[Byggtråd (lågintensiv)] Fullfjädrat stål för skogen: Swarfens andra liv

Vippen

Aktiv medlem
OK, denna tråd https://happyride.se/forum/threads/koeptrad-fulldaempat-stal-vad-vill-jag-ha.3701318/ ledde till att jag bärgade hem den begagnade Swarfen på K&S.

Swarf-ram.jpg

Så vitt jag kunnat tolka de moderna geometrierna är denna ram "lagom" på många sätt, där inget (tex sadelvinkeln) barkar iväg. Förhoppningsvis en bra ingång till dagens MTB-åka för en stofil som jag, till en avsevärt mindre peng än att beställa en ny från England (för det verkar vara där det händer). Ramen ser bra ut: snygga svetsar, snygga linjer, enkla lösningar. Bara att hoppas att den passar min anatomi och åkstil.

Nu följer ett lågintensivt bygge med sikte på premiär bortåt våren. Det blir dock en liten kickstart i och med att jag inte kunde hålla mig från att klicka hem ett par hjul när jag väl bestämt mig för ramen.

Proven.jpg

Hunts XC-racerhjul borde passa fint för det tänkta användningsområdet. Ser fina ut! Körde på vanlig Shimanobody för att förhoppningsvis kunna pricka in en utväxling som funkar både för transport och knix, men kanske offrar växlar för det absolut brantaste. Vi kommer att återkomma till detta ämne...

Förutom funderingarna runt utväxling/växelsystem, och de estetiska avvägningarna, så snurrar tankarna runt alla möjliga val:

- Vevar: hitta nåt rimligt billigt men bra, gå på nåt lätt men överkomligt, eller kasta loss helt med drömvevarna eeWings?
- Gaffel: vilken slaglängd för att matcha 130 i bak, 130 fram också? Nån som är lätt att justera slaglängd på för att kunna känna av vad som funkar bäst? Nåt begat till att börja med för att provåka?
- Stolpe: köra med min billighets-dropper för att känna in behovet, eller kasta loss med nåt riktigt bra?
- Ostar: hur mycket hjälp får man av hjulstorleken och slaglängden för att gå ner från nuvarande 2,8, 2,6-kombo, lätt lär vara härligt på sitt sätt, förlåtande på sitt?
- Bromsar: flytta över de fungerande men osexiga SLX:arna från den döende Canyonen, eller sikta på nåt vassare?

Styre har jag ett som jag vill ha, stam får ge sig när den står på hjul så jag kan utvärdera hur jag vill sitta på denna nya best och dess för mig nya vinklar.

Sedan återstår det svåraste: vad heter han? Det uppenbara "Bruno"? Det lite mer långsökta "Rob"?

- Gaffel: vilken slaglängd för att matcha 130 i bak, 130 fram också? Nån som är lätt att justera slaglängd på för att kunna känna av vad som funkar bäst? Nåt begat till att börja med för att provåka?

Jag skulle säga att 130 eller 140 mm slag är bra. En RockShox Pike är enkelt och billig att byta mellan 120, 130 och 140 mm slag. Antar att en Fox är också enkelt att byta, men det är lite dyrare.

Japp
Jag skulle säga att 130 eller 140 mm slag är bra. En RockShox Pike är enkelt och billig att byta mellan 120, 130 och 140 mm slag. Antar att en Fox är också enkelt att byta, men det är lite dyrare.
Pike lär vara ett stabilt val, och justerbar på ett rimligt enkelt sätt. Såg nån Manitou Mattoc som förutom att den verkade vara väldigt enkel att justera slaglängden på och var lätt och fin var snyggt lik original-Manitoun (förvisso en helt kass gaffel, men snygg), men den var lite dyr.

Nu skall jag ägna hösten åt att läsa på om XC-/stig-ostar, och gafflar, och vevpartier, och växelsystem, och...

Heja heja!
Underbart att Swarfen fått ett nytt hem!

Bromsar måste du hylla ursprunget - så det bör sitta Hope på. Om inte Hope, så kan du lika gärna ta dina gamla slx.

