Gravel eller landsväg för att komma igång som ambitiös nybörjare i Stockholm?

Det verkar vara en sådan här
ns-bikes-gravel-bike-rag-2-olive-rust.jpeg

Om det är an allroundcykel som även skall användas för lvgträning du letar efter skulle jag välja en annan modell
Detta främst för att den har ett singelvevparti (1X) och den därför får begränsat växelomfång och stora hopp mellan utväxlingarna.
Just den länkade cykeln verkar mest lämplig för den som vill ha möjlighet för riktigt grova däck,
så här står det på hemsidan;
"WTB RIDDLER 45C tires
Clearance for 650B tires up to 2.2
"
En ram+gaffel med plats för såpass feta däck riskerar att få en geometri som gör att den känns trög, trist och kanske även tråkig att cykla med på vanlig landsväg särskilt jmf med en "vanlig" racercykel.
Även om däcken är bredare på moderna skivbromsade lvg-cyklar borde en ram+gaffel med plats för max 36-38mm ha förutsättningar för att fungera bättre som allroundcykel och naturligtvis med 2X. Ett vevparti typ 50/34 (eller 48/31) och en lämplig kassett, som passar för din förmåga och typ av cykling, borde vara mest lämpligt för en allroundcykel.
Ett enkelt sätt att jmf olika utväxlingar är mha
Förstår, så på landsväg vill man gärna ha lite fler växlar för att kunna gå upp och ner mer i fart helt enkelt, därav 2-växelsystem? Tack!!

För den prislappen tycker jag man kan förvänta sig hydrauliska bromsar. Jag säger pa
Problemet med andrahandsmarknaden är att ingen vet vad deras cykel är värd, allra minst köparna själva. Det är skitsvårt. Därför kan du ibland hitta ett rejält klipp på en dundercykel som är helt orörd där säljaren inte ens bryr sig om pengarna, kanske bara glad att någon kommer och hämtar ”skiten” som tar plats. Men också luras av en okunnig säljare som säljer sin 9 år gamla utdaterade modell med helt fel grejer och som aldrig fått kärlek i sitt långa liv för samma summa, och bara för att det är ett ”bra” märke klipper du till på den..

Det är svinsvårt! Köpa nytt lönar sig för då kan du också jämföra med olika modeller, olika butiker, du vet vad du får och allt är nytt/orört. Vissa butiker får ju också ganska bra rabatt på sina saker, vissa har utförsäljning i slutet av säsongen/på utgående modeller/pga konkurs med mera. Du får oftast en riktigt bra cykel pga alla paketeringar som finns med ramar och komponenter. Det brukar löna sig att lägga lite mer dock. Runt 10 000 så får du oftast en väsentligt sämre cykel än för 12-13 000 (med rabatt då cykeln annars kostar runt 16-19 000).

Hade jag inte haft en cykel redan hade jag köpt denna:

Finns även andra Topstone ute med andra komponenter hos samma butik, för billigare pris. Dock andra färger men det kanske spelar mindre roll? Riktigt bra gravelhoj iallafall som även passar för bikepacking med alla sina infästningar i ramen. Lätt ram också så om du vill uppgradera komponenterna om några år är det inga problem, jämfört med en White där ramen är rätt tung och tydligen eländig att jobba med för mekaniker (enligt tråden här på forumet). Bättre andrahandsvärde än en XXL också.

Känns som ett klassiskt problem oavsett andrahandsmarknad.. Men börjar luta mer och mer åt ny i pris upp mot 15.000.

Baserat på vad jag läst här och på andra ställen känns det också som att man betalar lite premium för Cannondale, speciellt givet bromsarna, men jag har som sagt också noll koll jämfört med många av er här, så tack för tipset! Ska ha det i åtanke:)

Känns som ett klassiskt problem oavsett andrahandsmarknad.. Men börjar luta mer och mer åt ny i pris upp mot 15.000.

Baserat på vad jag läst här och på andra ställen känns det också som att man betalar lite premium för Cannondale, speciellt givet bromsarna, men jag har som sagt också noll koll jämfört med många av er här, så tack för tipset! Ska ha det i åtanke:)
Här får du schysst drivlina och bra bromsar:

Funkar inte det tycker jag att, så länge man gillar färgen, även 2024:an fortfarande är konkurrenskraftig, tom. med standardprislappen. Förra rean på modellen tror jag var midsommarveckan, 12 istf 14000kr.

(obligatorisk * kan vara rätt varierande cykelkunskaps-hjälp man får när man handlar på xxl)
Nog denna som ligger högst upp på prio-listan nu! Färgen är kanske inte det vackraste, men går att leva med. Vet du om XXL brukar ha utställningsmodeller som man kan kapa nån tusen-lapp billigare? 12 istället för 14 låter kanske inte så mycket men för en nybörjare och student räknas varje krona, utan att kompromissa för mycket på kvalitet såklart.

