Byta hjul på cykel, passar kassett?

juckeyy

Medlem
Hej! Jag har tänkt köpa nya hjul till min cykel och kollar begagnat för att hålla nere priset.

Har hittat ett par på marketplace där det på hjulen nu sitter en 10-delad kassett.

Min cykel har för nuvarande en Shimano 105 grupp med 11-delad kassett på bakhjulet.

Går det rentav att bara montera av 10-kassen på det begagnade hjulet och sätta på min 11?

Eller vad behöver kontrolleras för att det skall passa?

Med vänlig hälsning, Joakim

Ah så om det sitter en body som är anpassad för 10s, då måste jag även byta body till en 11s body. Men då borde jag ju annars bara kunna byta body+kasett från mina nuv hjul till de nya så bör de la funka?
Jag är tveksam till att det går att flytta body från ett nav till ett annat nav och framför allt om det är olika tillverkare, tror det är för specifika för det.

Ah så om det sitter en body som är anpassad för 10s, då måste jag även byta body till en 11s body. Men då borde jag ju annars bara kunna byta body+kasett från mina nuv hjul till de nya så bör de la funka?
Det ska tydligen finnas 11s kassett gör 10s(mtb) body men kolla först. Om jag förstått rätt har de flesta nys hjul 11s body

svar nej bara shimano har säkert 50 olika bodyinfästningar bodyn är specifik till navet så finns hundratals olika
är de lite äldre hjul så kan dessa bara ta max 10 delat är de nyaare är de vanligtvis 11 delad body men med spacer bakom kassetten på 7-8-9-10 delade kassetter

shimano har haft en 11 delad kassett som är urfräst för kunna monteras på 10 delad body men osäker på om den tillverkas fortfarande

Hej! Jag har tänkt köpa nya hjul till min cykel och kollar begagnat för att hålla nere priset.

Har hittat ett par på marketplace där det på hjulen nu sitter en 10-delad kassett.

Min cykel har för nuvarande en Shimano 105 grupp med 11-delad kassett på bakhjulet.
Det är ju landsvägshjul ja ska köpa och sätta på min lvg hoj.
Du får gärna berätta mer om dina hjul:
Skivbroms eller fälgbroms?
Snabbkoppling eller Thru axle?
Tubeless eller slang?
Hur breda däck vill du kunna använda
Hur höga fälgar vill du ha?
+ säkert ngt mer som jag har glömt

Det ska tydligen finnas 11s kassett gör 10s(mtb) body men kolla först.
shimano har haft en 11 delad kassett som är urfräst för kunna monteras på 10 delad body men osäker på om den tillverkas fortfarande
Shimano har fortf två(2) sådana kassetter;
CS-HG700 och CS-HG800
Men de är båda 11-34 med en inte särskilt lämplig delning för vare sig lvg eller gravel, åtminstone enl mig.
För lvg har jag därför byggt om 11-28 => 12-28 och för gravel 11-32 => 12-32
Allt för att få bättre delning/steg.
Men då behövs det förstås en body som klarar 11-delade lvg-kassetter.

Du får gärna berätta mer om dina hjul:
Skivbroms eller fälgbroms?
Snabbkoppling eller Thru axle?
Tubeless eller slang?
Hur breda däck vill du kunna använda
Hur höga fälgar vill du ha?
+ säkert ngt mer som jag har glömt

Shimano har fortf två(2) sådana kassetter;
CS-HG700 och CS-HG800
Men de är båda 11-34 med en inte särskilt lämplig delning för vare sig lvg eller gravel, åtminstone enl mig.
För lvg har jag därför byggt om 11-28 => 12-28 och för gravel 11-32 => 12-32
Allt för att få bättre delning/steg.
Men då behövs det förstås en body som klarar 11-delade lvg-kassetter.
Inser att detta var över min nuvarande kompetensnivå.

Fälgbroms, snabbkoppling, slang, 28mm, fälgar 40-60mm.

Om jag har fattat rätt så är bodyn själva delen längst ut där kasetten monteras på, den måste vara kompatibel med kassettens antal.
Är den ej det måste bodyn bytas men då behöver navet vara kompatibelt med bodyn, korrekt?

Inser att detta var över min nuvarande kompetensnivå.

Fälgbroms, snabbkoppling, slang, 28mm, fälgar 40-60mm.

Om jag har fattat rätt så är bodyn själva delen längst ut där kasetten monteras på, den måste vara kompatibel med kassettens antal.
Är den ej det måste bodyn bytas men då behöver navet vara kompatibelt med bodyn, korrekt?
Antagligen går den inte att byta. Det är nog främst dt och hope som går att reda ut med rimlig insats

Igen, ta reda på vad det är för body.

Hej.. När Tour en gång provade det här med att svarva ur 11delade kassetter till 10delade stommar så vill jag minnas att deras kassetter hade 29 som största. Så känner du någon som har maskiner passande för jobbet så... Man kan ju också slipa lite på innerplåten på bakväxelsvingen, alltså den del som ligger närmast till att fastna i ekrarna. mvh borano20

Snabbt googlad bild på skillnaden mellan 10 och 11-delade kassetter
DT-Swiss-Shimano-11-speed-hub-diagram2.jpg

Från

Tillbaka
Topp