[OT] Jag behöver hjälp. //Jag har fått hjälp//

BJS

Aktiv medlem
Jag kanske inte kan cykla lika mycket längre på grund av jobbig rygg och hänger därmed inte lika mycket här längre, men några kanske kommer ihåg mitt (oftast) hjälpsamma tjatande om primärt cykelunderhåll. Nåväl, det kommer fler dagar att cykla på och kärleken till cyklingen finns alltid kvar! Däremot så finns inte alltid människor kvar - vi förlorar människor i olyckor, sjukdomar, brott och tyvärr även väldigt många i suicid. Ja - jag beklagar att rubba era cirklar med att skriva om något så tabubelagt, men jag ber inte om ursäkt för det - jag tänker istället helt fräckt störa ännu mer genom att inbjuda till att delta i en ljusmanifestation den 10 september och be er att skänka en slant.

2023 förlorade Sverige 1617 människor i suicid - det är 1617 människor för många. Bakom varje siffra i statestiken döljer sig en kollega, en släkting, en vän, en nära anhörig och en helt vanlig människa. Jag tänker (beklagar logiken, men sån är jag) att varje människa i snitt har 4 nära kontakter som berörs när någon plötsligt går bort och med den som gått bort så blir det 5st. Detta betyder att 8085 personer under 2023 var omedelbart berörda av suicid bara under ett år.

Det får tyvärr aldrig tillbaka de vi har förlorat, men vi kan göra något för att rädda andra som behöver hjälp. Jag gör vad jag kan med volontärarbete, skänker pengar till insamlingar och liknande, men jag behöver hjälp. Suicid Zero utbildar (jag finns med som statist några utbildningsfilmer) båda yrkesverksamma som i sitt arbetate möter människor som mår dåligt. De utbildar även dig, mig, ungdommar, förädrar och alla som vill skaffa sig kunskap som kan bli livsviktig. Allt detta kostar tyvärr pengar och nu ber jag helt skamlöst er om hjälp. En krona per akut berörd av suicid under 2023 ber jag om. 8085 SEK. Det får vi fixa till och med suicidpreventiva dagen (10 september) okej?!

För de som vill så kommer det att den 10 september att genomföras ljusmanifestationer på många ställen i landet. Personligen så kommer jag att stå på Mariatorget på Södermalm - kom gärna förbi. Lockar inte min person så kan jag fresta med att Clara Klingenström kommer att finnas där också.

Titta gärna på https://suicidezero.se/engagera-dig/suicidpreventi...
För information om vad som finns i just din närhet.

Tack för din uppmärksamhet - glöm inte att skänka någon krona. Det är livsviktigt och väl spenderade pengar.

Och kom ihåg att jag skrutit med att cyklister är bäst och bryr sig om varandra - upp till bevis!
IMG_20240803_103207_504.jpg

Senast ändrad:
Jag kanske inte kan cykla lika mycket längre på grund av jobbig rygg och hänger därmed inte lika mycket här längre, men några kanske kommer ihåg mitt (oftast) hjälpsamma tjatande om primärt cykelunderhåll. Nåväl, det kommer fler dagar att cykla på och kärleken till cyklingen finns alltid kvar! Däremot så finns inte alltid människor kvar - vi förlorar människor i olyckor, sjukdomar, brott och tyvärr även väldigt många i suicid. Ja - jag beklagar att rubba era cirklar med att skriva om något så tabubelagt, men jag ber inte om ursäkt för det - jag tänker istället helt fräckt störa ännu mer genom att inbjuda till att delta i en ljusmanifestation den 10 september och be er att skänka en slant.

2023 förlorade Sverige 1617 människor i suicid - det är 1617 människor för många. Bakom varje siffra i statestiken döljer sig en kollega, en släkting, en vän, en nära anhörig och en helt vanlig människa. Jag tänker (beklagar logiken, men sån är jag) att varje människa i snitt har 4 nära kontakter som berörs när någon plötsligt går bort och med den som gått bort så blir det 5st. Detta betyder att 8085 personer under 2023 var omedelbart berörda av suicid bara under ett år.

Det får tyvärr aldrig tillbaka de vi har förlorat, men vi kan göra något för att rädda andra som behöver hjälp. Jag gör vad jag kan med volontärarbete, skänker pengar till insamlingar och liknande, men jag behöver hjälp. Suicid Zero utbildar (jag finns med som statist några utbildningsfilmer) båda yrkesverksamma som i sitt arbetate möter människor som mår dåligt. De utbildar även dig, mig, ungdommar, förädrar och alla som vill skaffa sig kunskap som kan bli livsviktig. Allt detta kostar tyvärr pengar och nu ber jag helt skamlöst er om hjälp. En krona per akut berörd av suicid under 2023 ber jag om. 8085 SEK. Det får vi fixa till och med suicidpreventiva dagen (10 september) okej?!

För de som vill så kommer det att den 10 september att genomföras ljusmanifestationer på många ställen i landet. Personligen så kommer jag att stå på Mariatorget på Södermalm - kom gärna förbi. Lockar inte min person så kan jag fresta med att Clara Klingenström kommer att finnas där också.

