Lättvikts MTB/Trail full suspension ram för ca 10000:- ?

Som ämnet lyder så letar jag efter en lättviktsram för ca 10 000:-
Krav heldämpad för trail som sagt så rätt "travel" för ändamålet.

Ska vara av trail-modell med rätt geometri typ (storlek L):
- 66% headtube angle
- 46cm reach
- 44cm Chainstay
- Wheelbase 1220
- Vikt max 3kg utan dämpare

Kom gärna med förslag på både 29:are och 27,5 då jag inte bestämt mig än, har en 27,5" framgaffel med hjul jag gärna skulle vilja flytta över men...

Just nu ligger denna bra till hands men gillar inte att den inte har "internal routing":

Har tittat på "carbon clones" men nej, tror inte det är ett alternativ för mig, kör hellre alu och något kg extra.

Kom igen med förslag! ?

Nu finns det nog bara XL kvar men annars svårslaget…
Mycket bra förslag! ?Men ja en L är nog rätt storlek för mig (183cm / 85kg).

Bird är sjukt stora i storlekarna också (L har oftast över 500 i reach), så en Aether 7 (27.5") i storlek ML för knappt 500 Eur på rea kan man knipa. 479 i reach, men 425 i chain stay. Dålig med viktuppgifter dock

46cm reach är i moderna mått oftast en M. Jag är 175 (på en bra dag) och kör 46cm reach. Med det sagt så fungerar det säkerligen för dig också. Ram för 10k är svårt att hitta dessa dagar om det inte är Kina-ramar maybe.

Annars brukar jag tipsa om Radon Skeen Trial, inte riktigt de geomått du letar men i krokarna och billiga.

Bird är sjukt stora i storlekarna också (L har oftast över 500 i reach), så en Aether 7 (27.5") i storlek ML för knappt 500 Eur på rea kan man knipa. 479 i reach, men 425 i chain stay. Dålig med viktuppgifter dock
Min M/L vägde 2980 utan dämpare men med dämparbultarna,bakaxeln och UDHn monterad.

Senast ändrad:
Värt att notera är att jag egentligen inte har några personliga preferenser utan gått efter både GBMN (
) och utifrån Nukeproof Reactor 290.

Har idag en XC cykel som jag är nöjd med i en Lapierre Edge 9.9 29” helt standard men där jag paralleller byggt en lite mer potent 27,5” då jag vi ha en lite mer kompakt cykel då jag tycker Lapierren är väldigt stor för lite mer tekniska delar. Om det är en vanesak eller inte låter jag vara osagt men jag utgår gärna från en ny Trail 27,5” som jag kan uppgradera med 29” när den dagen kommer.

Men iaf ramen till 27,5”:aren är nu i efterhand helt fel ram, det är en äldre XC ram men jag fick den billigt och det var tanken att det också skulle vara en lärocykel.

Senast ändrad:
Ja det känns som ML är min storlek. Dock får jag krupp på deras hemsida, så svårt att se vad som finns och vad det finns för alternativ. Kan du länka? ?

46cm reach är i moderna mått oftast en M. Jag är 175 (på en bra dag) och kör 46cm reach. Med det sagt så fungerar det säkerligen för dig också. Ram för 10k är svårt att hitta dessa dagar om det inte är Kina-ramar maybe.

Annars brukar jag tipsa om Radon Skeen Trial, inte riktigt de geomått du letar men i krokarna och billiga.
Måtten är som sagt inte huggna i sten utan mer en inriktning. Radon-cykel är ju en komplett cykel men absolut ett alternativ och något man får räkna på. Dock SRAM-komponenter som jag har dålig koll på men kan väl jämföras med Deore alt SLX antar jag?

Jag hade tänkt XT-komponenter annars.

Måtten är som sagt inte huggna i sten utan mer en inriktning. Radon-cykel är ju en komplett cykel men absolut ett alternativ och något man får räkna på. Dock SRAM-komponenter som jag har dålig koll på men kan väl jämföras med Deore alt SLX antar jag?

Jag hade tänkt XT-komponenter annars.
Du kan alltid sälja prylar du inte vill ha p den om du föredrar annat. Sram GX är bra, typ i nivå mellan SLX och XT. De finns andra Skeen Trail-modeller som har Shimano XT/SLX-drivlina och även med mer fancy Sram-drivlina.

Tillbaka
Topp