[OT] OS i allmänhet .

[OT] OS i allmänhet .
Gång är svårt alltså...
Det ser ju så urbota töntigt ut...
Grejen är också att det är tillåtet med båda fötterna i luften samtidigt, men ytterst lite.
Hur ska man då döma ?
Som I fotboll . är det förbjudet att dra någon i armen tex men att dra lite går bra.
Eller i ishockey är det förbjudet att slå på nåns annans klubba . Men att slå lite är ok ..
Därför saker och ting måste dömmas lite objektivt blir Helknas om en AI robot och chip o sensor ska dömma och in och blåsa för varje liten överträdelse i alla sporter
Det klarar alla domare som är satte till uppgiften att dömma . Sen att du som novis inte kan det är helt normalt;)

Senast ändrad:
[OT] OS i allmänhet .
Jag tycker ett problem är regelns utformning:

"Race Walking is a progression of steps so taken that the walker makes contact with the ground, so that no visible (to the human eye) loss of contact occurs."

Rimligen är olika personer och även olika domare olika bra på att se brott mot regeln och variationen är sannolikt inte helt försumbar. D.v.s. den mest grundläggande regeln i sporten är per definition en luddig och subjektiv regel.

[OT] OS i allmänhet .
Störig enerverande jävel den där japanen Truls mötte. Yla som en stucken gris efter exakt varenda vunnen boll. Det är en sak att pumpa upp sig själv efter en bra slagduell o liknande men han damp-skrek ju Truls i ansiktet även då Truls gjorde en enkel miss. Lite som att stå vid längdhoppsgropen o göra segervrål när konkurrenter trampar över.

[OT] OS i allmänhet .
Störig enerverande jävel den där japanen Truls mötte. Yla som en stucken gris efter exakt varenda vunnen boll. Det är en sak att pumpa upp sig själv efter en bra slagduell o liknande men han damp-skrek ju Truls i ansiktet även då Truls gjorde en enkel miss. Lite som att stå vid längdhoppsgropen o göra segervrål när konkurrenter trampar över.
Mildare form av Selessjukan?

[OT] OS i allmänhet .
Seles stönade väl mest när hon själv slog. Japanen va mer som gamla pingisspelaren Grubba i kubik. I mina ögon uppenbart osportsligt uppträdande o borde genererat varning(ar).
Tänkte mest på stönfrekvensen. Seles stönade ju från första slaget till sista. Har för mig att det var en del snack om att det närmast maniska stönandet var osportsligt då hon slog igenom.

[OT] OS i allmänhet .
Åström är fasen mig nästan lika virrig som Hård vad gäller friidrottskommenterande.
Ja det har jag tänk på också. Nåt annat jag irriterar mig på att det inte är några uppdaterade resultatlistor på grenarna som visas, typ i stav, diskus, längdhopp. Så man ser hur den tävlande ligger till och hur långt det är upp och ner i resultatlistan.

[OT] OS i allmänhet .
Intressant ändå att kolla på Brunte och vad som gick fel, för att förstå lite mer om sporten.

Jag trodde att det hände på grund av att ryttaren saknade säkerhetsbälte.

[OT] OS i allmänhet .
Jag trodde att risken att åka av en häst dramatiskt ökade om man sätter sig på hästen kontra om man inte gör det. Kanske missat något dock?!

[OT] OS i allmänhet .
Man får väl se vad som händer under resten av året och inte minst hur det går i finalen.

Nu har jag väldigt dålig koll på pingis, men jag gissar att det inte är osannolikt att det blir Kina i finalen och att det kan bli rätt svårt att vinna. Skulle det bli vinst även i finalen gissar jag att det nog ska mkt till för att de inte ska få bragdguldet.

Blir det istället finalförlust är det nog inte alls lika givet. Om man tittar på vad reglerna så säger de:

Med bragd förstås i detta sammanhang ett avgörande av hög rang, vunnet genom ett exceptionellt uppbåd av tekniskt och taktiskt kunnande, segervilja och energi i förening med idrottslig ambition.
Bragdens värde skall anses förhöjt i ett fall där avgörandet skett i ett svårt och vanskligt läge.
En serie bragder innebär ytterligare kvalificering för utmärkelsen. Föredömligt sportsmanship krävs av den som skall belönas. Sålunda kan inte den idrottsutövare, som varit avstängd för doping, komma i fråga för guldmedaljen)

Svårt och vanskligt läge uppfyller väl vändningen mot Japan. Biten med hög rang ärr dock lite mer problematiskt då det handlar om en semifinal i OS, inte en final.