Nog denna som ligger högst upp på prio-listan nu! Färgen är kanske inte det vackraste, men går att leva med. Vet du om XXL brukar ha utställningsmodeller som man kan kapa nån tusen-lapp billigare? 12 istället för 14 låter kanske inte så mycket men för en nybörjare och student räknas varje krona, utan att kompromissa för mycket på kvalitet såklart.
Även dessa såg intressanta ut men som sagt, jag är lite lost i havet av oändligt många bikes!

Även dessa såg intressanta ut men som sagt, jag är lite lost i havet av oändligt många bikes!

Om det är samma komponenter, ta den snyggaste. Det är viktigt att du tycker om cykeln och inte får buyers remorse sen eftersom färgen inte stämde osv. Det är inte bråttom jag lovar. När jag köpte min första vintagecykel och inledde min cykelfas i vuxen ålder var det sent i augusti. Jag fick ändå en lång säsong. Våga vänta lite om du behöver spara eller inte hittar något som känns helt rätt, för sen händer det.

Om det är samma komponenter, ta den snyggaste. Det är viktigt att du tycker om cykeln och inte får buyers remorse sen eftersom färgen inte stämde osv. Det är inte bråttom jag lovar. När jag köpte min första vintagecykel och inledde min cykelfas i vuxen ålder var det sent i augusti. Jag fick ändå en lång säsong. Våga vänta lite om du behöver spara eller inte hittar något som känns helt rätt, för sen händer det.
Också väldigt rimligt tips! Mest att jag har riktig träningsabstinens när jag inte kan röra på mig, men finns ju alltid ett gym i värsta fall

Problemet med andrahandsmarknaden är att ingen vet vad deras cykel är värd, allra minst köparna själva. Det är skitsvårt. Därför kan du ibland hitta ett rejält klipp på en dundercykel som är helt orörd där säljaren inte ens bryr sig om pengarna, kanske bara glad att någon kommer och hämtar ”skiten” som tar plats. Men också luras av en okunnig säljare som säljer sin 9 år gamla utdaterade modell med helt fel grejer och som aldrig fått kärlek i sitt långa liv för samma summa, och bara för att det är ett ”bra” märke klipper du till på den..

Det är svinsvårt! Köpa nytt lönar sig för då kan du också jämföra med olika modeller, olika butiker, du vet vad du får och allt är nytt/orört. Vissa butiker får ju också ganska bra rabatt på sina saker, vissa har utförsäljning i slutet av säsongen/på utgående modeller/pga konkurs med mera. Du får oftast en riktigt bra cykel pga alla paketeringar som finns med ramar och komponenter. Det brukar löna sig att lägga lite mer dock. Runt 10 000 så får du oftast en väsentligt sämre cykel än för 12-13 000 (med rabatt då cykeln annars kostar runt 16-19 000).

Finns även andra Topstone ute med andra komponenter hos samma butik, för billigare pris. Dock andra färger men det kanske spelar mindre roll? Riktigt bra gravelhoj iallafall som även passar för bikepacking med alla sina infästningar i ramen. Lätt ram också så om du vill uppgradera komponenterna om några år är det inga problem, jämfört med en White där ramen är rätt tung och tydligen eländig att jobba med för mekaniker (enligt tråden här på forumet). Bättre andrahandsvärde än en XXL också.
Sen finns det beg cyklar som är klart bättre än orginalet där ägaren har bytt komponter, finjusterat, trimmat vajrar/höljen och satt dit bättre saker än orginal. Det gäller att förstå vad man har framför sig

Förstår, så på landsväg vill man gärna ha lite fler växlar för att kunna gå upp och ner mer i fart helt enkelt, därav 2-växelsystem? Tack!!
Å andra sidan, många av gravelrutterna som finns tex på team utan gränser etc innehåller em del singletrack/stig också. Som ren gravelcykel som ska klara lite tuffare tag är den där kanon, även om jag också gärna haft hydrauliska bromsar. Men det är kanske inte realistiskt i din budget...

Man kan alltid önska sig ett par hydrauliska bromsar i julklapp när man är student! ”Ett par Shimano Dura-Ace R9270 hydrauliska bromsar blir bra, jag önskar mig inget mer än så..”

Men skämt åsido, jag tror mekaniska bromsar duger bra i Stockholm om TS inte planerat att åka utför i fjällen eller tar cykeln till en cykelresa i alperna inom snar framtid. Mekaniska duger fint och om det är stoppkraft du vill ha så se till att rengöra skivorna ordentligt, ha bra belägg samt stora skivor och bra däck istället (den billigaste uppgraderingen för dina bromsar). Den enda skillnaden du kommer märka av är att fingrarna blir starkare av mekaniska bromsar med vajer så du lär få grövre underarmar än med hydrauliska där du kan stanna cykeln med lillfingret.

XXL brukar inte ha specifika demo-ex vad jag sett, däremot har de ju som strategi att alltid ha nåt på rea, mer eller mindre. Så om man kan vänta ut en rea på rätt modell kan det bli billigare, även om man bara kan gissa på när och hur mycket. Var därför jag nämnde att förra rean var för en dryg månad sen, det är kanske tidigt nu men kan vara värt att bevaka medan du funderar iaf.

