Laga fälg, byta fälg eller nytt hjul?

Set beror på var i marginalerna ekern ligger från början så då får du räkna från andra hållet.

Har de verkligen tryckt 29'' erd på 27.5 fälg? Det låter helt otroligt

Samma fälg har samma erd men den var både för dyr och för dålig på samma gång?

Set beror på var i marginalerna ekern ligger från början så då får du räkna från andra hållet.

Har de verkligen tryckt 29'' erd på 27.5 fälg? Det låter helt otroligt

Samma fälg har samma erd men den var både för dyr och för dålig på samma gång?
Ja jag fick ju ett komplett hjul helt nytt för bara lite mer pengar än samma fälg, så skall jag köpa ny fälg för att testa för den helst inte ligga över 500, och det verkar ju inte orimligt när man letar runt.

Om den gamla var dålig vågar jag dock inte svara på, jag var inte med när det hände och det var ju inte första smällen. Sitter dock på en fs-cykel med en förare under 50 kg på, borde ju tåla även asfaltskörning kan man tycka.

Ekerspänning kanske hade släppt. Verkar vara skum storlek. Använder du inge framhjulet så testa att skifta annars kan du ju ta vilket hjul som helst och testa att ta i sär.

Hittade bara dessa smala. Hittar man nåt annat som är värt frakten så kan man ju alltid testa

Ekerspänning kanske hade släppt. Verkar vara skum storlek. Använder du inge framhjulet så testa att skifta annars kan du ju ta vilket hjul som helst och testa att ta i sär.

Hittade bara dessa smala. Hittar man nåt annat som är värt frakten så kan man ju alltid testa
Tack, några bredd/färgkombos låg ju rätt i pris! 25 mm är tillräcklig bredd.

Ja möjligt att det var problem med hjulet innan. Ekerspämning, kanske luften pyst så att däcket inte skyddat... jag gjorde ingen pre-ride-check när han tog fel cykel till badet.

Framhjulet används inte just nu men behöver finnas kvar (han kör med framhjul från annan cykel). När jag funderade på att plocka fälg från framhjulet var ju tanken att köpa ett nytt framhjul i stället.

Visst kan jag testa att ta isär vad som helst, men jag har lite vuxit ifrån "plocka sönder och se om det går ihop sen"-fasen. Eller försöker i alla fall låta bli. Med ny fälg kan jag ju intala mig att jag bara lagar ?.

Tänkte ju som sagt se om jag kan laga gamla hjulet med ny fälg. Halvt för att ha som reserv, halvt för att testa.
Hur noga är erd? +/- 2 mm?
Och nyfiken: hur vet du rätt erd när det är fel angivet på min fälg (riktigt dåligt...)

Man brukar har +-2 mm marginal. Man kan titta hur mycket gänga är kvar på ekrarna. Om man tar bort tubeless tejp kan man titta hur mycket ekrarna är skrivit in i nipplarna. Om man skruvar i mer kan ekrarna når tejpen. Om man skruvar ut för mycket har man inte tillräckligt styrka.

ERD kan man beräkna från 622 mm fälg om man antar att fälgprogilen är samma. Jag hittade en tabell med ERD av alla Sun Ringle fälgarna.

Tillbaka
Topp