Gaffel hade jag satsat på en Fox 34a med Gripdämpare. Pike blir så klart säkert också bra men jag tycker Fox är lite sexigare....om du inte kan driva fram en DVO Diamond :)

Slår mig nu att du har silvriga detaljer redan, så kanske Pike med silvriga underben :)

Växlar är det bara köra GX AXS underbart och prisvärt.

Heja heja!
Underbart att Swarfen fått ett nytt hem!

Bromsar måste du hylla ursprunget - så det bör sitta Hope på. Om inte Hope, så kan du lika gärna ta dina gamla slx.

Gaffel hade jag satsat på en Fox 34a med Gripdämpare. Pike blir så klart säkert också bra men jag tycker Fox är lite sexigare....om du inte kan driva fram en DVO Diamond :)

Slår mig nu att du har silvriga detaljer redan, så kanske Pike med silvriga underben :)

Växlar är det bara köra GX AXS underbart och prisvärt.

Tack tack, jag skall göra mitt bästa för att ge den ett lagom hårt liv i skogen!

Generellt ligger nog silvertemat nära till hands, så förutom att jag har lång och bra erfarenhet av Rockshoxdämpare skulle ju en silver-Pike sitta som en smäck.

Pike.jpg

Eller ovan nämnda Mattoc.

mattoc-03-mattocltd-1666356.jpg

Hope kan mycket väl komma ifråga på bromssidan, om jag inte handlat slut på veckopengen tills dess. Eller XTR så klart...

På växelsidan är jag väldigt Shimanoorienterad, bara att hoppas att de hinner släppa trådlöst 12-delat innan snön smälter... Jag har inte djupdykt i möjliga utväxlingar för GX, men inbillar mig att det kan bli svårt att få till den utväxling jag (tror) jag är sugen på. Men detta är som sagt ett ämne som nästan kommer att kräva en egen tråd...

Ah! Det här kommer bli kalas! Kul att du knep ramen! Röstar för så mycket silver som bara går. Köp ett par slx vevar och avanodisera i lutbad, därefter polering. Hopes är ett alternativ men dyrare. Stam i silver blir då ett måste. Har ju även börjat komma ett par droppers i silver nu med!

Otroligt kul att min gamla ram får ett nytt liv, ska bli så spännande att se!
Lite vemodigt att jag fortfarande får habegär när jag ser den :)
Men den var tyvärr för stor för mig.

Körde ganska tunga komponenter på den, DVO diamond gaffel, DHR, chromag cockpit, Code bromsar.
Den gör sig nog ännu bättre med lättare saker.

En sak som kan vara värd att tänka på är att BB drop är -41mm, så det kan passa med kortare vevar.
Körde hope vevar i 165mm, silver. Älskade looken på dem, sitter på en ny cykel nu.

Lycka till med bygget nu! :)

Ah! Det här kommer bli kalas! Kul att du knep ramen! Röstar för så mycket silver som bara går. Köp ett par slx vevar och avanodisera i lutbad, därefter polering. Hopes är ett alternativ men dyrare. Stam i silver blir då ett måste. Har ju även börjat komma ett par droppers i silver nu med!

Det drar som sagt åt silver! Igen... Den som råkat snubbla över nån av mina andra byggtrådar kanske kan dra sig till minnes att jag är svag för silver i allmänhet.

Otroligt kul att min gamla ram får ett nytt liv, ska bli så spännande att se!
Lite vemodigt att jag fortfarande får habegär när jag ser den :)
Men den var tyvärr för stor för mig.

Körde ganska tunga komponenter på den, DVO diamond gaffel, DHR, chromag cockpit, Code bromsar.
Den gör sig nog ännu bättre med lättare saker.

En sak som kan vara värd att tänka på är att BB drop är -41mm, så det kan passa med kortare vevar.
Körde hope vevar i 165mm, silver. Älskade looken på dem, sitter på en ny cykel nu.