Men börja för all del med att utnyttja att det är en butik, och provcykla för att känna lite på sittställning och komponenter. Och var beredd på att tänka lite själv, om det är en innebandyexpert du råkar snacka med på xxl :) På TCM som länkades ovan t.ex får du nog bättre kunskaper, men inte lika prisvärda komponenter, i genomsnitt.

XXL brukar inte ha specifika demo-ex vad jag sett, däremot har de ju som strategi att alltid ha nåt på rea, mer eller mindre. Så om man kan vänta ut en rea på rätt modell kan det bli billigare, även om man bara kan gissa på när och hur mycket. Var därför jag nämnde att förra rean var för en dryg månad sen, det är kanske tidigt nu men kan vara värt att bevaka medan du funderar iaf.

Men börja för all del med att utnyttja att det är en butik, och provcykla för att känna lite på sittställning och komponenter. Och var beredd på att tänka lite själv, om det är en innebandyexpert du råkar snacka med på xxl :) På TCM som länkades ovan t.ex får du nog bättre kunskaper, men inte lika prisvärda komponenter, i genomsnitt.
Dyrare ram, mindre prisvärda (men ändå bra) komponenter eller billigare ram och mer prisvärda komponenter? Märker man skillnad på Shimano Sora och Shimano GRX när man är ny förutom antalet växlar? Kanske, kanske inte. Väldigt individuellt såklart. Men märker man skillnad på körupplevelse, vibrationer, aerodynamik, komfortabel sittposition med mera? Absolut! TCM, Cykloteket, Cykelcity, Cykelkraft med mera bör alla ha olika cyklar inne i butikerna med olika specade komponenter på så att TS kan få provsitta och testa lite olika. Jag är inte mot XXL och White men precis som du säger så är det bra att testa först och då tror jag det hjälper TS att testa brett!

PS. Säg till butikerna att du kan tänka dig att gå upp i budget om det är rätt cykel, även om du inte kan det egentligen. Då får du större chans att prova ett bredare sortiment av cyklar så dom inte drar undan en cykel bara för att det är Shimano 105 på den.

Men skämt åsido, jag tror mekaniska bromsar duger bra i Stockholm om TS inte planerat att åka utför i fjällen eller tar cykeln till en cykelresa i alperna inom snar framtid. Mekaniska duger fint och om det är stoppkraft du vill ha så se till att rengöra skivorna ordentligt, ha bra belägg samt stora skivor och bra däck istället (den billigaste uppgraderingen för dina bromsar). Den enda skillnaden du kommer märka av är att fingrarna blir starkare av mekaniska bromsar med vajer så du lär få grövre underarmar än med hydrauliska där du kan stanna cykeln med lillfingret.
Jag kör själv på mekaniska bromsar på min gravel, I Stockholmsområdet, och när man fått upp fart och det lutar så räcker dom inte långt. Men bättre än inget.

Har du fått värmeslag redan vid lunch? :sneaky:

Först för du ett vettigt resonemang, sen rekommenderar du en cykel som åtminstone av vad jag kan utläsa av specen är väsentligt mycket sämre än White GX LTD och dyrare. Jag kan bara se två skäl till köpa Cannondalen. Det första är om geometrin skulle passa TS mycket bättre, det andra om TS tycker att den är ofantligt mycket snyggare och att det väger tyngre än alla nackdelar.

Jag skulle aldrig betala 15 tkr för en cykel med mekaniska skivbromsar.

Senast ändrad:
Funkar inte det tycker jag att, så länge man gillar färgen, även 2024:an fortfarande är konkurrenskraftig, tom. med standardprislappen. Förra rean på modellen tror jag var midsommarveckan, 12 istf 14000kr.

(obligatorisk * kan vara rätt varierande cykelkunskaps-hjälp man får när man handlar på xxl)

Jag vet inte hur geometrin är på 2024 års modell. Är den vettig så är LTD:n absolut konkurrenskraftig.

Nu har XXL Ridley Kanzo A på rea för 15 tkr. Den är inte lika lång som vissa andra Ridleys. Om jag vore TS skulle jag åka till XXL och jämföra LTD:n och Kanzon. Förhoppningsvis har något varuhus båda monterade i rätt storlek.

Har du fått värmeslag redan vid lunch? :sneaky:

Först för du ett vettigt resonemang, sen rekommenderar du en cykel som åtminstone av vad jag kan utläsa av specen är väsentligt mycket sämre än White GX LTD och dyrare. Jag kan bara se två skäl till köpa Cannondalen. Det första är om geometrin skulle passa TS mycket bättre, det andra om TS tycker att den är ofantligt mycket snyggare och att det väger tyngre än alla nackdelar.

