Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det har sin charm att bevara grejor i originalskick. Monerära värden i denna hobby (cykelkulturhistoria) går däremot att diskutera. Det tar tid och kostar pengar.Hej alla glada!
Första inlägget!
Har denna gamla goding ståendes, finns det något värde i en sån eller kan man gå loss och göra projekt av grejerna?
Mvh Anders
Snygg! Jag gillar de gamla Univegorna med stålram. Hade gärna lagt vantarna på en. När jag pluggade i Linköping tidigt 90-tal såldes de i en butik vid torget. Där var man ofta inne och suktade.Bytte till B17 sadel, sprayade däcksglans (!) och tog en kvällstur med Univegan.
Visa bilaga 714180
Visa bilaga 714181
Det var Bertil Andersson, som fortfarande kränger cyklar, som hade en extra butik där ett tag. Köpte min första MTB där. En blå Univega med CroMo stål. Den ramen övergavs först dryga decenniet senare efter att den sprack i en svets. Har ångrat många gånger att jag inte åkte till barndomsvännen och svetsade i stället.Snygg! Jag gillar de gamla Univegorna med stålram. Hade gärna lagt vantarna på en. När jag pluggade i Linköping tidigt 90-tal såldes de i en butik vid torget. Där var man ofta inne och suktade.
Den gick fort. Vad var det för hoj?https://www.blocket.se/annons/skaraborg/mtb/1206098895 Fyndläge? Ser ut som LX rakt igenom, 200kr är ju så nära gratis det kan bli. PS ej min annons
En Asahi av något slagDen gick fort. Vad var det för hoj?
Är det ngn variant av dropper på den?Visa bilaga 718265
Kom precis hem med den här i baksätet...en Breezer. Komplett LX-grupp och en del Ritchey, men det var mest ramen jag var nyfiken på, ska ta och riva ner den imorgon.
Ja, den droppar automatiskt 2 cm en gång i sekunden under gång.Är det ngn variant av dropper på den?
Visa bilaga 718265
Kom precis hem med den här i baksätet...en Breezer. Komplett LX-grupp och en del Ritchey, men det var mest ramen jag var nyfiken på, ska ta och riva ner den imorgon.
En Storm från 93 månne? Snyggt fyndat!
hört att fler fynd gjorts i dagarna (;En Storm från 93 månne? Snyggt fyndat!
Kul och ovanligt med den klassiska lacken som påminner om 50-60 tals cyklar. Sadelfunktionen låter som en bonus. ?Visa bilaga 718265
Kul och ovanligt med den klassiska lacken som påminner om 50-60 tals cyklar. Sadelfunktionen låter som en bonus. ?
På begagnatmarknaden ser jag ofta märken som Peak, Cyclepro, Ultra, Nevada, Marvil etc. Är det kvalitetscyklar värda att titta närmare på, eller är det säkrare att hålla sig till kändare, mer populära tillverkare?
Och ändå är väl Cyclepro ganska tröga cyklar, eller vad tycker du? Mycket nostalgi över märket för en som var barn/ungdom på 90-talet.Av dem är det nog bara Cyclepro som kan vara intressant. Du kan lära dig lite om komponentgrupperna och deras nivå för att grovt kunna sortera in utbudet, eller se vilka märken som dyker upp här i tråden.
Av ovan nämnda så är det bara Cyclepro som man bör ha nåt intresse för. De hade ju lite mer ambitioner än Cykelringen-cyklarna. De hade ju sponsrade åkare och tillochmed cyklar som var med i de stora LVG-loppen ute i europa (kanske inte de största men stora lopp iaf).På begagnatmarknaden ser jag ofta märken som Peak, Cyclepro, Ultra, Nevada, Marvil etc. Är det kvalitetscyklar värda att titta närmare på, eller är det säkrare att hålla sig till kändare, mer populära tillverkare?
Snyggt! Jag har en likadan. Älskar de där cantibromsarna. Oväntat bra effekt.Numera min Kona Lava Dome (1997:a)
Visa bilaga 717102
Visa bilaga 717103
Visa bilaga 717104
Köpt beggad här på happy av @Stream som har gjort ett grymt jobb med att renovera upp den i toppskick.
