Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den var superfin men förmodligen lite för lång jag är ju bara 170Jag funderar på att kanske sälja min fondriest over x ifall du är sugen Columbus new spx rör (ska vara samma som TSX tydligen), dura ace 7700 grupp i fint skick (bromsarna är dock 7800 men skickar med 7700 bromsarna också) , prime cosine hjul med conti GP 5000 däck i fint skick. Skickar även med ett par nya hoods till växlelreglagen :) styrstammen är bytt till 100mm (130mm) på bilden. Styret är ett nytt kompakt styre från procraft som har modern geo istället för det horribla anatomiska styret dom kom med cykeln.
Det enda jag vill behålla är sadeln så skickar med något annat från gömmorna :)
Har för mig den är storlek 56, kan dubbelkolla sen, men passar mig bra som är 177 lång/kort.
Visa bilaga 716016
Vevparti med kilbultar som håller fast vevarna i vevaxeln. Jag skulle börja med att försöka knacka ur dem. Behåll muttern på, men lossa den ett par varv, för att inte skada gängen eller bocka delen där gängen sitter. Om kilen sitter hårt han det underlätta med t.ex. 5.56 eller möjligen att värma veven. Lätt att skada kilbultarna om man tar i för hårt men det finns nya att få tag på för en inte alltför stor kostnad. Jag har för mig jag gav 20 kr för ett par hos en LBS.Jag stötte på patrull i mitt projekt då jag inte har något verktyg för att knacka ut 1" styrlagerskålar. Någon som har ett de vill sälja/låna ut och bor i Stockholm?
Fick iaf isär ramen. Någon som vet hur man tar bort vevpartiet eller vad man ska googla. Tungt som bly!Visa bilaga 716115
+1 men se till att ha ett rejält stöd under vevarmen så inte lagret skadas när du klubbar till kilbulten! Kilbultar finns fö i en del olika storlekar så ta med den gamla när ny skall inhandlas.Vevparti med kilbultar som håller fast vevarna i vevaxeln. Jag skulle börja med att försöka knacka ur dem. Behåll muttern på, men lossa den ett par varv, för att inte skada gängen eller bocka delen där gängen sitter. Om kilen sitter hårt han det underlätta med t.ex. 5.56 eller möjligen att värma veven. Lätt att skada kilbultarna om man tar i för hårt men det finns nya att få tag på för en inte alltför stor kostnad. Jag har för mig jag gav 20 kr för ett par hos en LBS.
Den var snygg! Vad har du för däckdimension och hur mycket spelrum är det till kedjestag, gaffel mm?
39 mm och 4-5 mm utrymme vid gaffelkrona och kedjestag.Den var snygg! Vad har du för däckdimension och hur mycket spelrum är det till kedjestag, gaffel mm?
Det verkar vara ganska väl tilltaget, för att vara en gammal lvg-racer, som jag antar ramen är byggd till från början (eller är det en CX-ram?). Vad är det för modell på ramen? Har Peugeot rent allmänt haft väl tilltagna utrymmen för däck på sina ramar, eller är det speciellt för den här modellen? Man kanske skulle börja leta efter någon gammal Peugeot-ram för att bygga en stålgrushoj.39 mm och 4-5 mm utrymme vid gaffelkrona och kedjestag.
Grus är väl Trana?Nu kan man beställa "grus" från svenska märket "Pilen" för de intresserade.
Nu kan man beställa "grus" från svenska märket "Pilen" för de intresserade.
Det är en 70-talare, på 80-talet blev det sämre med utrymme.Det verkar vara ganska väl tilltaget, för att vara en gammal lvg-racer, som jag antar ramen är byggd till från början (eller är det en CX-ram?). Vad är det för modell på ramen? Har Peugot rent allmänt haft väl tilltagna utrymmen för däck på sina ramar, eller är det speciellt för den här modellen? Man kanske skulle börja leta efter någon gammal Peugot-ram för att bygga en stålgrushoj.
Använde båda märkena samma rammodell?Visa bilaga 716186
Här är min stålis! En Crescent Världsmästarcykeln ursprungligen men nu en Pinarello Treviso. Fixed gear med campa komponenter och lite andra godsaker!
Nä tyvärr den är bara målad för att se ut som en men egentligen är de olika.Använde båda märkena samma rammodell?
Spännande! Påminner lite om kit car-konceptet på bilsidan. Finns det "kit bicycles"?Nä tyvärr den är bara målad för att se ut som en men egentligen är de olika.
Franskgängat är vanskligt eftersom det är ovanligt, egentligen. Och för att dumbommarna likt italienarna har högergängat på båda sidor. Annars inget farligt. Finns mängder med vevlager att köpa på eBay och liknande.Vad är det som så farligt med franska gängor?
Ursäkta en noob, men kan man inte montera ett modern fykantsvevparti på ett franskt vevlager?Franskgängat är vanskligt eftersom det är ovanligt, egentligen. Och för att dumbommarna likt italienarna har högergängat på båda sidor. Annars inget farligt. Finns mängder med vevlager att köpa på eBay och liknande.
Visst kan man det. Man får hålla koll på fasningen på axeln bara så man väljer rätt vevparti – ISO eller JIS.Ursäkta en noob, men kan man inte montera ett modern fykantsvevparti på ett franskt vevlager?