Tack för din uppmärksamhet - glöm inte att skänka någon krona. Det är livsviktigt och väl spenderade pengar.

Och kom ihåg att jag skrutit med att cyklister är bäst och bryr sig om varandra - upp till bevis! Visa bilaga 722618
Slant skickad till ett behjärtansvärt ändamål.

Efter att ha sett någon nära anhörig och kär nå botten och lyckats vända i sista ögonblicket (allvarligt försök som överlevdes och blev en vändpunkt med mycket hjälp):

Skänk! Gärna regelbundet. Informera er och försök se er omgivning även genom dessa verkligen mörka glasögon. För er som orkar, stödlinjerna som finns behöver frivilliga!

Måste berätta om en handuppräckningsövning vi hade på jobbet i samband med en dragning om suicidprevention. Ca 50 personer på mötet.

- Hur många har hört talas om nollvisionen i trafiken?
Alla räcker upp handen.

- Hur många känner någon, eller känner någon som känner någon, som mist livet i trafiken?
Ingen räcker upp handen.

- Hur många har hört talas om nollvisionen inom suicidprevention?
Ingen räcker upp handen.

- Hur många känner någon, eller känner någon som känner någon, som mist livet för suicid?
Nästan alla räcker upp handen.

Gripande och tankeväckande upplevelse.

Alla föds med lite olika egenskaper, och lite olika kemisk balans i hjärnan. För en del leder det till att dom blir firade artister och komiker och programledare, för andra leder det till psykisk ohälsa och ett väldigt jobbigt liv. Just saying.

Alla föds med lite olika egenskaper, och lite olika kemisk balans i hjärnan. För en del leder det till att dom blir firade artister och komiker och programledare, för andra leder det till psykisk ohälsa och ett väldigt jobbigt liv. Just saying.
Fick mig att tänka på den här vilken jag tycker motsäger en del av det du skriver.
EadxRdpU4AApPok.jpg

Fint initiativ, Bengt. Ett ämne som fortfarande är lite tabubelagt bland en del att prata om, så jag tänkte motverka detta lite:

Jag har precis passerat 50 och har en historik med depressioner och annan psykisk ohälsa sedan några år, som kommit och gått i perioder.

I vintras november - december var det som värst inkl. suicidförsök, och blev då inlagd på sjukhus några veckor och fick även antidepressiv medicin under några månader. Men sedan några veckor tillbaka har jag börjat bli stabil och stark, tillfreds med tillvaron, och har åter kunnat börja cykla igen och samtidigt trappat ut och avslutat medicinen.

Och att få ha cykling och annan fysisk aktivitet som fungerar som antidepressiv medicin istället för tabletter är en oerhört skön känsla. Men det gäller att hålla igång den fysiska aktiviteten kontinuerligt flera ggr i veckan för bästa resultat och för att belöningssystemet ska få sitt. Men såklart lika viktigt att unna sig att vila, äta, och sova ordentligt också.

Kämpa på, ta vara på varje dag, alla likasinnade och anhöriga. ?

Måste berätta om en handuppräckningsövning vi hade på jobbet i samband med en dragning om suicidprevention. Ca 50 personer på mötet.

- Hur många har hört talas om nollvisionen i trafiken?
Alla räcker upp handen.

- Hur många känner någon, eller känner någon som känner någon, som mist livet i trafiken?
Ingen räcker upp handen.

- Hur många har hört talas om nollvisionen inom suicidprevention?
Ingen räcker upp handen.

- Hur många känner någon, eller känner någon som känner någon, som mist livet för suicid?
Nästan alla räcker upp handen.

Gripande och tankeväckande upplevelse.
Det är talande. Jag antar att grunden är att psykisk ohälsa och suicid fortfarande är så skuldbelagt och trots att det är ett jättestort samhällsproblem så vågar folk inte prata om det. Det riktigt sorgliga är att OM det pratades om det så skulle bara det kunna rädda många. Vi måste bli bättre på att hjälpa varandra. ?

Ännu ett bidrag.

Enormt fint och viktigt initiativ.
Tack för det!
Många kloka och betänkevärda ord ovan.

Och ni som delar med er av era egna historier kring mående, suicidtankar och erfarenheter är galet modiga. Mycket starkt!
Utan detta finns ingen ”sanning”, och dessa sanningar kan plötsligt belysas och pratas om.
Bara tillsammans kan vi samla kraft och engagemang för att hjälpa drabbade människor ur deras djupaste mörker.

För ett år sedan idag hörde jag av mig till min far senast, dock utan svar.
10 dagar senare fanns han inte kvar.

Hjälp och stöd finns överallt. Alla blir vi drabbade, så alla bör vi därmed också finnas till för vår näste.
Familj, grannar, vänner, anhöriga och kollegor fortsätt kämpa och finnas till. Vi är aldrig starkare än vår näste ❤️?

@BJS, tack för att du belyser detta ämne ?