Jag skulle aldrig betala 15 tkr för en cykel med mekaniska skivbromsar.
Haha jag förstår vad du menar men det har ju också att göra med var TS står och gräver någonstans just nu, och var TS kanske är om några år. Behöver en nybörjare Ultegra? Eller kan man använda Sora tills det inte duger längre för en själv? Eller måste man ha GRX? Tänker också såhär, om kassetten strular eller slits ut på TS White med GRX så kostar en ny 900 kr ungefär. Med Sora kostar en ny 300 kr. Det brukar även rekommenderas billigare komponenter för personer som cyklar mycket men som inte är proffs inte bara för att det är billigare utan även pga hållbarheten (billigare även över en längre tid). Grövre grejer helt enkelt, inte lika ömtåligt. Nu är nog inte Shimanos gravelkomponenter det mest ömtåliga vi har här i världen men ovärt om TS råkar slita ut kedjan med någon dålig wet lube och behöver byta. Eller om en bakväxel/framväxel får en ofixbar smäll och behöver bytas.

Vi får inte glömma att det som är Sora nu var top of the line lyx lyx för X antal år sedan. Är det så stor skillnad att TS ska kompromissa med ramen för att få dessa ”marginala gains” som alla pratar om?

Nej, jag förstår vad du menar när man jämför cyklarna på papper men i verkligheten tror jag att Topstonen skulle passa bättre, TS skulle bli nöjdare och stoltare över sin cykel. Samt kunna sälja den vidare dyrare om TS skulle tappa lusten eller få ett välbetalt sommarjobb som kan betala ett ännu häftigare åk. Dessutom en perfekt ram som om den tas väl hand om kan byggas på med nyare komponenter om TS skulle vilja uppgradera eller modifiera cykeln på något sätt. Vi ska inte underskatta vad en ram kan betyda för helheten på en cykel!

Edit: Dessutom är det ett stort spann på växlarna, jag har samma lägsta och högsta-växel på min räcer och det är sällan jag känner behov av att ligga på dom i mitten. Absolut kan jag störa mig på att hamna ”mellan” växlar ibland där det antingen känns för tungt eller för lätt men aldrig rätt, men det händer oftare på min nya racer med Shimano 105 med 11 speed än på min gamla Miyata som hade 7 speed. Där kändes växlarna mer ”perfekta” och genomtänkta.

Senast ändrad:
Jag kör själv på mekaniska bromsar på min gravel, I Stockholmsområdet, och när man fått upp fart och det lutar så räcker dom inte långt. Men bättre än inget.
Jag körde mekaniska fälgbromsar (105 R7000) på min gamla vintage stålracer. Den kunde stanna den. Nu har jag inte testat gravel med den men är det verkligen så stor skillnad? Kan man inte bara ta i hårdare? Till slut lär man ju känna sin cykel och vet begränsningarna, så jag tror inte det kommer bli ett så stort problem. Och det går ju alltid att uppgradera sen om det behövs/om man verkligen vill. Men jag tror inte det är ett måste för TS första cykel/komponentgrupp.

Haha jag förstår vad du menar men det har ju också att göra med var TS står och gräver någonstans just nu, och var TS kanske är om några år. Behöver en nybörjare Ultegra? Eller kan man använda Sora tills det inte duger längre för en själv? Eller måste man ha GRX? Tänker också såhär, om kassetten strular eller slits ut på TS White med GRX så kostar en ny 900 kr ungefär. Med Sora kostar en ny 300 kr. Det brukar även rekommenderas billigare komponenter för personer som cyklar mycket men som inte är proffs inte bara för att det är billigare utan även pga hållbarheten (billigare även över en längre tid). Grövre grejer helt enkelt, inte lika ömtåligt. Nu är nog inte Shimanos gravelkomponenter det mest ömtåliga vi har här i världen men ovärt om TS råkar slita ut kedjan med någon dålig wet lube och behöver byta. Eller om en bakväxel/framväxel får en ofixbar smäll och behöver bytas.

Vi får inte glömma att det som är Sora nu var top of the line lyx lyx för X antal år sedan. Är det så stor skillnad att TS ska kompromissa med ramen för att få dessa ”marginala gains” som alla pratar om?

Nej, jag förstår vad du menar när man jämför cyklarna på papper men i verkligheten tror jag att Topstonen skulle passa bättre, TS skulle bli nöjdare och stoltare över sin cykel. Samt kunna sälja den vidare dyrare om TS skulle tappa lusten eller få ett välbetalt sommarjobb som kan betala ett ännu häftigare åk. Dessutom en perfekt ram som om den tas väl hand om kan byggas på med nyare komponenter om TS skulle vilja uppgradera eller modifiera cykeln på något sätt. Vi ska inte underskatta vad en ram kan betyda för helheten på en cykel!

Edit: Dessutom är det ett stort spann på växlarna, jag har samma lägsta och högsta-växel på min räcer och det är sällan jag känner behov av att ligga på dom i mitten. Absolut kan jag störa mig på att hamna ”mellan” växlar ibland där det antingen känns för tungt eller för lätt men aldrig rätt, men det händer oftare på min nya racer med Shimano 105 med 11 speed än på min gamla Miyata som hade 7 speed. Där kändes växlarna mer ”perfekta” och genomtänkta.