ISO på franska lager då, är väl värt att lägga till. ?Visst kan man det. Man får hålla koll på fasningen på axeln bara så man väljer rätt vevparti – ISO eller JIS.
Köper du ett nytt franskt vevlager så är det stor chans att det är JIS.ISO på franska lager då, är väl värt att lägga till. ?
velo-orange.com
Det var som fan. Detta förfall. de Gaulle vänder sig i graven.Köper du ett nytt franskt vevlager så är det stor chans att det är JIS.
![]()
French Threaded Bottom Bracket
Keep your old french bike on the road with the Grand Cru French Threaded, Sealed Cartridge Bottom Bracket. Available in sizes ranging from 103 - 122mm.velo-orange.com
Kanske trots allt är bättre att hålla sig till ramar med bsa..Enligt den här artikeln kan vissa Motobécane även ha Schweiziskt vevlager…
Förfall?! Bra att det blir uppstyrt, säger jag. Vissa saker är bättre att japaner än vinstinna fransmän hanterar.Det var som fan. Detta förfall. de Gaulle vänder sig i graven.
Det är min filosofi, även pressfit-träsket går bort på nyare cyklar (men T47 förefaller vettigt).Kanske trots allt är bättre att hålla sig till ramar med bsa..
Edit: Enklare
Dumheter. ? ??Förfall?! Bra att det blir uppstyrt, säger jag. Vissa saker är bättre att japaner än vinstinna fransmän hanterar.
Haha Chinarello hade det inte vart för att jag gillat min kopia hade det där vart rätt kul att göra!
Den sida som inte är högergängat fattar’u väl? (höger, precis som BSA)Jag har gjort i ordning ganska många gamla racers, bl a franska (Motobecane, Peugeot, Gitane) och har aldrig stött på schweiziska lager. Jag tror att de är extremt ovanliga. (Det är samma gängstorlek som på franska lager, men de är vänstergängade på ena sidan, minns inte vilken).
Inte alls säkert. Fauber har högergängad drivsida och vänstergängat på andra.Den sida som inte är högergängat fattar’u väl? (höger, precis som BSA)
Kan möjligen hittas på en schweizisk cykel typ armécykel. BMC är väl inte så gammal i gäjmet -90-tal? - att de sysslat med sånt.
Edit, blev förstås nyfiken. Vissa modeller av Motobecane finns med schweisisk gänga.
Jo, det är säkert.Inte alls säkert. Fauber har högergängad drivsida och vänstergängat på andra.
Ytterst oklart, men kul med en gravelhoj made in sweden i kontrast till alla kålfiiberhåjjar.Grus är väl Trana?

Alla Shimanos vevpartier är väl JIS nu för tiden också, eller kör någon stor tillverkare ISO fortfarande?Köper du ett nytt franskt vevlager så är det stor chans att det är JIS.
![]()
French Threaded Bottom Bracket
Keep your old french bike on the road with the Grand Cru French Threaded, Sealed Cartridge Bottom Bracket. Available in sizes ranging from 103 - 122mm.velo-orange.com
Khs cx200 är väl också stål? Iaf är min det ?Roade mig med att bygga ihop en cykel av min Cotic Roadrat med vad jag hade i förrådet. Sora, Pro och BBB står det på delarna, så inget märkvärdigt. Men när jag nu har rullat lite med den har jag märkt två saker. Det är lika givande att ta i för att accelerera som att blåsa i sitt eget segel, men den rullar lika snabbt som min KHS CX200 som jag har som pendel. (jobbet har satt upp skyltar som talar om hur fort man kör då de flesta glömmer bort att det är 20) Samt att den känns mycket lenare att åka på. Om det är en begriplig beskrivning.
Att en stålram flexar mer än aluminium är jag bekant med, ändå undrar jag om det verkligen är hela förklaringen till att den är mycket trögare att accelerera?
Är det orimligt att fundera över hur tunga däcken är?
Utan tvekan är vägråttan klart tynger än min CX200 och Scott Speedster som jag har att jämföra med, men så mycket att det känns som jag cyklar en Skeppshult?
Så mycket mer tycker jag inte att den väger. Funderar på om det är hjulen/däcken som är tunga att sätta snurr på.
Men, det jag är nöjd med är hur skön den är att cykla. Får jag för mig att leka Bigmollo så är det cykeln jag kommer ta. Men lite bättre acceleration än en Skeppshult damcykel skulle uppskattas.
Jag tror nog att Shimano kört JIS hela tiden, är ju ändå en japansk standard.Alla Shimanos vevpartier är väl JIS nu för tiden också, eller kör någon stor tillverkare ISO fortfarande?
Grymt system, Fauber.Jo, det är säkert.
Gällande Motobecane är höger lagerskål åtta-kantig om den har vänstergänga, två plana ytor om högergängat.
Man skall spara på gamla cykelböcker
( Fauber är väl fö. ursprungligen amerikansk och de är ju bevisligen inte riktigt kloka)
Värdigt en Panzerwagen!Grymt system, Fauber.
(Det där med att lagerkulorna skulle gänga ur skålarna måste vara en svårdödad myt.)
ISO borde vara samma som Campagnolo.Alla Shimanos vevpartier är väl JIS nu för tiden också, eller kör någon stor tillverkare ISO fortfarande?
Japp, Campa har ISO!ISO borde vara samma som Campagnolo.
Lär inte finnas på nån nytillverkad cykel.