Styrstam sitter fast

RN

Aktiv medlem
Styrstam sitter fast
Ok, jag har säkert postat det här tidigare men jag hittar inte var. En "standardcykel" (dotterns, ja den med kass baknav tidigare) har en sån där underbar styrstam med splitt-grunka som man skruvar upp en skruv upptill och slår till för att den skall dela sig så man kan ändra höjden på styret. Den sitter tvärfast. Nu har jag hämtat en gasolbrännare hos farsan och värmt på styrstammen och matat på med rostlösare och slagit och vridit på styret i typ två timmar. Får inte loss det.
Jag vågar inte värma på ramen för jag misstänker att färgen kommer krulla ihop sig då. Är det bara att hålla på tills fan avlöser mig eller vad skall jag hitta på?

Styrstam sitter fast
Räknar med att du skruvat ut toppskruven en bit och bankat till den så att "kilen" släppt? Sen kan du gänga lös kilen så den ramlar ut.

Isf är det bara vända den upp och ner, fylla med rostlösare och låta stå ett tag.
Efter det är det bara plocka fram våldet

Styrstam sitter fast
Det är kil-delen som sitter fast. Skruven är lös så den gängar ur men det händer inget när jag bankar på den.

Styrstam sitter fast
Det är kil-delen som sitter fast. Skruven är lös så den gängar ur men det händer inget när jag bankar på den.
då har du för liten slägga ;) vissa kan sitta nåt förj*vligt har sopat till så pass skruven identifierat sig som banan efteråt
sist sluta det med ja kapa styrstammen för få ner ett rejält armeringsjärn i hålet så de svarade ordentligt o sopa till med handslägga för få kil-f*n o släppa

Styrstam sitter fast
då har du för liten slägga ;) vissa kan sitta nåt förj*vligt har sopat till så pass skruven identifierat sig som banan efteråt
sist sluta det med ja kapa styrstammen för få ner ett rejält armeringsjärn i hålet så de svarade ordentligt o sopa till med handslägga för få kil-f*n o släppa
Vet inte, har bankat på skruven så att skallen deformerats såpass att det är svårt att komma ner med insexnyckel i den

Styrstam sitter fast
1. Värme och våld.
2. Värme och våld.
3. Värme och våld.

Senast redigerad av en moderator:
Styrstam sitter fast
Kilen i en quillstam brukar vara stål, tror inte på kemikalier där. Före dettas förslag känns rätt. Ett par rejäla brickor som mothåll och redigt med smörj som får verka ett tag.
Rätt, läste ordentligt och såg att det var kilen som satt fast. Ändrade innan jag såg din kommentar. ?

Styrstam sitter fast
Kilen i en quillstam brukar vara stål, tror inte på kemikalier där. Före dettas förslag känns rätt. Ett par rejäla brickor som mothåll och redigt med smörj som får verka ett tag.
Vid närmare eftertanke; den där långa skruven tror jag mig att ha fått att gå av nån gång i en annan värld; det är nog inte hög hållfasthet i den. Skaffa en ny i höghållfasthetsstål. Och be till gudarna att de finns med rätt gänga. Skulle inte förvåna mig om gängan är Whitworth eller nåt ännu mer skumt.

Styrstam sitter fast
Var ska man värma? Jag har eldat på styrstammen och det är något som börjar glöda där den går in i ramen så jag gissar att det är skapligt varmt iaf.
Metallen expanderar så det är styrröret du skall försöka värma. Se till att allt är i stål bara för om stammen är i aluminium så gör du bara att den sitter hårdare(iaf medans den är varm)

Styrstam sitter fast
Metallen expanderar så det är styrröret du skall försöka värma. Se till att allt är i stål bara för om stammen är i aluminium så gör du bara att den sitter hårdare(iaf medans den är varm)
Mmm, och eftersom det är lackat kommer en gasollåga antagligen göra lacken asful. Hoppades lite på att om jag värmde stammen så skulle den (eller ja, kilen) utvidga sig lite och att de rörelserna kunde få skit att lossna.
Har inte mätt styrröret, är 50x50 tillräckligt tror ni?