Jag var dock tvungen att frångå originalet och byta lite grejer som pedaler, sadel och cockpit för att göra den kompatibel för mig.
Riktigt kul att köra på och snygg som fan?
Tjusig ram - speciellt med blanka skärmar!?1300kr i butik, när fan blev skärmar så jävla dyrt? Aja nya dad biken kommer bli fin iaf, cykeln helt strippade och ramen nyvaxad och polerad.
Frågan nu är väll om jag ska köra 1x11 XT på denna likt min miyata eller köra på og 3X8 gruppen som var en blandning mellan shimano xt bak och fram samt sram gripshift.
Dessvärre är framklingorna nitade så kan inte använda vevarmarna till 1x, vilket är synd då dom är himla fina!
Visa bilaga 719401
Visa bilaga 719402
Visa bilaga 719403
Visa bilaga 719404
Ja det kommer bli fint, blankpolerad ritcheystyrstamm också! Vill minnas att styret också var blankpolerad. Sen ett pelago rasket som också är lagom blankt :)Tjusig ram - speciellt med blanka skärmar!?
Men de där klingorna är inte nitade...?
Riktigt skön hoj! Runs like a dream. Storleken var bra till mig som är 185 cm.
Lagade punka, tvättade och smörjde. Putsade bort ytrost med en scotch svamp. Vöxlarna funkade helt ok och sadelstolpen satt lyckligtvis inte fast. Bytte till en sportigare sadel. Ska leta efter ett svart passande styre med lite rise.
Visa bilaga 709786Visa bilaga 709787Visa bilaga 709788
Om det är vevarna på bild så är det vanliga klingbultar!?Ja det kommer bli fint, blankpolerad ritcheystyrstamm också! Vill minnas att styret också var blankpolerad. Sen ett pelago rasket som också är lagom blankt :)
Alltså jag undersökte inte så noga då jag inte gjort rent klingorna än så har bara googlat mig till att dom var nitade, förhoppningsvis stämmer inte det då jag verkligen gillar min andra 1x11 setup :D
Mhm jag vet men jag tror det är en lurifax!
Det där är ju en helt annan vev.?Mhm jag vet men jag tror det är en lurifax!
Undersöker ikv och uppdaterar ;)
Stumpjumpers kom nog inte med nitade drev. Det där ser ut som S-Works vevar tillverkade av Sugino. Tror det är 5-bult med 94/58 BCD.
Stumpjumpers kom nog inte med nitade drev. Det där ser ut som S-Works vevar tillverkade av Sugino. Tror det är 5-bult med 94/58 BCD.
Hahaha ser det nu....Det där är ju en helt annan vev.?
Du hade såklart rätt!Skitfina vevar iallafall - gott att de kommer gå att använda!?
Dessa kanske funkar som fästen? Finns i lite olika dimensioner.Du hade såklart rätt!
Däremot hade jag inte kollat så noga gällande skärmarna, saknar hål för skruvarna vid både chain och seat stay bridge, tror jag tog för givet att det fanns då det finns skruvfästen både bak och fram för skärmstagen :p någon som har tips på hur man kommer runt det här problemet utan att borra i ramen?
Visa bilaga 719508
Visa bilaga 719509
Visa bilaga 719510
Tack! Köper några och testar :)Dessa kanske funkar som fästen? Finns i lite olika dimensioner.
![]()
Gummiklädd klammerm, 2 st.
Gummiklammer för fastsättning av kablar m.m. Av rostfritt stål (A2).www.biltema.se
Riktigt fet hoj!Numera min Kona Lava Dome (1997:a)
Visa bilaga 717102
Visa bilaga 717103
Visa bilaga 717104
Köpt beggad här på happy av @Stream som har gjort ett grymt jobb med att renovera upp den i toppskick.
Jag var dock tvungen att frångå originalet och byta lite grejer som pedaler, sadel och cockpit för att göra den kompatibel för mig.
Riktigt kul att köra på och snygg som fan?