Sen spelar konkurrensen förstås in. De som tagit guld för Sverige hittills i OS är Sjöström och Duplantis.

Sjöström har ju redan fått den två gånger så hon är inte aktuell.

Duplantis har fått den en gång, vilket jag tror gör det lite svårare för honom att få den igen än om han inte hade fått den tidigare, även om statuterna inte verkar ha något sådant i sig.

Om det inte blir något mer svenskt guld i detta OS är det rimligen någon som vunnit något stort utanför OS som kan komma ifråga som konkurrent om bragdmedaljen. Jag har i alla fall svårt att tro att någon som inte vinner i OS rimligen ska kunna konkurrera ut pingislaget. Segling och skytte där det blivit silver i är smalare sporter än pingis och även om pingisintresset i Sverige kanske inte är på den nivån det var då JO&co härjade så är det nog större än (tävlings)intresset för segling och skytte.

[OT] OS i allmänhet .
Man får väl se vad som händer under resten av året och inte minst hur det går i finalen.

Nu har jag väldigt dålig koll på pingis, men jag gissar att det inte är osannolikt att det blir Kina i finalen och att det kan bli rätt svårt att vinna. Skulle det bli vinst även i finalen gissar jag att det nog ska mkt till för att de inte ska få bragdguldet.

Blir det istället finalförlust är det nog inte alls lika givet. Om man tittar på vad reglerna så säger de:

Med bragd förstås i detta sammanhang ett avgörande av hög rang, vunnet genom ett exceptionellt uppbåd av tekniskt och taktiskt kunnande, segervilja och energi i förening med idrottslig ambition.
Bragdens värde skall anses förhöjt i ett fall där avgörandet skett i ett svårt och vanskligt läge.
En serie bragder innebär ytterligare kvalificering för utmärkelsen. Föredömligt sportsmanship krävs av den som skall belönas. Sålunda kan inte den idrottsutövare, som varit avstängd för doping, komma i fråga för guldmedaljen)

Svårt och vanskligt läge uppfyller väl vändningen mot Japan. Biten med hög rang ärr dock lite mer problematiskt då det handlar om en semifinal i OS, inte en final.

Sen spelar konkurrensen förstås in. De som tagit guld för Sverige hittills i OS är Sjöström och Duplantis.

Sjöström har ju redan fått den två gånger så hon är inte aktuell.

Duplantis har fått den en gång, vilket jag tror gör det lite svårare för honom att få den igen än om han inte hade fått den tidigare, även om statuterna inte verkar ha något sådant i sig.

Om det inte blir något mer svenskt guld i detta OS är det rimligen någon som vunnit något stort utanför OS som kan komma ifråga som konkurrent om bragdmedaljen. Jag har i alla fall svårt att tro att någon som inte vinner i OS rimligen ska kunna konkurrera ut pingislaget. Segling och skytte där det blivit silver i är smalare sporter än pingis och även om pingisintresset i Sverige kanske inte är på den nivån det var då JO&co härjade så är det nog större än (tävlings)intresset för segling och skytte.

Regler verkar vara ganska stor grej för dig va ? ;)

Edit: om Duplantis har fått har fått det 1 gång och är aktuell en gång till i världens minsta marginal sport helt utan konkurrans verkar dom kunna tumma en hel del på sina egna regler .

Senast ändrad:
[OT] OS i allmänhet .
Själv tycker jag det ska vara just en Bragd. Något väldigt oväntat och segerrikt. Och då platsar ju knappast Sjöström el Duplantis ...

Edit: Alla visste ju i förväg att dom skulle vinna, då är det ingen Bragd !

Senast ändrad:
[OT] OS i allmänhet .
Regler verkar vara ganska stor grej för dig va ? ;)

Edit: om Duplantis har fått har fått det 1 gång och är aktuell en gång till i världens minsta marginal sport helt utan konkurrans verkar dom kunna tumma en hel del på sina egna regler .
Ja, jag tycker det finns en poäng i att beakta de regler som finns kring saker man diskuterar. I mitt tycke blir diskussioner typiskt totalt meningslösa om deltagarna sitter och fantiserar ihop sina egna små verkligheter som är i direkt strid med applicerbara regler . Tänder man på sånt är dock internet en fantastisk källa till "diskussioner" där folk pratar (eller skriker) förbi varandra.