Nu blev det mest desinformation. När var Sora lyx? En ny kassett kostar 400 kr hos XXL. Hos Bike-discount kan man köpa kassett och kedja för 40 euro.

Jag skulle definitivt inte vara mer nöjd bara för att det står Cannondale om allt annat är sämre. Jag skulle bara känna mig lurad. Jag skulle inte heller vilja sälja en cykel med mekaniska skivbromsar och med gott samvete kunna påstå att det var ett bra köp för mer än högst ett par tusen, så värdeminskningen blir stor för Cannondalen. Det är sällan lönt att uppgradera i någon större omfattning, bättre i så fall att sälja och köpa på rätt nivå.

Jag körde mekaniska fälgbromsar (105 R7000) på min gamla vintage stålracer. Den kunde stanna den. Nu har jag inte testat gravel med den men är det verkligen så stor skillnad? Kan man inte bara ta i hårdare? Till slut lär man ju känna sin cykel och vet begränsningarna, så jag tror inte det kommer bli ett så stort problem. Och det går ju alltid att uppgradera sen om det behövs/om man verkligen vill. Men jag tror inte det är ett måste för TS första cykel/komponentgrupp.

Gravel har normalt skivbroms och jag tror det är mekaniska skivbromsar @UprightCitizen syftar på.

Ett till tips till TS som knyter ihop det jag snackade om innan med att testa ett bredare utbud av cyklar i butik samt huvudfrågan, gravel eller landsväg?

Jag själv tycker att gravel är lockande i tanken. Kunna flyga runt på grusvägar och stigar där det inte är så mycket trafik, mitt i naturen. Verkligheten är något annat, det är buckligt, stenigt, jävligt. Jag får lite lätt ont i händer och hela kroppen efter en kortare tur på ojämnt material. Detta kanske dämpas mer med en specifikt anpassad cykel men då bör du nästan ha en stål- eller kolfiberhoj med inbyggda dämpare i styrstam med mera för att det ska bli ”skönt”. Om det är just exakt det här som händer även dig när du testar att köra gravel på riktigt kanske du blir missnöjd med ditt gravelköp när du håller dig till asfalten sen. Men det absolut viktigaste är vilken position du vill ha på cykeln, vill du kunna cykla riktigt långt och fortfarande vara bekväm? Då kanske geometrin av en gravel passar bättre. Vill du cykla så fort som möjligt? Då kanske geometrin av en racer passar dig bättre men med risk att din kropp kanske inte klarar eller vill vara i en aggressiv position hela tiden.

Även det här är svårt att veta från ett kort butikstest där du kanske till och med får trampa runt på mattan i lokalen några meter. Men det ger dig kanske en tankeställare, du kanske direkt känner när du sätter dig i den aggressiva positionen på en racer att det här inte är för dig? Men en annan racercykel passar dig helt perfekt. En annan modell kanske känns konstig men om du hade justerat fram sadeln eller höjt styret hade det varit din bästa cykel. Det är verkligen svårt att avgöra även på plats men ha dessa tankar i bakhuvudet när du är och testar så ska du se att du får ett litet hum om vad du egentligen är ute efter. Det är svårt att döma en cykel på bild och specade komponenter.

Gravel har normalt skivbroms och jag tror det är mekaniska skivbromsar @UprightCitizen syftar på.
Det var ett exempel på att jag körde med ännu sämre grejer och ännu mer utdaterad teknik, som också är mekanisk i grunden, men ändå upplevde att jag kunde få stopp på hojen som jag ville. Kontentan eller sensmoralen i min anekdot är att jag tror att TS inte kommer lida speciellt mycket av mekaniska vs hydrauliska skivbromsar då båda är väsentligt mycket säkrare än fälgbromsar, och till och med dessa klarar jobbet galant. Vi får komma ihåg att TS just nu iallafall inte är ett proffs som ska köra touren eller girot nästa år.

Vi får också tänka på att TS är student och att en cykel med hydrauliska bromsar (och bra ram då) kommer ligga på uppemot 20 000 kr istället vilket dubblar hela TS budget. Ska vi ställa liknande krav på alla delar av cykeln så kommer inte TS ha råd att köpa cykel förrän han är klar med skolan och jobbat 5 år.

*mekaniska skivbromsar

Ska man vara petig så är ju alla bromsar mekaniska. Det jag menar här är vajer-aktuerade skivbromsar.

Nu blev det mest desinformation. När var Sora lyx? En ny kassett kostar 400 kr hos XXL. Hos Bike-discount kan man köpa kassett och kedja för 40 euro.

