Man får väl se vad som händer under resten av året och inte minst hur det går i finalen.
Nu har jag väldigt dålig koll på pingis, men jag gissar att det inte är osannolikt att det blir Kina i finalen och att det kan bli rätt svårt att vinna. Skulle det bli vinst även i finalen gissar jag att det nog ska mkt till för att de inte ska få bragdguldet.
Blir det istället finalförlust är det nog inte alls lika givet. Om man tittar på vad reglerna så säger de:
Med bragd förstås i detta sammanhang ett avgörande av hög rang, vunnet genom ett exceptionellt uppbåd av tekniskt och taktiskt kunnande, segervilja och energi i förening med idrottslig ambition.
Bragdens värde skall anses förhöjt i ett fall där avgörandet skett i ett svårt och vanskligt läge.
En serie bragder innebär ytterligare kvalificering för utmärkelsen. Föredömligt sportsmanship krävs av den som skall belönas. Sålunda kan inte den idrottsutövare, som varit avstängd för doping, komma i fråga för guldmedaljen)
Svårt och vanskligt läge uppfyller väl vändningen mot Japan. Biten med hög rang ärr dock lite mer problematiskt då det handlar om en semifinal i OS, inte en final.
Sen spelar konkurrensen förstås in. De som tagit guld för Sverige hittills i OS är Sjöström och Duplantis.
Sjöström har ju redan fått den två gånger så hon är inte aktuell.
Duplantis har fått den en gång, vilket jag tror gör det lite svårare för honom att få den igen än om han inte hade fått den tidigare, även om
statuterna inte verkar ha något sådant i sig.
Om det inte blir något mer svenskt guld i detta OS är det rimligen någon som vunnit något stort utanför OS som kan komma ifråga som konkurrent om bragdmedaljen. Jag har i alla fall svårt att tro att någon som inte vinner i OS rimligen ska kunna konkurrera ut pingislaget. Segling och skytte där det blivit silver i är smalare sporter än pingis och även om pingisintresset i Sverige kanske inte är på den nivån det var då JO&co härjade så är det nog större än (tävlings)intresset för segling och skytte.