Lycka till med bygget nu! :)

Tack tack! Jag skall hantera både bygget och framförandet med respekt! Jag tänker på vevlängd! Jag är van att köra lågt vevparti, samtidigt som de värsta marksyningarna kommit efter att pedalen bottnat...

Hade inte 5Dev-vevar varit fina också? ?

Hade inte 5Dev-vevar varit fina också? ?
Snygga, men som jonte konstaterar bättre som bojsänke än XC-vevar... ;-)

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Däcktips: nya Forekaster i 2.4
Inte direkt xc, men nästan :)
Annars kanske gå oldskool och köra Ardent?

Ojoj, öppnar ni däckdörren redan... Har inte koll på dagens utbud efter att nöjt ha rullar en Nobby Nic / Ground Control-kombo ett antal år. Men jag har inte ett enda 29"-däck, så det är väl bara att kasta sig ut.

Vi måste snacka om gafflar!

Känner att jag måste skaffa hem en gaffel hyfsat pronto för att kunna börja labba med sittställning och cockpit. Sist jag köpte en gaffel var för tio år sedan, och det blev ännu en (kanske den femte) Reba för XC... Jag är alltså helt oinsatt i de olika fabrikatens olika varianter av dämpare och övriga finesser. Swarfen behöver i dagsläget en 130 mm, gärna hyfsat lätt eftersom jag snarare vill svetta upp och ner än droppa högt, och jag vill så klart ha hyfsade inställningsmöjligheter och bra generell funktion, och jag vill gärna serva själv. Jag har inte hunnit djupdyka i recensioner och tester, tänker att jag kan tjyvkoppla lite med hjälp av Happys kollektiva allvetande. Några alternativ har nämnts ovan, just nu står valen mellan följande.

Pike: det lätta valet, har kört Rockshox sedan 1994 (vänstrade med Marzocchi några år sent nittiotal), tycker de har levererat bra, är lätta att meka med, och kostar inte skjortan. Kanske inte det vassaste valet om man läser lite tester, men ändå helt funkis, och ligger hyfsat i pris och vikt. Men var måste man lägga sig med en Pike, jag är som sagt inte hemma i de senaste varianterna. Är detta en rimlig nivå:
1723750076790.jpeg

Manitou Mattoc, varför inte den snygga (för oss som var med) retroversionen. Kanske inte heller i topp i tester, men verkar helt funkis. Vad jag förstår väldigt lätt att justera slaglängd, vilket skulle vara bra i och med att jag inte riktigt vet hur jag skall balansera fram- och bakfjädring med tanke på geo etc. Lite lättare än Pike:en, oklart (eftersom jag inte läst på) hur lättservad den är.

1723750021428.jpeg

Eller skall jag köra på Cane Creek-tema, med tanke på dubbelpipan i bak? Helm har väl fått hyfsade recensioner, men även här har jag ingen koll på hur lätt den är att fiffla med själv, och den är lite tyngre (vad nu det är värt).

Eller skall jag vara tvungen att köpa en Fox, som verkar ta hem priset i många tester?

Senast ändrad:
Piken duger utmärkt och lämnar pengar över till annat bling. Orkar inte motivera mer :)

Vi måste snacka om gafflar!

Känner att jag måste skaffa hem en gaffel hyfsat pronto för att kunna börja labba med sittställning och cockpit. Sist jag köpte en gaffel var för tio år sedan, och det blev ännu en (kanske den femte) Reba för XC... Jag är alltså helt oinsatt i de olika fabrikatens olika varianter av dämpare och övriga finesser. Swarfen behöver i dagsläget en 130 mm, gärna hyfsat lätt eftersom jag snarare vill svetta upp och ner än droppa högt, och jag vill så klart ha hyfsade inställningsmöjligheter och bra generell funktion, och jag vill gärna serva själv. Jag har inte hunnit djupdyka i recensioner och tester, tänker att jag kan tjyvkoppla lite med hjälp av Happys kollektiva allvetande. Några alternativ har nämnts ovan, just nu står valen mellan följande.

