Retro mtb:s!!!

Bytte till B17 sadel, sprayade däcksglans (!) och tog en kvällstur med Univegan.

IMG_5475.jpeg

IMG_5477.jpeg

Snygg! Jag gillar de gamla Univegorna med stålram. Hade gärna lagt vantarna på en. När jag pluggade i Linköping tidigt 90-tal såldes de i en butik vid torget. Där var man ofta inne och suktade.
Det var Bertil Andersson, som fortfarande kränger cyklar, som hade en extra butik där ett tag. Köpte min första MTB där. En blå Univega med CroMo stål. Den ramen övergavs först dryga decenniet senare efter att den sprack i en svets. Har ångrat många gånger att jag inte åkte till barndomsvännen och svetsade i stället.

För mig var den lika bra som den såg ut.

Kul och ovanligt med den klassiska lacken som påminner om 50-60 tals cyklar. Sadelfunktionen låter som en bonus. ?

Ja, tyvärr flagnar lacken på flera ställen, den har levt ett hårt liv. Jag ska polera upp den med sin patina, sen blir det nog ett klassiskt 3x7/canti-bygge eftersom det kommer ett se bäst ut. Även om det rycker lite i moddarnerven när jag tänker på Retrotec:

Retrotec.jpg

En katalogbild också som referens: styre, stolpe, sadel och pedaler är utbytta, trots detta känns det definitivt som ett fynd för 30 euro.

BreezerStorm1993.jpg

På begagnatmarknaden ser jag ofta märken som Peak, Cyclepro, Ultra, Nevada, Marvil etc. Är det kvalitetscyklar värda att titta närmare på, eller är det säkrare att hålla sig till kändare, mer populära tillverkare?

På begagnatmarknaden ser jag ofta märken som Peak, Cyclepro, Ultra, Nevada, Marvil etc. Är det kvalitetscyklar värda att titta närmare på, eller är det säkrare att hålla sig till kändare, mer populära tillverkare?

Av dem är det nog bara Cyclepro som kan vara intressant. Du kan lära dig lite om komponentgrupperna och deras nivå för att grovt kunna sortera in utbudet, eller se vilka märken som dyker upp här i tråden.

Av dem är det nog bara Cyclepro som kan vara intressant. Du kan lära dig lite om komponentgrupperna och deras nivå för att grovt kunna sortera in utbudet, eller se vilka märken som dyker upp här i tråden.
Och ändå är väl Cyclepro ganska tröga cyklar, eller vad tycker du? Mycket nostalgi över märket för en som var barn/ungdom på 90-talet.

Nevada var väl Cykelringens finare märke. Tror att Ultra också var Cykelringens. På den tiden och kanske än idag så var det årliga cykelmässor i Kalifornien, mountainbikecyklingens Mecka. Cykelringen gänget skulle komma på ett namn på deras nya märke och det fick bli Nevada för att de nyss hade varit där.

Det flesta beställde sina ramar från Kina, Japan, Taiwan på 90-talet så kanske går det att hitta kvalitetsramar från mindre creddiga märken?

Av ovan nämnda så är det bara Cyclepro som man bör ha nåt intresse för. De hade ju lite mer ambitioner än Cykelringen-cyklarna. De hade ju sponsrade åkare och tillochmed cyklar som var med i de stora LVG-loppen ute i europa (kanske inte de största men stora lopp iaf).
Och sen gjordes ju ett antal cyklar i Grillby utanför Enköping. Får du tag på en sån så är de definitivt ett ämne för retrotråden.
Men det mesta är asienramar med Cycleprodekaler. Egentligen inte så intressant.

Stalle

För några år sen ägde jag en Cyclepro Ultralite från 1994. Den ramen var alldeles för lik en Parkpre jag också hade för att det skulle vara en slump. Någon Marin från samma era var också väldigt lik i detaljerna. Min slutsats är att av dom tidiga aluminiumramarna kom nog en hel del från samma fabrik i Asien, bara att tillverkarna klistrade på sina egna dekaler
2BED6B6B-9098-4A7F-888D-D8419504BE01.jpeg
AC88126C-EFED-486E-935A-F0B246306A70.png

Cyclepro har väl sina octagon osv som är roligare som samlingsgrejer.
Men ska man ha en vardagshojj att använda så är det inget fel alls att välja en cyclepro

Numera min Kona Lava Dome (1997:a)

Visa bilaga 717102

Visa bilaga 717103

Visa bilaga 717104

Köpt beggad här på happy av @Stream som har gjort ett grymt jobb med att renovera upp den i toppskick.

Jag var dock tvungen att frångå originalet och byta lite grejer som pedaler, sadel och cockpit för att göra den kompatibel för mig.

Riktigt kul att köra på och snygg som fan?
Snyggt! Jag har en likadan. Älskar de där cantibromsarna. Oväntat bra effekt.

1300kr i butik, när fan blev skärmar så jävla dyrt? Aja nya dad biken kommer bli fin iaf, cykeln helt strippade och ramen nyvaxad och polerad.

