Vad är Cykeln värd??
Cannondale CAAD13 105 från 2020 i fint skick, vad borde den värderas till? Årets modell går att köpa ny för 20k. Den från 2020 ligger ute för 15k, rimligt eller för dyrt?

Vad är Cykeln värd??
Efter en del vånda har jag beslutat mig för att sälja min Kona Hei Hei köpt 2017 för 22 000 kr. Cykeln är i mycket bra skick, bl a helservad på Trailstore förr-förra året och bara använd 4-5 ggr sedan dess. Kvitton finns både på köpet och servicen.

Frågan är nu bara var jag ska lägga ut den? Här på Happy? Blocket? Tradera? Någon annanstans? Och vad kan jag sätta som rimligt pris?

Vad är Cykeln värd??
Att serva cykel, bil eller något annat är som att torka sig efter att man har varit på toaletten.

Ingen kommer tacka dig eller betala för att du gjort det, men du slipper de negativa konsekvenser som uppstår om du skulle ha struntat i det.

På frågan svarar jag: Ja!

Vad är Cykeln värd??
Se första inlägget i tråden "vad är cykeln värd" för formler för 1-3 år gamla cyklar Det kanske kan sätta en rimlig förväntan. Efter 3 år är det nog mer skick än ålder som spelar roll.

Jag skulle tro att du kan få mer betalt på blocket, men smidigare affär här på happy. Vet ej med Tradera.

Vad är Cykeln värd??
Vad tror ni kan man få runt 4K ? Cube aim pro 2019 en instegs HT. ombyggd med stel gaffel 2x drivlina fasta skärmar osv. Ska serva den med ny kedja belägg, luftning av bromsar. nya pedaler vajrar, höljen.

IMG_8552.jpeg

Vad är Cykeln värd??
Efter en del vånda har jag beslutat mig för att sälja min Kona Hei Hei köpt 2017 för 22 000 kr. Cykeln är i mycket bra skick, bl a helservad på Trailstore förr-förra året och bara använd 4-5 ggr sedan dess. Kvitton finns både på köpet och servicen.

Frågan är nu bara var jag ska lägga ut den? Här på Happy? Blocket? Tradera? Någon annanstans? Och vad kan jag sätta som rimligt pris?
För prissättning, kolla om du kan hitta just din hoj här: https://www.bicyclebluebook.com/

Vad är Cykeln värd??
Happy, Blocket och Facebook. Undvik Tradera. Tradera är bra för andra saker, men ej cyklar.

På blocket ligger nu en 2014 för 11000 kr och en 2018 för 13500 kr.

Vad är Cykeln värd??
Tänk på att de rekommendationer om pris (och ”formler”) du får här på happy väldigt ofta är betydligt lägre än vad du faktiskt kan få. Finns många exempel där folk lurats av dem och lagt ut sin cykel alldeles för billigt och formligen blivit nerringd av spekulanter.

Vad är Cykeln värd??
Ett långskott då informationen är knapphändig, men vad kan en Trek 8000 i aluminium från tidigt 90-tal vara värd idag om skicket är ok?
26”
Shimano DX komponenter runtom.
Stoooor ram, gissar på 22-23 tum (56-58 cm).

Hopplöst föråldrat förstås jämfört med nya vassa cyklar men potentiellt en guld- eller iaf silvergruva för att bygga gubbpendlare/xbike/country bike/retro ATB-bygge.

Obs! Inte min cykel!

Som sagt, mycket knapphändig info, men en fingervisning någon?

Tack på förhand!

Vad är Cykeln värd??
Ett långskott då informationen är knapphändig, men vad kan en Trek 8000 i aluminium från tidigt 90-tal vara värd idag om skicket är ok?
26”
Shimano DX komponenter runtom.
Stoooor ram, gissar på 22-23 tum (56-58 cm).

