Jag vill börja cykelträna!

Idag var jag ute 6 mil på vår Nishiki Pro som vanligtvis rullar som pendelcykel. Jisses vad roligt det var att cykla långt och träna på cykel! Jag har aldrig förut cyklat i närheten av så långt och dessutom med puls för träning.

På Nishikin har jag pedaler där skorna sitter fast men i övrigt original. Nu till mina bekymmer....fick lite ont i ländrygg och handleder.

Nu när det var så roligt att cykla långt och i syfte att träna vill jag fortsätta men utan smärta. Jag är 180cm lång och väger 82kg. Tränar styrka, simning och löpning och skulle vilja komplettera med cykel. Tränar 4-6 ggr/vecka. Funderar också på det här med att cykla inomhus på vintern. Det låter som en bra volymträning i mörker o slask.

Kan jag modifiera Nishikin för att slippa smärtorna eller borde jag satsa på en annan cykel? Jag är inte intresserad av hårdvaran utan vill mest bara trampa på :)

Ni rutinerade cyklister, peka i någon riktning vad jag borde göra nu. Kanske bara cykla fler mil och bita ihop?

Troligaste orsaken är ovana. Kör några gånger till och utvärdera efter det. Lite kortare turer i början kan vara lämpligt. Sex mil i en ny och ovan ställning kan bli lite chockartat för vilken kropp som helst.

Man kan räkna med lite krämpor i början. Prova lite kortare distans nästa gång och hitta en nivå där det inte gör ont, 2 mil kanske, sen ökar du långsamt därifrån.
Och se till att du har sadeln på rätt höjd, finns formler på nätet utifrån din innerbenslängd. Sen är det bara att köra på.

Tillbaka
Topp