Jag skulle definitivt inte vara mer nöjd bara för att det står Cannondale om allt annat är sämre. Jag skulle bara känna mig lurad. Jag skulle inte heller vilja sälja en cykel med mekaniska skivbromsar och med gott samvete kunna påstå att det var ett bra köp för mer än högst ett par tusen, så värdeminskningen blir stor för Cannondalen. Det är sällan lönt att uppgradera i någon större omfattning, bättre i så fall att sälja och köpa på rätt nivå.
Nä, det är Dura-Ace som är avantgarde om vi ska vara petiga. Det jag menade med påståendet är att den tekniken som är spjutspets nu och var förr (Dura-Ace tex) i nästa generation förs vidare till steget därefter, Ultegra. Och så vandrar tekniken och utvecklingen nedåt i kedjan. Sora hamnar rätt långt ned med dagens mått. Men då är dagens spetskompetenter elektroniskt växlade med nåt jävla (ursäkta språket men det är ett otyg) batteri som ska laddas, 12-speed och fjäderlätt. Det är inte gjort för nybörjare heller. Speciellt inte en fattig student som kanske behöver meka och serva mycket själv.

Med handen på hjärtat så står jag för att Sora, och kanske något steg upp till Tiagra men max en mekanisk (i växlingen) 105-grupp skulle passa TS bäst. Sett till budget är Sora ett bra val för honom.

Läs inlägget ovan så förklarar jag vad jag menade. Vet att jag kan vara otydlig ibland och glömmer skriva det jag tänker.
Jag kommer byta ut mina bromsar, för dom är tillräckligt dåliga för att faktiskt vara ett potentiellt säkerhetsproblem när dom används vid sån cykling som jag faktiskt vill kunna ägna mig åt. Klart jag kan lära mig att krypa fram eller gå ner för branta stigar, men det vill jag inte.

Edit, tillägg; Jag tycker faktiskt att det är smått upprörande hur dåliga bromsar det sitter på instegsgravel-cyklar. Ger man ~15k för en cykel tycker jag man skulle kunna få rimligt bra bromsar. Tex var bromsarna, hydrauliska skivbromsar, på min gamla hybrid som kostade 5k MYCKET bättre.

Hade hellre cyklat gravel single speed med hydrauliska bromsar än att köpt något skit med mekaniska. Hellre lite mindre krispiga växlar eller något tyngre hjul/whatever men hade aldrig tummat på bromsarna. Det är värt det.

Mekaniska skivbromsar är faktiskt helt ok. De kräver lite mer justering, men rimligt korrekt justerade bromsar alla jag provat bra nog. Bravajrar gör en del för känslan, men om man dömer ut alla vajer-mekaniska skivbromsar som ocyklingsbara har man helt enkelt fel.
Jag vet ärligt talat inte ens om jag skulle säga att hydrauliska är så mycket bättre på en pendlare som ska gå året runt. Det blir i alla fall sammantaget antagligen betydligt dyrare eftersom båda sorterna beckar ihop efter några vintrar och då måste oken bytas.

Det är så kul med det här forumet. Gjorde en tråd där jag ville ha en ultimat vintercykel och funderade över mekaniska/hydrauliska bromsar och vad som var bäst. Då var det inga problem alls med mekaniska, det var konsensus. Men i den här tråden kommer cykeln explodera om du inte har vätska i slangarna och behöver dra åt med muskelkraft och vajer istället.

Såklart naturligt då olika personer har olika åsikter men ett litet medskick till TS att folk kommer försvara sina preferenser till döden på det här forumet och att ta det med en (mekanisk) nypa salt vad som är sant eller rätt för dig och din budget.

Edit: Ett till medskick. Du kommer inte hitta bra ram + bra grupp för din budget, du får väga fördelar mot nackdelar med båda och testa dig fram. Du kommer inte hitta hydrauliska bromsar under 20 000 kr, speciellt en gravel. Du kanske gör det begagnat men får otur med något annat/överpris/dolda fel osv.

Oavsett vad du i slutändan väljer så vill jag skicka med dig att DU kommer lära känna och bli ett med DIN cykel. Du kommer lära dig allt om den. Du kommer märka vad just du behöver och det bästa med cyklar är att allt går att justera, fixa, ställa in, byta ut osv. Strunta i att folk säger att det ”inte är värt” det. Det är till och med kul! Att vara ute och cykla och känna att fan jag skulle nog behöva lite mer bromskraft och sen googla dig fram till och undersöka vad det finns för alternativ. Du kan som sagt i bara en mekanisk skivbroms spänna/byta vajer, byta belägg, byta skivor, byta däck med mera. ALLT kommer att påverka. Det finns olika material på beläggen! Olika tillverkare, olika design på skivorna, olika storlekar. Om du gillar att nörda ner dig finns det alla möjligheter i världen att göra små modifikationer här och där för att göra cykeln (inte bara bromsarna) helt perfekt för dig, över tid och med en tight budget. Jag gjorde så med min gamla cykel och tog allt steg för steg. Det var det bästa jag har gjort. Cykeln blev helt unik, anpassad och justerad precis som jag ville ha det. Cykelaffären rekommenderade att jag ”bara” skulle köpa en ny cykel för ca 40 000 kr och att det var slöseri med tid och pengar att hålla på som jag gjorde men jag sket i det och är glad att jag gjorde det.

