[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
Jag har ju inte koll på hur stora spolarna är, men jag har en vanlig mat-vakuum maskin, som jag även använder för att förpacka saker som vaxade kedjor, reservslang och -däck. Min modell har en sugkopp som ansluter till burkar och även speciella zip-påsar.

En sån maskin skulle även kunna ge pluspoäng då den även är bra för att förpacka mat.

Jag har en Foodsaver, men det finns massor med varianter

Jag har grovdammsugaren ståendes precis bredvid printern.
Så hittar jag bara vettiga påsar så slipper jag tänka på att ha en maskin till :p

[OT] Visa din 3D-print
Jag har grovdammsugaren ståendes precis bredvid printern.
Så hittar jag bara vettiga påsar så slipper jag tänka på att ha en maskin till :p

”Slipper en maskin till” Hur tänker du nu ?

Sådana här kanske? Jag använder sådana när jag transporterar täcken och kuddar mellan fjällen och hemma för tvätt, så jag vet inte hur länge de håller vakuum, egentligen. Väldigt effektiva för volymminskning av fluffiga saker iallafall.

[OT] Visa din 3D-print
Dom här gissar jag?

Verkar dom hålla bra? Har använt förra generationen till rätt mycket prylörvaring, men efter ett par år så har hela botten spruckit på en väldigt stor andel av dom.
Ja jag tycker dom håller bra. Har ca 70st rullar som förvaras i dessa påsar. Väldigt sällan jag behöver ersätta trasiga påsar.

[OT] Visa din 3D-print
”Slipper en maskin till” Hur tänker du nu ?

Sådana här kanske? Jag använder sådana när jag transporterar täcken och kuddar mellan fjällen och hemma för tvätt, så jag vet inte hur länge de håller vakuum, egentligen. Väldigt effektiva för volymminskning av fluffiga saker iallafall.

Har inte provat dom från Clas, men Biltema och liknandes är inte vidare pålitliga, och det brukar skilja mer i pris än kvalitet mellan dom butikerna.
Tänker att dom skulle behöva en stängning likt Dry-bags istället för ziplock.

Men, hur mycket vinner man på vacuum egentligen?
Inser att en 5liters vanlig fryspåse är perfekt för en rulle, kanske inte behöver krångla till det så mycket :p

[OT] Visa din 3D-print
Har inte provat dom från Clas, men Biltema och liknandes är inte vidare pålitliga, och det brukar skilja mer i pris än kvalitet mellan dom butikerna.
Tänker att dom skulle behöva en stängning likt Dry-bags istället för ziplock.

Men, hur mycket vinner man på vacuum egentligen?
Inser att en 5liters vanlig fryspåse är perfekt för en rulle, kanske inte behöver krångla till det så mycket :p
Om det är väldigt hydrologiska material som nylon kanske, annars inte. Däremot är det rätt dumt att förvara nylon i en sådan påse. Då du ändå inte kan printa med rullen ute i det fria. 15min och den är mättad med fukt. Däremot är det ju plats besparande och enklare att stapla vacuum packat.

[OT] Visa din 3D-print
Om det är väldigt hydrologiska material som nylon kanske, annars inte. Däremot är det rätt dumt att förvara nylon i en sådan påse. Då du ändå inte kan printa med rullen ute i det fria. 15min och den är mättad med fukt. Däremot är det ju plats besparande och enklare att stapla vacuum packat.
Som tur är så är den monterade rullen på husets absolut torraste plats

Nackdelen med vanliga fryspåsar är att, då har jag ju faktisk inte köpet något.
Och då har jag haft exakt 0 ursäkter till att grejerna inte redan är nere i källaren.
Måste hitta på nåt kreativt här ?

[OT] Visa din 3D-print
Som tur är så är den monterade rullen på husets absolut torraste plats

Nackdelen med vanliga fryspåsar är att, då har jag ju faktisk inte köpet något.
Och då har jag haft exakt 0 ursäkter till att grejerna inte redan är nere i källaren.
Måste hitta på nåt kreativt här ?
Här har du anledning att åka till Ikea och köpa fryspåsar och hylla ? En annan anledning att ha det i påsar även om det inte är tätslutet är ju faktiskt damm. Det vill man inte ha i munstycket.

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Sitter och försöker komma med i nuet och leker lite mer Orca Slicer.

Och så hittar jag plötsligt den här nyheten i Octoprint ?

1721490138850.png

Achievments alltså, inte att man kan avbryta ett jobb..

[OT] Visa din 3D-print
Blev det någon fancy Bambu-printer?

Nä, dumfan gick och köpte en ny Ender 3.

Hade en naiv förhoppning om att ha en färdigprintat Benchy* klar en timme efter att jag bar in lådan.
Så blev det inte, hade inte räknat med att den körde 15 min initial kalibrering, i kombination med att jag har en bruten rygg + finger, vilket gör mig rätt kass på att lyfta och montera saker.