Pike: det lätta valet, har kört Rockshox sedan 1994 (vänstrade med Marzocchi några år sent nittiotal), tycker de har levererat bra, är lätta att meka med, och kostar inte skjortan. Kanske inte det vassaste valet om man läser lite tester, men ändå helt funkis, och ligger hyfsat i pris och vikt. Men var måste man lägga sig med en Pike, jag är som sagt inte hemma i de senaste varianterna. Är detta en rimlig nivå:
Visa bilaga 719496

Manitou Mattoc, varför inte den snygga (för oss som var med) retroversionen. Kanske inte heller i topp i tester, men verkar helt funkis. Vad jag förstår väldigt lätt att justera slaglängd, vilket skulle vara bra i och med att jag inte riktigt vet hur jag skall balansera fram- och bakfjädring med tanke på geo etc. Lite lättare än Pike:en, oklart (eftersom jag inte läst på) hur lättservad den är.

Visa bilaga 719495

Eller skall jag köra på Cane Creek-tema, med tanke på dubbelpipan i bak? Helm har väl fått hyfsade recensioner, men även här har jag ingen koll på hur lätt den är att fiffla med själv, och den är lite tyngre (vad nu det är värt).

Eller skall jag vara tvungen att köpa en Fox, som verkar ta hem priset i många tester?
En Manitou varje dag, vilken dag!

Jag har två olika modeller och det är ganska lätt att serva dem hemma. Servicekit går att köpa, och Hayes manualler är tydlig hjälp.

Alright, gaffel beställd. Jag lät mig inte förledas av @Atakuas frestelser, det blev en Pike med det välklingande tillnamnet "Ultimate Charger 3.1 RC2 29" DebonAir+ Tapered Boost 130mm". Ligger lite sisådär i munnen... Men den skall även inkludera gratis muffins!

Slog till på ett par ostar också, så den kan stå på hjul när gaffeln är på plats. Efter lagom mycket snokande landade jag i Nobby Nic Super Race 2,40" fram och Racer Ralf Super Race 2,35" bak. Oklart hur mycket större hjul och längre slaglängd klarar att kompensera för den 2,80/2,60-kombo jag kört de senaste åren, men i jakten på låg roterande massa gör jag ett försök.

Nu får tysken leverera, så det kan bli lite mock-upbilder i tråden!

Har du sett denna annons(inte min)? Osäker om de passar ?
Nix, tackar för tips!

Jag vet inte om jag vet allt jag behöver veta om "moderna" vevar/klingor/vevlager för att känna mig bekväm att slå till på vevar än. Swarfen har gängat vevparti och boost-axel, gissar att det är hyfsat standard nu för tiden, men passar tex ee-wingsvevarna rakt av (givet rätt vevlager, dvs inte det i annonsen)? Hur stor klinga går att mosa på? Är gränssnittet till klingan någon form av standard eller special? Måste forska lite...

Nix, tackar för tips!

Jag vet inte om jag vet allt jag behöver veta om "moderna" vevar/klingor/vevlager för att känna mig bekväm att slå till på vevar än. Swarfen har gängat vevparti och boost-axel, gissar att det är hyfsat standard nu för tiden, men passar tex ee-wingsvevarna rakt av (givet rätt vevlager, dvs inte det i annonsen)? Hur stor klinga går att mosa på? Är gränssnittet till klingan någon form av standard eller special? Måste forska lite...

Ja, det passar rakt av med en BSA vevlager till 30 mm axel. Drev är Sram 3-bults standard som det finns många drev till. Offset av drev bestämmer kedjelinjen, 3 mm offset för Boost. Hur stor klinga du kan montera berör på utrymmet vid kedjestaget, inte på vevpartiet. Om det skulle vara för tajt kan man byta till en klinga med 0 mm offset.

eeWings är väldigt läcker! Men fortfarande inte billig begagnat (och jag skulle ville har 175 mm).