Frågan nu är väll om jag ska köra 1x11 XT på denna likt min miyata eller köra på og 3X8 gruppen som var en blandning mellan shimano xt bak och fram samt sram gripshift.

Dessvärre är framklingorna nitade så kan inte använda vevarmarna till 1x, vilket är synd då dom är himla fina!

1000000490.jpg

1000000493.png

1000000491.png

1000000494.png

1300kr i butik, när fan blev skärmar så jävla dyrt? Aja nya dad biken kommer bli fin iaf, cykeln helt strippade och ramen nyvaxad och polerad.

Frågan nu är väll om jag ska köra 1x11 XT på denna likt min miyata eller köra på og 3X8 gruppen som var en blandning mellan shimano xt bak och fram samt sram gripshift.

Dessvärre är framklingorna nitade så kan inte använda vevarmarna till 1x, vilket är synd då dom är himla fina!

Visa bilaga 719401
Visa bilaga 719402
Visa bilaga 719403
Visa bilaga 719404
Tjusig ram - speciellt med blanka skärmar!?

Men de där klingorna är inte nitade...?

Tjusig ram - speciellt med blanka skärmar!?

Men de där klingorna är inte nitade...?
Ja det kommer bli fint, blankpolerad ritcheystyrstamm också! Vill minnas att styret också var blankpolerad. Sen ett pelago rasket som också är lagom blankt :)

Alltså jag undersökte inte så noga då jag inte gjort rent klingorna än så har bara googlat mig till att dom var nitade, förhoppningsvis stämmer inte det då jag verkligen gillar min andra 1x11 setup :D

Riktigt skön hoj! Runs like a dream. Storleken var bra till mig som är 185 cm.

Lagade punka, tvättade och smörjde. Putsade bort ytrost med en scotch svamp. Vöxlarna funkade helt ok och sadelstolpen satt lyckligtvis inte fast. Bytte till en sportigare sadel. Ska leta efter ett svart passande styre med lite rise.

Visa bilaga 709786Visa bilaga 709787Visa bilaga 709788

Väldigt nöjd med denna. Känns verkligen lätt och kvick. Tänk att 1-2 kilo kan göra så stor skillnad för känslan. Har fått ett nytt styre med lite rise, fräschare pedaler och flaskhållare.

IMG_5700.jpeg
IMG_5699.jpeg
IMG_5697.jpeg

Ja det kommer bli fint, blankpolerad ritcheystyrstamm också! Vill minnas att styret också var blankpolerad. Sen ett pelago rasket som också är lagom blankt :)

Alltså jag undersökte inte så noga då jag inte gjort rent klingorna än så har bara googlat mig till att dom var nitade, förhoppningsvis stämmer inte det då jag verkligen gillar min andra 1x11 setup :D
Om det är vevarna på bild så är det vanliga klingbultar!?

IMG_7689.jpeg

Skitfina vevar iallafall - gott att de kommer gå att använda!?
Du hade såklart rätt!

Däremot hade jag inte kollat så noga gällande skärmarna, saknar hål för skruvarna vid både chain och seat stay bridge, tror jag tog för givet att det fanns då det finns skruvfästen både bak och fram för skärmstagen :p någon som har tips på hur man kommer runt det här problemet utan att borra i ramen?

PXL_20240815_214725757.jpg

PXL_20240815_220003166.jpg

PXL_20240815_221022683.jpg

Senast ändrad:
Du hade såklart rätt!

Däremot hade jag inte kollat så noga gällande skärmarna, saknar hål för skruvarna vid både chain och seat stay bridge, tror jag tog för givet att det fanns då det finns skruvfästen både bak och fram för skärmstagen :p någon som har tips på hur man kommer runt det här problemet utan att borra i ramen?

Visa bilaga 719508
Visa bilaga 719509

Visa bilaga 719510
Dessa kanske funkar som fästen? Finns i lite olika dimensioner.

Jag räddade den här ifrån döden , fick tag i den i vintras , ram med slut framgaffel och fast rostat växelsystem.

Fixade lite nya delar, satt dit Shimano nexus 3 växlat , 32 drev fram , 21 bak . Funkar bra i skogen nu !

Bilagor

• IMG_20240818_113612.jpg
    IMG_20240818_113612.jpg
    771.9 KB · Besök: 105
  • IMG_20240818_113625.jpg
    IMG_20240818_113625.jpg
    712.5 KB · Besök: 101
  • IMG_20240818_113640.jpg
    IMG_20240818_113640.jpg
    706.3 KB · Besök: 105
  • IMG_20240818_113700.jpg
    IMG_20240818_113700.jpg
    697.4 KB · Besök: 104
  • IMG_20240818_113710.jpg
    IMG_20240818_113710.jpg
    595.2 KB · Besök: 100
Håller på med en GT från -94 och skulle byta däck igår. Köpt ett par Conti Race King då jag sett att många kört dessa. Helt överj*vliga att montera.
Finns det olika 26"? eller olika typer av däck för olika fälgar?
Är original fälgen skulle jag tro.

Tillbaka
Topp