen roll alls om man ska träna, ju mer oaero desto bättre om du inte ska tävla.

Samma med motvind, åk alltid mot vinden, skrota tempo bågar mm dom är till för bättre tider på Strava.

Tillbaka
Topp