Ja, det passar rakt av med en BSA vevlager till 30 mm axel. Drev är Sram 3-bults standard som det finns många drev till. Offset av drev bestämmer kedjelinjen, 3 mm offset för Boost. Hur stor klinga du kan montera berör på utrymmet vid kedjestaget, inte på vevpartiet. Om det skulle vara för tajt kan man byta till en klinga med 0 mm offset.

eeWings är väldigt läcker! Men fortfarande inte billig begagnat (och jag skulle ville har 175 mm).

Tackar för input! Jag är med på att ramen är begränsande för klingstorlek.

Nix, inte billigt ens begat, men väldigt läckra! Jag är inte säker på vilken vevlängd jag är ute efter, har traditionellt kört 175, på relativt låga ramar, så jag är van att försöka inte dra i pedalerna (och även van att misslyckas och skickas iväg på en flygtur...). Swarfen är vad jag förstår också låg, och frågan är hur stor skillnad jag skulle uppleva med ett par 170.

Tackar för input! Jag är med på att ramen är begränsande för klingstorlek.

Nix, inte billigt ens begat, men väldigt läckra! Jag är inte säker på vilken vevlängd jag är ute efter, har traditionellt kört 175, på relativt låga ramar, så jag är van att försöka inte dra i pedalerna (och även van att misslyckas och skickas iväg på en flygtur...). Swarfen är vad jag förstår också låg, och frågan är hur stor skillnad jag skulle uppleva med ett par 170.

Varje mm märks vid (icke-)islag!

Jag väljer mina ram med hög vevlager så att jag kan köra 175 mm vevarmar. Om jag hade en ram med låg vevlager skulle jag välja 170 mm.

Några korta reflektioner:

Gaffeln ser krallig och gedigen ut (har aldrig ägt något fetare än en Reba...), och silverkulören är snygg och passar tipptopp till ramen. Lite halvrisig finish på några av dekalerna, men man lär väl som vanligt dra i backen och repa den på första rundan, sen är dekalerna glömda.

Däckkombon känns bra ocyklad, med lite reservation för om bakosten är i klenaste laget? Egentligen är jag inte superförtjust i de ljusa däcksidorna, men jag hittade inte Nic/Ralf i rätt modell med svarta sidor, så vi får börja så här. Men de passar väl ganska bra till stålhingstens lite retorartade utseende? Och de hoppade på fälgarna hyfsat lätt i alla fall.

Nu är det väl dags att börja känna efter vilken sittposition som känns bra. Notera att styret och stammen (den kortaste jag hittade i lådorna) är provisorium, men det är ju väldigt oklart hur kort stam jag skall ha. Kanske är det läge att smacka i nåt gammalt vevparti bara för att kunna sitta och känna lite? Men redan stående bredvid blir jag tokig på racklandet i droppern, vi får se hur det blir med det där...

Några korta reflektioner:

Gaffeln ser krallig och gedigen ut (har aldrig ägt något fetare än en Reba...), och silverkulören är snygg och passar tipptopp till ramen. Lite halvrisig finish på några av dekalerna, men man lär väl som vanligt dra i backen och repa den på första rundan, sen är dekalerna glömda.

Däckkombon känns bra ocyklad, med lite reservation för om bakosten är i klenaste laget? Egentligen är jag inte superförtjust i de ljusa däcksidorna, men jag hittade inte Nic/Ralf i rätt modell med svarta sidor, så vi får börja så här. Men de passar väl ganska bra till stålhingstens lite retorartade utseende? Och de hoppade på fälgarna hyfsat lätt i alla fall.

Nu är det väl dags att börja känna efter vilken sittposition som känns bra. Notera att styret och stammen (den kortaste jag hittade i lådorna) är provisorium, men det är ju väldigt oklart hur kort stam jag skall ha. Kanske är det läge att smacka i nåt gammalt vevparti bara för att kunna sitta och känna lite? Men redan stående bredvid blir jag tokig på racklandet i droppern, vi får se hur det blir med det där...
Däcken hade nog funkat för mig men det finns både rocket ron och wicked will om du vill ha mer bak (eller mindre fram)

Kommer ihåg att jag körde 34T fram på swarfen, det är nog max storlek på klinga man kan få in.
Tror även att 180mm är max storlek på skiva i bak.

köp

Tackar för tips, men efter en överraskande kvick start är veckopengen slut för tillfället...