Men på 68 minuter var den klar, vilket jag ändå tycker är bra.

Slicade en bläckfisk i Orca, printade utan problem på under 2 timmar, snudd på kränkande med tanke på vilken kamp det var att ens lyckas med den på förra printern.

Har inte skaffat en enda mjukvara från Creality, kan styra den från browsern, om än inte alls lika elegant som med Octoprint. Ska testa mainsail osv senare.

Det har ändå hänt rätt mycket mellan V2 och V3 ?
20240724_064728.jpg

* Färdigslicad Bency som redan fanns på printern, inte den snyggaste, löjligt optimerad för snabbhet.

[OT] Visa din 3D-print
Blev det någon fancy Bambu-printer?

Nä, dumfan gick och köpte en ny Ender 3.

Hade en naiv förhoppning om att ha en färdigprintat Benchy* klar en timme efter att jag bar in lådan.
Så blev det inte, hade inte räknat med att den körde 15 min initial kalibrering, i kombination med att jag har en bruten rygg + finger, vilket gör mig rätt kass på att lyfta och montera saker.

Men på 68 minuter var den klar, vilket jag ändå tycker är bra.

Slicade en bläckfisk i Orca, printade utan problem på under 2 timmar, snudd på kränkande med tanke på vilken kamp det var att ens lyckas med den på förra printern.

Har inte skaffat en enda mjukvara från Creality, kan styra den från browsern, om än inte alls lika elegant som med Octoprint. Ska testa mainsail osv senare.

Det har ändå hänt rätt mycket mellan V2 och V3 ?
Visa bilaga 714183

* Färdigslicad Bency som redan fanns på printern, inte den snyggaste, löjligt optimerad för snabbhet.
Dagens skrivare håller alla farten. Skillnaden på en bambu skrivare är att den gör det med rätt bra kvalite (absolut inte den bästa, diy gäller isåfall) och att deras profiler är lite mer optimerade.

[OT] Visa din 3D-print
Har en Prusa Mini som fungerat mycket bra för mig. Printar typ bara grejer som behöver hålla på olika sätt i petg. Skulle dock vilja printa lite större grejer.

Blir man nöjd med en Bambu Lab A1 då tror ni? 98% petg.

[OT] Visa din 3D-print
Köpråd gällande 3d-printer?(har ingen erfarenhet alls förutom massa youtuberesearch) creality 3 v3 plus något att ha? Tanken är att kunna printa rätt stora objekt. Någon annan i samma storlek som bättre i ungefär samma prisklass? Vill inte mecka med maskinen :)

[OT] Visa din 3D-print
Köpråd gällande 3d-printer?(har ingen erfarenhet alls förutom massa youtuberesearch) creality 3 v3 plus något att ha? Tanken är att kunna printa rätt stora objekt. Någon annan i samma storlek som bättre i ungefär samma prisklass? Vill inte mecka med maskinen :)
Bambu Lab är, enligt mig, överlägsna när det kommer till out-of-the-box 3D-skrivare och kräver väldigt lite erfarenhet, underhåll och egna modifikationer/meckande för att fungera. https://bambulab.com/en-eu/a1 är väl den som ligger närmast dig i prisklass.

[OT] Visa din 3D-print
Det går ju alltid att limma, skruva eller bygga in snäppfästen när man skall fabricera något stort.
Printar man stora grejer regelbundet är det såklart värt massor att ha en stor skrivare som klarar det men annars hade jag premierat liten plats.

[OT] Visa din 3D-print
Som nämnt ovan så tog det mig mindre än en timme att komma igång med min normalstora V3, dom flesta verkar ha fått lite inspiration av Bambu numera.

Återstår att se hur den håller sig i längden

[OT] Visa din 3D-print
Hur starkt blir det? Vad för släpp medel och vilken epoxy använder du? Finishen sen ut att bli väldigt bra.
köpte ett kit med väv och epoxy, köpte även till ett annat släppmedel än det som följer med. Tyckte att vaxen på burken blev lite för tjockt trots efterpolering.
Styrkan är väldigt bra.

[OT] Visa din 3D-print
köpte ett kit med väv och epoxy, köpte även till ett annat släppmedel än det som följer med. Tyckte att vaxen på burken blev lite för tjockt trots efterpolering.
Styrkan är väldigt bra.
Sett det kittet innan. Tyckte det var lite lite för den pengen.
Hur mycket kan man gjuta med det medföljande resinet, höjd mässigt menar jag.

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Värmen som utvecklas under härdningen hinner inte avledas och kan förstöra resinet om det blir för varmt.
Med en isolerande gjutform runt om skall man nog vara extra noggrann med att inte överskrida maxgränsen.

Tillbaka
Topp