Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Vad tror ni om den här Bianchin?
Som @Peth skiver: Det viktigaste är att den passar dig
Men cykeln är inte endast gammal det verkar även vara riktigt simpla delar på den, tex bromsarna, så om du inte enbart är över medellängd utan även över medelvikt så kan de vara i klenaste laget (om jag inte ser fel på bilderna)
Kolla även vad det skulle kosta att byta allla slitdelar; kedja, kassett, rulltrissor (bak vxln), däck, slang, styrlinda, vajrar och höljen.
Kontrollera även lagren i hjul och vevlager, de är förstås ytterligare en sak som kan behöva fixas.
Men passar den dig och du gillar den, så varför inte?

Stål!
En ganska enkel sportcykel från mitten av 80-talet? Enklare komponenter och ramrören av okänd kvalitet, Bromsarna funkar säkert bra i uppförsbackarna. Förmodligen ganska svajig ram, stor ram, långa och klena rör. Men den tycks vara i väldigt fint skick, allt original? Behåll den så

Stål!
Sen kan jag inget om komponenter etc så bra att få råd ?
Då kan det vara svårt att köpa begagnat.
Om du inte har ngn cykelkunnig kompis som kan hjälpa dig att hitta rätt så är standardrådet att köpa i (minst) två steg;
Köp därför första cykeln ny i butik, med förhoppningsvis kunnig och bra köphjälp,
och utifrån den cykeln lära dig vad du behöver och vill ha till nästa cykel som då blir åtminstone mer som du vill ha.
Den 1a cykeln kan du förhoppningsvis behålla som pendlare/(vinter-)träningscykel el likn

När det gäller billiga och prisvärda cyklar länkas det "alltid" till cyklar hos XXL
Men om det "måste" vara en cykel med stålram så kan det vara svårt att hitta ngn lämplig hos XXL

Stål!
Ok så pass stor svårt att se på mätningen
Eftersom mätningen är gjord på något konstigt vis så säger den inte mycket om storleken. Kolla i stället hur mycket avstånd du har mellan överrör och diagonalrör där dessa möter styrröret. På en mindre cykel i strl 52-54 så är detta avstånd kanske runt 5-7 cm. Den här cykeln har mycket mer än så. Detta är inget idiotsäkert sätt att storleksbedöma, men hjälper till att snabbt sålla bort cyklar som är helt fel.

Stål!
Tillägg till ovan, en cykel strl 52 med ca 4,5 cm mellan rören.
IMG_4226.jpeg

Stål!
På gamla lvgcyklar är skilnadwb i längden av ramen dock nästan obefintlig. Det är höjden som skiljer sig. Så om man inte vill har styret låg skulle den kanske kunna passa. Man borde dock prova innan köp.

Stål!
Jag menar att jag kan inget om gamla komponenter och ramar. Nyare har jag hyfsad koll på så att köpa en beg cykel från 2016 och framåt vet jag vad jag vill ha där är det bara att hitta en i rätt storlek.

Äldre stål är ju bara sååå mycket snyggare och väcker mer habegär ?

Stål!
Jag menar att jag kan inget om gamla komponenter och ramar. Nyare har jag hyfsad koll på så att köpa en beg cykel från 2016 och framåt vet jag vad jag vill ha där är det bara att hitta en i rätt storlek.

Äldre stål är ju bara sååå mycket snyggare och väcker mer habegär ?
går att få en del tips på forumet :) dekaler på ramen brukar säga om en cykel är finare (sedan får man googla vad de betyder). Jag brukar hålla mig till Columbus sl/slx eller tange no 2/1. Reynolds har en del bra med men de kan jag inte utantill :)

Stål!
Den här har varit uppe här förut men måste få skryta lite.

För två veckor sedan körde jag Tjeckien runt. 10 mil per dag knappt och nästan lika många öl per dag.
IMG_2467.jpeg

Idag körde jag distanspass med lokala klubben.

Det här är fan riktigt nära en ”Do it all” för mig. Synd jag inte får in mer än 28-30 mm däck (beroende på fabrikat). Hade varit fint med lite mer utrymme. Men eftersom ramen är kromad vågar jag inte bocka den. Och det finns ju andra cyklar till grus :)
IMG_2961.jpeg

Edit:
Hittade även en bild från när jag tourade en vecka med tält i Tyskland. IMG_2795.jpeg

Stål!
Den här har varit uppe här förut men måste få skryta lite.

För två veckor sedan körde jag Tjeckien runt. 10 mil per dag knappt och nästan lika många öl per dag.
Visa bilaga 718202

Idag körde jag distanspass med lokala klubben.

Det här är fan riktigt nära en ”Do it all” för mig. Synd jag inte får in mer än 28-30 mm däck (beroende på fabrikat). Hade varit fint med lite mer utrymme. Men eftersom ramen är kromad vågar jag inte bocka den. Och det finns ju andra cyklar till grus :)
Visa bilaga 718201

Edit:
Hittade även en bild från när jag tourade en vecka med tält i Tyskland. Visa bilaga 718203
Helt underbart

Stål!
Mini velos är fräna!

Jag vill ha en sån här.

Stål!
Skulle fixa i cykelrummet och tyckte bakdäcket var farligt nära sadelröret.

Kikar närmare...

1000000530.jpg

1000000531.jpg

Vem fan snor EN QR skewer och låter fjädrarna vara kvar???? Hittade även "skruvdelen" som sitter på högersifan, skräpandes på golvet.

Känns dom ett typiskt tjackbeteende att springa runt och skruva/dra i saker. Trist då det är fina gamla campa record skewers....

Med det sagt, någon som har en extra campa record skewer bak, måste vara denna modellen

1000000532.jpg

Stål!

Kikar närmare...

Visa bilaga 721698
Visa bilaga 721699

Vem fan snor EN QR skewer och låter fjädrarna vara kvar???? Hittade även "skruvdelen" som sitter på högersifan, skräpandes på golvet.

Känns dom ett typiskt tjackbeteende att springa runt och skruva/dra i saker. Trist då det är fina gamla campa record skewers....

Med det sagt, någon som har en extra campa record skewer bak, måste vara denna modellen

Visa bilaga 721702
Tur i oturen att du märkte det innan du drog ut på en tur...

Stål!

Kikar närmare...

Visa bilaga 721698
Visa bilaga 721699

Visa bilaga 721702
Kanske läge att dra fast hjulen med såna utan arm på?

Stål!
Såg denna på blocket vid 16:20. 70-tals Sorrento för 100:-. Allt fungerande men i behov av översyn. Annonsen hade legat ute ca. 2 timmar. Jag svarade direkt, men fick svar en halvtimme senare att den var såld. Den gick snabbt! Hade varit ett skojigt projekt annars.

Opera Snapshot_2024-08-28_164927_www.blocket.se.png

Stål!
Projekt verkar vara en bra beskrivning. Jag tycker att bilden passar i "finn fem fel".
Edit. Jag hittar snabbt sex typfel utan att gå in på sliten lack eller färgen.

Tillbaka
Topp