Hopplöst föråldrat förstås jämfört med nya vassa cyklar men potentiellt en guld- eller iaf silvergruva för att bygga gubbpendlare/xbike/country bike/retro ATB-bygge.

Obs! Inte min cykel!

Som sagt, mycket knapphändig info, men en fingervisning någon?

Tack på förhand!
Sånt vet du bättre än mig men jag skulle säga bortåt 1.500 kr.
Stel gaffel är väl mer attraktivt än dämpad. Stål mer attraktivt än aluminium. Bra komponenter.

Vad är Cykeln värd??
Hej!

Vad tror ni denna kan vara värd? Jag fick den av mina föräldrar när jag blev intresserad av MTB, men som det otacksamma barn jag var så fick den ganska snart mest stå. Tyvärr så är den på tok för liten för mig nu, annars så hade jag nog använt den själv. Förvarad i morsans garage, så den är i bra skick om än lite dammig.

Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_20240901_123238.png
    IMG_20240901_123238.png
    3.5 MB · Besök: 168
Vad är Cykeln värd??
Hej!

Vad tror ni denna kan vara värd? Jag fick den av mina föräldrar när jag blev intresserad av MTB, men som det otacksamma barn jag var så fick den ganska snart mest stå. Tyvärr så är den på tok för liten för mig nu, annars så hade jag nog använt den själv. Förvarad i morsans garage, så den är i bra skick om än lite dammig.

Tack på förhand!
500-1000kr

Vad är Cykeln värd??
Hej!

Tack på förhand!
Jag tror lite mer 1000-2000 kr, ser ut att vara i fint skick och med bra komponenter.

Vad är Cykeln värd??
Hej!

Tack på förhand!
Denna säljs för 1000 kr på Blocket. Skulle gissa att det är ungefär där priset ligger.

https://www.blocket.se/annons/vastmanland/scott_comp_racing_24_vxl_deore_xt/1206528522

1725722923375.png

Vad är Cykeln värd??
Någon som har en uppskattning på en Woom 2 i rimligt skick? Har en som strax ska säljas. Kostar 4 999 på deras hemsida. Kan man ta 2 500 kr, d.v.s. halva priset? Barncyklar verkar ju stå sig rätt bra.

Vad är Cykeln värd??
Någon som har en uppskattning på en Woom 2 i rimligt skick? Har en som strax ska säljas. Kostar 4 999 på deras hemsida. Kan man ta 2 500 kr, d.v.s. halva priset? Barncyklar verkar ju stå sig rätt bra.
Låter rimligt. Många vet inte vad woom är men "rätt köpare" köper den ju direkt. Nu är det höst men prova halva nypriset och sänk om det inte löser sig :)
Tvätta rent den noggrant och fixa till den till bra skick. Jag fick annonsera rätt länge för att få iväg en nästan ny cykel för 1500. Dock av märket serious...

Vad är Cykeln värd??
Ofta går bra barncyklar för mer än halva priset om de är i fint skick så gå ut med 60-65 % så finns det prutmån vid behov.

Vad är Cykeln värd??
Ofta går bra barncyklar för mer än halva priset om de är i fint skick så gå ut med 60-65 % så finns det prutmån vid behov.
?
Jag spanade i gott och väl ett halvår efter en woom 4 åt grabben utan att se ett spår så det blev till slut en ny. Men jag hade gladeligen betalat 50 % och mer än så om tillfälle hade givits. Så yes, testa lite över 50 och se hur det går.

Vad är Cykeln värd??
Vad är ett rimligt pris för en Trek Emonda i alu från 2017? Är jag helt ute och cyklar med min prissättning? Ska jag avvakta till våren?
Länk till annonsen:

Är nog betydligt större intresse på våren, när många nybörjare letar cykel till Vätternrundan. Tror du kan få mer då.