Senast ändrad:
Svårt att svara alla separat men mycket fina tips från alla sidor och uppskattar lite olika perspektiv. Blir att bege sig runt lite imorgon för att testa diverse modeller och se om man blir lite klokare. Som klassisk "maximerare" vill jag dock ändå försöka hitta så bra komponenter som möjligt runt 15.000, annars vet jag att suget kommer komma alldeles för snabbt att byta, så de gravlar som faktiskt har bra komponenter och hydrauliska runt 15.000 (e.g., White, Giant) känns som ett bra startställe!

Har inte ruleat ut lvg helt heller, men gillar att cykla lite mer remote, med mindre trafik och få se lite fin natur, vilket lockar med graveln :)

Svårt att svara alla separat men mycket fina tips från alla sidor och uppskattar lite olika perspektiv. Blir att bege sig runt lite imorgon för att testa diverse modeller och se om man blir lite klokare. Som klassisk "maximerare" vill jag dock ändå försöka hitta så bra komponenter som möjligt runt 15.000, annars vet jag att suget kommer komma alldeles för snabbt att byta, så de gravlar som faktiskt har bra komponenter och hydrauliska runt 15.000 (e.g., White, Giant) känns som ett bra startställe!

Har inte ruleat ut lvg helt heller, men gillar att cykla lite mer remote, med mindre trafik och få se lite fin natur, vilket lockar med graveln :)
Låter klokt! Du känner dig själv bäst. Tänk dock på att ”fin natur” i Sverige mest betyder att du cyklar på en grusväg i skogen. Det finns asfalterade vägar som tar dig genom skogen också. Men kanske inte genom fält av blommor och annat fint man ibland ser på bilder. Verkligheten av gruscykling förstörde den idylliska bilden jag fick från internet och jag visste inte hur vackert/skönt/kul det var att faktiskt ligga och trycka på en ödslig asfalterad ”bilväg”.

Cykling oavsett om det sker på grus eller asfalt är dock roligare med kompisar så se till att du har någon klubb att cykla med. Man träffar några längs vägen ibland men kan också tipsa om att lägga starten/avslutet/mitten av några av turerna vid cykelcaféet Le Mond på söder för det sociala också.

Jag är ledsen, men idag fick jag nys om ännu mera gravel-deals :)

Cykellandet i Sundbyberg fyller 20 år i år och har därför lite rea inklusive gravels.
13k för Nishiki med Tiagra/Semihydrauliskt

under 10 för snygg Principa men Claris/mekaniskt

+ några andra modeller. De har väl inte så stort lager eller cool hemsida men är iaf jäkligt kompetenta.

Senast ändrad:

Cykellandet i Sundbyberg fyller 20 år i år och har därför lite rea inklusive gravels.
13k för Nishiki med Tiagra/Hydrauliskt

+ några andra modeller. De har väl inte så stort lager eller cool hemsida men är iaf jäkligt kompetenta.
Nishikin är en riktig drömcykel till det priset! Jävlar. Ska inte blanda mig i mer här i tråden men den där får stark köprek från farfar. Tror inte man hittar bättre faktiskt.

Angående hemsidan så trodde jag först att jag fått upp en PDF haha. Men det är cykeln man köper och inte hemsidan såklart.

Den hemsidan borde K-märkas. Obs att jag inte har nån aning vad som finns i lager, utöver att jag såg några gravels när jag var förbi butiken idag.

13k för Nishiki med Tiagra/Hydrauliskt

Men noteras bör att bromsarna är av den där gamla konstiga kompromssvarianten mekanisk/hydraulisk (det sämsta av två världar sa nån).

Det är så kul med det här forumet. Gjorde en tråd där jag ville ha en ultimat vintercykel och funderade över mekaniska/hydrauliska bromsar och vad som var bäst. Då var det inga problem alls med mekaniska, det var konsensus. Men i den här tråden kommer cykeln explodera om du inte har vätska i slangarna och behöver dra åt med muskelkraft och vajer istället.

Såklart naturligt då olika personer har olika åsikter men ett litet medskick till TS att folk kommer försvara sina preferenser till döden på det här forumet och att ta det med en (mekanisk) nypa salt vad som är sant eller rätt för dig och din budget.

Edit: Ett till medskick. Du kommer inte hitta bra ram + bra grupp för din budget, du får väga fördelar mot nackdelar med båda och testa dig fram. Du kommer inte hitta hydrauliska bromsar under 20 000 kr, speciellt en gravel. Du kanske gör det begagnat men får otur med något annat/överpris/dolda fel osv.