Kommer ihåg att jag körde 34T fram på swarfen, det är nog max storlek på klinga man kan få in.
Tror även att 180mm är max storlek på skiva i bak.

Bak tänker jag försöka få på så liten skiva som möjligt, hoppas det funkar med 140. Har bra erfarenhet av både KCNC och Alligator, lätta och mer än tillräcklig bromsverkan för det jag kör.

Illavarslande om 34 är största möjliga klinga! Utväxlingen kommer att bli en utmaning, och jag är beredd att gå över om inte lik så i alla fall en hel del krångel för att få till nåt som jag tror på. Fortsättning följer när jag har tid och ork

Alright, är ni redo för lite utväxlingsbrottning?

Jag är generellt väldigt mycket för täta växelsteg, samtidigt som cykelns användningsområde innefattar alltifrån transport till skogen (5-13 km), till hyfsat drygt uppför i skogen. Alltså: jag känner mig inte helt såld på en 1x-drivlina... Men här är vi nu år 2024 och det går inte att köpa en cykel med framväxel, så jag får försöka göra det bästa av situationen.

Nuvarande uppsättning är 27,5" med, håll i er nu, 3x10 (den första trippeln sedan mitten på 90-talet, har alltid skruvat bort minsta på den tiden alla cyklar kom med 3x, men nu blev den kvar...) bestående av 40/30/22 och 11/28. Typiskt funkar mellanklingan bra för det mesta i skogen, och stora för transport, medan minsta endast åker i för de värsta mördarbackarna där man egentligen ändå är snabbare till fots. Således tänker jag mig att hitta nåt som matchar omfånget 27.5" 40/30 11/28 för 29" 1x12.

Jag har ju köpt hjul med Shimanobody, så 11 är minsta möjliga bak, och tillsammans med det förmodade max 34 fram sätter ramarna. Efter lite labbande med växelkalkylatorn har jag kommit fram till att följande kanske är en rimlig kompromiss:

1725475592233.png

Rimligt låg lägsta, tappat två tyngsta växlarna, men så klart lite glest mellan växlarna, speciellt mellan 5:e/6:e. Men kanske är jag för kinkig, om man spanar rakt av mot mellandrevets utväxling så är det med just det glappet som sticker ut.

En annan pilsner är väl att redan här gissar jag att det kommer att bli svårt att hitta växelreglage/växelförare som hanterar en så flack kassett? På ovan nämnda 3x10 11/28, och den pensionerade 26"-Epicen med 2x10 11/25 har jag varit tvungen att köra Zee-bakväxlar (med XTR-korg på nuvarande) för att få det att växla bra. Gissar att det blir till att labba även denna gång, dagens MTB-växelförare som växlar 11/52 lär inte gilla en 11/34... Finns ens Zee längre? 105-bakväxel med rakstyrereglage, om nu det finns?

Eller skall jag kasta loss helt och sikta på 11/30 bak, vilket skulle ge OK omfång och härligt tätt mellan växlarna:

1725476400984.png

Vilket väl inte direkt skulle minska bekymren med att hitta ett växelsystem som lirar...

Nåja, erfarenheter, idéer och konstruktiv återkoppling emottages med varm hand!

Senast ändrad:
Jag vet inte om det finns en bra lösning hos Shimano. Men Srams MTB bakväxel har X-Horizon som funkar bra med hur små drev som helst. Går att kombinera med både Sram och Shimano växelreglage.

Är du säkert att du överlever i skogen med större än 1:1 utväxling? De flesta stigcyklister vill har lättare. Själva använder jag nästan aldrig mindre än 32/28.

Senast ändrad:
För det första borde det väl gå att leva med 40 som en m8000 tar och för det andra finns det massor av växlar som tar 36. Tex zee

Ok, visst. Jag ser inte problemet så jag har inte kollat efter narrow range... delat med #.

Tillbaka
Topp