Vad är Cykeln värd??
?
Jag spanade i gott och väl ett halvår efter en woom 4 åt grabben utan att se ett spår så det blev till slut en ny. Men jag hade gladeligen betalat 50 % och mer än så om tillfälle hade givits. Så yes, testa lite över 50 och se hur det går.
Woom 2 är dock 14" vilket har en snäv användningstid. Många har ju inte ens köpt första cykeln till sina barn då (tyvärr).
En 4 är ju en cykel som går mycket längre tänker jag :)

Vad är Cykeln värd??
Tack för alla svar! Jag testar att lägga ut den för lite över halva priset. Får jag ut det så är det lätt värt pengen för två barn att ha lärt sig cykla ? Den lär ju hålla för att gäng barn till, slitaget är ju inte stort.

Vad är Cykeln värd??
Lättare att sälja till våren, men kan nog funka nu också

Japp, men jag har inte så bråttom, och det kostar ju inget heller. Vår Islabikes låg ute nästan ett år innan rätt köpare kom. Säljer hellre till någon som kan bete sig, fick ett par "du får halva priset/300 kr mindre så hämtar jag den ikväll", såna ids jag inte ens svara. Tror den gick billigare i slutändan men jag är mer nöjd med försäljningen även om det var lite lägre belopp.

Vad är Cykeln värd??
Som uppföljning hittade jag rätt köpare för 3 000 kr på Woom 2:an. Som sagt räcker det med en som ger det man vill ha, jag fick jag ett par "du får halva priset så hämtar jag ikväll" som nu är blockade.

Jag är nöjd, fick tillbaka mer än jag hoppats på när jag köpte den, och framförallt verkar en bra person ha köpt den. Och förhoppningsvis kommer några till barn att få en bra cykel att lära sig cykla på ?

Vad är Cykeln värd??
Alltid fräscht med lite elitism samt tillhörande ryggdunk.
Folk bjuder antagligen vad de har råd med och önskar en bra cykel till sina ungar. Trist att någon ska behöva bli kränkt av det.

Ett alternativ är ju att artigt avböja, men det kräver ju en nivå av en själv, och det är väl att begära för mycket.

Vad är Cykeln värd??
Folk bjuder antagligen vad de har råd med och önskar en bra cykel till sina ungar. Trist att någon ska behöva bli kränkt av det.

Ett alternativ är ju att artigt avböja, men det kräver ju en nivå av en själv, och det är väl att begära för mycket.
Givetvis.

Men det går ju faktiskt att framföra ett bud på ett trevligt sätt också.

Min högst subjektiva uppfattning är att det är vanligare att de som blir nekad att få köpa något av mig till ett löfte pris än jag efterfrågat oftare förefaller förnärmade än jag blir det av att motta buden (inte sällan framförda i en ton och på ett sätt som snarare antyder krav än förfrågan).

Vad är Cykeln värd??
Som uppföljning hittade jag rätt köpare för 3 000 kr på Woom 2:an. Som sagt räcker det med en som ger det man vill ha, jag fick jag ett par "du får halva priset så hämtar jag ikväll" som nu är blockade.

Jag är nöjd, fick tillbaka mer än jag hoppats på när jag köpte den, och framförallt verkar en bra person ha köpt den. Och förhoppningsvis kommer några till barn att få en bra cykel att lära sig cykla på ?
Bara att gratulera. Räcker ju att "en person vill köpa" och betala summan man vill ha :) Bra pris? Nja, mest för dig kanske :D

Vad är Cykeln värd??

Nja, min erfarenhet är att de flesta är ute efter att göra en bra affär och att betala så lite som möjligt oavsett hur deras ekonomiska situation ser ut i övrigt. Vissa verkar dessutom vilja köpa till underpris för att kunna sälja vidare med lite profit.

Inget fel i det, men som någon nämnde så kan man ju i så fall åtminstone fråga på ett vettigt sätt. Ett meddelande via PM innehållandes bara en siffra känns inte som ett bra första steg.

Tillbaka
Topp