Allt gott,
Kim

Skickade en slant. Har tråkiga erfarenheter av psykisk ohälsa, både för egen del och för närstående. Jag har varit aktiv sökare i Missing people i flera år, sedan en närstående gick ut i skogen och avslutade sitt liv. Nyligen drabbades ytterligare en närstående av allvarlig psykisk ohälsa.

Vill man stödja projektet på fler sätt så arrangeras en välgörenhetskonsert i Göteborg 10/9:
(jag har inget med konserten att göra, men tänkte att det kunde vara värt och bumpa denna tråden en aning samtidigt som jag bidrar till insamlingen).

Skickade en slant. Har tråkiga erfarenheter av psykisk ohälsa, både för egen del och för närstående. Jag har varit aktiv sökare i Missing people i flera år, sedan en närstående gick ut i skogen och avslutade sitt liv. Nyligen drabbades ytterligare en närstående av allvarlig psykisk ohälsa.
Det är ett gissel, men psykisk ohälsa går att leva med och det går ofta att komma till rätta med. Det stora problemet är att vi måste vara vaksamma och vara beredda att hjälpa människor i vår närhet som mår dåligt för det tragiska är att om vi missar det så finns det ibland ingen kvar att hjälpa. Jag vill uppmana alla att lägga några minuter på att gå igenom online utbildningen "Våga fråga". Ju fler vi blir som lägger den lilla energin desto sannolikare är det att vi fångar upp människor vi bryr oss om innan den mörka dippen kostar dem livet. Det är gratis med utbildningen och att agera kan kanske vara otäckt, men det är inte farligt - det är inte ens farligt att ha fel på "rätt sida". Jag har inte hört talas om någon som tagit illa upp av det, möjligen blivit förvånade. Alla förstår att det är av omtanke.

?

Länk till utbildningen:

Det finns även öppna föreläsningar då och då för den som vill och kan lägga mer tid:

Har du barn eller barn i din närhet så kan "livsviktiga snack" vara just det.

Allt ovan är gratis - det kostar bara din tid. Vill du bidra ekonomiskt så är du självklart välkommen att göra det. Pengarna gör nytta och det är inga jättesummor det handlar om, men de möjligör arbetet.
"Min" insamling stänger om en vecka, men även efter detta så går det givetvis att skänka i andra bössor.

Dagen jag stänger är dagen suicidpreventiva dagen. Jag tänkte att det var passande. Besök gärna någon aktivitet under suicidpreventiva dagen om du kan, vill och vågar. Det kan behövas en liten stund till eftertanke och reflektion.
Personligen så kommer jag att stå på Mariatorget. Kanske tar jag min gröna Brompton dit?

Jag tänkte be om ursäkt för mitt tjat, men jag ångrade mig - vissa saker är fan värda att tjata om och om det stör så ignorera tråden och/eller mina inlägg. Jag ger mig inte ändå - ibland har det sina poänger att vara en gubbjävel.
images (25).jpeg

?

Själ och hjärta. Ta hand om varandra.

Jag bumpar för sista gången. Eftet denna bump så låter jag tråden somna. Oki?

Vi har nått 80%. På onsdag så stänger insamlingen. På tisdag så är det suicidpreventiva dagen och jag skall stå i 4 timmar och tända ljus på mariatorget. Det kommer att vara fint och ni är välkomna! ?

Varför stör jag med ett obekvämt och kanske skrämmande ämne? Jo, för att jag vill göra vad jag kan för att undvika att förlora medmänniskor i onödan. 7 gånger så många dör i suicid som i trafikolyckor i sverige och jag vill inte att det skall vara så.

Ha en fin kväll och en bra helg. Vill ni hjälpa mig med de sista 20% så blir jag glad. Jag förstår att det stör, men som sagt - jag lovar. Detta är sista bumpen. Och jag blir i princip minst lika glad om ni kör igenom utbildningen - fast skall jag bli glad över det så får ni ju skriva det. Jag är inte någon tankeläsare.

Boken Livsviktiga snack som fanns på länk var riktigt bra. Mina barn är i tonåren och det var riktigt bra tips jag fick där kring kommunikationen med dem. Rekommenderas extra mycket.

Jag fick precis ett sms angående suicidprevention dagen, och lämnade ett litet bidrag men jag tycker att denna tråden borde ligga på 1:a sidan idag.

Bump på tråden.
Precis som ovanstående @PeaM skickade jag ett bidrag och hoppas att tråden ligger högst upp åtminstone idag, men gärna ett par dagar till per år.

Målet är förvisso uppnått, men liksom med cyklar går det ju alltid att uppgradera. ?

Jag skickade in lite till.

Screenshot_20240910-101629.png

Och kom ihåg att jag skrutit med att cyklister är bäst och bryr sig om varandra - upp till bevis! Visa bilaga 722618
Är insamlingen fortfarande öppen så att det går att donera?
Jag håller på att rensa hemma inför att vi ska flytta och tänker föreslå din insamling som en av "betallösningarna".

Tillbaka
Topp