[Artikel] Världens största sportkedja lägger ner i Sverige!

synd. Deras Mtb var bajs, men vissa grejer var ju rätt bra. Deras våtdräkter är helt ok.
Har XC 100, helt ok. Manitou-dämparen är sjukt bra till det priset.

När de fanns i Uppsala så var det nice att plocka upp 29' däck, kassetter etc till närapå internetpriser.

Få som lagerhåller sånt här i Uppsala utan att ta minst dubbla priset.

Eh? Deras enklaste billigaste mtb’s är väl just enkla och billiga. Men det gäller ju Merida, Scott och Specialized också. De dyrare Rockrider är väl snarare konsensus att dom är riktigt bra och (tidigare iaf) väldigt prisvärda. Så snarare motsatsen till bajs. Kolla gärna in trail/endurohojarna jag länkade till lite tidigare i tråden.

Om vi ignorerar eventuell rysslandskoppling så hade hellre någon av de andra "sportbutikerna" fått lägga ner istället.
Hur Intersport, Team Sportia och Stadium överlever på att sälja mjukisbyxor till folk vars definition av träning är att ta bilen till gymmet är lite oklart.
Ja mycket hellre Intersport för min del. Köpte en damcykel till frun och för att cykla med grabben på Intersport. Stödet klarar inte att hålla uppe sadeln med barnsits på. Måste komma ihåg att reklamera, hoppas de får ordning på den!

Har aldrig varit in i någon av deras butiker så vet inte riktigt vad jag gått miste om, men har haft ganska långt till dessa och då stödjer jag hellre min lokala lilla butik istället ?

Har ju inte funnits i Gbg. Så saknaden e la itte så stort. Men en gång per år besöker jag butiken nere på varmare breddgrader så att säga

Decathlon fanns faktiskt i Gbg för en evighet sedan men dom lade ner den butiken relativt snabbt. Vet inte om den bara överlevde ngt år eller nå't.

Och som jag misstänkte, nu flyttar XXL in i den nedlagda Uppsala-butiken
9E61BC6A-3EA5-40AB-9E19-95CD93F37379.jpeg

De kunde lagt en butik i Ullared eller en i Torp.

Jag köpte en hel del grejer men det var lite som Bikester, inte alltför bra beskrivningar av prylarna så svårt att veta vad man köpte. Men imponerad av flera av deras egna grejer och fortfarande nöjd.

Kanske tuffare märkesmentalitet i Stockholm.

Som jag förstod det är den här lokalen mindre än den tidigare.
Det är vad jag förstått också anledningen till flytten, att nuvarande lokal är för stor och dyr. Dock läste jag nåt i unt igår om att den nya lokalen var bättre disponerad så det kan ju hända att effektiv butiksyta ändå blir större. Bl.a. skulle de överge konceptet att butiken är upplagd som ett ”varv runt”, till förmån för ett upplägg med bättre överblick för kunden.

Senast ändrad:
Hmmm.

Bromma blocks var den första Decathlon jag besökte, sedan Uppsala, sedan Mall of Scandinavia och Kungens kurva. Den i Barkarby besökte jag aldrig. Kommer ihåg att det i Bromma Blocks stod något om att de SKULLE öppna i Göteborg och även Malmö på sikt. Så butiken där bör ha varit efter 2012 iaf.

Sisjön Entré ser väldigt likt ut de Decathlon-butiker som finns på kontinenten, var det där den låg? Byggnaden sticker ut lite i Sisjön.

Det var så länge sedan så jag knappt kommer ihåg det. Min känsla är att det var INNAN 2012, d v s den som skrev ngt annat har möjligen fel.

Hoppas det finns ngn annan Göteborgare här som levde på den tiden och som kan verifiera att jag inte har drömt allting.

Det ser ut att ha varit innan internet. Det tidigaste jag hittar är att U sport ska öppna på Bernstorp och Decathlon på Eurostop i Halmstad (2011)

Tro fan det inte gick för U sport - finns som bekant inget bolag på Bernstop

edit

Det var så länge sedan så jag knappt kommer ihåg det. Min känsla är att det var INNAN 2012, d v s den som skrev ngt annat har möjligen fel.

Hoppas det finns ngn annan Göteborgare här som levde på den tiden och som kan verifiera att jag inte har drömt allting.
Kanske var en gammal skylt eller något på Decathlon i Bromma blocks. Jag flyttade till Stockholm 2012 och besökte inte Decathlon innan dess.

Ska kika lite på wayback machine på decathlons hemsida.

Wayback machine vägrar, men det står ingenstans någonting om en butik utöver de 5 nämnda. Tänker mig att det kanske var en annan utdöd sportkedja.

Det ser ut att ha varit innan internet. Det tidigaste jag hittar är att U sport ska öppna på Bernstorp och Decathlon på Eurostop i Halmstad (2011)

Tro fan det inte gick för U sport - finns som bekant inget bolag på Bernstop

edit
Och i Halmstad blev det aldrig nåt Decathlon…

Hmmm.

Bromma blocks var den första Decathlon jag besökte, sedan Uppsala, sedan Mall of Scandinavia och Kungens kurva. Den i Barkarby besökte jag aldrig. Kommer ihåg att det i Bromma Blocks stod något om att de SKULLE öppna i Göteborg och även Malmö på sikt. Så butiken där bör ha varit efter 2012 iaf.

Sisjön Entré ser väldigt likt ut de Decathlon-butiker som finns på kontinenten, var det där den låg? Byggnaden sticker ut lite i Sisjön.
Decathlon har aldrig funnits i Bromma Blocks. Däremot i gamla Prippsfabriken, även kallat Bryggeriet.

Om man nu skämsblundar lite för Decathlons ryssvurm. Var utanför Sverige finns närmaste fysiska butik? Tror inte de finns i DK. Men Tyskland kanske?

Om man nu skämsblundar lite för Decathlons ryssvurm. Var utanför Sverige finns närmaste fysiska butik? Tror inte de finns i DK. Men Tyskland kanske?
Ser ut som du lämpligen kombinerar det med julmarknaden i Lübeck eller Gdansk. (Jag vet inte om det finns julmarknad i Gdansk men jultomten kommer ju från nord Polen)

Jag bodde i Gbg där ett par månader om året under -11 till -15 det är därför jag undrad. Jag beställde mitt tält och annat från Sthlm till Gbg…

Kiel och Lübeck är de Decathlonbutiker som är närmast Sverige i Tyskland. De har även en butik i Tallinn, vilket kan vara nära beroende på var i Sverige man befinner sig.

I Berlin, som ju ligger en kort flygtur från Stockholm, finns 7 Decathlonbutiker.

Du kan sluta tro, Decathlon la ner i DK för flera år sedan (2018?). Var väl inte tillräckligt lönsamt där heller.

Ja, jettejobbigt att sälja på webben o leverera till de nordiska länderna. Man kunde ju tro att man kunde kopiera nån av de som klarar av det.

Ja, jettejobbigt att sälja på webben o leverera till de nordiska länderna. Man kunde ju tro att man kunde kopiera nån av de som klarar av det.

De ägnar Alltricks som säljer cykelgrejer. Den nätbutiken funkar bra. Jag beställde där en gång (men kommer inte att göra det igen nu jag vet vem ägaren är).

De ägnar Alltricks som säljer cykelgrejer. Den nätbutiken funkar bra. Jag beställde där en gång (men kommer inte att göra det igen nu jag vet vem ägaren är).
Även Bergfreunde ägs av Decathlon. De har dock så vitt jag vet inga av Decathlons egna varumärken.

Tillbaka
Topp