Stång till barncykel

Stång till barncykel
Vi hade en från biltema. Helt onödig, döttrarna hade lärt sig på balanscykel så de cyklade själva direkt. Produkten funkade bra, hade funkat lika bra med ett kvastskaft och silvertejp, men biltemas lösning är nog biligare.

Stång till barncykel
Vi hade en från biltema. Helt onödig, döttrarna hade lärt sig på balanscykel så de cyklade själva direkt. Produkten funkade bra, hade funkat lika bra med ett kvastskaft och silvertejp, men biltemas lösning är nog biligare.
Testat kvastskaft och det funkar inte lika bra. Vårat gick av direkt.
Sonen cyklade direkt men dottern var lite feg så var tvungen att använde pinnen från Biltema efter att kvasten gått av.

Stång till barncykel
Jag tyckte ärligt talat bara att en sådan stång var i vägen. Det var enklare att bara springa bredvid och vara beredd att fånga upp vid behov. Mina barn gick ju dock till riktig cykel från ett par år av balanscykelcyklande, så balansen hade de redan.

Stång till barncykel
Jag borde förtydliga att den kommer användas till en balanscykel. Min rygg håller på att paja då jag hela tiden går böjd över cykeln ? vi håller på att lära en 18-månader gammal filur

Stång till barncykel
Jag tänkte använda denna på en balanscykel. Hur övade ni balanscykel utan att hela tiden gå böjd över barnet? Jag är lång och det är rätt påfrestande ??

Hon var nog kanske 3 år när vi började. Hon är extremt försiktig av sig, och krypkörde fram i början. Nu kan hon köra snabbare men inte riktigt med båda fötterna uppe. Har aldrig behövt jaga efter henne helt enkelt

Stång till barncykel
Hon var nog kanske 3 år när vi började. Hon är extremt försiktig av sig, och krypkörde fram i början. Nu kan hon köra snabbare men inte riktigt med båda fötterna uppe. Har aldrig behövt jaga efter henne helt enkelt
Ok! Han är 18 månader och vi började vid 12/13 månader. Han har känsla för det men orkar inte riktigt hålla upp cykeln och balansera samtidigt. Håller jag ändan på styret lite lätt med båda händerna för att hålla honom upprätt så klarar han resten själv… men ryggen min tar stryk ?

Stång till barncykel
Testat kvastskaft och det funkar inte lika bra. Vårat gick av direkt.
Sonen cyklade direkt men dottern var lite feg så var tvungen att använde pinnen från Biltema efter att kvasten gått av.
Det måste ändå varit en extremt dålig kvalite på kvastskaft! ICA?
I tgdhandeln finns skaft av ask som lär hålla. Och nog inte dyrare än BTs.
Kan användas till kvast när barnet lärt sig. Win-win

Stång till barncykel
Låga betyg? Jag har haft två (alla?) sorter. Den som fäst stolpen gör att sadel måste upp en bit. Den andra funkar dåligt med fälgbroms.
Båda funkar
Man måste inte sätta denna typen på sadelstången. Du kan sätta den under längre ner och låta den komma ut snett.

Hmm använder man denna på balanscykel? Våra har börjat tidigt och hela poängen med balanscykel är väll att träna balansen?

Senast ändrad:
Stång till barncykel
Och vid 3,5 gick det med trampor.
6,5 var hon när hon cyklade 4,5 mil första gången.
Säger inte att mitt sätt funkar på alla barn, men det funkade kanon på mitt barn ;)

Stång till barncykel
Och vid 3,5 gick det med trampor.
6,5 var hon när hon cyklade 4,5 mil första gången.
Säger inte att mitt sätt funkar på alla barn, men det funkade kanon på mitt barn ;)
Liknande erfarenhet här.

Ungarna började med balanscykel i tvåårsåldern. Gick över till trampcykel i tre-fyra-årsåldern. Yngsta lärde sig cykla sommaren efter att han fyllde tre, men tyckte det var för tungt och jobbigt så det var inte förrän i våras när han var fyra som han gick över till det på heltid.

Vad gäller lära sig balanscykla... Mina barn fick helt enkelt ramla tills de lärde sig att inte ramla. ¯\_(ツ)_/¯

Sjuåringen hänger numera med till ÄGB (mest gröna stigar), och cyklar nog ett par mil utan problem. Minstingen cyklar trampcykel till förskolan. Fort går det inte, men det går.

Vi körde inte med hålla-i-stång eller stödhjul. Ärligt talat tycker jag att sådana saker verkar göra mer skada än nytta.

Stång till barncykel
Jag har kört Biltemas stång på både balanscykel och ett tag på 16”, då lärde hon sig ändå cykla någon månad innan 3 årsdagen :)

Fick justera den ena lite då sadelvinkeln på någon av cyklarna gjorde den väldigt flack och låg, men gick ju fint att svetsa om :)

Hon cyklade 8 km stig i Högbo igår och lite pumptrack, 5 år nu :)

Stång till barncykel
Jag skulle skippa stången. Går långsamt i början, så tålamod. Först har mina barn bara gått med cykel, sen börjar de sitta lite på sadeln när de går och till slut springer de och balanserar.

Men vi har kört Biltemas stång precis i övergången från springcykel. Problemet med den är att den ska sitta på sadelstolpen och ofta finns det inte plats där. Jag skulle kolla på en sån man sätter vid bakhjulet om jag skulle köpa en ny.

Stång till barncykel
Jag skulle skippa stången. Går långsamt i början, så tålamod. Först har mina barn bara gått med cykel, sen börjar de sitta lite på sadeln när de går och till slut springer de och balanserar.

Men vi har kört Biltemas stång precis i övergången från springcykel. Problemet med den är att den ska sitta på sadelstolpen och ofta finns det inte plats där. Jag skulle kolla på en sån man sätter vid bakhjulet om jag skulle köpa en ny.
Vet inte varför folk envisas med att sätta den på sadelstången. Går utmärkt att montera den längre ner och låta den gå ut på sidan.
IMG_4928.jpeg

Tillbaka
Topp