Oavsett vad du i slutändan väljer så vill jag skicka med dig att DU kommer lära känna och bli ett med DIN cykel. Du kommer lära dig allt om den. Du kommer märka vad just du behöver och det bästa med cyklar är att allt går att justera, fixa, ställa in, byta ut osv. Strunta i att folk säger att det ”inte är värt” det. Det är till och med kul! Att vara ute och cykla och känna att fan jag skulle nog behöva lite mer bromskraft och sen googla dig fram till och undersöka vad det finns för alternativ. Du kan som sagt i bara en mekanisk skivbroms spänna/byta vajer, byta belägg, byta skivor, byta däck med mera. ALLT kommer att påverka. Det finns olika material på beläggen! Olika tillverkare, olika design på skivorna, olika storlekar. Om du gillar att nörda ner dig finns det alla möjligheter i världen att göra små modifikationer här och där för att göra cykeln (inte bara bromsarna) helt perfekt för dig, över tid och med en tight budget. Jag gjorde så med min gamla cykel och tog allt steg för steg. Det var det bästa jag har gjort. Cykeln blev helt unik, anpassad och justerad precis som jag ville ha det. Cykelaffären rekommenderade att jag ”bara” skulle köpa en ny cykel för ca 40 000 kr och att det var slöseri med tid och pengar att hålla på som jag gjorde men jag sket i det och är glad att jag gjorde det.
Det är ju flera parametrar i den här soppan: hur du cyklar, hur tung du är och vad dina förväntningar är. Jag är rätt lång och är iaf inte helt spagetti, så fullt kittad är det nog sannolikt att jag börjar knappa in på 100 kg. Cyklar extremt lite ute på vintern så jag bekymrar mig inte så mycket för vad som är bäst i minusgrader. Det finns även svindyra mekaniska bromsar, dyra vajerhöljen osv som ska bita närapå så bra som iaf en enklare hydraulisk broms. Det kanske är att föredra på tex en hoj för väldigt långa bikepackingturer då det är lite enklare att mecka med. Men, faktum kvarstår: ur mitt perspektiv är dom mekaniska skivbromsarna som man får med instegsgravels råkassa. Det är inte obskyra nischade grejer, utan billigaste tektro-böset i regel.

Mekaniska skivbromsar är faktiskt helt ok. De kräver lite mer justering, men rimligt korrekt justerade bromsar alla jag provat bra nog. Bravajrar gör en del för känslan, men om man dömer ut alla vajer-mekaniska skivbromsar som ocyklingsbara har man helt enkelt fel.
Jag vet ärligt talat inte ens om jag skulle säga att hydrauliska är så mycket bättre på en pendlare som ska gå året runt. Det blir i alla fall sammantaget antagligen betydligt dyrare eftersom båda sorterna beckar ihop efter några vintrar och då måste oken bytas.

Jag har haft Hayes, Shimano och Tektro. Missnöjd med alla. Utesluter inte att det kan finnas såna som är ok, men jag skulle inte köpa cykel med mekaniska skivbromsar.

Jag har ett antal gånger nämnt geometri. För en racer, gravel och CX är det den viktigaste faktorn. Det är alltså viktigast att du sitter bra på cykeln. Det finns cyklar med bra och dålig geometri, men oftare är det till stor del din kropp och dina preferenser som avgör vad som passar dig. Därför är det tyvärr svårt att ge vettiga råd om geometri. Rent allmänt så föredrar jag en lite racigare sittposition för asfaltscykling och en något mer upprätt för gruscykling. Andra kan ha andra preferenser.

Tur man höll emot lite. White nu på rea på XXL!
Fortsätter sondera terrängen, men sist jag var där var det ingen höjdare kundservicemässigt varit mycket häng på andrahandsmarknaden :)
Man går inte till XXL för kundservicen, tyvärr. Du får dock en bra specad cykel för en rimlig peng och kan vara ute på vägarna till helgen. Köp! Roligare än någon beggad rishög som är i ”nyskick” trots 250 mil på grus med allt vad det innebär…

Nej det märktes! Men du har en bra poäng. Har en annan i pipen men annars blir det nog den. Kan väl passa på och fråga i denna tråd också. Vad är the essentials som nybörjare till cyklingen? Förstår att det behövs:

- Skor och pedaler
- Hjälm
- Cykelbrallor
- Vattenflaska och hållare

Är det något mer sånt "extraköp" som man får lägga till på totalkostnaden när man köper en ny rackare? Sportklocka har jag även om den kanske inte mäter watt och sånt där, men det kan definitivt leva med till en början.

Nej det märktes! Men du har en bra poäng. Har en annan i pipen men annars blir det nog den. Kan väl passa på och fråga i denna tråd också. Vad är the essentials som nybörjare till cyklingen? Förstår att det behövs:

- Skor och pedaler
- Hjälm
- Cykelbrallor

Är det något mer sånt "extraköp" som man får lägga till på totalkostnaden när man köper en ny rackare? Sportklocka har jag även om den kanske inte mäter watt och sånt där, men det kan definitivt leva med till en början.
- Cykeltröja med fickor bak skulle jag rekommendera. Den första behöver inte vara så avancerad.
- En minipump, däckjärn och slang för att laga punka (plus kunskap att göra det)
- Ett miniverktyg med insexmejslar så du kan labba lite med sittställning under särskilt de första rundorna (justera sadelhöjd, vrida styret upp ner, etc).

- Skor och pedaler
- Hjälm
- Cykelbrallor

Grejer för att konvertera till tubeless om det inte redan är förberett (isf bara sealant). Givet på en gravel, tycker jag (andra kommer snart berätta att det inte behövs)

Tillbaka
Topp