Då statuterna för bragdmedaljen innehåller flera olika delar och ingen specifikation kring hur dessa ska viktas samman är det rimligen upp till juryn att jämka ihop sig kring en uppfattning vad gäller viktning. Det är alltså rent subjektivt och det kan göras på många olika sätt.

Vad gäller att värdera insatser i grenar med få deltagare mot insatser i grenar med många utövare är det en evig fråga i samband med bragdmedaljen. Många utövare, och ffa många utövare som verkligen satsar på grenen, är onekligen en faktor. Dock tycker jag inte, och tror inte så många andra heller gör det, att en utövare i en liten/smal gren ska vara "diskvalificerad" p.g.a. smalheten.

Jag tycker vidare att det inte är totalt irrelevant att beakta den stjärnstatus Duplantis har i friidrotten. Han utsågs 2020 och 2022 till världens bästa friidrottare och var 2023 en av de tre herrar som usågs. Naturligtviss ska han inte leva på gamla lagrar, men jag skulle säga att hans stjärnstatus inte sjunkit i år.

Jag tror inte Duplantis kommer att få det i år. Dock, om man (rent hypotetiskt) ponerar att han skulle få tokspel, komma i superform och innan säsongen är slut höja världsrekordet upp till 6,40 meter med ett antal världsrekord på vägen, ja då har han gjort något som är närmast unikt inom hela friidrotten. Om pingislaget dessutom förlorar finalen, ja, då tycker jag att Duplantis solklart bör gå före pingslaget.

Edit: Typexempel på det jag nämner i första stycket är kommentaren "Själv tycker jag det ska vara just en Bragd. Något väldigt oväntat och segerrikt." i inlägg #261. Denna definition av bragd överensstämmer inte speciellt bra med den i statuterna. En diskussion mellan en person med den uppfattningen och en person som läser statuterna, vilka bör vara de som gäller, blir typiskt inte meningsfull.

Senast ändrad:
[OT] OS i allmänhet .
Angående gårdagens diskussion om VAR kontra domarn dömmer fick nästan det snöpliga slutet för handbollslaget mig att ändra åsikt ..
Att inte få straff där i sista anfallet va grymt ..
Samtidigt vet jag att det bara är känslor iom sista skottet i ett likaläge..
Jag menar ska Sverige då få en straff efter matchen är slut för domaren ändrar åsikt om 1 händelse .. Eller ska danskarna ges samma chans till att hitta en straff efter matchen genom att gå igenom matchen på tv och hitta ett ev domarfel 5.40 in i matchen ..
Eller ska hela matchen gås igenom av en AI robot och sen tilldela 10straffar, 14 frikast och 4 guldkort till Sverige och sen typ motsvarande till danskarna..

[OT] OS i allmänhet .
Vet ej. jag kan för lite om handboll och aldrig spelat själv
Men inga våldsamma protester så var nog ingen solsklar straff...?
Kanske försvararna släppte honom i tid och lät honom skjuta på mål .
Men jag hade inte blivit förvånad om det blev straff eller iaf frikast .

[OT] OS i allmänhet .
Jösses!

OS-FINAL!

Att titta på bordtennis är fan bland de mest nervpåfrestande man kan utsätta sig för.

Kan man lägga in en protest eller petition till CAS eller vad som helst som krävs för att stoppa finalen, vet inte om mitt hjärta pallar en nervpärs till.
Först Truls eskapader i singeln, sedan dom här lagmatcherna, vojne vojne...

Igår gav jag upp när jag på Expressens följamed-sida (5:an valde att visa en avdankad Ståhl istället) såg att Truls förlorade sin singel, 2-0 till Japan. Tittade på en film istället.

När filmen var slut hörde jag ljudet från 5:an, lät som pingis, så sent? Ok, kan väl vara skoj att se lite repris tänkte jag. Men det var live! Vågade knappt titta på dom sista bollarna.

Tillbaka
Topp