Är det någon som våga på en gissning vad det är för skruv som sitter i stammen/kilen?

Styrstam sitter fast
Mmm, och eftersom det är lackat kommer en gasollåga antagligen göra lacken asful. Hoppades lite på att om jag värmde stammen så skulle den (eller ja, kilen) utvidga sig lite och att de rörelserna kunde få skit att lossna.
Har inte mätt styrröret, är 50x50 tillräckligt tror ni?

Är det någon som våga på en gissning vad det är för skruv som sitter i stammen/kilen?
Styrröret borde vara i stål och garanterat inte större än ~28 mmØ, innerdiametern motsvarar rätt nöjaktigt styrstammens ytterdiameter ?
Du borde ju kunna demontera hela gaffeln innan du börjar misshandla den? Eller får du inte av quillstammen (utan kilen)?
(att värma på kronröret verkar ju ganska meningslöst)

Styrstam sitter fast
Jag har inte vågat plocka ut stammen för jag undrar om jag kommer få skruven på plats i händelse av totalt misslyckande :D

Styrstam sitter fast
Inte ovanligt gaffelröret smalnar av mot botten. På en barncykel är det en kort bit dit. Så genom att slå ner skruven kan man slagit ner kilen i en återvändningsgränd.
Plocka ur stammen, vänd cykeln upp och ner, skruva i skruven i kilen från botten och slå ut den mot toppen av styrröret. Ligger kilen skevt får du hitta något annat.

Senast ändrad:
Styrstam sitter fast
Du kan marinera insidan av styrröret med någon sorts mild syra, typ ättika. Det löser rost i alla fall. Låt det verka i minst ett dygn. Men aluminium mår inte så bra av behandlingen, så om kilen eller något annat är gjort av aluminium så kan du få problem.

Styrstam sitter fast
Testa vad @even skriver. Annars kan du testa att vända hojen, ta ett tjockväggat rör eller tjockt armeringsjärn eller liknande och testa att slå ut kilen

Styrstam sitter fast
Det är själva rörelsen som gör att det släpper, är min erfarenhet. Visst utvidgas aluminium vid lägre temperatur än stål, men oxid och rost tenderar också att lossna, och det är det som gör att stammen sitter fast.

Styrstam sitter fast
Du har alltså vänt cykeln upp och ner, tagit av framhjulet och sprutat 556 alt wd40 flödigt i gaffelröret och låtit den stå ett dygn?

Styrstammen sitter löst, men inte kilen?

Styrstam sitter fast
Jag är sån idiot, och förstår inte vad det är för "kil" som är inblandad. Är det nån sorts expander? Är det två snedsågade stålbitar som gängas ihop med skruven? Finns det någon som kan visa en bild?

Styrstam sitter fast
Jag är sån idiot, och förstår inte vad det är för "kil" som är inblandad. Är det nån sorts expander? Är det två snedsågade stålbitar som gängas ihop med skruven? Finns det någon som kan visa en bild?
Ungefär såhär ser det ut tror jag.

51UCTVT51eL._AC_UF1000,1000_QL80_FMwebp_~2.jpg

Styrstam sitter fast
Tack ska du och ni ha! Det var det jag menade med två snedsågade stålbitar. Tyvärr har jag ingen lösning annat än att fånga den med skruven så gott det går, smörja och knacka upp 'stammen. Det finns ofta en platt skruv liksom ovanpå ramens styrrör man kan lossa på. Minns inte, men det kan hjälpa litet.

Styrstam sitter fast
Problem löst, det var helt klart trängre i nedre delen av röret så jag kunde knacka loss den underifrån. Tack för all hjälp, och jag har lärt mig något också :) (nu hatar jag bara v-bromsar, men det är nog ett generellt problem)

Tillbaka
Topp